Köpa ringklocka?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wax

Köpa ringklocka?

Inlägg av wax »

Hej! Är det någon som kan förklara hur M06:ornas utsignal (ringklockan) fungerar, vilka ljud som finns inlagda etc? vet någon vart man kan köpa en sådan och vad man behöver för att den skall fungera hemma? Jag har hittat den högtalaren på Mobase men har hört att man behöver en spårvagn för att få igång signalen. Stämmer det?

Svar mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Re: Köpa ringklocka?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Moderne vogner har ikke ringeklokke, men et digitalt opptak av ringelyd som sendes over en høyttaler.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Nils Carl Aspenberg skrev: tisdag 25 februari 2025 10:50 Moderne vogner har ikke ringeklokke, men et digitalt opptak av ringelyd som sendes over en høyttaler.
Det vet nog TS, eftersom han skaffat en sådan högtalare som används på M06.
Om det är ljudfiler som skapats på digital väg eller om det är ljud upptaget med mikrofon, kan man ju spekulera i. Hur detta ljud sen manövreras kan ju också diskuteras, eftersom ringsignalerna ju är olika långa hela tiden. Att man skulle behöva en spårvagn för att få igång ljudet verkar långsökt. Gissningsvis, om man har ljudfilen, kan den köras i en vanlig mobiltelefon eller dator. Däremot om det inte är en ljudfil, utan ett direktskapat ljud (ungefär som en synthesizer) så krävs ju någon sådan utrustning, eller programvara för dator. Därför gissar jag nog på att ljudet är digitalt skapat på något sätt. Sen kan vi väl också nämna att det finns ett "normalt" signalhorn, av biltyp (tuta), som även fungerar backup för högtalarljudet.
wax

Inlägg av wax »

leifd skrev: tisdag 25 februari 2025 13:25
Nils Carl Aspenberg skrev: tisdag 25 februari 2025 10:50 Moderne vogner har ikke ringeklokke, men et digitalt opptak av ringelyd som sendes over en høyttaler.
Det vet nog TS, eftersom han skaffat en sådan högtalare som används på M06.
Om det är ljudfiler som skapats på digital väg eller om det är ljud upptaget med mikrofon, kan man ju spekulera i. Hur detta ljud sen manövreras kan ju också diskuteras, eftersom ringsignalerna ju är olika långa hela tiden. Att man skulle behöva en spårvagn för att få igång ljudet verkar långsökt. Gissningsvis, om man har ljudfilen, kan den köras i en vanlig mobiltelefon eller dator. Däremot om det inte är en ljudfil, utan ett direktskapat ljud (ungefär som en synthesizer) så krävs ju någon sådan utrustning, eller programvara för dator. Därför gissar jag nog på att ljudet är digitalt skapat på något sätt. Sen kan vi väl också nämna att det finns ett "normalt" signalhorn, av biltyp (tuta), som även fungerar backup för högtalarljudet.
Jag har inte skaffat en sån än, bara hittat vart man kan köpa den.
Håller med om att det verkar långsökt att man behöver en spårvagn för att spela ljudet. "Pling" är bara en ljudfil, men sen tror jag att ringsignalen och tyfonen är direktskapade i och med att man kan loopa dom hur länge som helst, ringsignalen går t ex igång automatiskt när man farobromsar.

Vet ni någon som har koll på exakt hur det fungerar? Jag kanske skall fråga vagnhallen när jag åker dit igen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

wax skrev: fredag 07 mars 2025 23:05 Vet ni någon som har koll på exakt hur det fungerar? Jag kanske skall fråga vagnhallen när jag åker dit igen.
Gör det du... Men tvivlar på att du får veta mer där.
Men du lär ju inte behöva nån hornhögtalare, det duger lika bra med vilken högtalare som helst. För hornhögtalare är ju egentligen som vilken högtalare som helst, bara att den tål väder o vind.
wax

Inlägg av wax »

leifd skrev: fredag 07 mars 2025 23:40
wax skrev: fredag 07 mars 2025 23:05 Vet ni någon som har koll på exakt hur det fungerar? Jag kanske skall fråga vagnhallen när jag åker dit igen.
Men du lär ju inte behöva nån hornhögtalare, det duger lika bra med vilken högtalare som helst. För hornhögtalare är ju egentligen som vilken högtalare som helst, bara att den tål väder o vind.
Enligt hemsidan så är ljuden inprogrammerade i just den hornhögtalaren (eller ljudmodulen som hemsidan säger).
Men precis, borde gå med vilken högtalare som helst.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

wax skrev: lördag 08 mars 2025 18:49
leifd skrev: fredag 07 mars 2025 23:40
Enligt hemsidan så är ljuden inprogrammerade i just den hornhögtalaren (eller ljudmodulen som hemsidan säger).
Men precis, borde gå med vilken högtalare som helst.
Vet inte vad du pratar om för hemsida, men jag har svårt att tro att man skulle ha någon avancerad teknik i en högtalare som placeras utanpå ett fordon. Sånt sätter man ju i nån liten burk på insidan i vagnen, väl skyddat.
Skriv svar