Den enda som tolkar in att det skulle finnas en sådan princip (”parallella tunnelbanor”) är du. Det finns inget sådant samband i planeringen.Enceladus skrev:Utformningen av bytespunkten Årstaberg beror helt på om politikerna i Region Stockholm tänker fullfölja etapp 2 för Citybanan inom en snar framtid. De parallella tunnelbanorna mellan Odenplan och Solna samt mellan Årstaberg och Älvsjö tyder på att det inte finns några sådana planer i närtid, men politikerna borde förtydliga detta. Det skulle ju vara ett enormt slöseri med resurser att göra två ombyggnader nära inpå varandra.Gustav skrev:Vad säger kollegiet?
Jag skulle dock ta kollegiets rekommendationer med en nypa salt. Historiskt sett har forumets skribenter varit väldigt duktiga på att underskatta resandeutvecklingen. I samband med planeringen av Citybanan dömdes Trafikverkets prognoser ut som glädjekalkyler. Trafikverket prognostiserade att pendeltågsverksamheten skulle ha 575 000 påstigande per dygn år 2030. Det skulle vara en rejäl ökning från de 258 000 påstigande per dygn som verksamheten hade år 2010, men någon anledning att ifrågasätta prognoserna fanns egentligen inte. Idag har verksamheten strax under 400 000 påstigande per dygn, och vi har inte ens nått halvtid. Det finns också forumskribenter som menar att de befolkningsprognoser som år efter år har underskattat utvecklingen är alltför optimistiska!
Årstaberg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Årstaberg
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Årstaberg
Man kan ju hoppas - men jag tror faktiskt inte det.
(Ska försöka kolla upp detta)
/TKO
Detta var ett svar på twr:s på mitt inlägg - jag lyckades inte citera korrekt
(Ska försöka kolla upp detta)
/TKO
Detta var ett svar på twr:s på mitt inlägg - jag lyckades inte citera korrekt
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Årstaberg
Årstaberg, överlämning av järnvägsanläggning
Årstaberg är en av de nyaste stationerna, och ändå är den "underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder". Därför vill SL överlåta stationen till TRV.Trafikförvaltningen skrev:Nuvarande stationsanläggning vid Årstaberg byggdes av SL och invigdes 2006. Plattformen byggdes mellan befintliga spår, och är därför både för smal och kort. Stationsanläggningen är SLs egendom och avviker alltså ägarmässigt från principen för övriga pendeltågstationer, där övervägande andelen är TRVs egendom och utgör en del av järnvägsfastigheten. Årstabergs station är underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder. Den stadsutveckling som sker i stationens upptagningsområde, med tillkommande bostäder, skola, kontor och andra verksamheter samt en tillkommande tunnelbanestation gör att stationen behöver byggas om för att anpassas till ökande och ändrade resenärsflöden. Ett av behoven som påvisats i det gemensamma arbetet är en högre kapacitet för stationsanläggningen med bl a en tillkommande entré i södra änden.
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Årstaberg
Och dåligt byggd , anslutningen till Tvärbanan är ju säkerhetsmässigt undermålig när man måste gå över spåren för att nå östgående tvärbanetåg.Enceladus skrev: ↑fredag 07 februari 2025 17:14 Årstaberg, överlämning av järnvägsanläggning
Årstaberg är en av de nyaste stationerna, och ändå är den "underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder". Därför vill SL överlåta stationen till TRV.Trafikförvaltningen skrev:Nuvarande stationsanläggning vid Årstaberg byggdes av SL och invigdes 2006. Plattformen byggdes mellan befintliga spår, och är därför både för smal och kort. Stationsanläggningen är SLs egendom och avviker alltså ägarmässigt från principen för övriga pendeltågstationer, där övervägande andelen är TRVs egendom och utgör en del av järnvägsfastigheten. Årstabergs station är underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder. Den stadsutveckling som sker i stationens upptagningsområde, med tillkommande bostäder, skola, kontor och andra verksamheter samt en tillkommande tunnelbanestation gör att stationen behöver byggas om för att anpassas till ökande och ändrade resenärsflöden. Ett av behoven som påvisats i det gemensamma arbetet är en högre kapacitet för stationsanläggningen med bl a en tillkommande entré i södra änden.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3522
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Årstaberg
Enceladus skrev: ↑fredag 07 februari 2025 17:14 Årstaberg, överlämning av järnvägsanläggning
Årstaberg är en av de nyaste stationerna, och ändå är den "underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder". Därför vill SL överlåta stationen till TRV.Trafikförvaltningen skrev:Nuvarande stationsanläggning vid Årstaberg byggdes av SL och invigdes 2006. Plattformen byggdes mellan befintliga spår, och är därför både för smal och kort. Stationsanläggningen är SLs egendom och avviker alltså ägarmässigt från principen för övriga pendeltågstationer, där övervägande andelen är TRVs egendom och utgör en del av järnvägsfastigheten. Årstabergs station är underdimensionerad redan för dagens resenärsmängder. Den stadsutveckling som sker i stationens upptagningsområde, med tillkommande bostäder, skola, kontor och andra verksamheter samt en tillkommande tunnelbanestation gör att stationen behöver byggas om för att anpassas till ökande och ändrade resenärsflöden. Ett av behoven som påvisats i det gemensamma arbetet är en högre kapacitet för stationsanläggningen med bl a en tillkommande entré i södra änden.
Fast så himla smal är ju inte plattformen och vad är det för nonsens att plattformen skulle vara kort? Den är ju märkbart längre än de 214 meter långa pendeltågen som stannar där.
Vill man se smala plattformar så är det i tunnelbanan dessa finns.