Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Infrastrukturnyheter skrev:Upsala Nya Tidning skriver att Mark- och miljööverdomstolen nyligen gav klartecken för en omfattande utbyggnad av Sky City. Den nya detaljplanen, som tidigare överklagades, möjliggör byggnation av butiker, kontor, gator och torg. Dessutom finns mark reserverad för en ny station i området.
Enligt tidningen har självkörande tåg diskuterats som en potentiell lösning för att koppla samman långtidsparkeringar och olika byggnader på flygplatsområdet. Förslaget inkluderar att tågen antingen kan färdas på en balk ovan mark eller hänga i en balk placerad över själva tåget.
[...]
Ett annat förslag som nämns är en möjlig förlängning av Roslagsbanan från Märsta station via Arlanda.
Jätteutbyggnaden av Sky City har fått klartecken efter att planen tidigare överklagades av Arlandabanans ägare. Nu vill Arlanda ha självkörande tåg - i luften. Wuppertals hängbana är förmodligen världens mest kända hängbana. Den utvecklades av ingenjören Eugen Langen och öppnades för trafik 1901. Samma år öppnades Dresdens hängbana - även utvecklad av Langen. I modern tid har ytterligare två hängbanor öppnats i Tyskland: H-Bahn i Dortmund and Düsseldorf.
H-Bahn kännetecknas av att vara förarlös. Just det systemet vill Arlanda kopiera. En annan vision för området är självkörande bussar som går dygnet runt.
Det hade väl varit trevligt om de valt just den hängbanelösningen. Jag håller med om att den är en av de absolut bästa lösningarna, framför allt för dess enkelhet. Av de hängbanor jag har åkt, ungefär ett halvdussin, så är Wuppertals helt klart den bästa i komfort.
Tyvärr finns det ingen referens i det relaterade materialet att det är av den typen man vill ha och är nog mest av ditt önsketänkande, utan det kommer säkerligen bli nån gummihjulsbaserad typ.
Sen förstår jag inte varför man inte bara satsar på vanlig, enkel, pålitlig och robust spårväg.
Odd skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 13:42
Tyvärr finns det ingen referens i det relaterade materialet att det är av den typen man vill ha och är nog mest av ditt önsketänkande, utan det kommer säkerligen bli nån gummihjulsbaserad typ.
UNT skrev:Flera olika framtida trafiklösningar diskuteras kring Arlanda flygplats. Ett alternativ är självkörande tåg som kan gå uppe i luften för att spara markyta.
Swedavias bifogade foto föreställer just en hängbana som i Wuppertal. Det finns i alla fall inga gummihjul på bilden.
Odd skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 13:42
Sen förstår jag inte varför man inte bara satsar på vanlig, enkel, pålitlig och robust spårväg.
Självkörande spårvagnar har väl inte uppfunnits än?
Enceladus skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 11:50
Jätteutbyggnaden av Sky City har fått klartecken efter att planen tidigare överklagades av Arlandabanans ägare.
UNT skrev:Jätteutbyggnaden av Sky City får klartecken efter att planen tidigare överklagades av Arlandabanans ägare. I området planeras nu bland annat butiker, kontor och en ny centralstation för tåg.
Det kan också bli en ny tågstation. Men varför måste Arlandabanan förstöra allt?
Infrastrukturnyheter skrev:Upsala Nya Tidning skriver att Mark- och miljööverdomstolen nyligen gav klartecken för en omfattande utbyggnad av Sky City. Den nya detaljplanen, som tidigare överklagades, möjliggör byggnation av butiker, kontor, gator och torg. Dessutom finns mark reserverad för en ny station i området.
Enligt tidningen har självkörande tåg diskuterats som en potentiell lösning för att koppla samman långtidsparkeringar och olika byggnader på flygplatsområdet. Förslaget inkluderar att tågen antingen kan färdas på en balk ovan mark eller hänga i en balk placerad över själva tåget.
[...]
Inte i ditt originalinlägg.
Det finns ju egentligen ingen teknisk begränsning för att köra förarlöst med spårvagnar. Begränsningen ligger nog snarare hos de som bestämmer.
En variant är ju, om Roslagsbanan förlängs till Märsta/Arlanda (och vem vet, kanske till Sigtuna och Bålsta) är ju att ett internt transportsystem på Arlanda skulle kunna vara integrerat med Roslagsbanan, köras på smalspår och därmed kunna hantera tungunderhåll på Roslagsbanans befintliga depåer, men fortfarande vara automatiska och gå på balkar där det behövs.
H-Bahn (Hängebahn) som finns i Dortmund och vid Düsseldorfs flygplats är ungefär som Wuppertals Schwebebahn, men förarlös. I Düsseldorf behövs banan bl a på grund av att stationen för fjärrtåg ligger långt från flygplatsens terminalbyggnad. https://h-bahn.info/streckennetz-skytrain/
Men det finns även mer konventionella automatbanor på flygplatser, t ex CDGVAL vid CDG-flygplatsen nära Paris. Den ersatte för övrigt en slags automatisk kabelspårväg, som man aldrig fick att riktigt fungera, och när den faktiskt var igång förde den ett väldigt oväsen. Ett hotell invid kabelbanan menade att bullret gjorde det omöjligt att använda vissa konferensrum. https://en.wikipedia.org/wiki/CDGVAL
En hängbana, med eller utan förare, är i Sverige formellt sett att betrakta som tunnelbana. Så det är väl ett bra sätt att utveckla tunnelbanenätet i regionen!
daniel_s skrev: ↑torsdag 23 januari 2025 20:48
En hängbana, med eller utan förare, är i Sverige formellt sett att betrakta som tunnelbana. Så det är väl ett bra sätt att utveckla tunnelbanenätet i regionen!
I Stockholm är det trafikeringstiden som avgör vad som är att betrakta som tunnelbana, och Arlanda vill mycket riktigt ha tunnelbana i stockholmsk bemärkelse.