X12 skrev: ↑lördag 12 april 2025 20:33
Hechtwagen skrev: ↑lördag 12 april 2025 11:50
Borde bussarna tuta vid motsvarande tillfällen tycker du?
Nej, det tycker jag inte. Vid start från hållplats låter ju en buss med förbränningsmotor åtminstone mer, så den ger ju sin acceleration till känna på så sätt.
Sen vet jag inte varför, men det tycks vara vanligare att spårvagnar kolliderar med bilar än att bussar gör det. Längs den trånga Nygatan i Norrköping t.ex. har det hänt då och då att det blir kollisioner med spårvagn, men jag kan inte minnas att det hänt mellan buss och bil på samma gata. Detta trots att bussarna är fler och i regel kör fortare. Så ett pling från en spårvagn då och verkar inte vara fullständigt omotiverat.
Börjar man studera de olyckor som hänt med bil o spårvagn, så handlar det oftast om utombys bilförare som blir så chockade att de tvärstannar på spåret, eller svänger in framför för spårvagnen som de precis kört förbi till höger om.
Sen kan det ju ju givetvis finns andra orsaker, som vid min egen sista bilpåkörning...

Där bilföraren lade benen på ryggen och försvann. Polisen misstänkte rattfylleri...
En liten buckla blev det...
I övrigt träffade jag två utombys vid två olika tillfällen, som som tvärstannade 5 meter framför vagnen , för att försöka backa, istället för att stampa ner gasen.
Fick dela upp mitt inlägg i två delar, då det tydligen finns nån löjlig regel om att man bara får ett visst antal länkar i ett inlägg och bilder räknas tydligen som länkar också.