Tunnelbanetrafiken ska återställas med fler avgångar till Alvik, Mörby centrum och Norsborg. Vidare får blå linjen 10-minuterstrafik även under högsommaren.Mitt i skrev:Framförallt gäller det tunnelbanan, där SL vill sätta in fler långa tåg och även lägga in extraavgångar i rusningstrafik som tagits bort i tidigare besparingar.
[...]
Det han själv ser som viktigast är att den tvärgående busstrafiken mellan kranskommunerna utökas på flera håll, bland annat på sträckan Arninge – Vallentuna – Upplands Väsby och mellan Spånga och Sollentuna.
[...]
En av de större nyheterna är annars att Frösundavik får en ny bussförbindelse, linje 519, till Tekniska högskolan, vilket tillmötesgår den starka kritiken mot tidigare bussnedläggning.
Efter protesterna – Frösunda och Ursvik kan få ny buss
Gamla linje 57 föreslås återuppstå som nya linje 519. Den går istället till Tekniska högskolan, vilket ger nya förbindelser. Tvärbanan färdigställs inte under T26.Mitt i skrev:Efter flera månaders protester efter förändringarna av buss 57:s sträckning, väcks nu nytt hopp i Frösunda om en ny linje till stan. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) presenterar nu ett förslag om en ny busslinje – linje 519 – som ska gå från Ursvik till Tekniska Högskolan, via Roslagstull och Frösunda.
[...]
– Vi har sett att vi är svaga på resor på tvären, och denna linje ska vara ett bra alternativ för Sundbyberg. Där har man länge velat ha mer trafik från Ursvik. Tvärresor gör att många i dag reser med bilen, dem vill vi få att i stället resa med kollektivtrafiken, förklarar Fendert (MP).
[...]
– Tekniska Högskolan valdes som slutdestination för att ge en tydlig koppling till centrala Stockholm, utan att fastna i de framkomlighetsproblem som vi tidigare har sett på Sveavägen. Det blir också lättare att byta till andra linjer där, vilket ger fler resmöjligheter.
Däremot finns det inga planer på att återställa pendeltågstrafiken. Som plåster på såren föreslås en "pilot med nattrafik". Går det då att ta de nattliga färjorna?
Det finns en hel del busslinjer som kan få nattrafik om pendeltågen börjar gå dygnet runt. Även Orminge skulle må bra av snabbare förbindelser på nätterna:Region Stockholm skrev:Trafikförvaltningen planerar att under T26 att inleda en pilot med nattrafik i pendeltågstrafiken. I piloten ingår anpassning av viss nattbusstrafik. Trafikförvaltningen återkommer med närmare detaljer kring trafikupplägget i en separat remiss till berörda kommuner.
SL vill köra färre buss 405 och fler 444
Således vill SL satsa på utökad trafikeringstid på linje 444. Förra året krävde Nackas politiker att denna linje skulle köras med dubbeldäckare. Blir de nöjda nu? Som bekant har Värmdö fått dubbeldäckare på linje 474, varpå Nackas politiker blev avundsjuka. Men linje 474 går inte heller hela dygnet. Det är svårfattligt...Mitt i skrev:SL vill dra in turer på buss 405 mellan Fridhemsplan och Nacka sjukhus och i stället ordna fler på buss 444 mellan Västra Orminge och Slussen. Förändringarna föreslås gälla från december 2025.
[...]
”I syfte att möta ökad efterfrågan på linje 444 mellan Slussen och Orminge föreslås resurserna som frigörs på linje 405 överföras till linje 444. I dagsläget går sista avgången på linjen från Slussen mot Orminge klockan 22.30. Förslaget innebär en utökning av trafiken till 30-minuterstrafik mellan klockan 22 och 00 måndag till torsdag och söndagar samt till 30-minuterstrafik fram till klockan 00.30 på fredagar och lördagar”, skriver SL.
Samtidigt föreslås båtlinje 2 mellan Stockholm och Vaxholm stanna vid Telegrafberget på vissa avgångar.
Dessutom storsatsar SL på Mariehäll, ett område som länge har haft bristfällig busstrafik. Tunga linje 113 avlastas av nya linje 122 och resurserna optimeras:
För inte länge sedan hade linje 129 högre turtäthet än linje 113, en absurditet som jag ofta har framhållit som ett bevis på SL:s dysfunktionella trafikplanering:Region Stockholm skrev:Linje 112 föreslås få ändrad turtäthet från dagens 15-minuterstrafik i högtrafik till 30- minuterstrafik. Linjen har lågt resande på sträckan Bällsta bro – Alvik, där Tvärbanan finns som alternativ. Den norra delen av linjen (Spånga station – Bällsta bro) föreslås förstärka med ny linje 122 så att samma turtäthet som idag bibehålls.
Ny linje 122 föreslås trafikera mellan Spånga station och Karolinska sjukhuset via Gamla Bromstensvägen – Mariehäll – Sundbyberg – Huvudsta. Linjen kompletterar linje 112 i högtrafik på sträckan Spånga – Sundbyberg och erbjuder resenärer länga Gamla Bromstensvägen koppling till pendeltåg och tunnelbana vid Sundbybergs centrum. Linjen kompletterar även linje 113 i det tunga stråket Mariehäll – Sundbyberg. Med linjen skapas en ny förbindelse från Huvudsta till Karolinska sjukhuset samt Hagastaden och ersätter därmed del av linje 507:s uppgift att koppla samman tunnelbanans blåa linje och området kring Nya Karolinska.
För linje 113 föreslås att vissa avgångar mellan Mariehäll och Solna centrum dras in och att resurserna överförs till nya linje 122.
Linje 129 föreslås få ändrad turtäthet från dagens 15-minuterstrafik till 30-minuterstrafik under dagtid. Sträckan Bällsta bro – Västra skogen förstärks under högtrafik med nya linje 122 vilket fortsatt ger fyra avgångar i timmen på sträckan. Resenärer i Jungfrudansen och längs linjens västra del hänvisas till väl utbyggd stomtrafik i området som även kompletteras med linje 155 för lokala resor under högtrafik.
Enceladus skrev: ↑fredag 10 februari 2023 14:47 SL:s nya trängselprognos bekräftar de diskrepanser som har uppmärksammats tidigare på forumet. Ett exempel är linjerna 113 och 129. Bägge går i Solna, Sundbyberg och Bromma, men linjernas utveckling har varit diametralt motsatt. Linje 113 trafikförsörjer ett nybyggnationsområde i Mariehäll medan linje 129 i stort sett har ersatts av Tvärbanan och blåbussar.