Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Gustav skrev:Vad säger kollegiet?
Utformningen av bytespunkten Årstaberg beror helt på om politikerna i Region Stockholm tänker fullfölja etapp 2 för Citybanan inom en snar framtid. De parallella tunnelbanorna mellan Odenplan och Solna samt mellan Årstaberg och Älvsjö tyder på att det inte finns några sådana planer i närtid, men politikerna borde förtydliga detta. Det skulle ju vara ett enormt slöseri med resurser att göra två ombyggnader nära inpå varandra.

Jag skulle dock ta kollegiets rekommendationer med en nypa salt. Historiskt sett har forumets skribenter varit väldigt duktiga på att underskatta resandeutvecklingen. I samband med planeringen av Citybanan dömdes Trafikverkets prognoser ut som glädjekalkyler. Trafikverket prognostiserade att pendeltågsverksamheten skulle ha 575 000 påstigande per dygn år 2030. Det skulle vara en rejäl ökning från de 258 000 påstigande per dygn som verksamheten hade år 2010, men någon anledning att ifrågasätta prognoserna fanns egentligen inte. Idag har verksamheten strax under 400 000 påstigande per dygn, och vi har inte ens nått halvtid. Det finns också forumskribenter som menar att de befolkningsprognoser som år efter år har underskattat utvecklingen är alltför optimistiska!
Den enda som tolkar in att det skulle finnas en sådan princip (”parallella tunnelbanor”) är du. Det finns inget sådant samband i planeringen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Årstaberg

Inlägg av TKO »

Man kan ju hoppas - men jag tror faktiskt inte det.
(Ska försöka kolla upp detta)

/TKO

Detta var ett svar på twr:s på mitt inlägg - jag lyckades inte citera korrekt
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

Årstaberg, överlämning av järnvägsanläggning
Trafikförvaltningen skrev:Nuvarande stationsanläggning vid Årstaberg byggdes av SL och invigdes 2006. Plattformen byggdes mellan befintliga spår, och är därför både för smal och kort. Stationsanläggningen är SLs egendom och avviker alltså ägarmässigt från principen för övriga pendeltågstationer, där övervägande andelen är TRVs egendom och utgör en del av järnvägsfastigheten. Årstabergs station är underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder. Den stadsutveckling som sker i stationens upptagningsområde, med tillkommande bostäder, skola, kontor och andra verksamheter samt en tillkommande tunnelbanestation gör att stationen behöver byggas om för att anpassas till ökande och ändrade resenärsflöden. Ett av behoven som påvisats i det gemensamma arbetet är en högre kapacitet för stationsanläggningen med bl a en tillkommande entré i södra änden.
Årstaberg är en av de nyaste stationerna, och ändå är den "underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder". Därför vill SL överlåta stationen till TRV.
Lennart Petersen
Inlägg: 3199
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Årstaberg

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: fredag 07 februari 2025 17:14 Årstaberg, överlämning av järnvägsanläggning
Trafikförvaltningen skrev:Nuvarande stationsanläggning vid Årstaberg byggdes av SL och invigdes 2006. Plattformen byggdes mellan befintliga spår, och är därför både för smal och kort. Stationsanläggningen är SLs egendom och avviker alltså ägarmässigt från principen för övriga pendeltågstationer, där övervägande andelen är TRVs egendom och utgör en del av järnvägsfastigheten. Årstabergs station är underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder. Den stadsutveckling som sker i stationens upptagningsområde, med tillkommande bostäder, skola, kontor och andra verksamheter samt en tillkommande tunnelbanestation gör att stationen behöver byggas om för att anpassas till ökande och ändrade resenärsflöden. Ett av behoven som påvisats i det gemensamma arbetet är en högre kapacitet för stationsanläggningen med bl a en tillkommande entré i södra änden.
Årstaberg är en av de nyaste stationerna, och ändå är den "underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder". Därför vill SL överlåta stationen till TRV.
Och dåligt byggd , anslutningen till Tvärbanan är ju säkerhetsmässigt undermålig när man måste gå över spåren för att nå östgående tvärbanetåg.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Årstaberg

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 07 februari 2025 17:14 Årstaberg, överlämning av järnvägsanläggning
Trafikförvaltningen skrev:Nuvarande stationsanläggning vid Årstaberg byggdes av SL och invigdes 2006. Plattformen byggdes mellan befintliga spår, och är därför både för smal och kort. Stationsanläggningen är SLs egendom och avviker alltså ägarmässigt från principen för övriga pendeltågstationer, där övervägande andelen är TRVs egendom och utgör en del av järnvägsfastigheten. Årstabergs station är underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder. Den stadsutveckling som sker i stationens upptagningsområde, med tillkommande bostäder, skola, kontor och andra verksamheter samt en tillkommande tunnelbanestation gör att stationen behöver byggas om för att anpassas till ökande och ändrade resenärsflöden. Ett av behoven som påvisats i det gemensamma arbetet är en högre kapacitet för stationsanläggningen med bl a en tillkommande entré i södra änden.
Årstaberg är en av de nyaste stationerna, och ändå är den "underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder". Därför vill SL överlåta stationen till TRV.

Fast så himla smal är ju inte plattformen och vad är det för nonsens att plattformen skulle vara kort? Den är ju märkbart längre än de 214 meter långa pendeltågen som stannar där.
Vill man se smala plattformar så är det i tunnelbanan dessa finns.
Skriv svar