(Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
(Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Hejsan,
Jag har i några veckor försökt att förstå/reda ut hur hållplatsen och vändslingan (hette det så?) var placerad på linje 4 i Uppsala vid Polacksbacken. Länk till generell linjekarta: https://www.sparvagssallskapet.se/atlas ... atlas_id=5
Jag har tittat på oerhört många bilder online (vilken skatt Digitalt Museum är!) och läst boken 'Spårvägen i Uppsala - kring Fyris och ut till Mälaren' av Ingvar Anderson. Jämfört gamla kartor och flygfoton. Har vandrat runt i skogsdungen där vändslingan möjligen var placerad.
Finns det måhända någon Uppsala-spårvagnshistoriskt-kunnig här som har koll på hur stor vändslingan kan ha varit, var hållplatsen var placerad? På vilken ledd? Längs Regementsvägen https://www.hitta.se/kartan?userGeo=1&s=2445890f eller längs vägen som går mellan skogen och nuvarande Ångströmslaboratoriet?
Möjligen är den "stora stigen" in i skogen från Regementsvägen en rest från spårvägen.
(Jag har en bild från platsen där jag häromdagen har fotograferat ett utskrivet foto av en spårvagn med Polacksbacken/regementet i bakgrunden och därmed jämför platsen på fotot med verkligheten. Men, jag har ännu inte kommit på något bra lösning att länka till den. Kanske testar någon annan dag)
Jag har i några veckor försökt att förstå/reda ut hur hållplatsen och vändslingan (hette det så?) var placerad på linje 4 i Uppsala vid Polacksbacken. Länk till generell linjekarta: https://www.sparvagssallskapet.se/atlas ... atlas_id=5
Jag har tittat på oerhört många bilder online (vilken skatt Digitalt Museum är!) och läst boken 'Spårvägen i Uppsala - kring Fyris och ut till Mälaren' av Ingvar Anderson. Jämfört gamla kartor och flygfoton. Har vandrat runt i skogsdungen där vändslingan möjligen var placerad.
Finns det måhända någon Uppsala-spårvagnshistoriskt-kunnig här som har koll på hur stor vändslingan kan ha varit, var hållplatsen var placerad? På vilken ledd? Längs Regementsvägen https://www.hitta.se/kartan?userGeo=1&s=2445890f eller längs vägen som går mellan skogen och nuvarande Ångströmslaboratoriet?
Möjligen är den "stora stigen" in i skogen från Regementsvägen en rest från spårvägen.
(Jag har en bild från platsen där jag häromdagen har fotograferat ett utskrivet foto av en spårvagn med Polacksbacken/regementet i bakgrunden och därmed jämför platsen på fotot med verkligheten. Men, jag har ännu inte kommit på något bra lösning att länka till den. Kanske testar någon annan dag)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Detdär kan jag, jag är trafikchef på Granebergslinjen som delar linjesträckning med linje 4 fram till Grindstugan, ge mig lite tid så reder vi ut detdär.
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Oj, snabb respons, tackar. Jag ser fram emot vad du kommer att gräva fram.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Hittade hemsidan jag letade efter, platsen är väl värd ett besök!
http://www.scribo.se/sparvagnsminnen- ... cksbacken
http://www.scribo.se/sparvagnsminnen- ... cksbacken
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Tack Hechtwagen.
Den sajten är en guldgruva som lyfter upp olika delar av Uppsalas historia.
Här är länk till ett fotografi från när jag var vid Polacksbacken senast, i tisdags https://postimg.cc/R628Qtrd
Tog med den bilden (tack personen på Stadsarkivet för den!) och försökte jämföra med hur det ser ut där nu. Hittade ungefär rätt plats tror jag.
Det jag försöker att greppa är hur hållplatsen var placerad. På det gamla fotografiet ser det ut som att spåren skulle gå i nord-sydlig riktning där.
(Om jag inte tänker helt fel)
Var då hållplats Polacksbacken strax efter en sväng?
(Jag föreställer mig att spåren gick från Grindstugan längs Regementsvägen och iom det får jag inte riktigt ihop det i tanken hur hållplatsen är där enligt fotot.)
Och sedan var det en vändplats än mer söderut (inne i nuvarande skogspartiet)?
Jag inser att jag inte har fullt koll på storleken/utrymmet en sådan vändplats krävde. Jag får läsa på mer om det tekniska
[Lite bakgrund: Jag har t ex besökt alla ändhållplatser, tror jag har sett alla väggrosetter som finns kvar, har varit vid bron vid Sunnersta/Ultuna, klappat på perrong-resten i Sunnersta och ser stolpen vid Norra Station till vardags. Uppvuxen vid södra delar av UEJ och sedan dess spårvägsarkeologisk nyfiken.]
Den sajten är en guldgruva som lyfter upp olika delar av Uppsalas historia.
Här är länk till ett fotografi från när jag var vid Polacksbacken senast, i tisdags https://postimg.cc/R628Qtrd
Tog med den bilden (tack personen på Stadsarkivet för den!) och försökte jämföra med hur det ser ut där nu. Hittade ungefär rätt plats tror jag.
Det jag försöker att greppa är hur hållplatsen var placerad. På det gamla fotografiet ser det ut som att spåren skulle gå i nord-sydlig riktning där.
(Om jag inte tänker helt fel)
Var då hållplats Polacksbacken strax efter en sväng?
(Jag föreställer mig att spåren gick från Grindstugan längs Regementsvägen och iom det får jag inte riktigt ihop det i tanken hur hållplatsen är där enligt fotot.)
Och sedan var det en vändplats än mer söderut (inne i nuvarande skogspartiet)?
Jag inser att jag inte har fullt koll på storleken/utrymmet en sådan vändplats krävde. Jag får läsa på mer om det tekniska

[Lite bakgrund: Jag har t ex besökt alla ändhållplatser, tror jag har sett alla väggrosetter som finns kvar, har varit vid bron vid Sunnersta/Ultuna, klappat på perrong-resten i Sunnersta och ser stolpen vid Norra Station till vardags. Uppvuxen vid södra delar av UEJ och sedan dess spårvägsarkeologisk nyfiken.]
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Gå dit igen och följ bara gångvägen längs regementsvägen, det är gamla vanvallen i princip och sedan låg vändslingan i hörnet av skogen där den slutar. Kollar du på de gamla bilderna jag länkade så kommer du se var de är tagna.
Såhär på ett ungefär!
På din nytagna bild så hade en spårvagn som stod inne i slingan stått med fronten precis till höger om.det som syns av gångvägen/slingan på din bild.
Såhär på ett ungefär!
På din nytagna bild så hade en spårvagn som stod inne i slingan stått med fronten precis till höger om.det som syns av gångvägen/slingan på din bild.
- Bilagor
-
- Screenshot_20250314_215944_Samsung Internet.jpg (89.72 KiB) Visad 1945 gånger
Senast redigerad av Hechtwagen den fredag 14 mars 2025 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
En teevlig synlig "rest" av spårvägen är att Gamla Uppsalagatan är bredare på den del där spårvägen gick sedan smalnar gatan av vilket syns tydligare i verkligheten än på bilden.
Pilen pekar på ändhållplatsen och man ser på skuggorna från husen att avståndet till husen på andra sidan gatan minskar egter ändhållplatsen.
Pilen pekar på ändhållplatsen och man ser på skuggorna från husen att avståndet till husen på andra sidan gatan minskar egter ändhållplatsen.
- Bilagor
-
- Screenshot_20250314_220450_Samsung Internet.jpg (97.36 KiB) Visad 1941 gånger
Senast redigerad av Hechtwagen den fredag 14 mars 2025 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Re: (Spårvägsarkeologi) Uppsala, Polacksbacken, Linje 4
Du menar Gamla Uppsalagatan? Det var väl där den vände och den gatan man ser på det gamla flygfotot.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10