Efter en lång paus så försöker jag nu återuppta ett gammalt projekt i samarbete med cartometro
Det kommer sannolikt att ta mig flera år att bli helt klar och jag kommer nog behöva ställa ett antal frågor till er som är experter i ämnet
...men med lite tur så orkar jag kanske komma till mål denna gång och skapa en spårkarta som täcker stora delar av Stockholms län!
Men - till min allra första fråga:
Är det någon som vet/har en kvalificerad gissning på hur Sveabron kan ha trafikerats av den tidens spårvagnar?
Som jag tolkar wiki så är det inte omöjligt att man slutade köra på Surbrunnsgatan 1897 i samband med att Sveabron invigdes
Och från de bilder jag sett på bron så tycker jag inte det ser ut som att Sveavägen heller trafikerades då
Men Stockholmskällans karta från 1934 gör mig väldigt konfunderad...
Hade man lagt ner all spårvägstrafik på Sveavägen från Tegnérgatan till Odengatan då, tror ni?
(Eller kan det på något sätt handla om att man byggde nya spår där efter 1914, när Sveabron inte stod i vägen längre?)
Tack på förhand för alla eventuella svar!
/p
PS: har egentligen bott i Stockholm och Sverige rätt så länge nu, men eftersom tanken är att så småningom publicera kartan på svenska och det inte är mitt starkaste språk så vill jag f ö passa på och be alla eventuella språkpoliser som läser detta att vänligen rätta mig allt de vill och kan!