Överdrivet plingande

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wax

Överdrivet plingande

Inlägg av wax »

Någon mer än jag som tycker att spårvagnarna i Norrköping signalerar på tok för mycket? Särskilt med M06. I Göteborg plingar man inte ens hälften så mycket även om det är en mycket större stad. Enda fallet som jag tycker det är ok att använda klockan är när det håller på att bli krock. Men i många fall ser jag att förare signalerar (med en ilsken, lång ringsignal) även när det inte finns bilar i närheten. Enligt föreskrifterna så skall man ge lång signal

* varje gång man passerar mötande buss, bil, spårvagn etc.

* före gatukorsning

* när man passerar hållplats utan att stanna

* när personer eller bilar närmar sig spårområdet utan att stanna

I vissa fall upplever jag att det snarare bara blir en irritationsknapp för föraren och då ger det ingen effekt förutom att det stör.

Nåt som jag tycker man borde göra är att plinga lite försiktigt vid Söder tull innan man åker för att varna personer i närheten om att man åker iväg. I Göteborg gör man det och det tycker jag är trevligt, dessutom låter klockorna bättre än på M06. :-)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Överdrivet plingande

Inlägg av Hechtwagen »

wax skrev: fredag 11 april 2025 16:43 Någon mer än jag som tycker att spårvagnarna i Norrköping signalerar på tok för mycket? Särskilt med M06. I Göteborg plingar man inte ens hälften så mycket även om det är en mycket större stad. Enda fallet som jag tycker det är ok att använda klockan är när det håller på att bli krock. Men i många fall ser jag att förare signalerar (med en ilsken, lång ringsignal) även när det inte finns bilar i närheten. Enligt föreskrifterna så skall man ge lång signal

* varje gång man passerar mötande buss, bil, spårvagn etc.

* före gatukorsning

* när man passerar hållplats utan att stanna

* när personer eller bilar närmar sig spårområdet utan att stanna

I vissa fall upplever jag att det snarare bara blir en irritationsknapp för föraren och då ger det ingen effekt förutom att det stör.

Nåt som jag tycker man borde göra är att plinga lite försiktigt vid Söder tull innan man åker för att varna personer i närheten om att man åker iväg. I Göteborg gör man det och det tycker jag är trevligt, dessutom låter klockorna bättre än på M06. :-)
Så även på linje 7 i Soclholm. En modern spårvagn har extremt bra bromsar och det finns ingen anledning at en spårvagn på linje 7 måste tuta och plinga oftare än en buss på linje 7.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Så där kan man inte riktigt resonera heller, det blir rätt stökigt i vagnen när man nödbromsar och folk kan skadas ombord. Går någon ut precis bakom mötande vagn är det inte säkert att man hinner stanna ens med en nödbromsning heller.

Ett pling kostar inget och på dagtid kan man knappast säga att det stör någon. Låter dock konstigt om man har en regel om en lång ringning, det är överdrivet.
X12

Inlägg av X12 »

Jag tycker tvärtom att det plingas för lite i Norrköping. Tycker man hör det rätt sällan, och när signal avges är det oftast tutan istället för klockan. Har upprepade gånger sett vagnar snällt stanna innan en korsning där bilar har väjningsplikt för att släppa förbi ivriga bilförare, utan att det plingas.

Göteborgsplinget vid start av stillastående vagn tycker jag även borde införas i Norrköping.

Några av exemplen på onödigt plingade nämnt ovanför tycker jag dock är motiverade. Pling innan korsning är väl för att förvarna bilister när sikten är skymd. Många korsningar i innerstan har nästan obefintlig sikt. Även om det ibland kan vara överdrivet, har sett förare stanna helt innan korsning, tuta med signalhornet några gånger för att därefter krypköra igen korsningen. Man ser knappast en bussförare göra så.

Pling vid passage av mötande vagn är väl på samma sätt en förvarning till gående som eventuellt kan finnas på motsatt sida av mötande vagn och väntar på att korsa vägen men inte tänker på att det kan vara en till spårvagn bakom.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: fredag 11 april 2025 17:49 Så där kan man inte riktigt resonera heller, det blir rätt stökigt i vagnen när man nödbromsar och folk kan skadas ombord. Går någon ut precis bakom mötande vagn är det inte säkert att man hinner stanna ens med en nödbromsning heller.
I vad skiljer det sig ifrån en buss?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: fredag 11 april 2025 18:57
daniel_s skrev: fredag 11 april 2025 17:49 Så där kan man inte riktigt resonera heller, det blir rätt stökigt i vagnen när man nödbromsar och folk kan skadas ombord. Går någon ut precis bakom mötande vagn är det inte säkert att man hinner stanna ens med en nödbromsning heller.
I vad skiljer det sig ifrån en buss?
Bromsarna fungerar olika på bussar och spårvagnar, det är mer antingen eller på en spårvagn. Spårvagnsföraren behöver mer förberedelsetid för att kunna stanna utan nödbromsning, och därför finns det ett större behov av att varna folk i förväg.
wax

Inlägg av wax »

daniel_s skrev: fredag 11 april 2025 17:49 Ett pling kostar inget och på dagtid kan man knappast säga att det stör någon. Låter dock konstigt om man har en regel om en lång ringning, det är överdrivet.
Jag tror att dom flesta vill få till det lilla plinget men trycker en aning för länge och då kommer den hemska ringsignalen.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ett pling kostar inget och på dagtid kan man knappast säga att det stör någon. Låter dock konstigt om man har en regel om en lång ringning, det är överdrivet.
Jag menade bara att spårvagnarna har samma prestanda som bussarna nen bussarna tutar inte lika mycket.
Och det är ju inte så att varje slopat plingande skulle bli en nödbroms istället.

Att plinga bara för att någon korsar gatan 100 meter bort ger inget mervärde, en bussförare tutar sällan i det läget.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

X12 skrev: fredag 11 april 2025 17:57 Jag tycker tvärtom att det plingas för lite i Norrköping. Tycker man hör det rätt sällan, och när signal avges är det oftast tutan istället för klockan. Har upprepade gånger sett vagnar snällt stanna innan en korsning där bilar har väjningsplikt för att släppa förbi ivriga bilförare, utan att det plingas.

Göteborgsplinget vid start av stillastående vagn tycker jag även borde införas i Norrköping.

Några av exemplen på onödigt plingade nämnt ovanför tycker jag dock är motiverade. Pling innan korsning är väl för att förvarna bilister när sikten är skymd. Många korsningar i innerstan har nästan obefintlig sikt. Även om det ibland kan vara överdrivet, har sett förare stanna helt innan korsning, tuta med signalhornet några gånger för att därefter krypköra igen korsningen. Man ser knappast en bussförare göra så.

Pling vid passage av mötande vagn är väl på samma sätt en förvarning till gående som eventuellt kan finnas på motsatt sida av mötande vagn och väntar på att korsa vägen men inte tänker på att det kan vara en till spårvagn bakom.
Borde bussarna tuta vid motsvarande tillfällen tycker du?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, bussföraren behöver inte samma framförhållning och kan avvakta lite till för att se om trafikanten stannar.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Ursäkta mej, men som Norrköpingsbo ett helt liv, tillika såväl spårvagns som bussförare i staden (ja vet, det är länge sedan, men var under allafall 28 år) så kan jag då inte förmärka någon särskilt påtaglig skillnad i användningen av utsignal här i staden än i andra städer.
Tycker spontant de känns som om "trådskaparen" drömt och samtidigt skrivit ett inlägg.

Jag vet ju att några som kommenterat har bra branschkunskaper, men har ändå svårt att förstå varför man luras tro på denna saga.
Att det står något i föreskrifterna, är en sak, men naturligtvis ska det ju tillämpas med insidan av huvudet och inte bokstavstroget. Sen står det säker också att det vid behov ska... osv.
X12

Inlägg av X12 »

Hechtwagen skrev: lördag 12 april 2025 11:50 Borde bussarna tuta vid motsvarande tillfällen tycker du?
Nej, det tycker jag inte. Vid start från hållplats låter ju en buss med förbränningsmotor åtminstone mer, så den ger ju sin acceleration till känna på så sätt.

Sen vet jag inte varför, men det tycks vara vanligare att spårvagnar kolliderar med bilar än att bussar gör det. Längs den trånga Nygatan i Norrköping t.ex. har det hänt då och då att det blir kollisioner med spårvagn, men jag kan inte minnas att det hänt mellan buss och bil på samma gata. Detta trots att bussarna är fler och i regel kör fortare. Så ett pling från en spårvagn då och verkar inte vara fullständigt omotiverat.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

X12 skrev: lördag 12 april 2025 20:33
Hechtwagen skrev: lördag 12 april 2025 11:50 Borde bussarna tuta vid motsvarande tillfällen tycker du?
Nej, det tycker jag inte. Vid start från hållplats låter ju en buss med förbränningsmotor åtminstone mer, så den ger ju sin acceleration till känna på så sätt.

Sen vet jag inte varför, men det tycks vara vanligare att spårvagnar kolliderar med bilar än att bussar gör det. Längs den trånga Nygatan i Norrköping t.ex. har det hänt då och då att det blir kollisioner med spårvagn, men jag kan inte minnas att det hänt mellan buss och bil på samma gata. Detta trots att bussarna är fler och i regel kör fortare. Så ett pling från en spårvagn då och verkar inte vara fullständigt omotiverat.
Det tog mej 5 min att hitta minst en med hjälp av Google
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/ar ... n/rgxp30mj

Det var 26 mars 2024.

Sen har vi en 10 februari 2021
https://www.sverigesradio.se/artikel/fo ... e-med-buss

22 december 2018
https://www.folkbladet.se/nyheter/norrk ... k/rg4zo1pr

23 juni 2011
https://www.sverigesradio.se/artikel/4569919
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

X12 skrev: lördag 12 april 2025 20:33

Börjar man studera de olyckor som hänt med bil o spårvagn, så handlar det oftast om utombys bilförare som blir så chockade att de tvärstannar på spåret, eller svänger in framför för spårvagnen som de precis kört förbi till höger om.
Sen kan det ju ju givetvis finns andra orsaker, som vid min egen sista bilpåkörning...

Bild
Där bilföraren lade benen på ryggen och försvann. Polisen misstänkte rattfylleri...

En liten buckla blev det...
Bild

I övrigt träffade jag två utombys vid två olika tillfällen, som som tvärstannade 5 meter framför vagnen , för att försöka backa, istället för att stampa ner gasen.

Fick dela upp mitt inlägg i två delar, då det tydligen finns nån löjlig regel om att man bara får ett visst antal länkar i ett inlägg och bilder räknas tydligen som länkar också.
X12

Inlägg av X12 »

leifd skrev: lördag 12 april 2025 22:37
Det tog mej 5 min att hitta minst en med hjälp av Google
Ser man på, jag erkänner mig motbevisad.
wax

Inlägg av wax »

Hechtwagen skrev: lördag 12 april 2025 1:00

Jag menade bara att spårvagnarna har samma prestanda som bussarna nen bussarna tutar inte lika mycket.
Och det är ju inte så att varje slopat plingande skulle bli en nödbroms istället.

Att plinga bara för att någon korsar gatan 100 meter bort ger inget mervärde, en bussförare tutar sällan i det läget.
Jag håller med dig, man hör VÄLDIGT sällan bussar tuta.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Påkörning (särskilt människor) av spårfordon verkar ha större nyhetsvärde i medierna? Och skulden tenderar att hamna hos spårfordonet oavsett orsak. I medierna. Vad en utredning senare visar hör vi sällan något om.
wax

Inlägg av wax »

leifd skrev: lördag 12 april 2025 16:37 Tycker spontant de känns som om "trådskaparen" drömt och samtidigt skrivit ett inlägg.
Drömt har jag nog inte gjort då jag idag åkte tvåan mellan Söder tull och Kvarnberget och på den korta sträckan gjorde föraren "Pling" (ibland även Pling och Tyfon i rad) i varenda korsning och även på egen banvall helt utan anledning i många fall. Det var säkert 15 såna signaler på den lilla snutten!

Visst, jag tycker det är lite småtrevligt att höra plingandet av en spårvagn, så länge det inte överanvänds.
Sen föredrar jag äkta ringklockor framför elektroniska signaler som sitter på M06. Jag upplever att förare generellt plingar mer med M06 än med M97. Kanske för att M06 låter betydligt högre, och är lättare att höra än M97:ans lilla rasslande.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

wax

Inlägg av wax »

Nu har Transdev i Norrköping fått klagomål av boende runt Nygatan just att spårvagnarna plingar alldeles för mycket, även tidig morgon och sen kväll, så det är inte bara jag som har uppmärksammat detta.
Skriv svar