Utav dom 3 linjerna hann jag åka med 2 på 70-talet, den linjen som var nerlagd var den ena ringlinjen, den som var kvar körde med gamla trävagnar, dom gick alltså med- och motsols, har bilder på det. Den 3 linjen körde med "mordena" vagnar. Om allt går igenom så hamnar Åbo tillsammans med Kiel i de fåtal städer som har upptäckt att det var dumt att lägga ner spårvagnen, observera att Stockholm inte räknas dit ännu, då får dom bygga över Värtan till Ropsten samt konvertera stombusslinje 4 till spårvagn först.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑tisdag 05 december 2023 16:44 i gjennom tiår hadde Åbo tre linjer. Da nedleggelse ble bestemt ble de i løpet av få år lagt ned linje for linje.
Spårvägsplaner i Åbo
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Spårvägsplaner i Åbo
Bergen och Århus hör väl också dit. Och förhoppningsvis Uppsala. Jag antar att du inte räknar Köpenhamn.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 26 februari 2025 16:18Utav dom 3 linjerna hann jag åka med 2 på 70-talet, den linjen som var nerlagd var den ena ringlinjen, den som var kvar körde med gamla trävagnar, dom gick alltså med- och motsols, har bilder på det. Den 3 linjen körde med "mordena" vagnar. Om allt går igenom så hamnar Åbo tillsammans med Kiel i de fåtal städer som har upptäckt att det var dumt att lägga ner spårvagnen, observera att Stockholm inte räknas dit ännu, då får dom bygga över Värtan till Ropsten samt konvertera stombusslinje 4 till spårvagn först.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑tisdag 05 december 2023 16:44 i gjennom tiår hadde Åbo tre linjer. Da nedleggelse ble bestemt ble de i løpet av få år lagt ned linje for linje.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Borttagen. "Censuren" kan väl ta bort den tack.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den onsdag 26 februari 2025 17:30, redigerad totalt 3 gång.
-
Utav dom 3 linjerna hann jag åka med 2 på 70-talet, den linjen som var nerlagd var den ena ringlinjen, den som var kvar körde med gamla trävagnar, dom gick alltså med- och motsols, har bilder på båda typerna av vagnar på båda linjerna som var kvar. Den 3 linjen körde med "morderna" vagnar. Om allt går igenom så hamnar Åbo tillsammans med Kiel i de fåtal städer som har upptäckt att det var dumt att lägga ner spårvagnen, observera att Stockholm inte räknas dit ännu, då får dom bygga över Värtan till Ropsten samt konvertera stombusslinje 4 till spårvagn först. Hmm kanske ska vi räkna Uppsala dit? Det blev lite rörigt med att posta detta inlägg, som "Norrbaggen" helt riktigt påpekar som jag glömde bort Bergen som nu har 2 linjer samt en liten snutt som turistlinje dessutom en trådbusslinje samt 2? städer på Jylland. Köpenhamn har ju sin version av "tvärbana" i västra utkanten, hann åka med den sista linjen n:o 5 innan den blev historia, strax innan var det linje 7.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑tisdag 05 december 2023 16:44 i gjennom tiår hadde Åbo tre linjer. Da nedleggelse ble bestemt ble de i løpet av få år lagt ned linje for linje.