Ny spårvagnslinje i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny spårvagnslinje i Göteborg
Den 14 december i år blir det trafikstart på spårvägen till Lindholmen. Den ska trafikeras av två linjer, 10 och 12. Linje 10 ska alltså gå till Lindholmen i stället för till Biskopsgården. Därigenom kan man resa utan byte mellan Chalmers två områden i Johanneberg och Lindholmen. Den nya linje 12 ska gå Mölndal-Lindholmen via Skånegatan. På sträckan Mölndal-Centralstationen ersätter den linje 2 som i stället ska gå till Biskopsgården.
Re: Ny spårvagnslinje i Göteborg
Man får väl hoppas att någon av de två hållplatserna "Frihamnen" som finns med på kartan får ett nytt namn innan trafiken startar. När jag mäter på en vanlig karta får jag det till nästan 400 meter gångväg mellan de två hållplatserna.
- Hechtwagen
Hur många meter ny spårväg handlar det om?
Omkring 2,3 km dubbelspår.
Det är ju den nya som ligger närmast Frihamnen, men å andra sidan så är det väl lite knepigt att flytta ett hållplatsnamn när hållplatsen som har haft det finns kvar. Fast man kan göra som vid Ullevi, Frihamnen norra och Frihamnen södra.
Det fanns hållplatsnamnet Vagnhallen Stampgatan och det finns fortfarande Vagnhallen Majorna. Så Vagnhallen Ringön skulle inte vara fel tycker jag.
Vagnhallar är ju inga resmål för allmänheten, så att ge hållplatser namn efter dem är olämpligt. Hållplatsen "Vagnhallen Majorna" borde byta namn. Busshållplatsen som ligger precis om hörnet på Karl Johansgatan heter Klippan, så det borde spårvagnshållplatsen också kunna heta.
- Hechtwagen
400 miljoner per kilometer, rena stockholmspriset...
Jag har inte lyckats lista ut vad de 700 miljonerna innehåller. Anbudssumman för byggentreprenaden är ca. 320 miljoner kronor. Kanske är det även etappen till Brunnsbo som ingår i de 700?
700/2,3 blir inte 400. Det blir ungefär 300. Några fördyrande omständigheter är föroreningar i marken från tidigare verksamhet och behov stabilisering av marken med kalkcementpelare på en del av sträckan.
- Hechtwagen
Var har du hittat den uppgiften? Jag har inte lyckats hitta några uppgifter om kostnader utom i en gammal SVT-nyhet där det stod 700 miljoner.
Varför inte:
Nya hållplatsen på Lindholmsbanan - Frihamnen
Gamla hållplats Frihamnen, nytt namn - Ringön
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Ja, det är ett bra alternativ, men då bör man ändra nuvarande Frihamnen till Ringön snarast, så att man inte flyttar namnet från en dag till nästa.Martin skrev: ↑söndag 23 mars 2025 19:31Varför inte:
Nya hållplatsen på Lindholmsbanan - Frihamnen
Gamla hållplats Frihamnen, nytt namn - Ringön
Är nuvarande hållplatsen Frihamnen den enda spårvagnshållplatsen (i Göteborg och Mölndal) som endast är tillgänglig via trappor?
Ringön är ett bättre namn än Vagnhallen Ringön. Även Ringögatan är bättre.
Ringön är ett bättre namn än Vagnhallen Ringön. Även Ringögatan är bättre.
Numera är det väl det. Vid Rambergsvallen är det ombyggt med övergång i plan i stället för gångtunneln under Hjalmar Brantingsgatan.
Hammarkullen är väl en nästankandidat, men där finns väl snedhiss också.
Med reservation för tyckfel.
- Hechtwagen
Hechtwagen: Jag var där för mer än 10 år sedan. Förutom snedhiss fanns det då tre rulltrappor.
Jag ställde frågan om hållplatsnamnen till Göteborgs Stads namnberedning som tar fram förslag på hållplatsnamn som sedan skickas för beslut i kulturnämnden. Jag fick följande svar:
Nej, det har blivit en miss i kommunikationen här verkar det som. Den information som jag fått Västtrafik är att Affären Spårvagn och Marknad/kommunikation var angelägna om att få ut info om den nya spårvägen. Dessvärre kände de inte till att det pågår en namngivningsprocess och använde därför namnet Frihamnen i den publicerade bilden.
Så för att klargöra situationen kommer den nya hållplatsen inom Frihamnsområdet att få ett nytt namn och den befintliga hållplatsen Frihamnen kommer även i fortsättningen heta Frihamnen.
Nej, det har blivit en miss i kommunikationen här verkar det som. Den information som jag fått Västtrafik är att Affären Spårvagn och Marknad/kommunikation var angelägna om att få ut info om den nya spårvägen. Dessvärre kände de inte till att det pågår en namngivningsprocess och använde därför namnet Frihamnen i den publicerade bilden.
Så för att klargöra situationen kommer den nya hållplatsen inom Frihamnsområdet att få ett nytt namn och den befintliga hållplatsen Frihamnen kommer även i fortsättningen heta Frihamnen.