Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10946
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 10 december 2024 4:59
twr skrev: tisdag 03 december 2024 17:28 Varför lägger man om ersättningsbusstrafiken först 9 februari? Ska det byggas busshållplatser?
Det sena datumet kan bero på att Nobina ska ta över busstrafiken i Nacka och Värmdö just då. Även den trafikstarten är kraftigt försenad!
Vi delar oron – men gör allt vi kan för en effektiv kollektivtrafik
Nacka Värmdö Posten skrev:Tidigare har vi fått till stånd en uppgörelse med regionen så att bussarna går hela sträckan ända fram till den 8 februari 2025 – ett år längre än den initialt aviserade planen, då bussar skulle gå enbart från Fisksätra med start i februari 2024. Detta är något vi som Nackamoderater har drivit igenom för att underlätta för alla pendlare.

Restiderna ska vara så korta som möjligt. De förändringar vi har förhandlat fram innebär att restiderna kortas ner, till närmare 40 minuter. Vi förstår att det här kan vara lite längre restid än i dag, men de timslånga restider som cirkulerar i debatt och på sociala medier är felaktiga och beror på SL:s oförmåga att uppdatera sin reseplanerare.

I det långsiktiga perspektivet blir en kommande 12-minuterstrafik med nya, tysta vagnar på Saltsjöbanan en ordentlig uppgradering till en kapacitetsstark och hållbar kollektivtrafik.
Nackamoderaterna påstår sig ha förhandlat fram den förlängda ersättningstrafiken. Samtidigt riktas kritik mot SL:s reseplanerare. Har resenärerna vant sig än?
Lars Stegenius
Inlägg: 1876
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars Stegenius »

Odd skrev: torsdag 09 januari 2025 16:06 Nope. Hjulbrist.
Och hur lyckas man få hjulbrist på en vagnpark som inte använts? Rostskador på löpbanorna?
Eller har vagnarna stått stilla så länge att det blivit plattor på hjulen?
gek
Inlägg: 1209
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av gek »

Det tycks vara löv på spåret som orsakat hjulplattor, trots att trafiken ofta varit inställd på grund av hala spår. SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ltsjobanan nämner att det varit problem med "gamla höstlöv". Kanske har lövträden passat på att tränga närmare banvallen under den långa avstängningen av tågtrafiken?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4592
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av leifd »

Lars Stegenius skrev: lördag 11 januari 2025 19:32
Odd skrev: torsdag 09 januari 2025 16:06 Nope. Hjulbrist.
Och hur lyckas man få hjulbrist på en vagnpark som inte använts? Rostskador på löpbanorna?
Eller har vagnarna stått stilla så länge att det blivit plattor på hjulen?
Hyfsat otränad personal och sen länge oanvänt spår och vagnar med låg axellast är ingen bra kombination. En max axellast på 4,3 ton på manövervagnarna bäddar ju för att bromsa slag rätt så enkelt, om man inte är van och spåret har dålig grepp. T.o.m Göteborgs M29 har högre axellast 4,5 ton.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3336
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

leifd skrev: lördag 11 januari 2025 23:03
Lars Stegenius skrev: lördag 11 januari 2025 19:32
Odd skrev: torsdag 09 januari 2025 16:06 Nope. Hjulbrist.
Och hur lyckas man få hjulbrist på en vagnpark som inte använts? Rostskador på löpbanorna?
Eller har vagnarna stått stilla så länge att det blivit plattor på hjulen?
Hyfsat otränad personal och sen länge oanvänt spår och vagnar med låg axellast är ingen bra kombination. En max axellast på 4,3 ton på manövervagnarna bäddar ju för att bromsa slag rätt så enkelt, om man inte är van och spåret har dålig grepp. T.o.m Göteborgs M29 har högre axellast 4,5 ton.
Lägg till det att fordonen saknar sandning, nästa gång bör de lägga ut electragel innan de återupptar trafiken om det är sådana förhållanden att det behövs.
daniel_s
Inlägg: 14343
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av daniel_s »

Det var inte halt när trafiken återupptogs, men det blev lite konstiga väderfenomen efter ett par dagar. Just då uppstod det också ett fel på en ATC-balis som gav ett par helt oförutsägbara bromsningar på en onormal plats. Då blev det plattor på ett antal vagnar.

Electragel får för övrigt inte användas vid frysrisk, vilket det uppenbarligen var under den aktuella perioden. Jag var i Skåne där det var 10° så jag fattade ingenting, men hemma förekom det tydligen underkylt regn vilket är rätt ovanligt.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3336
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: söndag 12 januari 2025 10:43 Det var inte halt när trafiken återupptogs, men det blev lite konstiga väderfenomen efter ett par dagar. Just då uppstod det också ett fel på en ATC-balis som gav ett par helt oförutsägbara bromsningar på en onormal plats. Då blev det plattor på ett antal vagnar.

Electragel får för övrigt inte användas vid frysrisk, vilket det uppenbarligen var under den aktuella perioden. Jag var i Skåne där det var 10° så jag fattade ingenting, men hemma förekom det tydligen underkylt regn vilket är rätt ovanligt.
Fel sorts snö?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1490
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Kristofer »

SL skrev:Linje 25:
Mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden är vartannat tåg inställt i båda riktningar. Tågen går var 40 minut. Längsta väntetid mellan två avgångar är 40 minuter.

*Tåg från Saltsjöbaden mot Saltsjö-Järla går via Solsidan. Restiden från Saltsjöbaden mot Saltsjö-Järla blir därför förlängd med ca 20 minuter mellan Saltsjöbaden och Fisksätra.

Linje 26:
Mellan Igelboda och Solsidan är vartannat tåg inställt i båda riktningar. Tågen går var 40 minut. Längsta väntetid mellan två avgångar är 40 minuter.
Ska man tolka detta som att man nu väljer att låta alla tåg gå Saltsjö-Järla –> Saltsjöbaden –> Solsidan –> Saltsjö-Järla?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr
Inlägg: 9088
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: tisdag 14 januari 2025 13:43
SL skrev:Linje 25:
Mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden är vartannat tåg inställt i båda riktningar. Tågen går var 40 minut. Längsta väntetid mellan två avgångar är 40 minuter.

*Tåg från Saltsjöbaden mot Saltsjö-Järla går via Solsidan. Restiden från Saltsjöbaden mot Saltsjö-Järla blir därför förlängd med ca 20 minuter mellan Saltsjöbaden och Fisksätra.

Linje 26:
Mellan Igelboda och Solsidan är vartannat tåg inställt i båda riktningar. Tågen går var 40 minut. Längsta väntetid mellan två avgångar är 40 minuter.
Ska man tolka detta som att man nu väljer att låta alla tåg gå Saltsjö-Järla –> Saltsjöbaden –> Solsidan –> Saltsjö-Järla?
Så de byter riktning i Igelboda då? Är det så ont om fordon?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9088
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Så här står det just nu på sl.se:

Reducerad trafik på grund av vagnbrist
Trafiken på Saltsjöbanan 25 och 26 är reducerad på grund av vagnbrist. Så här går tågen:

Linje 25:
Mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden är vart tredje tåg inställt i båda riktningar. Längsta väntetid mellan två avgångar är 40 minuter.

Linje 26:
Mellan Igelboda och Solsidan går tågen enligt tidtabell.

Vi hänvisar i första hand till alternativa färdmedel och ordinarie ersättningsbussar som går Saltsjöbaden/Solsidan - Fisksätra - Glasbruksgatan (Slussen).

Prognos saknas för när trafiken åter kan bedrivas med normal kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1490
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Kristofer »

Nu verkar man ha fått en lite bättre situation på vagnssidan. Inga inställda tåg, men endast tvåvagnståg ute
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3336
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Kristofer skrev: fredag 17 januari 2025 11:20 Nu verkar man ha fått en lite bättre situation på vagnssidan. Inga inställda tåg, men endast tvåvagnståg ute
Ja men hur länge ska detta pågå? Man annonserar detta dag för dag som att det händer en gång fast vid flera tillfällen trots att det rör sig om samma vagnbrist varje dag.

Man vet väl rimligtvis att detta problem inte är löst denna vecka, ändå skriver man att detta bara gäller idag.
daniel_s
Inlägg: 14343
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av daniel_s »

Så är det väl ganska generellt på sl.se; när en störning inte gäller hela trafikdygnet så läggs den ut under de tider som trafiken avviker från den planerade.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3336
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Står inget längre om att det bara är två vagnar i tågen.
Är de längre nu eller har SS kommit överens med SL om att det bara ska vara två vagnar i tågen varvid allt är som det ska och ur SS och SL:s perspektiv och inget behöver meddelas resenärerna?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1490
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Kristofer »

Jodå. Det stod så tidigt i morse och det står nu. Om det stod när du tittade vet jag ju inte, det kan ha varit borttaget då.
Men om jag går in på Trafikläget och linje 25 står det
SL skrev:Tågen körs med endast två vagnar
På grund av vagnbrist körs samtliga tåg med endast två vagnar:
(Det är ett korrekt citat, texten avslutas för säkerhets skull med ett kolon...)
För linje 26 finns ingen sådan information, men där är ju tvåvagnståg mer normalt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3336
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Noterar att SL har accepterat att SS inte levererar den avtalade trafiken.

Det står: Spårväg/Lokalbana inga eller mindre störningar. Detta förstärks av en grön prick som ska visa att allt är som det ska.

Går man sedan in och kollar så visar det sig att SB kör med tvåvagnarståg och linje 7 och 21 har ett oöverblickbart stort antal inställda avgångar.

Trist att se för jag gillar verkligen spårtrafik.
Lidingöbanan har numera fler inställda avgångar på en vecka än vad det var inställda avgångar där på ett år innan banan och vagnparken rustades och förnyades för åtskilliga miljarder.

Mitt i 18 december 2024:
"Under 2024 har över 3 151 avgångar på Lidingöbanan ställts in, vilket är en dramatisk ökning jämfört med tidigare år. "
JohanB
Inlägg: 530
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: tisdag 28 januari 2025 9:51 Noterar att SL har accepterat att SS inte levererar den avtalade trafiken.

Det står: Spårväg/Lokalbana inga eller mindre störningar. Detta förstärks av en grön prick som ska visa att allt är som det ska.

Går man sedan in och kollar så visar det sig att SB kör med tvåvagnarståg och linje 7 och 21 har ett oöverblickbart stort antal inställda avgångar.

Trist att se för jag gillar verkligen spårtrafik.
Lidingöbanan har numera fler inställda avgångar på en vecka än vad det var inställda avgångar där på ett år innan banan och vagnparken rustades och förnyades för åtskilliga miljarder.

Mitt i 18 december 2024:
"Under 2024 har över 3 151 avgångar på Lidingöbanan ställts in, vilket är en dramatisk ökning jämfört med tidigare år. "
Vad är root causes på LB :s inställda avgångar?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4592
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av leifd »

JohanB skrev: tisdag 28 januari 2025 15:25
Hechtwagen skrev: tisdag 28 januari 2025 9:51 Noterar att SL har accepterat att SS inte levererar den avtalade trafiken.

Det står: Spårväg/Lokalbana inga eller mindre störningar. Detta förstärks av en grön prick som ska visa att allt är som det ska.

Går man sedan in och kollar så visar det sig att SB kör med tvåvagnarståg och linje 7 och 21 har ett oöverblickbart stort antal inställda avgångar.

Trist att se för jag gillar verkligen spårtrafik.
Lidingöbanan har numera fler inställda avgångar på en vecka än vad det var inställda avgångar där på ett år innan banan och vagnparken rustades och förnyades för åtskilliga miljarder.

Mitt i 18 december 2024:
"Under 2024 har över 3 151 avgångar på Lidingöbanan ställts in, vilket är en dramatisk ökning jämfört med tidigare år. "
Vad är root causes på LB :s inställda avgångar?
Vad är "root causes" ??
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Karsten »

leifd skrev: tisdag 28 januari 2025 15:42

Vad är "root causes" ??
Rotorsak, dock ej helikopter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7176
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev: tisdag 28 januari 2025 15:42
JohanB skrev: tisdag 28 januari 2025 15:25
Hechtwagen skrev: tisdag 28 januari 2025 9:51 Noterar att SL har accepterat att SS inte levererar den avtalade trafiken.

Det står: Spårväg/Lokalbana inga eller mindre störningar. Detta förstärks av en grön prick som ska visa att allt är som det ska.

Går man sedan in och kollar så visar det sig att SB kör med tvåvagnarståg och linje 7 och 21 har ett oöverblickbart stort antal inställda avgångar.

Trist att se för jag gillar verkligen spårtrafik.
Lidingöbanan har numera fler inställda avgångar på en vecka än vad det var inställda avgångar där på ett år innan banan och vagnparken rustades och förnyades för åtskilliga miljarder.

Mitt i 18 december 2024:
"Under 2024 har över 3 151 avgångar på Lidingöbanan ställts in, vilket är en dramatisk ökning jämfört med tidigare år. "
Vad är root causes på LB :s inställda avgångar?
Vad är "root causes" ??
Grundorsaksanalys, då, om herrn tycker att det låter bättre. I viss mån besläktat med riskanalys. Som biovetare har jag sysslat en del med det inom mitt sakområde, men när det gäller spårtrafik är nog hr. Daniel S bättre på att redogöra för begreppet.

Min fördom övrigt: Dåliga vagnar - A36 har jag alltid haft ett horn i sidan till.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar