Jag tror inte att det är e-papper(e-ink/e-paper) utan LCD som SLs batteridrivna hållplatser använder, eller så använder dom en mycket gammal e-pappersteknik, men om jag minns rätt så använder dom LCD. Jag har sett betydligt bättre skyltar och jag är rätt säker på att jag har sett dessa eller liknande i Göteborg.Enceladus skrev: ↑lördag 25 januari 2025 5:16Elektroniska papper genererar bilder genom att reflektera ljus, precis som papper. Bildskärmar, t.ex. LCD och OLED, genererar bilder genom att sända ut ljus. SL:s hållplatsskyltar använder e-pappersteknik - det är just därför de syns så dåligt. LCD-skärmar brukar inte vara så ljussvaga. Däremot kräver de mer energi.daniel_s skrev: ↑fredag 24 januari 2025 21:21 Det tror jag inte. Det här gäller väl de fullständigt odugliga ljussvaga ur-LCD-skyltarna med grå kåpa och tre rader med oläslig, om någon, text som någon har lyckats sälja på SL och som suttit på busshållplatser överallt runtom i länet där du inte ens sett dem för att de är så dåliga. Ett gammalt hederligt A4-papper gör jobbet tio gånger så bra!
Vad är e-pappersteknik för något? Inte mer av samma skit hoppas jag.
Denna bild är från en leverantör som heter Axentia. Utmaningen är inte batteritiden för drift av displayen, utan för batteritiden för kommunikationen och för belysningen av skylten. Jag har förstått det som att byråkratiska hinder ligger i vägen för att kunna förse mindre hållplatser med ström från exempelvis gatubelysningen. Annars är väl både batteriteknik och solcellsteknik så pass utvecklad nu att man i de flesta fall skulle klara av nästan hela året i varje fall i södra och mellersta landet.
Och tekniken i sig är ju inget problem, butikerna har ju använt e-ink i många år med batteridriven hyll- och produktskyltning.