Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Odd »

Region Stockholm stoppar pendeltågsupphandlingen E49 pga bristande konkurrens.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av JohanB »

Länk till pressmeddelandet här. Gissar att det blir nödavtalet som förlängs nu i två år. Det blir dyrt.

https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... en-3370929

Trafikförvaltningens kompetens kommer att ifrågasättas allt mer.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: onsdag 19 februari 2025 17:31 Gissar att det blir nödavtalet som förlängs nu i två år. Det blir dyrt.
SL avbryter upphandlingen av pendeltågen
Mitt i skrev:Nu öppnas möjligheten att SJ istället får fortsätta ett eller två år till, med de betydligt mer förmånliga villkor som finns i nödavtalet.

[...]

Till att börja med får trafikförvaltningen i uppdrag att analysera vad det var som gick snett och hur man ska gå vidare.

– Vi behöver få en bättre bild av förutsättningarna att köra pendeltåg i Stockholm. Att fem av operatörerna drar sig ur upphandlingen är en tydlig signal som vi måste ta på allvar, säger Fendert.
Trafikförvaltningen kan börja med att lyssna på de anställda:
Enceladus skrev: torsdag 16 januari 2025 20:01 Facklig oro när SJ lämnar pendeltågen: ”Risk för oseriöst företag”
Sekotidningen skrev:– Vi är inte redo för en ny upphandling på så kort tid efter att vår tidigare arbetsgivare kört vår verksamhet i botten. Det kommer ta många år att få pendeltågen på fötter igen, säger Victor Cruces.

[...]

Under våren kommer Region Stockholm fatta beslut om vilken operatör som får kontraktet för pendeln när nödavtalet gått ut. I december kunde Sekotidningen rapportera att varken SJ eller Transdev har lagt ett anbud i upphandlingen. Detta medan MTR, Keolis, VR Sverige inte ville ge ett svar till tidningen.

[...]

– Det tyder på att det inte går att göra vinst, och då ökar risken för att det kommer in ett oseriöst företag som försöker göra vinst på personalens bekostnad: på bekostnad av våra arbetsvillkor, våra löner, vår arbetsmiljö och vår säkerhet.

[...]

Enligt nödavtalet med SJ finns det en så kallad option, en möjlighet för Region Stockholm att förlänga avtalet fram till och med 2028. Seko Pendelklubben vill att regionen ska utnyttja den möjligheten.

– Men mest av allt skulle vi vilja att Trafikförvaltningen och SL drev Stockholms pendeltåg i egen regi, säger Victor Cruces.
Seko Pendelklubben vill helst att SL ska köra pendeltågen i egen regi - eller förlänga nödavtalet med SJ. Skräckscenariot är att MTR kommer tillbaka. :twisted:
Är det inte dags att utreda ett övertagande av pendeltågstrafiken?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Hechtwagen »

Detta haveri är ett komplett underbetyg för SL och bekräftar med stor tydlighet att SL helt saknar den kompetens som krävs för att upphandla pendeltågstrafiken i Stockholm.

En enda intressent? Då kanske SL inser att det låg något bakom uttalandet från SJ att SL hade orimliga krav i sin upphandling?

Och drömmarna från väbsterhåll att SL ska ta över k egen regi? Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: onsdag 19 februari 2025 19:35 Detta haveri är ett komplett underbetyg för SL och bekräftar med stor tydlighet att SL helt saknar den kompetens som krävs för att upphandla pendeltågstrafiken i Stockholm.

En enda intressent? Då kanske SL inser att det låg något bakom uttalandet från SJ att SL hade orimliga krav i sin upphandling?

Och drömmarna från väbsterhåll att SL ska ta över k egen regi? Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Man värvar över den kompetensen ? Förutom den absoluta toppen på.Vd-nivå så,brukar ju de flesta i organisationen följa med vid verksamhetsövergång.
abc123
Inlägg: 114
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av abc123 »

Kanske liknade förutsättningarna i upphandlingen de som gällde förra gången då MTR "vann" budgivningen.

Det är något både kusligt och sjukt med ett avtal där stationspersonalen tvingas sitta med vuxenblöjor med hot om böter på upp till 100 000 kr för företaget om de lämnar spärrluckan för toalettbesök.

https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... 92a610a98f
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Lennart Petersen »

abc123 skrev: onsdag 19 februari 2025 21:29 Kanske liknade förutsättningarna i upphandlingen de som gällde förra gången då MTR "vann" budgivningen.

Det är något både kusligt och sjukt med ett avtal där stationspersonalen tvingas sitta med vuxenblöjor med hot om böter på upp till 100 000 kr för företaget om de lämnar spärrluckan för toalettbesök.

https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... 92a610a98f
Nästan lika absurt är att spärrvakten , åtminstone i T-banan inte får gå ut för att återstarta rulltrappan. På min hemstation struntar dom i det men dit jag åker följer dom reglerna så trappan får stå tills någon ditkallad kommer och startar. Förr hängde man ju ut en skylt : var god passera , när man måste överge en spärr men det kom väl telefonkedjor som tpsade plankare att man skulle ange att man gått in på den tomma spärren i xx.
Men en sak i sammanhanget, när tågvakterna slopades så skulle ju spärrvakterna varskos och sköta utlägg av ramp för rullstolar. Hur funkar det med tom spärr.
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: onsdag 19 februari 2025 19:35 Detta haveri är ett komplett underbetyg för SL och bekräftar med stor tydlighet att SL helt saknar den kompetens som krävs för att upphandla pendeltågstrafiken i Stockholm.

En enda intressent? Då kanske SL inser att det låg något bakom uttalandet från SJ att SL hade orimliga krav i sin upphandling?
Den gemensamma nämnaren är hela tiden Trafikförvaltningen. De klarar helt uppenbart inte sitt uppdrag. Dags att börja om från början, lägg ner TF och dela upp ansvaret i flera mindre nya förvaltningar!
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: onsdag 19 februari 2025 19:35 Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Hur brukar företag/organisationer göra för att få efterfrågad kompetens?
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Christer J »

BSB101 skrev: torsdag 20 februari 2025 19:23
Hechtwagen skrev: onsdag 19 februari 2025 19:35 Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Hur brukar företag/organisationer göra för att få efterfrågad kompetens?
Utan ordning:
Bra lön, intressanta arbetsuppgifter, utvecklande uppgifter och uppskattande chefer.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Lennart Petersen »

Christer J skrev: torsdag 20 februari 2025 19:39
BSB101 skrev: torsdag 20 februari 2025 19:23
Hechtwagen skrev: onsdag 19 februari 2025 19:35 Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Hur brukar företag/organisationer göra för att få efterfrågad kompetens?
Utan ordning:
Bra lön, intressanta arbetsuppgifter, utvecklande uppgifter och uppskattande chefer.
Anställningstrygghet kan också vara något, att man vet att företaget finns kvar även nästa år. För lönen kan väl sägas att pendeltågsavtalet ger den högsta lönen för förare men ändå valde många att överge MTR . En annan fördel med pendeln kan väl vara att man kör på hemmaplan och kan slippa överliggning, kvartstid och sådant.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av /jes »

Entreprenören får ersättning för prestation (utförd trafik, olika kvalitetsparametrar) men hur reglerar man förseningar, trafikstopp med mera förorsakade av fel i infrastrukturen? I synnerhet som operatören inte kan påverka infrastrukturen? Det verkar som om det saknas formler i upphandlingen för hur just infrastrukturproblem ska regleras ekonomiskt. Då blir det ett alltför stort risktagande som SJ har identifierat. Man kan ju se det som att Region Stockholm bara är en mellanhand.

Det kanske bara är inbillning från min sida men är antalet infrastrukturfel inte relativt stort i Stockholmsområdet? Stort och komplicerat område med mycket trafik men är det ursäktligt för det? Har Trafikverket skapat en infrastruktur som inte håller måttet? Saknas därmed också relevant struktur för hur felavhjälpning och underhåll ska bedrivas (med eller utan entreprenör, jag xxx i vilket). Kom inte dragande med mumbojumbo om resurser (pengar), betingad reflex inom den offentliga sektorn.

Kanske Trafikverket ska skaffa sponsorer, vi får skyltar vid växelgatorna i Älvsjö - Sponsras av H&M? :)

En mera halsbrytande idé är att Trafikverket också blir pendeltågsoperatör med Region Stockholm som uppdragsgivare. Då får Trafikverket smaka på sin egen medicin när det gäller infrastrukturfel och följden blir skadestånd till uppdragsgivaren Region Stockholm. :D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Odd »

/jes skrev: fredag 21 februari 2025 12:58 ...
En mera halsbrytande idé är att Trafikverket också blir pendeltågsoperatör med Region Stockholm som uppdragsgivare. Då får Trafikverket smaka på sin egen medicin när det gäller infrastrukturfel och följden blir skadestånd till uppdragsgivaren Region Stockholm. :D
Dvs ett nytt "Statens Järnvägar" :)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 731
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av /jes »

Odd skrev: fredag 21 februari 2025 13:28
/jes skrev: fredag 21 februari 2025 12:58 ...
En mera halsbrytande idé är att Trafikverket också blir pendeltågsoperatör med Region Stockholm som uppdragsgivare. Då får Trafikverket smaka på sin egen medicin när det gäller infrastrukturfel och följden blir skadestånd till uppdragsgivaren Region Stockholm. :D
Dvs ett nytt "Statens Järnvägar" :)
Ja, det är ju ett Columbi ägg tycker somliga.
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Enceladus »

SL räknar med fler nödavtal för pendeltågen
Mitt i skrev:Konsekvensen kan bli att SJ får driva trafiken vidare på det tillfälliga nödavtal som gällt sedan i mars förra året. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) håller öppet för att förlänga med SJ fram till mars 2028.

[...]

Men SL-ledningen signalerar att det kanske inte ens räcker med två års extra nödavtal. "Det föreligger risk för att fler nödavtal kommer att krävas för att säkra trafiken framledes", skriver man i tjänsteutlåtandet.

[...]

Beskedet att SJ kan komma att driva trafiken vidare hälsas med glädje av lokförarfacket, som betraktar SJ som en mycket bättre arbetsgivare än MTR som man hade tidigare.
Är det för tidigt att korka upp champagneflaskan?
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 19 februari 2025 17:09 Region Stockholm stoppar pendeltågsupphandlingen E49 pga bristande konkurrens.
Därför vill ingen köra pendeltågen i Stockholm
DN skrev:– Det här måste rimligen innebära vändpunkten. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är ett prestigeuppdrag. Att stora operatörer väljer att inte lägga anbud är ett tydligt underbetyg, säger han.

[...]

Fakta. Pendeltågens operatörer

● 1968-1999: Som en del av Hörjelöverenskommelsen övertog Storstockholms Lokaltrafik ansvaret för persontrafiken på järnväg i Stockholms län. SJ blev trafikentreprenör åt SL. De första pendeltågen av typ X1 togs i trafik den 12 maj 1968.
● 2000-2006: Citypendeln
● 2006-2016: Stockholmståg (SJ)
● 2016-2024: MTR
● 2024: SJ tar över driften genom ett nödavtal.

[...]

Det var tågoperatören VR som ägs av finska staten som levererade den nu pausade upphandlingens enda anbud. Johan Oscarsson som är vd för svenska VR säger att han är både förvånad och ledsen över utfallet. Bolaget agerade i tron att flera andra aktörer inkommit med anbud. Beskedet om att de i själva verket varit ensamma fick de samtidigt som de också upplystes om att upphandlingen hejdats.
VR Sverige var den enda anbudsgivaren. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är tydligen inget prestigeuppdrag...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Odd »

Om det var sju deltagare och till sist endast ett giltigt anbud så skulle de ha tagit det, tycker jag. Nu har sju bolag slösat bort resurser i onödan och de måste ju på något sätt få igen pengarna... gissa hur!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 28 februari 2025 14:37
Odd skrev: onsdag 19 februari 2025 17:09 Region Stockholm stoppar pendeltågsupphandlingen E49 pga bristande konkurrens.
Därför vill ingen köra pendeltågen i Stockholm
DN skrev:– Det här måste rimligen innebära vändpunkten. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är ett prestigeuppdrag. Att stora operatörer väljer att inte lägga anbud är ett tydligt underbetyg, säger han.

[...]

Fakta. Pendeltågens operatörer

● 1968-1999: Som en del av Hörjelöverenskommelsen övertog Storstockholms Lokaltrafik ansvaret för persontrafiken på järnväg i Stockholms län. SJ blev trafikentreprenör åt SL. De första pendeltågen av typ X1 togs i trafik den 12 maj 1968.
● 2000-2006: Citypendeln
● 2006-2016: Stockholmståg (SJ)
● 2016-2024: MTR
● 2024: SJ tar över driften genom ett nödavtal.

[...]

Det var tågoperatören VR som ägs av finska staten som levererade den nu pausade upphandlingens enda anbud. Johan Oscarsson som är vd för svenska VR säger att han är både förvånad och ledsen över utfallet. Bolaget agerade i tron att flera andra aktörer inkommit med anbud. Beskedet om att de i själva verket varit ensamma fick de samtidigt som de också upplystes om att upphandlingen hejdats.
VR Sverige var den enda anbudsgivaren. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är tydligen inget prestigeuppdrag...
Fake news, X1 togs i trafik 10 maj 1968 men invigningen var 12 maj.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 582
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Sio »

Odd skrev: fredag 28 februari 2025 19:23 Om det var sju deltagare och till sist endast ett giltigt anbud så skulle de ha tagit det, tycker jag. Nu har sju bolag slösat bort resurser i onödan och de måste ju på något sätt få igen pengarna... gissa hur!
Om sex av sju prekvalificerade företag hoppar av så är ju det en tydlig indikation på att avtalet kommer att vara utmanande för leverantören att leva upp till. Väljer man då att teckna avtal med den 7:e, som var dum nog att ändå lämna anbud, då år det nog stor risk för att det kommer att gå som för MTR.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)

Inlägg av Odd »

Sio skrev: lördag 01 mars 2025 11:38
Odd skrev: fredag 28 februari 2025 19:23 Om det var sju deltagare och till sist endast ett giltigt anbud så skulle de ha tagit det, tycker jag. Nu har sju bolag slösat bort resurser i onödan och de måste ju på något sätt få igen pengarna... gissa hur!
Om sex av sju prekvalificerade företag hoppar av så är ju det en tydlig indikation på att avtalet kommer att vara utmanande för leverantören att leva upp till. Väljer man då att teckna avtal med den 7:e, som var dum nog att ändå lämna anbud, då år det nog stor risk för att det kommer att gå som för MTR.
Risk, ja, men det finns ju stora upphandlingar med många kvalificerade anbud där det ändå inte har gått bra, så man kan ju inte använda det som kriterium för att avbryta en upphandling där det endast har kommit ett kvalificerat anbud.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar