Hechtwagen skrev: ↑måndag 03 mars 2025 18:39
Odd skrev: ↑måndag 03 mars 2025 17:54
Hechtwagen skrev: ↑måndag 03 mars 2025 14:03
...
Slingorna SL har är ju inte till för att byta plats på A och B-änden på fordonen utan för att skapa bra fordonsflöden.
Så ännu fler argument för att faktiskt ha möjlighet att vända på vagnar.
Ja det kan säkert ha sina fördelar men vad tror du om en vändslinga likt den i Stuttgart för Roslagsbanan i city?
Jag undrar om det verkligen löser något. Jag vet inte vad det är för vändslinga i Stuttgart, beskriv det gärna. När jag googlar så får jag bara upp en massa annat junk.
Nu vet jag inte hur det är tänkt med uppställningsmöjligheter vid C, men man kan ju tänka sig ett Mörby Centrum-upplägg där man har plats bakom plattformen för uppställning. Man kanske inte behöver ha det på alla spår och dessutom kan det vara svårt att motivera dyrbar tunnelbyggnad för sådan uppställning.
Jag tänker mig att om man har en storvändslinga, jag antar att du menar en med flera stationer längs vägen, så kommer man få färre möjligheter att reglera trafiken, i alla fall om den inte designas så att man kan magasinera tåg som inte är i trafik. Ett tåg som kommer in måste helt enkelt bort inom kort, oavsett om det behövs eller ej, eller skulle behövts 30 minuter senare.
Det bästa vore väl naturligtvis som andra har föreslagit, att fortsätta söderut, men om man gör det så bör man ju i varje fall se till att all utbyggnad söder om Universitetet byggs för framtida normalspår, och gör man det så kommer man ju effektivt att dela på platsen på centrumstationerna och då får man ju kapacitetsproblem igen. Smalspår som nybyggnad utan att det är en utbyggnad tror jag egentligen är rätt dumt. Smalspår som utbyggnad, exempelvis till Arlanda-Sigtuna-Bålsta, Norrtälje och så, har ju bärighet i att det är en utbyggnad av ett befintligt system utifrån mittpunkten, så att säga.
Så tycker jag.
Vad tror du?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.