Nu på morgonen den 10 februari 2025 verkar Nobina ha problem med sina IT-system. Av än så länge oklar anledning gör det att de inte kan köra bussar på flera ställen.
Det verkar som att man på några ställen får ut bussar genom manuell hantering och trafiken i Stockholm skall enligt uppgift ej drabbas lika mycket, men att vissa system ligger nere och man kör manuellt, om jag förstår det rätt.
Men en märklig sak jag noterade i DNs text var att det inte går att "plinga", dvs avisera att man vill stiga av genom att trycka på stannar-knapparna. I min värld är detta ett självhållande relä som aktiveras vid knapptryckning på någon av knapparna i slingan, och som släpper när dörrarna öppnas, och att stannarlamporna i bussen tänds och att en indikeringslampa hos föraren lyser, samt en signal in i datasystemet aviserar detta.
Men uppenbarligen har man helt missat denna enkla och i det närmaste helt felsäkra system (nåja) och integrerat allt i IT-systemet. Kanske bör man i framtida upphandlingar ange en minsta servicenivå där stannar-systemet skall fungera och att föraren skall kunna skylta upp destination och linje utanför det cerntrala IT-systemet och dessutom kunna göra manuella utrop. Det är ju trots allt inte första gången det sker, det har ju hänt ett flertal tillfällen när bussar varit felskyltade eller skyltade "Ej i trafik" eller liknande för att det finns ett beroende till IT-systemet.
Eller är det bara så att jag förstår sådant för att jag har insikterna då jag jobbar mycket med IT?
IT-strul hos Nobina orsakar inställd busstrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
IT-strul hos Nobina orsakar inställd busstrafik
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: IT-strul hos Nobina orsakar inställd busstrafik
ja, det har hänt några gånger att alla eller nästan alla SL-bussar på grund av IT-strul kört skyltade "Ej i trafik" och i bästa fall med en handritad linjenummerskylt. Men de har i varje fall rullat, och en del innovativa bussförare har klistrat ett papper över "Ej" på destinationsskylten. Nobinas bussar tycks däremot, enligt DN-artikeln, i många fall ha varit oförmögna att överhuvudtaget komma ut ur garaget. Motsatsen till "självkörande bussar".Odd skrev: ↑måndag 10 februari 2025 9:11 Men en märklig sak jag noterade i DNs text var att det inte går att "plinga", dvs avisera att man vill stiga av genom att trycka på stannar-knapparna. I min värld är detta ett självhållande relä som aktiveras vid knapptryckning på någon av knapparna i slingan, och som släpper när dörrarna öppnas, och att stannarlamporna i bussen tänds och att en indikeringslampa hos föraren lyser, samt en signal in i datasystemet aviserar detta.
Men uppenbarligen har man helt missat denna enkla och i det närmaste helt felsäkra system (nåja) och integrerat allt i IT-systemet. Kanske bör man i framtida upphandlingar ange en minsta servicenivå där stannar-systemet skall fungera och att föraren skall kunna skylta upp destination och linje utanför det cerntrala IT-systemet och dessutom kunna göra manuella utrop. Det är ju trots allt inte första gången det sker, det har ju hänt ett flertal tillfällen när bussar varit felskyltade eller skyltade "Ej i trafik" eller liknande för att det finns ett beroende till IT-systemet.
När det gäller pling-funktionen hade de gamla elektromekaniska anordningarna den bristen att "Stannar"-skylten och indikeringslampan vid förarplatsen slocknade när bussen skumpade exempelvis vid passage av vägbulor eller hål i asfalten. Märkligt att dåtidens busstillverkare inte lyckats få fram skumpsäkra system - alla bussar skumpar i större eller mindre omfattning!
/Gunnar Ekeving