Bussen missade vintertiden - för andra året i rad
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bussen missade vintertiden - för andra året i rad
Sommartid är inte lätt, inte minst för trafikoperatörerna. För andra året i rad missade Keolis att ställa om klockan. Lite klumpigt kanske, men händelsen får en att undra om sommartid är kompatibel med vår 24/7-livsstil. Kan det vara viktigare att trafiken faktiskt fungerar?
Re: Bussen missade vintertiden - för andra året i rad
Det finns inte någon söndag på året en buss som går 05.30, vid den tiden går ju Saltsjöbanan (kl 5.21 eller 5.51 kan man välja på).
Så det är inte trafiken som inte fungerar, utan det är informationen som blivit fel. Tittar man i tidtabellen för linje 497 ser man tydligt att sista nattbussen från Fisksätra station går 4.30 och ingenting annat. Märkligt fel, undrar varför det inträffar och om det uppstått på fler platser? Kan livligt föreställa mig att man inte hittade det förra året.
Däremot uteblir ju en hel del bussar året runt på grund av förare som försovit sig, det är kanske fel på vår livsstil att tvinga folk att gå upp tidigt på morgonen
Så det är inte trafiken som inte fungerar, utan det är informationen som blivit fel. Tittar man i tidtabellen för linje 497 ser man tydligt att sista nattbussen från Fisksätra station går 4.30 och ingenting annat. Märkligt fel, undrar varför det inträffar och om det uppstått på fler platser? Kan livligt föreställa mig att man inte hittade det förra året.
Däremot uteblir ju en hel del bussar året runt på grund av förare som försovit sig, det är kanske fel på vår livsstil att tvinga folk att gå upp tidigt på morgonen

Att folk försover sig har nog mer med att göra med när man går och lägger sig än när man ska gå upp. Med andra ord borde vi tvinga folk att gå och lägga sig i tid.daniel_s skrev:Däremot uteblir ju en hel del bussar året runt på grund av förare som försovit sig, det är kanske fel på vår livsstil att tvinga folk att gå upp tidigt på morgonen

Javisst, vi skickar hem patruller till dem som står och skriker vid sängkanten på tidiga kvällen: SOV NU, SÄGER JAG JU!!! 

Blir det inte svårt att sova om någon står och skriker vid sängkanten???daniel_s skrev:Javisst, vi skickar hem patruller till dem som står och skriker vid sängkanten på tidiga kvällen: SOV NU, SÄGER JAG JU!!!
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Sedan är det inte lätt för alla att sova I tid. Jag kan bara sova ett viss klockslag in mot natten, och det är inte så bra om jag börjar kl 08 varje dag... (Tur att jag har ett job med varierande arbetstiderBSB101 skrev:Att folk försover sig har nog mer med att göra med när man går och lägger sig än när man ska gå upp. Med andra ord borde vi tvinga folk att gå och lägga sig i tid.daniel_s skrev:Däremot uteblir ju en hel del bussar året runt på grund av förare som försovit sig, det är kanske fel på vår livsstil att tvinga folk att gå upp tidigt på morgonen

-
Hmm...daniel_s skrev:Det finns inte någon söndag på året en buss som går 05.30, vid den tiden går ju Saltsjöbanan (kl 5.21 eller 5.51 kan man välja på).
Detta känner jag igen.
Någon gång hösten 2003 eller 2004 mottog jag en kundsynpunkt på ett vykort rörande en avgång på 890 (tror jag det var) som egentligen är likartad som detta med 497.
Kunden ansåg att den sista avgången skulle gå en timme senare eftersom klockan ställdes tillbaka, då blev jag aldrig klok på hur kunden menade men....
Kanske BussPc med tillhörande system nu tänker på liknande sätt eftersom en obefintlig tur uppstår på 497. Kan man gissa att omloppsfilerna som BussPc använder sig av påverkats av den extra timmen.
Det där med sommartid och datorer skapar en del problem. Fortfarande idag, tro det eller ej, så har en del databasmotorer inte inbyggt stöd för tidzonoberoende tidsstämpel, och därmed ej stöd i överföringarna, och det orsakar liknade saker som ovan nämnda. För att försöka att undvika problemet så brukar jag helt enkelt spara tidsstämplar som unix timestamp vilket är antal sekunder (skottsekundjusterade) sedan 1 januari 1970 kl 00:00 UTC. Pga skottsekundsjusteringen så kan en enskild unix-sekund vara mellan 0 och 2000 millisekunder lång, men ett dygn är alltid 86400 unixsekunder långt. Andra system hanterar det på annat sätt, men gemensamt är att eftersom olika tidssystem hanterar det på olika sätt så kan det bli skillnader i tidmätning mellan olika system, och därmed synkroniseringsproblem.
Enligt min mening så kan man definitivt slopa såväl skottsekunder som sommar/normaltid. På 1000 år skulle midnatt visserligen skjutas med typ en timme, men då kan man i stället göra en engångsjustering på en timme när det är dags, förberett lång tid, kanske hundratals år, i förväg, så att alla vet om att det händer.
Enligt min mening så kan man definitivt slopa såväl skottsekunder som sommar/normaltid. På 1000 år skulle midnatt visserligen skjutas med typ en timme, men då kan man i stället göra en engångsjustering på en timme när det är dags, förberett lång tid, kanske hundratals år, i förväg, så att alla vet om att det händer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
Odd skrev:Det där med sommartid och datorer skapar en del problem. Fortfarande idag, tro det eller ej, så har en del databasmotorer inte inbyggt stöd för tidzonoberoende tidsstämpel, och därmed ej stöd i överföringarna, och det orsakar liknade saker som ovan nämnda. För att försöka att undvika problemet så brukar jag helt enkelt spara tidsstämplar som unix timestamp vilket är antal sekunder (skottsekundjusterade) sedan 1 januari 1970 kl 00:00 UTC. Pga skottsekundsjusteringen så kan en enskild unix-sekund vara mellan 0 och 2000 millisekunder lång, men ett dygn är alltid 86400 unixsekunder långt. Andra system hanterar det på annat sätt, men gemensamt är att eftersom olika tidssystem hanterar det på olika sätt så kan det bli skillnader i tidmätning mellan olika system, och därmed synkroniseringsproblem.
Å vad skulle Fabian Bom sagt om ett uttalande som detta....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Förmodligen hade han tyckt att det var en helt adekvat lösning på problemet att delar av SL:s administrativa apparat inte klarar av övergången till normaltid:Stefan Widén skrev:Odd skrev:Det där med sommartid och datorer skapar en del problem. Fortfarande idag, tro det eller ej, så har en del databasmotorer inte inbyggt stöd för tidzonoberoende tidsstämpel, och därmed ej stöd i överföringarna, och det orsakar liknade saker som ovan nämnda. För att försöka att undvika problemet så brukar jag helt enkelt spara tidsstämplar som unix timestamp vilket är antal sekunder (skottsekundjusterade) sedan 1 januari 1970 kl 00:00 UTC. Pga skottsekundsjusteringen så kan en enskild unix-sekund vara mellan 0 och 2000 millisekunder lång, men ett dygn är alltid 86400 unixsekunder långt. Andra system hanterar det på annat sätt, men gemensamt är att eftersom olika tidssystem hanterar det på olika sätt så kan det bli skillnader i tidmätning mellan olika system, och därmed synkroniseringsproblem.
Å vad skulle Fabian Bom sagt om ett uttalande som detta....![]()
Stefan
- Vi gör den största kalenderreformen på hundratals år!
I sanning en unix lösning...
gissar
Thomas K Ohlsson
"Resenären har gjort allt för att inte drabbas av tidsomställningen det kan vi bara ytterst beklaga från vår sida, säger Anna Engelbert."
Det verkar saknas något ord eller skiljetecken i mitten av meningen, vilket gör syftningen lite konstig. Hade det varit bättre om resenären inte hade gjort allt för att inte drabbas?
Det verkar saknas något ord eller skiljetecken i mitten av meningen, vilket gör syftningen lite konstig. Hade det varit bättre om resenären inte hade gjort allt för att inte drabbas?

Man förstår ju i alla fall vad de menar...
(Fast jag gissar mest vad det står i artikeln. Jag kan ju inte få DN hur mycket jag än försöker. Jag är permanent utestängd pga något tekniskt fel sedan jag en gång ansökte om studentrabatt på prenumerationen [och fick det beviljat], det är faktiskt sant! Så DN kanske inte är så jävla tekniskt duktiga de heller
)
(Fast jag gissar mest vad det står i artikeln. Jag kan ju inte få DN hur mycket jag än försöker. Jag är permanent utestängd pga något tekniskt fel sedan jag en gång ansökte om studentrabatt på prenumerationen [och fick det beviljat], det är faktiskt sant! Så DN kanske inte är så jävla tekniskt duktiga de heller

1) DN är kanske inte så jävla tekniska de heller!daniel_s skrev:Man förstår ju i alla fall vad de menar...
(Fast jag gissar mest vad det står i artikeln. Jag kan ju inte få DN hur mycket jag än försöker. Jag är permanent utestängd pga något tekniskt fel sedan jag en gång ansökte om studentrabatt på prenumerationen [och fick det beviljat], det är faktiskt sant! Så DN kanske inte är så jävla tekniskt duktiga de heller)
2) DN är dock jävla tekniskt duktiga på att utestänga* de som ej betalat för att få att läsa de visdomsord som produceras på Gjörwellsgatan.
*) Jag vill dock framhålla att jag absolut inte tycker att det är fel att utestänga de som inte betalar - tvärtom. Min övertygelse är att det är enbart media som användare/läsare finansierar som i längden har trovärdighet - gratis slinker lätt ner, men hur är eftersmaken?
/TKO
(nä jag betalar inte för DN - jag sa upp min prenumeration för drygt 30 år sedan, jag har aldrig ångrat det!)
TKO skrev:...DN är dock jävla tekniskt duktiga på att utestänga* de som ej betalat för att få att läsa de visdomsord som produceras på Gjörwellsgatan.
I mina ögon ser det ut som att du i alla fall är bitter över att du inte har ångrat det, annars skulle du ju inte ta upp frågan.TKO skrev:(nä jag betalar inte för DN - jag sa upp min prenumeration för drygt 30 år sedan, jag har aldrig ångrat det!)

Jag är digital prenumerant på flera tidskrifter och det är det värt. Och jag ångrar det inte! Varje tidskrift kostar varje månad bara lite drygt vad ett snabbmatmål brukar kosta idag.
Det är nog inte DN du har drabbats av, utan Klarna. Däremot finns det andra anledningar till att inte prenumerera på DN via Klarna, exempelvis att Klarna är idioter, registrerar dig som "kund" mot din vilja och tar kreditupplysning på dig som straff för att du har mage att begära ett PUL §26 registerutdrag (vilket dom fick smäll på fingrarna för av kreditupplysningsföretaget efter att jag kontaktat dom och informerat om Klarnas tilltag).daniel_s skrev:... Jag kan ju inte få DN hur mycket jag än försöker. Jag är permanent utestängd pga något tekniskt fel sedan jag en gång ansökte om studentrabatt på prenumerationen [och fick det beviljat], det är faktiskt sant! Så DN kanske inte är så jävla tekniskt duktiga de heller)
Så, jag kontaktade DNs prenumerationsavdelning direkt och gick helt enkelt förbi Klarnas system och skickar i stället räkning direkt till mig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
För att återvända till bussen som inte kom, så är det något mystiskt med den här saken. Enligt linjetabellen går det bussar natt mot söndag från Fisksätra till Slussen 1.57, 2.30, 3.00, 3.30, 4.00 och 4.30. Alltså ingen avgång kl. 5.30, men ändå visades en sådan i reseplaneraren. Det är alltså inte bussen eller Keolis som har missat vintertiden, utan något fel i reseplaneraren. Efter 2.59 sommartid kommer 2.00 vintertid. Så om man kör de ordinarie omloppen får vi tidtabellen 1.57, 2.30, (omställning) 2.00, 2.30, 3.00 och 3.30. Nu fattas det alltså två avgångar som står i tidtabellen. Jag antar att man kör ett par extra avgångar för att uppfylla tidtabellen. Kan det vara så att resplaneraren inte har fått med omställningen, utan visar dem med sommartid, d.v.s. 5.00 och 5.30.
Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?
Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?
Nej, men som frilansfotograf har hon nog oregelbundna arbetstider och är van att använda reseplaneraren. Om hon hade åkt samma tid varje söndag så hade hon nog inte upptäckt felet.Harald skrev:Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?
Men det är väl ändå lite märkligt om hon två år i rad åker precis på den dagen klockan ställs om men ingen annan söndag vid samma tid.NerdBoy skrev:Nej, men som frilansfotograf har hon nog oregelbundna arbetstider och är van att använda reseplaneraren. Om hon hade åkt samma tid varje söndag så hade hon nog inte upptäckt felet.Harald skrev:Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?
Visst är det oflyt, men hon kanske bevakar någon årligt återkommande händelse? Eller så tvingas hon ofta åka hemifrån en halvtimme för tidigt, men en söndag varje höst har reseplaneraren en avgång som passar perfekt?Harald skrev:Men det är väl ändå lite märkligt om hon två år i rad åker precis på den dagen klockan ställs om men ingen annan söndag vid samma tid.NerdBoy skrev:Nej, men som frilansfotograf har hon nog oregelbundna arbetstider och är van att använda reseplaneraren. Om hon hade åkt samma tid varje söndag så hade hon nog inte upptäckt felet.Harald skrev:Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?

Ja, reseplaneraren men inte verklighetenNerdBoy skrev:en söndag varje höst har reseplaneraren en avgång som passar perfekt

Vem citerar du nu?