SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 25 januari 2025 5:16
daniel_s skrev: fredag 24 januari 2025 21:21 Det tror jag inte. Det här gäller väl de fullständigt odugliga ljussvaga ur-LCD-skyltarna med grå kåpa och tre rader med oläslig, om någon, text som någon har lyckats sälja på SL och som suttit på busshållplatser överallt runtom i länet där du inte ens sett dem för att de är så dåliga. Ett gammalt hederligt A4-papper gör jobbet tio gånger så bra!

Vad är e-pappersteknik för något? Inte mer av samma skit hoppas jag.
Elektroniska papper genererar bilder genom att reflektera ljus, precis som papper. Bildskärmar, t.ex. LCD och OLED, genererar bilder genom att sända ut ljus. SL:s hållplatsskyltar använder e-pappersteknik - det är just därför de syns så dåligt. LCD-skärmar brukar inte vara så ljussvaga. Däremot kräver de mer energi.
Jag tror inte att det är e-papper(e-ink/e-paper) utan LCD som SLs batteridrivna hållplatser använder, eller så använder dom en mycket gammal e-pappersteknik, men om jag minns rätt så använder dom LCD. Jag har sett betydligt bättre skyltar och jag är rätt säker på att jag har sett dessa eller liknande i Göteborg.

Denna bild är från en leverantör som heter Axentia.
eink-busstop.jpg
eink-busstop.jpg (113.63 KiB) Visad 776 gånger
Utmaningen är inte batteritiden för drift av displayen, utan för batteritiden för kommunikationen och för belysningen av skylten. Jag har förstått det som att byråkratiska hinder ligger i vägen för att kunna förse mindre hållplatser med ström från exempelvis gatubelysningen. Annars är väl både batteriteknik och solcellsteknik så pass utvecklad nu att man i de flesta fall skulle klara av nästan hela året i varje fall i södra och mellersta landet.

Och tekniken i sig är ju inget problem, butikerna har ju använt e-ink i många år med batteridriven hyll- och produktskyltning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Odd skrev: lördag 25 januari 2025 10:22 Och tekniken i sig är ju inget problem, butikerna har ju använt e-ink i många år med batteridriven hyll- och produktskyltning.
Gissningsvis är väl det största problemet att SL aldrig vill använda något som någon annan använder och som fungerar bra.
Man hittar hellre en billig leverantör som kan leverera något som inte fungerar i praktiken.

Här i Östergötland, byter man ju ut en del äldre skyltar till modernare konstruktioner. Dels såna som inte kräver elnätsanslutning, men även en stor andel som är anslutna till såväl elnät som data nät.

Först en prototyp, som bara fanns på just denna hållplats...
Bild

Den slutliga varianten ser kanske lite roligare ut...
Bild

Äldre nätansluten skylttyp som nu byts ut...
Bild

Ny skylt av nätansluten typ...
Bild

En variant på nätansluten skylt...
Bild
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

leifd skrev: söndag 26 januari 2025 13:59
Odd skrev: lördag 25 januari 2025 10:22 Och tekniken i sig är ju inget problem, butikerna har ju använt e-ink i många år med batteridriven hyll- och produktskyltning.
Gissningsvis är väl det största problemet att SL aldrig vill använda något som någon annan använder och som fungerar bra.
Man hittar hellre en billig leverantör som kan leverera något som inte fungerar i praktiken.
Nu skall vi väl inte måla fan på väggen bara för att. Jag råkade gå förbi tillfälliga Slussenterminalen i Stockholm, och vad skådar jag där, om inte en sådan skylt vi talar om...
slussenterminaleink.jpg
slussenterminaleink.jpg (85.66 KiB) Visad 707 gånger
Är dom kanske till och med batteridrivna?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu säger Mitti att SL byter ut de gamla LCD-busskyltarna till nya med just e-ink.

Och det går ju att konstaterat att det har hänt mycket på den fronten under dessa ungefär 15 år de varit i drift, inte minst i mobilnätet. Jag gissar att dessa nya skyltar använder sig av LTE-M/NB-IoT då den tekniken är extremt strömsnål.

För den som är intresserad av tekniken så finns det en hel del labbkit som man kan köpa.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 28 januari 2025 16:46 Nu säger Mitti att SL byter ut de gamla LCD-busskyltarna till nya med just e-ink.
Det står ingenstans i den länkade artikeln att de gamla hållplatsskyltarna är LCD-skärmar. DN skriver att hela kalaset kan gå på 800 miljoner kronor:
DN skrev:De digitala skyltarna i SL-trafiken ska bytas ut. Närmare 1 800 skyltar ska sättas upp i en första etapp för buss- och sjötrafiken – och när även skyltar till spårtrafiken monteras blir kostnaden uppåt 800 miljoner kronor.

[...]

Förändringen kommer att ske med en hastighet av ett 50-tal skyltar i veckan, och i ett första skede är det buss- och sjötrafiken runtom i hela regionen som ska bytas ut. Kostnaden för denna etapp blir ungefär 100 miljoner kronor med en styckkostnad på cirka 56 000 kronor.

Den första etappen i monteringen väntas vara avklarad under året. Därefter kommer motsvarande förändring att ske även för den spårbundna trafiken, till en ytterligare kostnad på 600–700 miljoner kronor, uppger SL.
Smakar det så kostar det: 56 000 kronor per skylt gånger 1 800 skyltar är 100 800 000 kronor, d.v.s. 100,8 miljoner kronor. För spårtrafiken blir det en nolla till.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 28 januari 2025 19:35
Odd skrev: tisdag 28 januari 2025 16:46 Nu säger Mitti att SL byter ut de gamla LCD-busskyltarna till nya med just e-ink.
Det står ingenstans i den länkade artikeln att de gamla hållplatsskyltarna är LCD-skärmar. DN skriver att hela kalaset kan gå på 800 miljoner kronor:
...
Det står så här:
Mitti skrev:För övrigt installeras de nya skyltarna med e-pappersteknik som gör att de inte är lika känsliga för solljus.
Det kanske är LCD i de gamla skyltarna, det kanske inte är LCD i de gamla skyltarna, men det ser ut som LCD. Men meningens konstruktion är sådan att det är lätt att tolka det som att den gamla tekniken inte är e-ink. Värt att nämna att det finns en LCD-teknik som har snarlik typ av bistabila effekt som e-ink, att den behåller "bilden" när den inte är strömförsörjd, men det är ganska dålig kontrast.

ChLCD, Cholesteric liquid crystal, heter tekniken jag var ute efter, och om man tittar på bilden nedan så är den ganska lik de gamla skyltarna vi talar om här.
chlcd.jpg
chlcd.jpg (122.2 KiB) Visad 566 gånger
Inlägget är editerat efter initial publicering där information om ChLCD har lagts till.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Passade på att detaljstudera de nya skyltarna vid Medborgarplatsen igår kväll, och det är verkligen ett rejält lyft i läsbarhet jämfört med de gamla. Min enda synpunkt är att långa destinationsnamn, såsom Norra Hammarbyhamnen, skrivs med aningen små bokstäver.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Kristofer skrev: onsdag 29 januari 2025 9:54 Passade på att detaljstudera de nya skyltarna vid Medborgarplatsen igår kväll, och det är verkligen ett rejält lyft i läsbarhet jämfört med de gamla. Min enda synpunkt är att långa destinationsnamn, såsom Norra Hammarbyhamnen, skrivs med aningen små bokstäver.
Gissningsvis, när det gäller långa destinationsnamn, är att man i inställningar kan välja, att texten blir mindre, alternativt att texten blir rullande.
Inget av dessa är egentligen helt lyckat. Man kan ju försöka få de tjänstemän som skapar texter och/eller bestämmer destinationsnamn, att välja kortare ord eller använda förkortningar. Ute i Europa ser man ju ofta förkortningar, men dessa är antagligen mer accepterade där.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 28 januari 2025 16:46 Och det går ju att konstaterat att det har hänt mycket på den fronten under dessa ungefär 15 år de varit i drift, inte minst i mobilnätet. Jag gissar att dessa nya skyltar använder sig av LTE-M/NB-IoT då den tekniken är extremt strömsnål.
Enligt SL ska alla nya fordon vara utrustade med passagerarmätningsutrustning, vilket möjliggör trängselinformation. Stödjer de nya skyltarna denna funktion?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 31 januari 2025 4:26
Odd skrev: tisdag 28 januari 2025 16:46 Och det går ju att konstaterat att det har hänt mycket på den fronten under dessa ungefär 15 år de varit i drift, inte minst i mobilnätet. Jag gissar att dessa nya skyltar använder sig av LTE-M/NB-IoT då den tekniken är extremt strömsnål.
Enligt SL ska alla nya fordon vara utrustade med passagerarmätningsutrustning, vilket möjliggör trängselinformation. Stödjer de nya skyltarna denna funktion?
Det är en applikationsfråga, inte en funktion i skyltarna. Skyltarna har inte denna funktion, om trängselinformation skall visas på skyltarna så är det något som hanteras i bakomliggande system.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 31 januari 2025 8:24
Enceladus skrev: fredag 31 januari 2025 4:26
Det är en applikationsfråga, inte en funktion i skyltarna. Skyltarna har inte denna funktion, om trängselinformation skall visas på skyltarna så är det något som hanteras i bakomliggande system.
Ja, men trängselinformationen måste också få plats på e-pappret. De nya hållplatsskyltarna har ju knappt ens plats för långa namn på ändhållplatserna! På vissa hållplatser med många avgångar åt samma håll, t.ex. Norra Sköndal, skulle det vara användbart att kunna välja bort avgångar med stående resenärer...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Som sagt, det är en applikationsfeature, oavsett om det "får plats" eller ej.
Skriv svar