Trafikförändringar T26

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11032
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Trafikförändringar T26

Inlägg av Enceladus »

SL satsar: Mer tunnelbana och nya busslinjer
Mitt i skrev:Framförallt gäller det tunnelbanan, där SL vill sätta in fler långa tåg och även lägga in extraavgångar i rusningstrafik som tagits bort i tidigare besparingar.

[...]

Det han själv ser som viktigast är att den tvärgående busstrafiken mellan kranskommunerna utökas på flera håll, bland annat på sträckan Arninge – Vallentuna – Upplands Väsby och mellan Spånga och Sollentuna.

[...]

En av de större nyheterna är annars att Frösundavik får en ny bussförbindelse, linje 519, till Tekniska högskolan, vilket tillmötesgår den starka kritiken mot tidigare bussnedläggning.
Tunnelbanetrafiken ska återställas med fler avgångar till Alvik, Mörby centrum och Norsborg. Vidare får blå linjen 10-minuterstrafik även under högsommaren.

Efter protesterna – Frösunda och Ursvik kan få ny buss
Mitt i skrev:Efter flera månaders protester efter förändringarna av buss 57:s sträckning, väcks nu nytt hopp i Frösunda om en ny linje till stan. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) presenterar nu ett förslag om en ny busslinje – linje 519 – som ska gå från Ursvik till Tekniska Högskolan, via Roslagstull och Frösunda.

[...]

– Vi har sett att vi är svaga på resor på tvären, och denna linje ska vara ett bra alternativ för Sundbyberg. Där har man länge velat ha mer trafik från Ursvik. Tvärresor gör att många i dag reser med bilen, dem vill vi få att i stället resa med kollektivtrafiken, förklarar Fendert (MP).

[...]

– Tekniska Högskolan valdes som slutdestination för att ge en tydlig koppling till centrala Stockholm, utan att fastna i de framkomlighetsproblem som vi tidigare har sett på Sveavägen. Det blir också lättare att byta till andra linjer där, vilket ger fler resmöjligheter.
Gamla linje 57 föreslås återuppstå som nya linje 519. Den går istället till Tekniska högskolan, vilket ger nya förbindelser. Tvärbanan färdigställs inte under T26.
Kristofer skrev: fredag 07 mars 2025 9:07 Det går snabbtåg till Nynäshamn på vardagar. Tillräckligt sent på kvällarna så att jag kan ta det sista när jag kommer med båten från Gotland. På helgerna tar det 6 minuter längre tid, det må vara hänt. Det finns större brister i trafikutbudet.
Däremot finns det inga planer på att återställa pendeltågstrafiken. Som plåster på såren föreslås en "pilot med nattrafik". Går det då att ta de nattliga färjorna?
Region Stockholm skrev:Trafikförvaltningen planerar att under T26 att inleda en pilot med nattrafik i pendeltågstrafiken. I piloten ingår anpassning av viss nattbusstrafik. Trafikförvaltningen återkommer med närmare detaljer kring trafikupplägget i en separat remiss till berörda kommuner.
Det finns en hel del busslinjer som kan få nattrafik om pendeltågen börjar gå dygnet runt. Även Orminge skulle må bra av snabbare förbindelser på nätterna:

SL vill köra färre buss 405 och fler 444
Mitt i skrev:SL vill dra in turer på buss 405 mellan Fridhemsplan och Nacka sjukhus och i stället ordna fler på buss 444 mellan Västra Orminge och Slussen. Förändringarna föreslås gälla från december 2025.

[...]

”I syfte att möta ökad efterfrågan på linje 444 mellan Slussen och Orminge föreslås resurserna som frigörs på linje 405 överföras till linje 444. I dagsläget går sista avgången på linjen från Slussen mot Orminge klockan 22.30. Förslaget innebär en utökning av trafiken till 30-minuterstrafik mellan klockan 22 och 00 måndag till torsdag och söndagar samt till 30-minuterstrafik fram till klockan 00.30 på fredagar och lördagar”, skriver SL.

Samtidigt föreslås båtlinje 2 mellan Stockholm och Vaxholm stanna vid Telegrafberget på vissa avgångar.
Således vill SL satsa på utökad trafikeringstid på linje 444. Förra året krävde Nackas politiker att denna linje skulle köras med dubbeldäckare. Blir de nöjda nu? Som bekant har Värmdö fått dubbeldäckare på linje 474, varpå Nackas politiker blev avundsjuka. Men linje 474 går inte heller hela dygnet. Det är svårfattligt...

Dessutom storsatsar SL på Mariehäll, ett område som länge har haft bristfällig busstrafik. Tunga linje 113 avlastas av nya linje 122 och resurserna optimeras:
Region Stockholm skrev:Linje 112 föreslås få ändrad turtäthet från dagens 15-minuterstrafik i högtrafik till 30- minuterstrafik. Linjen har lågt resande på sträckan Bällsta bro – Alvik, där Tvärbanan finns som alternativ. Den norra delen av linjen (Spånga station – Bällsta bro) föreslås förstärka med ny linje 122 så att samma turtäthet som idag bibehålls.

Ny linje 122 föreslås trafikera mellan Spånga station och Karolinska sjukhuset via Gamla Bromstensvägen – Mariehäll – Sundbyberg – Huvudsta. Linjen kompletterar linje 112 i högtrafik på sträckan Spånga – Sundbyberg och erbjuder resenärer länga Gamla Bromstensvägen koppling till pendeltåg och tunnelbana vid Sundbybergs centrum. Linjen kompletterar även linje 113 i det tunga stråket Mariehäll – Sundbyberg. Med linjen skapas en ny förbindelse från Huvudsta till Karolinska sjukhuset samt Hagastaden och ersätter därmed del av linje 507:s uppgift att koppla samman tunnelbanans blåa linje och området kring Nya Karolinska.

För linje 113 föreslås att vissa avgångar mellan Mariehäll och Solna centrum dras in och att resurserna överförs till nya linje 122.

Linje 129 föreslås få ändrad turtäthet från dagens 15-minuterstrafik till 30-minuterstrafik under dagtid. Sträckan Bällsta bro – Västra skogen förstärks under högtrafik med nya linje 122 vilket fortsatt ger fyra avgångar i timmen på sträckan. Resenärer i Jungfrudansen och längs linjens västra del hänvisas till väl utbyggd stomtrafik i området som även kompletteras med linje 155 för lokala resor under högtrafik.
För inte länge sedan hade linje 129 högre turtäthet än linje 113, en absurditet som jag ofta har framhållit som ett bevis på SL:s dysfunktionella trafikplanering:
Enceladus skrev: fredag 10 februari 2023 14:47 SL:s nya trängselprognos bekräftar de diskrepanser som har uppmärksammats tidigare på forumet. Ett exempel är linjerna 113 och 129. Bägge går i Solna, Sundbyberg och Bromma, men linjernas utveckling har varit diametralt motsatt. Linje 113 trafikförsörjer ett nybyggnationsområde i Mariehäll medan linje 129 i stort sett har ersatts av Tvärbanan och blåbussar.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 720
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av /jes »

Kan själva remissdokumentet göras tillgängligt här, eller finns det på regionstockholm.se ?
Enceladus
Inlägg: 11032
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: fredag 07 mars 2025 16:11 Kan själva remissdokumentet göras tillgängligt här, eller finns det på regionstockholm.se ?
Remissdokumentet har nyss publicerats på Region Stockholms hemsida. I synnerhet satsas det på växande bostadsområden:
DN skrev:Vid tidtabellsskiftet i december 2025 ska SL satsa mer på regionala tvärförbindelser. Ett exempel är en expressbusslinje som ska trafikera sträckan Arninge–Vallentuna–Upplands Väsby, ett annat sträckan Ursvik–Frösunda–Tekniska högskolan.

Med syfte att, enligt Anton Fendert, erbjuda ett attraktivt alternativ till bilen och underlätta pendlings- och fritidsresor med kollektivtrafiken satsar SL på ny eller utökad busstrafik i växande bostadsområden.

Det handlar om till exempel Ursvik i Sundbyberg, Kristineberg i Vallentuna, Jungfrusund i Ekerö, Steninge slottsby i Sigtuna och Slagsta strand i Botkyrka.
Det skulle verkligen vara ett paradigmskifte för SL. Äntligen! Samtidigt har SL öppnat upp för att ha nattrafik på de nya tvärgående expressbussarna:
Trafikförvaltningen skrev:Analyserna visar att sträckan Vällingby - Sundbyberg – Solna C – Hagaplan är det mest fördelaktiga sträckningsalternativet för linjen. (Se blå linje, figur 2) Alternativet ger en väl avvägd trafikeringslösning samtidigt som åtgärdsbehovet är väl identifierat och framkomligheten bedöms kunna bli god.

Genom valet att låta linjen E:s östliga vändhållplats vara Hagaplan finns samordningsfördelar med stadsexpressbuss 6 som i och med detta med fördel kan förlängas vidare från Karolinska sjukhuset mot Solna C. (se grön linje figur 2) Detta för att hantera det ökade resandet som uppstår längs Solnavägen. Samtidigt tillskapas en direktförbindelse mellan Odenplan och Solna C vilket saknas idag. I Kollektivtrafikplanen pekas konvertering av linje 6 till en stadsspårväg med koppling till Sundbyberg ut i ett 2050-perspektiv vilket i och med denna lösning skulle kunna föregås av busstrafikering.

[...]

Öppettider: Öppet hela trafikdygnet, även nattrafik
Notera att linje 6 trafikerar Norra Djurgårdsstaden där nattrafik efterfrågas. Jag förmodar att Köpenhamn har varit en viktig inspirationskälla även i detta fall...
pjotor
Inlägg: 11
Blev medlem: söndag 01 oktober 2017 14:56

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av pjotor »

/jes skrev: fredag 07 mars 2025 16:11 Kan själva remissdokumentet göras tillgängligt här, eller finns det på regionstockholm.se ?
Finns på regionstockholm.se
https://www.regionstockholm.se/demokrat ... a1c8013819
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6803
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 15:08 ...
Tunnelbanetrafiken ska återställas med fler avgångar till Alvik, Mörby centrum och Norsborg. Vidare får blå linjen 10-minuterstrafik även under högsommaren.
...
Till Alvik kommer glädjen att bli kortvarig, då trafiken kommer att tvingas minskas med 7,5 avgångar i timmen, eller nästan 30%, i rusningen på sträckan Odenplan-Alvik då den f d gulalinjen skall trafikeras. SL tror genuint att det "bara" handlar om knappt 20% men det är för att de tror att man på något magiskt sätt kan göra något som de inte har lyckats med på snart 30 år, att öka kapaciteten på signalsystemet.

Bara det att man nu inser att man måste "återställa" trafiken mot Alvik visar ju på att den behövs, och då finns det ju egentligen exakt 0% av avgångarna att dela av från Odenplan mot Solna, och resenärsantalet mot Västerort lär ju inte minska fram tills dess.

Kanske blir det trots allt så att T-banetrafiken ersätts med buss i rusningen mellan Odenplan och Dalvägen. Det skulle i alla fall späda på fjaskot till FUT.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14357
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av daniel_s »

Vidare får blå linjen 10-minuterstrafik även under högsommaren.
Den där fattade jag inte. Brukar den inte ha det?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5537
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av kildor »

15-minuterstrafik i mellantrafiken på sommaren har förekommit tidigare som en besparing. Och eftersom 10-minuterstrafik framförs som en förbättring 2026 så kan man ju misstänka att det blir 15-minuterstrafik i sommar.
Enceladus
Inlägg: 11032
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev: torsdag 21 juni 2012 9:30 Och man kör hellre den bullriga ineffektiva förortsbussen Volvo B9S på sin allra längsta linje 639 Stockholm-Hallstavik/Öregrund än att tillåta en lite mer landsbygdsanpassad buss på sträckan norr om Rimbo.
Förhoppningsvis blir skribenten lyrisk över följande trafikförändringsförslag (se sidan 30):
Region Stockholm skrev:Linje 639 Stockholm – Hallstavik
En omfördelning av avgångar på linjen föreslås i syfte att i högre grad anpassa trafikutbudet efter resenärsefterfrågan, genom att vissa avgångar omfördelas till när flest reser. Förändringen är tänkt att bidra till mindre trängsel och att sittplats ska kunna erbjudas längs linjens sträckning. I den föreslagna förändringen ingår att vissa turer med få resande kortas av vid Söderhall med anpassade avgångstider som har passning med linje 676 för smidiga byten. Förändringarna innebär inte någon större förändring av turtäthet på linjen utan är en omfördelning för att bättre passa efterfrågan.

Linjen föreslås sluta trafikera delsträckan mellan Hallstavik och Öregrund sommartid pga. lågt resande. Resenärer mellan Hallstavik och Öregrund hänvisas sommartid till UL:s linje 857.
SL överväger nämligen att sluta trafikera sträckan norr om Hallstavik. Då blir det ingen B9S!
Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 15:08 Således vill SL satsa på utökad trafikeringstid på linje 444. Förra året krävde Nackas politiker att denna linje skulle köras med dubbeldäckare. Blir de nöjda nu? Som bekant har Värmdö fått dubbeldäckare på linje 474, varpå Nackas politiker blev avundsjuka. Men linje 474 går inte heller hela dygnet. Det är svårfattligt...
Behovet av utökad trafikeringstid på linje 444 - istället för diverse mjölkpallslinjer på sena kvällar och nätter - har naturligtvis diskuterats tidigare på detta forum:
Enceladus skrev: måndag 06 januari 2020 11:58 Linje 496 saknar egentligen existensberättigande. Linjen borde slopas och resurserna skulle kunna användas till att införa nattrafik på linje 444, förlänga linje 409 från Ektorp till Slussen samt utöka trafiken på linjerna 409, 414 och 422. Med timmestrafik på alla tre linjer skulle det bli 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, och med linje 444 blir det färre som åker lokalvägen. Utbudet kan enkelt anpassas till efterfrågan både på lokalvägen och på linje 444. Dessutom kan Gustavsberg få trafik även efter att linje 474 har slutat gå.
Nu kan tipset hörsammas. Helst skulle jag vilja kopiera Köpenhamns idé att inte ha specifika nattlinjer, utan helt enkelt trafikera de tyngsta linjerna hela dygnet!
Enceladus skrev: fredag 07 mars 2025 15:08 För inte länge sedan hade linje 129 högre turtäthet än linje 113, en absurditet som jag ofta har framhållit som ett bevis på SL:s dysfunktionella trafikplanering:
Det finns många andra kloka förslag i årets remiss. Flera linjer föreslås få samma trafik på söndagar som på lördagar, och parallellkörningar föreslås undvikas.
Traesk
Inlägg: 624
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av Traesk »

För länge sen (minns inte när.. 10 år sen?) hade man avsikten att införa en ny röd linje Mörby-Alby. Antar att det var innan misslyckandet med signalsystemet.

Tror ni vi får se en linje 15 någon gång, mer än bara nån enstaka avgång som idag (t ex nattrafiken)? Varför inte förlänga tågen i mellantrafiken som idag går Tekniska-Liljeholmen till Sätra istället för Mörby? Alternativt i båda ändar. Då skulle linje 15 kunna vakna till liv. 😊
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6803
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av Odd »

Traesk skrev: måndag 10 mars 2025 7:21 För länge sen (minns inte när.. 10 år sen?) hade man avsikten att införa en ny röd linje Mörby-Alby. Antar att det var innan misslyckandet med signalsystemet.

Tror ni vi får se en linje 15 någon gång, mer än bara nån enstaka avgång som idag (t ex nattrafiken)? Varför inte förlänga tågen i mellantrafiken som idag går Tekniska-Liljeholmen till Sätra istället för Mörby? Alternativt i båda ändar. Då skulle linje 15 kunna vakna till liv. 😊
Nuvarande signalsystem klarar nog av det. Problemet är väl snarare Mörby och vändkapaciteten. Nu vet jag inte vilka målpunkter i närområdet som skulle kunna prioriteras men låt säga att man grenade av vid Danderyds sjukhus och vände Albylinjen på den nya stationen efter förgreningen, det skulle nog fungera.

Men det skulle innebära ett bostadsutvecklingsprojekt och det skulle nog infödingarna aldrig tolerera.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14357
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikförändringar T26

Inlägg av daniel_s »

Varifrån skulle vagnarna tas till en sådan linje?

Nu återställer man ju 5-minuterstrafiken till Norsborg, tänker ni att man ska dra in den igen?
Skriv svar