Spårkarta Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
pcongre
Inlägg: 33
Blev medlem: söndag 10 oktober 2010 10:27

Spårkarta Stockholm

Inlägg av pcongre »

Hej,

Efter en lång paus så försöker jag nu återuppta ett gammalt projekt i samarbete med cartometro
Det kommer sannolikt att ta mig flera år att bli helt klar och jag kommer nog behöva ställa ett antal frågor till er som är experter i ämnet
...men med lite tur så orkar jag kanske komma till mål denna gång och skapa en spårkarta som täcker stora delar av Stockholms län!

Men - till min allra första fråga:
Är det någon som vet/har en kvalificerad gissning på hur Sveabron kan ha trafikerats av den tidens spårvagnar?

Bild

Som jag tolkar wiki så är det inte omöjligt att man slutade köra på Surbrunnsgatan 1897 i samband med att Sveabron invigdes
Och från de bilder jag sett på bron så tycker jag inte det ser ut som att Sveavägen heller trafikerades då
Men Stockholmskällans karta från 1934 gör mig väldigt konfunderad...
Hade man lagt ner all spårvägstrafik på Sveavägen från Tegnérgatan till Odengatan då, tror ni?
(Eller kan det på något sätt handla om att man byggde nya spår där efter 1914, när Sveabron inte stod i vägen längre?)

Bild

Tack på förhand för alla eventuella svar!
/p

PS: har egentligen bott i Stockholm och Sverige rätt så länge nu, men eftersom tanken är att så småningom publicera kartan på svenska och det inte är mitt starkaste språk så vill jag f ö passa på och be alla eventuella språkpoliser som läser detta att vänligen rätta mig allt de vill och kan! :mrgreen:
Klas Mårtensson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av Klas Mårtensson »

Jag citerar Hans Harlén "Stockholm från A till Ö, Innerstaden" som om Sveavägen bl.a. skriver:
Spårvägstrafik Kungsg-Ad Fredr Kyrkog 1925-42, Ad Fredr Kyrkog-Tegnérg 1875-1947, Tegnérg-Odeng 1886-1904, 1924-47, Odeng-Surbrunnsg 1886-88 (Ringlinjen, Hagalinjen, linje 1,14).

Om det kan vara till hjälp.
Klas Mårtensson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av Klas Mårtensson »

Och om Odengatan:
Spårvägstrafik Valhallav-Sveav 1904-67, Sveav-Norrtullsg 1888-1967 ... (Hagallinjen, Vasastadslinjen, linje 0,1,4,5,7,14,15)

(Liksom Sveavägsartikeln gäller linjebeteckningarna inte nödvändigtvis sådana som passerat korsningen Odengatan/Sveavägen)
pcongre
Inlägg: 33
Blev medlem: söndag 10 oktober 2010 10:27

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av pcongre »

Gud vilket bra tips, den boken får jag skaffa mig - tack Klas!

Edit: insåg nu att jag hade litat blint på en felaktig karta där bron såg ut att vara längre än Sveavägens bredd istf ca hälften så lång...
Men nu tror jag mig ha förstått att från 1904 så måste situationen ha sett ut ungefär så här (?)

Bild
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av Kristofer »

I Spårvägssällskapets bok "Stockholm på spåret", red. Thomas Lange, utgiven 1998, kan man läsa bland annat:

Hagalinjen:
  • 1886, 8 nov: Förlängd: Stora Badstugatan [alltså nuvarande Sveavägen] från TEGNÉRGATAN – Surbrunnsgatan – Norrtullsgatan – Norrtull – Norrtullsvägen till Haga Södra Grindar (NYA KYRKOGÅRDEN)
  • 1888, 27 juni: Ändrad via en särskild sned uppfart från Stora Badstugatan till Odengatan (genom tomten där stadsbiblioteket nu ligger) och vidare i Odengatan – Norrtullsgatan. Därigenom sparades en spannhäst; tre hästar hade krävts för att forcera backen i Surbrunnsgatan.
  • 1898, 10 aug: Den särskilda uppfarten till Odengatan ersattes av en ny uppfart i korsningen Stora Badstugatan / Odengatan vid den då nya Sveabron.
  • 1904, 6 aug: Nedlades den återstående hästspårvagnslinjen i Stora Badstugatan i samband med att elektrisk spårvägstrafik öppnades i Roslagsgatan (röd linje 3)
SS linje 1:
  • 1924, 1 apr: Förlängd: Slussplan – som förut – Roslagsgatan – Odengatan – Sveavägen – Adolf Fredriks kyrkogata – som förut
  • 1929, 1 okt: Förlängd: Slussplan (SLUSSEN) – som förut – BIRGER JARLSGATAN – Roslagsgatan – Odengatan – S:t Eriksgatan – HANTVERKARGATAN – Stadshusbron – Jakobsgatan – Tegelbacken – som förut.
SNS-SS linje 4:
  • 1904, 23 dec: Öppnades trafik på SNS blå linje 4: STUREPLAN – Sturegatan – Valhallavägen – Odengatan – S:T ERIIKSPLAN
SS linje 14:
  • 1925, 15 aug: Återupptagen i ny sträckning, delvis ersättande linje 5 och 7: slinga vid HAGA södra grindar – (dåvarande) Uppsalavägen – Norrtull – Norrtullsgatan – Odengatan – Sveavägen – Kungsgatan – [...]
  • 1947, 1 sep: Nedlagd, ersatt av linje 7 och motorbusslinje 44.
(citaten förhoppningsvis korrekt utförda)

Det är, såvitt jag kan påminna mig, de linjeförändringar som påverkat korsningen Odengatan / Sveavägen. Rätta mig gärna om jag har missat något.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
pcongre
Inlägg: 33
Blev medlem: söndag 10 oktober 2010 10:27

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av pcongre »

Jäklar, den boken får jag också se om jag kan hitta på biblioteket - tack Kristofer, det där var guld värt! :cheesygrin:
Hoppas jag tolkade citatet ang den ""särskilt sneda uppfarten"" någorlunda rätt nu bara...

Bild

Men i väntan på att jag skaffar mig den boken också så tar jag mig friheten att ställa nästa fråga:
Är det någon som vet hur Fridhemsplan trafikerades?
Som ni ser nedan så är det ett par tre delstreckor som jag inte riktigt förstår hur jag ska tolka
(inte ens med hjälp av boken Klas tipsade om - fast jag kan ha missat något i den, förstås)
Bild

Edit: och ifall någon kan ha missat det så har jag alldeles för ofta bara gissat vilka spårvägar som var enkel- respektive dubbelspåriga...
så tips om källor kring när dom kan ha uppgraderats från enkel- till dubbelspåriga mottages tacksamt dom med!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3511
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av Hechtwagen »

Sveabron var ju även väsentligt smalare än dagens Odengatan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3511
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårkarta Stockholm

Inlägg av Hechtwagen »

pcongre skrev: fredag 31 januari 2025 21:19 Hej,

Efter en lång paus så försöker jag nu återuppta ett gammalt projekt i samarbete med cartometro
Det kommer sannolikt att ta mig flera år att bli helt klar och jag kommer nog behöva ställa ett antal frågor till er som är experter i ämnet
...men med lite tur så orkar jag kanske komma till mål denna gång och skapa en spårkarta som täcker stora delar av Stockholms län!

Men - till min allra första fråga:
Är det någon som vet/har en kvalificerad gissning på hur Sveabron kan ha trafikerats av den tidens spårvagnar?

Bild

Som jag tolkar wiki så är det inte omöjligt att man slutade köra på Surbrunnsgatan 1897 i samband med att Sveabron invigdes
Och från de bilder jag sett på bron så tycker jag inte det ser ut som att Sveavägen heller trafikerades då
Men Stockholmskällans karta från 1934 gör mig väldigt konfunderad...
Hade man lagt ner all spårvägstrafik på Sveavägen från Tegnérgatan till Odengatan då, tror ni?
(Eller kan det på något sätt handla om att man byggde nya spår där efter 1914, när Sveabron inte stod i vägen längre?)

Bild

Tack på förhand för alla eventuella svar!
/p

PS: har egentligen bott i Stockholm och Sverige rätt så länge nu, men eftersom tanken är att så småningom publicera kartan på svenska och det inte är mitt starkaste språk så vill jag f ö passa på och be alla eventuella språkpoliser som läser detta att vänligen rätta mig allt de vill och kan! :mrgreen:

I wikipediaartikeln om sveabron finns en fin bild från 1906 där spårvägsspåren syns men det står inte när de lades dit.
Skriv svar