Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Jeg var på Malta tidligere i år og landet har store trafikale problemer. Rundt Valletta er det kø i alle retninger, så det er forståelig at man ønsker å redusere biltrafikken. Jeg har knapt nok opplevd et sted i Europa med så mye kø som Valletta.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra
Museet har tröttnat på SL – kör egen buss på sportlovetEnceladus skrev: ↑lördag 29 februari 2020 14:48 Avgiftsfri kollektivtrafik delas in i sju kategorier:
1. Obegränsat (t.ex. Luxemburg)
2. Begränsat till kommuninvånare (t.ex. landskapen i Estland)
3. Begränsat till särskilda grupper (t.ex. pensionärer i Kungsbacka)
4. Tidsbegränsat (t.ex. på julafton i Skåne) (Obs! Uppdaterat exempel!)
5. Specifika områden (t.ex. centrala zonen i Melbourne)
6. Specifika sträckningar (t.ex. IKEA:s gratisbuss)
7. Korttidsfrämjande (t.ex. vid evenemang)
Tekniska museet startar en gratisbuss till Gärdet då kapaciteten på linje 69 inte anses räcka till. Ikea har däremot slutat med sin gratisbuss till Kungens kurva.Sveriges Radio skrev:SL:s bussar är överfulla och är inte pålitliga.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Det verkar inte som vare sig museichefen eller SL:s presskommunikatör har direkt koll på hur busstrafiken fungerar rent praktiskt. Att museichefen inte har det är dock fullt förståeligt. Däremot var det trist att höra SL:s presskommunikatör, för han gav bara ett standardsvar som inte alls är förankrat i denna specifika fråga. Det finns nämligen konkreta orsaker till problematiken och det borde ha gått att hitta någon med rätt kompetens för svaren.
Sedan så går linje 69 inte direkt oregelbundet i grund utan det finns ju en tidtabell. Däremot är det tyvärr ofta inte så lätt att hålla den då det finns diverse framkomlighetsproblem av och till. Det är då något som är ett stort problem för i stort sett all busstrafik, och för SL:s del då i synnerhet i innerstaden. Dessa framkomlighetsproblem uppstår i första hand pga att det är så mycket annat som sker i stan och som SL-trafiken inte har möjlighet eller mandat att kompensera fullt ut för. Allt från trafikstockningar, demonstrationer och statsbesök vidare till vaktparaden och studentflak sommartid påverkar möjligheten att ta sig fram och tvingar busslinjerna till omlagd körväg i tid och otid. Sådant går inte att gardera sig emot. Staden har ju även byggt om (och byggt bort) en hel del vilket har medfört att platser där extrabussar tidigare kunde stå standby, tidsreglera, vända osv. numera har försvunnit. Titta på bara på hur tex Klarabergsgatan ser ut i dagens läge och jämför med hur det såg ut innan spårvägen drogs dit. Förr kunde det t.ex. stå 3-4 s.t bussar på linje 47E när den fanns, men i dagens läge finns inte dessa ytor för bussar kvar.
Man kan ju inte heller sitta och köra massa bussar tomma bara utifall att det skulle dyka upp skolklasser lite nu och då. Vad gäller sportlovsbehov mm. så hoppas jag att museichefen tog kontakt med SL i förväg och påtalade ev. behov inför sportlovet. Gjorde han det inte så är det ju svårt för andra aktörer att gissa vad muséet hade för planer. Sedan kan inte heller SL eller den trafikoperatör (i detta fall Keolis) som kör linje 69 ha koll på skolklasser på det viset. Här har även skolorna i länet (och även de som kommer utifrån) ett ansvar. Bl.a. har det ju sedan 1970-talet funnits s.k. resgruppsanmälan (vilket även ska förekomma i bl.a. Göteborg om jag minns rätt), dvs. att skolorna ska anmäla in till SL att och när de ska på utflykt och att de kan bli så många att ordinarie tur får svårt med kapaciteten. Den infon ska då kunna (om möjlighet finns vilket det inte alltid gör) tillse att det finns möjlighet att förstärka vissa avgångar. Det förutsätter dock att det finns en dialog, men både museichefen och skolorna verkar ju tro att det ska gå ändå och många skolor struntar numera helt i att göra en resgruppsanmälan.
Sedan är det faktiskt inte kollektivtrafikens uppgift att tillhandahålla utökad kollektivtrafik på det viset som museichefen verkar önska sig. Finns det ett stadigt behov/resandeunderlag så anpassas trafikutbudet till det, men att hålla på med diverse särlösningar för att passa olika vinstdrivande intressenter är inte kollektivtrafikens uppdrag. Vill muséet köra egen trafik så är det ju bara bra.
Sedan så går linje 69 inte direkt oregelbundet i grund utan det finns ju en tidtabell. Däremot är det tyvärr ofta inte så lätt att hålla den då det finns diverse framkomlighetsproblem av och till. Det är då något som är ett stort problem för i stort sett all busstrafik, och för SL:s del då i synnerhet i innerstaden. Dessa framkomlighetsproblem uppstår i första hand pga att det är så mycket annat som sker i stan och som SL-trafiken inte har möjlighet eller mandat att kompensera fullt ut för. Allt från trafikstockningar, demonstrationer och statsbesök vidare till vaktparaden och studentflak sommartid påverkar möjligheten att ta sig fram och tvingar busslinjerna till omlagd körväg i tid och otid. Sådant går inte att gardera sig emot. Staden har ju även byggt om (och byggt bort) en hel del vilket har medfört att platser där extrabussar tidigare kunde stå standby, tidsreglera, vända osv. numera har försvunnit. Titta på bara på hur tex Klarabergsgatan ser ut i dagens läge och jämför med hur det såg ut innan spårvägen drogs dit. Förr kunde det t.ex. stå 3-4 s.t bussar på linje 47E när den fanns, men i dagens läge finns inte dessa ytor för bussar kvar.
Man kan ju inte heller sitta och köra massa bussar tomma bara utifall att det skulle dyka upp skolklasser lite nu och då. Vad gäller sportlovsbehov mm. så hoppas jag att museichefen tog kontakt med SL i förväg och påtalade ev. behov inför sportlovet. Gjorde han det inte så är det ju svårt för andra aktörer att gissa vad muséet hade för planer. Sedan kan inte heller SL eller den trafikoperatör (i detta fall Keolis) som kör linje 69 ha koll på skolklasser på det viset. Här har även skolorna i länet (och även de som kommer utifrån) ett ansvar. Bl.a. har det ju sedan 1970-talet funnits s.k. resgruppsanmälan (vilket även ska förekomma i bl.a. Göteborg om jag minns rätt), dvs. att skolorna ska anmäla in till SL att och när de ska på utflykt och att de kan bli så många att ordinarie tur får svårt med kapaciteten. Den infon ska då kunna (om möjlighet finns vilket det inte alltid gör) tillse att det finns möjlighet att förstärka vissa avgångar. Det förutsätter dock att det finns en dialog, men både museichefen och skolorna verkar ju tro att det ska gå ändå och många skolor struntar numera helt i att göra en resgruppsanmälan.
Sedan är det faktiskt inte kollektivtrafikens uppgift att tillhandahålla utökad kollektivtrafik på det viset som museichefen verkar önska sig. Finns det ett stadigt behov/resandeunderlag så anpassas trafikutbudet till det, men att hålla på med diverse särlösningar för att passa olika vinstdrivande intressenter är inte kollektivtrafikens uppdrag. Vill muséet köra egen trafik så är det ju bara bra.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Jag kan nog tycka det är rimligt att förstärka utbudet på 69:an i samband med skollov då man kan förvänta sig ett större resandeunderlag än normalt. På samma sätt som jag tycker att SL-trafiken behöver anpassas till stora evenemang i stan och vid t.ex. konserter och fotbollsmatcher på de större arenorna. Att kollektivtrafiken fungerar även i dessa fall är viktigt för att ha en levande och fungerande stad och för att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ till bilen.Coppas skrev: ↑söndag 18 februari 2024 2:28 Sedan är det faktiskt inte kollektivtrafikens uppgift att tillhandahålla utökad kollektivtrafik på det viset som museichefen verkar önska sig. Finns det ett stadigt behov/resandeunderlag så anpassas trafikutbudet till det, men att hålla på med diverse särlösningar för att passa olika vinstdrivande intressenter är inte kollektivtrafikens uppdrag.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Trafiken förstärks när det är möjligt, men givet komplexiteten med många olika evenemang (och därmed variabler) så blir det svårt ibland. Redan i nuläget förstärks trafiken normalt upp vid större idrottsevenemang mm. Däremot, vid mindre enskilda händelser (som t.ex. sportlovsaktiviteter av begränsad karaktär som t.ex. barndagar på olika muséer osv. som kanske inte ens är aviserade på förhand) så kommer det vara svårt att tajma in resurser på ett sådant sätt som många vill.
Det finns som sagt även rent praktiska tillkortakommanden. Dels är resurserna i form av fordon, förare, yttre personal och annat inte oändliga så det kan vara svårt att få fram resurser vid behov, speciellt om behoven inte är kända i förväg. Att förstärka enskilda avgångar (och då kanske inte ens hela sträckan), utan att man i förväg ens vet vilka avgångar som ev. berörs, blir ännu krångligare. I fallet med linje 69 skulle det troligen kräva att det fanns ett antal fordon och förare som satt standby i närheten av vissa hållplatser och kallades fram av olika yttre trafikledare vid behov.
Sedan är det frågan var dessa bussar skulle stå uppställda någonstans under mellantiden? Omkring Centralen (både övre och nedre) finns ingen direkt plats för detta, inte heller vid Norrmalmstorg. På Djurgården finns ingen direkt plats på parkeringen vid Djurgårdsbrunn där linje 69 vänder i nuläget. Man kan iofs. köra in vid Mörka kroken, men det finns numera vissa begränsningar för bussuppställning mm. där pga. att Kaknästornet sedan 2018 är skyddsobjekt. Dvs. det är inte bara att ställa upp lite hipp som happ.
Det finns som sagt även rent praktiska tillkortakommanden. Dels är resurserna i form av fordon, förare, yttre personal och annat inte oändliga så det kan vara svårt att få fram resurser vid behov, speciellt om behoven inte är kända i förväg. Att förstärka enskilda avgångar (och då kanske inte ens hela sträckan), utan att man i förväg ens vet vilka avgångar som ev. berörs, blir ännu krångligare. I fallet med linje 69 skulle det troligen kräva att det fanns ett antal fordon och förare som satt standby i närheten av vissa hållplatser och kallades fram av olika yttre trafikledare vid behov.
Sedan är det frågan var dessa bussar skulle stå uppställda någonstans under mellantiden? Omkring Centralen (både övre och nedre) finns ingen direkt plats för detta, inte heller vid Norrmalmstorg. På Djurgården finns ingen direkt plats på parkeringen vid Djurgårdsbrunn där linje 69 vänder i nuläget. Man kan iofs. köra in vid Mörka kroken, men det finns numera vissa begränsningar för bussuppställning mm. där pga. att Kaknästornet sedan 2018 är skyddsobjekt. Dvs. det är inte bara att ställa upp lite hipp som happ.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Nu behöver man inte göra det mer komplicerat än vad det är. Om resandet ökar kraftigt under skolloven så kan man ju helt enkelt öka turtätheten just dessa dagar. Vilket nu museet gör på egen bekostnad genom att köra en egen buss i 30-minuterstrafik mellan museet och Norrmalmstorg. Praktiskt för Keolis som inte behöver ordna förstärkning själva, men som de egentligen är skyldiga till om man ska tolka SL:s uttalande rätt.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Med tanke på det du skriver ovan så antar jag att du till vardags jobbar med tjänste- och omloppsplanering för busstrafik. Min första motfråga blir då hur du enkelt (på ett okomplicerat vis) ökar den enskilda turtätheten under vissa dagar, speciellt om du inte har något underlag att planera behovet efter? En annan fråga blir var du med kort varsel får fatt på extra fordon och personal. En tredje då hur du hanterar logistiken kring extratrafiken? En fjärde hur du kopplar denna extratrafik till det övriga tjänstepaketet?
Presskommunikatören från SL gav tyvärr sedan ett floskelsvar då det som angavs handlar om hur en trafikutövare ska hantera ett generellt förstärkningsbehov. T.ex. om det alltid spiller över på en viss avgång på en viss linje så ska trafikutövaren förstärka trafiken efter det. Däremot handlar det inte om att en trafikutövare, utan förhandsinformation, ska förstärka udda och varierande enskilda avgångar under några få dagar. Att bara hyra in ett privat bussbolag för en specifik abonnering är inte samma sak som att få till utökad trafik i ett redan komplext system av olika omlopp, turer osv.
En annan fråga som kvarstår är om muséet hade brytt sig om att ta kontakt med Keolis eller SL och påtala behovet av extra trafik under sportlovsveckan? Det är ju inte självklart att behovet skulle öka, dvs. det är ju inte alla muséer mm. som har evenemang som leder till ökade trafikbehov.
Presskommunikatören från SL gav tyvärr sedan ett floskelsvar då det som angavs handlar om hur en trafikutövare ska hantera ett generellt förstärkningsbehov. T.ex. om det alltid spiller över på en viss avgång på en viss linje så ska trafikutövaren förstärka trafiken efter det. Däremot handlar det inte om att en trafikutövare, utan förhandsinformation, ska förstärka udda och varierande enskilda avgångar under några få dagar. Att bara hyra in ett privat bussbolag för en specifik abonnering är inte samma sak som att få till utökad trafik i ett redan komplext system av olika omlopp, turer osv.
En annan fråga som kvarstår är om muséet hade brytt sig om att ta kontakt med Keolis eller SL och påtala behovet av extra trafik under sportlovsveckan? Det är ju inte självklart att behovet skulle öka, dvs. det är ju inte alla muséer mm. som har evenemang som leder till ökade trafikbehov.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Sportlovet inträffar ju samma vecka varje år. Det finns med andra ord lång framförhållning och gott om underlag och erfarenhet för att planera utökad trafik sådana dagar. Om viljan finns, förstås. Och det är inget ovanligt med anpassad trafik vissa dagar - många linjer har t.ex. reducerad trafik på kläm- och mellandagar.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Är inte sportlovet vecka 9?
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Germany’s 49-euro ticket resulted in significant modal shift from road to rail

Tysklands superbilliga kollektivtrafik har lett till en överflyttning av resenärer från väg till järnväg. Är någon förvånad, förutom möjligen den tyska billobbyn?MCC skrev:According to the study, the Deutschland-Ticket increased the number of train journeys of more than 30 kilometres by 30.4 percent compared to what would have been the case without the measure. By contrast, personal transport was noticeably more moderate across all distances, with 7.6 percent fewer kilometres travelled by car. Because the Deutschland-Ticket did not change the total number of trips across all transport modes – including bike, plane, car and train – this means that the share of train journeys (“modal split”) rose from around 10 percent to 12 percent. This saved around 6.7 million tonnes of CO2 emissions, corresponding to 4.7 percent of total transport emissions in Germany.

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Bara hoppas det finns pengar att öka kapaciteten bara, helt hopplöst fullt på lokaltågen i Tyskland när vi var där i våras.Enceladus skrev: ↑söndag 13 oktober 2024 18:59 Germany’s 49-euro ticket resulted in significant modal shift from road to rail
Tysklands superbilliga kollektivtrafik har lett till en överflyttning av resenärer från väg till järnväg. Är någon förvånad, förutom möjligen den tyska billobbyn?MCC skrev:According to the study, the Deutschland-Ticket increased the number of train journeys of more than 30 kilometres by 30.4 percent compared to what would have been the case without the measure. By contrast, personal transport was noticeably more moderate across all distances, with 7.6 percent fewer kilometres travelled by car. Because the Deutschland-Ticket did not change the total number of trips across all transport modes – including bike, plane, car and train – this means that the share of train journeys (“modal split”) rose from around 10 percent to 12 percent. This saved around 6.7 million tonnes of CO2 emissions, corresponding to 4.7 percent of total transport emissions in Germany.![]()
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Serbia's capital Belgrade to make public transport free
Tallinn blev 2013 världens första storstad att införa gratis kollektivtrafik. De flesta regioner i Estland kom sedermera att följa efter. Luxemburg blev 2020 värdens första land att införa gratis kollektivtrafik. Två år senare hakade Malta på. Vid årsskiftet ansluter sig huvudstaden Belgrad - den första miljonstaden att göra så.RFI skrev:"This means no one will have to pay for a ticket anymore," mayor Aleksandar Sapic said Wednesday, with the city following the example of Luxembourg, the Estonian capital Tallinn and the French city of Montpellier.
Belgrade -- which has a population of nearly 1.7 million --- struggles with terrible traffic jams, with the number of cars on its roads increasing by 250,000 over the past decade, according to Sapic.
The Serbian capital is one of the few major European capitals without an underground mass transit system.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
This European city made public transport free a year ago. Here’s what happened nextEnceladus skrev: ↑fredag 20 december 2024 1:11 Tallinn blev 2013 världens första storstad att införa gratis kollektivtrafik. De flesta regioner i Estland kom sedermera att följa efter. Luxemburg blev 2020 värdens första land att införa gratis kollektivtrafik. Två år senare hakade Malta på. Vid årsskiftet ansluter sig huvudstaden Belgrad - den första miljonstaden att göra så.
Gratis kollektivtrafik verkar fungera utmärkt i verkligheten. Vad säger trådens nejsägare nu?Euronews skrev:Public transport usage in Montpellier has increased by a third after it was made free one year ago, new figures reveal.
The city of 510,000 inhabitants says it has seen 110 million trips on its public transport network since the scheme was introduced on 21 December 2023, compared to 84 million trips in 2019.
[...]
Tallinn in Estonia paved the way back in 2013. Since then, multiple other cities and towns have set up their own schemes, while two European countries got in on the act. Luxembourg made all public transport free in 2020, and Malta followed its lead in 2022.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Att gratis kollektivtrafik leder till ökat kollektivtrafikresande är inget överraskande och har inget värde i sig. Frågan är ju hur det påverkar resandet totalt.
En artikel med en lite annan vinkling:
https://www.rfi.fr/en/france/20240428-f ... ut-traffic
En artikel med en lite annan vinkling:
https://www.rfi.fr/en/france/20240428-f ... ut-traffic
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
En debattartikel med lite argument mot allmän nolltaxa och referenser till bl.a. Tallinn-försöket:
Dagens Samhälle: Avgiftsfri kollektivtrafik gynnar inte klimatet
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/d ... -klimatet/
Dagens Samhälle: Avgiftsfri kollektivtrafik gynnar inte klimatet
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/d ... -klimatet/
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Fler bussar till Djurgården – får kvartstrafikkildor skrev: ↑söndag 18 februari 2024 11:08Jag kan nog tycka det är rimligt att förstärka utbudet på 69:an i samband med skollov då man kan förvänta sig ett större resandeunderlag än normalt. På samma sätt som jag tycker att SL-trafiken behöver anpassas till stora evenemang i stan och vid t.ex. konserter och fotbollsmatcher på de större arenorna. Att kollektivtrafiken fungerar även i dessa fall är viktigt för att ha en levande och fungerande stad och för att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ till bilen.Coppas skrev: ↑söndag 18 februari 2024 2:28 Sedan är det faktiskt inte kollektivtrafikens uppgift att tillhandahålla utökad kollektivtrafik på det viset som museichefen verkar önska sig. Finns det ett stadigt behov/resandeunderlag så anpassas trafikutbudet till det, men att hålla på med diverse särlösningar för att passa olika vinstdrivande intressenter är inte kollektivtrafikens uppdrag.
SL har äntligen insett att trafiken till Djurgården måste förstärkas - inte bara under sportlovet - för att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ. När ska SL komma till samma insikt om nattrafik i Norra Djurgårdsstaden eller snabbtåg till Nynäshamn? Ärligt talat är nog utbudet viktigare än att kollektivtrafiken är gratis.Mitt i skrev:Det har lett till både trängsel och frustration, och förra året satte Tekniska museet in busstrafik i egen regi för att möta behovet under sportlovet.
[...]
Nu ska det bli ändring på det. Från och med den 14 april går linjerna 67 och 69 upp i turtäthet. Då går bussarna varje kvart i stället för en gång i halvtimmen under mellantrafik och på helger.
[...]
– Rent historiskt har SL varit svagare på fritidsresorna, därför är det jätteviktigt för oss att satsa på den här trafiken så att människor känner att SL är ett bra alternativ när de ska till besöksmålen på Djurgården.
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Det finns nattrafik till Ropsten som ligger inom gångavstånd. Om nu utgången mot Hjorthagen (som är närmast Norra Djurgårdsstaden) inte är öppen hela trafikdygnet är det förstås en brist som kan åtgärdas.
Linje 291 vid Försvarshögkvarteret eller Ropstensplan finns också men lite längre att gå. När jag bodde i Hjorthagen, ung och stark, så gick till och från Stureplan på 25 minuter. Uppfriskande och välbehövlig promenad hem.
Linje 291 vid Försvarshögkvarteret eller Ropstensplan finns också men lite längre att gå. När jag bodde i Hjorthagen, ung och stark, så gick till och från Stureplan på 25 minuter. Uppfriskande och välbehövlig promenad hem.

- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Tunnelbanans entré i Hjorthagen är öppen hela trafikdygnet.
Det går snabbtåg till Nynäshamn på vardagar. Tillräckligt sent på kvällarna så att jag kan ta det sista när jag kommer med båten från Gotland. På helgerna tar det 6 minuter längre tid, det må vara hänt. Det finns större brister i trafikutbudet.
Sen kan man fråga sig vad detta har med Luxemburg eller nolltaxa att göra.
Det går snabbtåg till Nynäshamn på vardagar. Tillräckligt sent på kvällarna så att jag kan ta det sista när jag kommer med båten från Gotland. På helgerna tar det 6 minuter längre tid, det må vara hänt. Det finns större brister i trafikutbudet.
Sen kan man fråga sig vad detta har med Luxemburg eller nolltaxa att göra.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik
Sverige på tvären – dyrare kollektivtrafik när Europa sänker
Har kollektivtrafiken i Sverige hamnat i en ond cirkel?Dagens PS skrev:Sverige går den motsatta vägen, konstaterar forskarna. I Sverige ökar i stället kostnaderna för att resa kollektivt och de stiger i högre takt än de för resor med bil.
[...]
Utformningen av de nya statliga subventionerna skiljer sig åt. I Luxemburg och på Malta finns en helt avgiftsfri kollektivtrafik medan man i exempelvis Portugal och Ungern har en begränsad subvention av regionala tågresor.
[...]
”Det kollektiva resandet ökade i både Tyskland och i Österrike, men Österrikes långsiktiga och strategiska arbete gav bättre förutsättningar inför introduktionen av Klimaticket”, noterar Jens Portinson Hylander.