Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sydsvenskan skrev:Malmöpendeln fick en tuff start. När den nya tåglinjen invigdes 2017 var det fullt i Citytunneln. Det som skulle blivit en ringlinje som knöt ihop östra och södra Malmö med centrum blev en halvcirkel-linje mellan Malmö C och Svågertorp/Hyllie. Först 2023 blev Malmöringen hel – då började pendeltåget att stanna vid Triangelstationen också. Trots uppgraderingen matchar inte resandet med Malmöpendeln politikernas förväntningar. För de Malmöbor som reser kollektivt inom staden är det fortfarande bussen som är det självklara valet. För att locka fler att ta tåget ska Malmöringen bli gratis för resenärerna året ut. Malmö stad betalar 30 miljoner kronor om året till Skånetrafiken för att de ska köra tågen på sträckan. – Det är Malmöborna som betalar via skattsedeln och sedan betalar de igen när de köper biljett, säger Isabel Enström (MP) vice ordförande i tekniska nämnden.
[...]
Alla avgångar med Malmöpendeln visas inte i Skånetrafikens reseplanerare. När Sydsvenskan söker på en resa mellan Persborgs station och Triangeln kommer enbart stadsbuss 1 och 35 upp som möjliga resealternativ – trots att Malmöpendeln avgår från Persborgs station en gång i halvtimmen och tar resenären till Triangeln på 13 minuter. Det är ett par minuter långsammare än att resa med bussen (förutsatt att tåget avgår i tid). För att få upp resor med Malmöpendeln från Persborgs station måste man filtrera bort alla bussavgångar i en särskild funktion i reseplaneraren. Enligt Skånetrafikens kundservice beror detta på att reseplaneraren bara visar det snabbaste sättet att genomföra resan på.
Malmö kommun har beslutat att införa nolltaxa på Malmöpendeln, d.v.s. tåglinje 11 mellan Kävlinge och Malmö C via Lommabanan och Kontinentalbanan. Den stenhårda konkurrensen mellan tåglinjen och parallellgående busstrafik fick Malmö kommun att fördubbla turtätheten på helger, men det räckte inte. Bussarna går mycket oftare, och i de flesta reserelationer är restidsskillnaden inte särskilt stor. Nu ska nolltaxa få resenärerna att välja tåget framför Malmöexpressen.
En annan nackdel med Malmöpendeln är att den inte går direkt till Köpenhamn eller Lund. I så fall kan det vara mer praktiskt att ta bussen till Citytunnelns tre stationer. Som bekant slogs den vändande Uppsalapendeln nyss ut av genomgående Mälartåg i Mälardalen - bland annat tack vare en bättre trafikekonomi...
Dessutom har Sala och Fagersta haft nolltaxa, så först i Sverige är Malmö inte. I Göteborg finns två färjelinjer med nolltaxa. Enceladus behöver förbättra sina kunskaper om kollektivtrafik i Sverige.
Vad gäller Malmöpendeln så fyller den tydligen inget resebehov som inte fylls av existerande busslinjer. Det rätta vore därför att lägga ned den i stället för att ösa ut mera pengar. Malmö kommun hålls ju under armarna av Stockholmsregionens kommuner, så alla onödiga utgifter bör skäras bort.
Harald skrev: ↑lördag 01 februari 2025 9:31
Dessutom har Sala och Fagersta haft nolltaxa, så först i Sverige är Malmö inte. I Göteborg finns två färjelinjer med nolltaxa. Enceladus behöver förbättra sina kunskaper om kollektivtrafik i Sverige.
Nybohovshissen har också nolltaxa, men precis som ovanstående exempel är det ingen tåglinje. Tråden ligger i underforumet "Spårtrafik" av en anledning.
Sydsvenskan skrev:Malmöpendeln fick en tuff start. När den nya tåglinjen invigdes 2017 var det fullt i Citytunneln. Det som skulle blivit en ringlinje som knöt ihop östra och södra Malmö med centrum blev en halvcirkel-linje mellan Malmö C och Svågertorp/Hyllie. Först 2023 blev Malmöringen hel – då började pendeltåget att stanna vid Triangelstationen också. Trots uppgraderingen matchar inte resandet med Malmöpendeln politikernas förväntningar. För de Malmöbor som reser kollektivt inom staden är det fortfarande bussen som är det självklara valet. För att locka fler att ta tåget ska Malmöringen bli gratis för resenärerna året ut. Malmö stad betalar 30 miljoner kronor om året till Skånetrafiken för att de ska köra tågen på sträckan. – Det är Malmöborna som betalar via skattsedeln och sedan betalar de igen när de köper biljett, säger Isabel Enström (MP) vice ordförande i tekniska nämnden.
[...]
Alla avgångar med Malmöpendeln visas inte i Skånetrafikens reseplanerare. När Sydsvenskan söker på en resa mellan Persborgs station och Triangeln kommer enbart stadsbuss 1 och 35 upp som möjliga resealternativ – trots att Malmöpendeln avgår från Persborgs station en gång i halvtimmen och tar resenären till Triangeln på 13 minuter. Det är ett par minuter långsammare än att resa med bussen (förutsatt att tåget avgår i tid). För att få upp resor med Malmöpendeln från Persborgs station måste man filtrera bort alla bussavgångar i en särskild funktion i reseplaneraren. Enligt Skånetrafikens kundservice beror detta på att reseplaneraren bara visar det snabbaste sättet att genomföra resan på.
Malmö kommun har beslutat att införa nolltaxa på Malmöpendeln, d.v.s. tåglinje 11 mellan Kävlinge och Malmö C via Lommabanan och Kontinentalbanan. Den stenhårda konkurrensen mellan tåglinjen och parallellgående busstrafik fick Malmö kommun att fördubbla turtätheten på helger, men det räckte inte. Bussarna går mycket oftare, och i de flesta reserelationer är restidsskillnaden inte särskilt stor. Nu ska nolltaxa få resenärerna att välja tåget framför Malmöexpressen.
En annan nackdel med Malmöpendeln är att den inte går direkt till Köpenhamn eller Lund. I så fall kan det vara mer praktiskt att ta bussen till Citytunnelns tre stationer. Som bekant slogs den vändande Uppsalapendeln nyss ut av genomgående Mälartåg i Mälardalen - bland annat tack vare en bättre trafikekonomi...
Det har Malmö kommun råd med, de får 20.000 kr om året i utjämningsbidrag per invånare från oss i Stockholm. Ett bidrag som var tänkt för att små glesbygskommuner skulle kunba erbjuda samma service för sina invånare som de större kommunerna, inte för att hålla klassiska sossekommuner som Malmö och Göteborg under armarna. Vem ska betala när hela Sverige ser ut som Malmö, Malmö, skyltfönstret för Socialdemokraternas politik.
Enceladus skrev: ↑fredag 31 januari 2025 18:02
Som bekant slogs den vändande Uppsalapendeln nyss ut av genomgående Mälartåg i Mälardalen - bland annat tack vare en bättre trafikekonomi...
Du vet att 80% (4 av 5) av Mälartågen i rusningstid vänder i Uppsala och Stockholm? 50% (1 av 2) i lågtrafik. Som det borde ha fungerat från december 2021 med andra ord. Tre års onödigt lidande blev resultatet.
Hechtwagen skrev: ↑lördag 01 februari 2025 14:37
Det har Malmö kommun råd med, de får 20.000 kr om året i utjämningsbidrag per invånare från oss i Stockholm. Ett bidrag som var tänkt för att små glesbygskommuner skulle kunba erbjuda samma service för sina invånare som de större kommunerna, inte för att hålla klassiska sossekommuner som Malmö och Göteborg under armarna. Vem ska betala när hela Sverige ser ut som Malmö, Malmö, skyltfönstret för Socialdemokraternas politik.
Såja, såja - nu ska vi inte hetsa upp oss. Inlägget handlar om att Malmö faktiskt gör detta, inte var de får sina pengar från. Och som Enceladuskollektivet framhåller
Enceladus skrev: ↑lördag 01 februari 2025 12:17
Tråden ligger i underforumet "Spårtrafik" av en anledning.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Hechtwagen skrev: ↑lördag 01 februari 2025 14:37
Det har Malmö kommun råd med, de får 20.000 kr om året i utjämningsbidrag per invånare från oss i Stockholm. Ett bidrag som var tänkt för att små glesbygskommuner skulle kunba erbjuda samma service för sina invånare som de större kommunerna, inte för att hålla klassiska sossekommuner som Malmö och Göteborg under armarna. Vem ska betala när hela Sverige ser ut som Malmö, Malmö, skyltfönstret för Socialdemokraternas politik.
Såja, såja - nu ska vi inte hetsa upp oss. Inlägget handlar om att Malmö faktiskt gör detta, inte var de får sina pengar från. Och som Enceladuskollektivet framhåller
Enceladus skrev: ↑lördag 01 februari 2025 12:17
Tråden ligger i underforumet "Spårtrafik" av en anledning.
Bra vi tiger om Malmös ohållbara ekonomiska situation som vi andra betalar, Gratis är gott!
Undrar hur det kommer funka i praktiken. Malmöringen trafikerar alla stationer i kommunen utom Oxie. Ska alla resor inom kommunen vara gratis? (Ja, möjligen undantaget t/f Oxie då.)
Jim
Hechtwagen skrev: ↑lördag 01 februari 2025 14:37
Det har Malmö kommun råd med, de får 20.000 kr om året i utjämningsbidrag per invånare från oss i Stockholm. Ett bidrag som var tänkt för att små glesbygskommuner skulle kunba erbjuda samma service för sina invånare som de större kommunerna, inte för att hålla klassiska sossekommuner som Malmö och Göteborg under armarna. Vem ska betala när hela Sverige ser ut som Malmö, Malmö, skyltfönstret för Socialdemokraternas politik.
Såja, såja - nu ska vi inte hetsa upp oss. Inlägget handlar om att Malmö faktiskt gör detta, inte var de får sina pengar från. Och som Enceladuskollektivet framhåller
Enceladus skrev: ↑lördag 01 februari 2025 12:17
Tråden ligger i underforumet "Spårtrafik" av en anledning.
Bra vi tiger om Malmös ohållbara ekonomiska situation som vi andra betalar, Gratis är gott!
Vi hade om holmgång om ämnet 2017 - den urartade ganska snabbt i allmän pajkastning (som jag tyvärr deltog i själv, ser jag): viewtopic.php?t=39503
Bra om vi slapp det igen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jim Hansson skrev: ↑söndag 02 februari 2025 20:41
Undrar hur det kommer funka i praktiken. Malmöringen trafikerar alla stationer i kommunen utom Oxie. Ska alla resor inom kommunen vara gratis? (Ja, möjligen undantaget t/f Oxie då.)
Jim
Tekniska nämnden skrev:Under 2025 fortsätter Malmö stads tillköp av tågtrafik på den så kallade malmöpendeln mellan Malmö C och Hyllie via kontinentalbanan. För att fåfler malmöbor och besökare i staden att upptäcka trafik-konceptet kommer det att erbjudas möjlighet att resa gratis på sträckan under året.
Nolltaxan verkar bara gälla mellan Malmö C och Hyllie, förmodligen för att undvika olika taxor i Citytunneln. Men krånglet uppstår mellan Svågertorp och Hyllie.
Tekniska nämnden skrev:Under 2025 fortsätter Malmö stads tillköp av tågtrafik på den så kallade malmöpendeln mellan Malmö C och Hyllie via kontinentalbanan. För att fåfler malmöbor och besökare i staden att upptäcka trafik-konceptet kommer det att erbjudas möjlighet att resa gratis på sträckan under året.
Det verkar också bara gälla detta år, så det får väl betraktas som ett lockerbjudande.