


Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det är inte långt kvar innan röda linjen endast har moderna tunnelbanetåg.DN skrev:Claes Keisu på trafikförvaltningen i Region Stockholm berättar att det i dagsläget finns 60 fordon på plats i Stockholm. Planen är att den sista leveransen ska anlända i april 2025.
[...]
C30-tågens äldre släktingar, de kornblå C20-tågen som känns igen på sina säten med Lasse Åberg-motiv, kommer inte att fasas ut. Det gör däremot de allra äldsta så kallade Cx-vagnarna. Vissa av dessa introducerades på 70-talet och har kört över 200 000 mil.
– För varje C30 vi tar emot fasar vi ut fyra Cx. När vi fått in och trafiksatt 80 C30-fordon kommer vi att renodla fordonsflottan på röda linjen och bara köra C30, säger Claes Keisu.
[...]
– Som det där med värdena i elektronikkorten som ställde till det i början. Nu har vi stabila fordon som vi är nöjda med och de uppskattas av förare, underhållspersonal och mest troligt också de allra flesta resenärer.
Däremot har röda linjen alltjämt ett föråldrat signalsystem. C30 förtjänar bättre!DN skrev:Bakgrunden var ett problem med signalsystemet, säger Martin Rennoldson, som är ansvarig för kundkontakter på Alstom.
– Signalsystemet upplevde att tåget var överbelastat och hindrade det från att köra vidare. Så problemet var konfigurationen av signalsystemet, som vi inte är tillverkare av. Men problemet ska nu vara löst av SL, säger han.
[...]
Men innan stockholmarna kan kliva på ett tåg utan förare måste staden installera ett nytt signalsystem och bygga skärmar med dörrar vid perrongerna.
– Det är alltså upp till SL. Om de genomför detta imorgon skulle antagligen delar av systemet kunna vara förarlöst om mellan fem och sju år, säger Martin Rennoldson.
Jag är övertygad om att om man bara ville, så skulle man kunna införa full ATO utan att byta signalsystem.