Samråd Roslagsbanans förlängning till City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Samråd Roslagsbanans förlängning till City

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: måndag 03 mars 2025 17:54
Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 14:03 ...
Slingorna SL har är ju inte till för att byta plats på A och B-änden på fordonen utan för att skapa bra fordonsflöden.
Så ännu fler argument för att faktiskt ha möjlighet att vända på vagnar.

Ja det kan säkert ha sina fördelar men vad tror du om en vändslinga likt den i Stuttgart för Roslagsbanan i city?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 18:39
Odd skrev: måndag 03 mars 2025 17:54
Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 14:03 ...
Slingorna SL har är ju inte till för att byta plats på A och B-änden på fordonen utan för att skapa bra fordonsflöden.
Så ännu fler argument för att faktiskt ha möjlighet att vända på vagnar.

Ja det kan säkert ha sina fördelar men vad tror du om en vändslinga likt den i Stuttgart för Roslagsbanan i city?
Jag undrar om det verkligen löser något. Jag vet inte vad det är för vändslinga i Stuttgart, beskriv det gärna. När jag googlar så får jag bara upp en massa annat junk.

Nu vet jag inte hur det är tänkt med uppställningsmöjligheter vid C, men man kan ju tänka sig ett Mörby Centrum-upplägg där man har plats bakom plattformen för uppställning. Man kanske inte behöver ha det på alla spår och dessutom kan det vara svårt att motivera dyrbar tunnelbyggnad för sådan uppställning.

Jag tänker mig att om man har en storvändslinga, jag antar att du menar en med flera stationer längs vägen, så kommer man få färre möjligheter att reglera trafiken, i alla fall om den inte designas så att man kan magasinera tåg som inte är i trafik. Ett tåg som kommer in måste helt enkelt bort inom kort, oavsett om det behövs eller ej, eller skulle behövts 30 minuter senare.

Det bästa vore väl naturligtvis som andra har föreslagit, att fortsätta söderut, men om man gör det så bör man ju i varje fall se till att all utbyggnad söder om Universitetet byggs för framtida normalspår, och gör man det så kommer man ju effektivt att dela på platsen på centrumstationerna och då får man ju kapacitetsproblem igen. Smalspår som nybyggnad utan att det är en utbyggnad tror jag egentligen är rätt dumt. Smalspår som utbyggnad, exempelvis till Arlanda-Sigtuna-Bålsta, Norrtälje och så, har ju bärighet i att det är en utbyggnad av ett befintligt system utifrån mittpunkten, så att säga.

Så tycker jag.
Vad tror du?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Odd skrev: måndag 03 mars 2025 21:54 Jag vet inte vad det är för vändslinga i Stuttgart, beskriv det gärna.
Vändslingan för S-Bahn bortom Bf Schwabstrasse i Stuttgart https://www.eisenbahntunnel-portal.de/l ... /4864.html

Första åren med S-Bahntrafik i innerstadstunneln vände alla tåg i slingan, men så småningom byggdes tunneln vidare, så att genomgående trafik är möjlig. Planskild korsning mellan slingan och de genomgående spåren.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Det räcker väl egentligen att gå till Oslo för att hitta en vändslinga. Tunnelbanan vid Stortinget, närmare bestämt
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Kristofer skrev: tisdag 04 mars 2025 9:04 Det räcker väl egentligen att gå till Oslo för att hitta en vändslinga. Tunnelbanan vid Stortinget, närmare bestämt
Jo men den i Stuttgart har väl tätare trafik?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ok, så en vändslinga bakom, på en station är det som avses här?!

Låt oss räkna.

Vid 24 tpt, det är ett tåg var 2,5 minut. Det är väl egentligen en fördubbling av hur det är i dag med ca 12 avgångar per timme från Ö.

Om fyra plattformsspår används så kommer varje tåg stå max 10 minuter i genomsnitt innan det måste lämna plattformen för att ge plats åt nästa tåg.

Det ger en tidslucka på 75 sekunder för varje tåg som skall in eller ut. Denna tidslucka skall då inrymma tid det tar att lägga tågväg, ställa signal på kör, låta ett tåg som står vid signal att starta och köra igenom och tid för att tåget skall släppa eventuella signaltekniska blockeringar efter tågpassage. Dessutom måste tid ges för att kunna ta igen tid efter förseningar. Klarar man en sådan cykel på 45 sekunder? I så fall kan man väl ta igen förseningar på 12 minuter per timme?

Det är inte en stor marginal helt klart.

Kontrollräkna gärna. Som jämförelse går det, om jag förstått det rätt, 16 avgångar per timme från Bern Central på linjerna S6-S7-S8 på RBS som är ett smalspårigt system med fyra säckplattformar i centrala Bern.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Regeringen måste leverera på det man har lovat innan man lovar mer
Centerpartiet Stockholmsregionen skrev:"Spårväg syd och förlängningen av roslagsbanan till city är fortfarande inte fullt finansierat, det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar om det. Men innan det är aktuellt att diskutera Östlig förbindelse så måste tidigare projekt vara finansierade och påbörjade." säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.
Även detta projekt saknar visst full finansiering - i gott sällskap med Spårväg Syd och Stockholmsförhandlingen. Är det bara gula linjen som håller budgeten?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: torsdag 13 mars 2025 16:49 Regeringen måste leverera på det man har lovat innan man lovar mer
Centerpartiet Stockholmsregionen skrev:"Spårväg syd och förlängningen av roslagsbanan till city är fortfarande inte fullt finansierat, det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar om det. Men innan det är aktuellt att diskutera Östlig förbindelse så måste tidigare projekt vara finansierade och påbörjade." säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.
Även detta projekt saknar visst full finansiering - i gott sällskap med Spårväg Syd och Stockholmsförhandlingen. Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Vad menar de med att RBc inte är fullt finansierat? Vad baserar de det på?

Vad är det för beslut regeringen har fattat? Någon som vet mer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 13 mars 2025 16:49 ...Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Har du inte slutat att skapa retoriska rävsaxar än?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 13 mars 2025 18:21
Enceladus skrev: torsdag 13 mars 2025 16:49 ...Är det bara gula linjen som håller budgeten?
Har du inte slutat att skapa retoriska rävsaxar än?
Vem är förvånad? Förvisso har gula linjen fått tillkommande investeringsutgifter (automatisk drift, ballastfritt spår samt plattformsbarriärer), men FUT är inte TF:
JohanB skrev: måndag 11 november 2024 20:04 Som exempel på att det går att göra rätt är att Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana (FUT) tillsynes verkar kunna leverera. (Även om jag känner mig delvis osäker på om deras anläggning uppfyller TF:s specifikationer och kan bli godkänd av dem.)
Notera att detta inte är min käpphäst!
twr skrev: torsdag 13 mars 2025 17:31 Vad menar de med att RBc inte är fullt finansierat? Vad baserar de det på?

Vad är det för beslut regeringen har fattat? Någon som vet mer?
Enligt infrastrukturregionrådets uttalande verkar projektets budget ha spruckit. Här är regeringens pressmeddelande.
twr

Inlägg av twr »

Roslagsbanan till city nämns inte i regeringens pressmeddelande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 14 mars 2025 8:30 Roslagsbanan till city nämns inte i regeringens pressmeddelande.
Regeringens kärva besked: Ni får betala Spårväg syd själva
Mitt i skrev:I direktiven, som publicerades på eftermiddagen, framgår det att regeringen inte tänker skjuta till några ytterligare pengar till de tidigare beslutade spårvägsprojekten, det vill säga Spårväg syd, den nya tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning till Odenplan.
Har Roslagsbanans förlängning till City bantats bort eller är detta bara en felskrivning?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 14 mars 2025 18:49
twr skrev: fredag 14 mars 2025 8:30 Roslagsbanan till city nämns inte i regeringens pressmeddelande.
Regeringens kärva besked: Ni får betala Spårväg syd själva
Mitt i skrev:I direktiven, som publicerades på eftermiddagen, framgår det att regeringen inte tänker skjuta till några ytterligare pengar till de tidigare beslutade spårvägsprojekten, det vill säga Spårväg syd, den nya tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning till Odenplan.
Har Roslagsbanans förlängning till City bantats bort eller är detta bara en felskrivning?
Det lär vara en felskrivning. Det är ju väldigt många som tror att den ska gå enbart till Odenplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar