M33?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M33?
Detta är alltså ett spårvägsforum och så otroligt lite uppdaterat om M33?
Nåväl, är det nu på valborgsmässoafton som man kommer testa riktningsbyte i skarpt läge?
L5 och vändning vid Lisebergs station verkar misstänkt så.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... tegen1maj/
Nåväl, är det nu på valborgsmässoafton som man kommer testa riktningsbyte i skarpt läge?
L5 och vändning vid Lisebergs station verkar misstänkt så.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... tegen1maj/
Re: M33?
I senaste numret av tidskriften Ringlinien finns en informativ artikel "GS vagnpark - nu och i framtiden". Där framgår bland annat att det beräknas komma två M33 varje månad fram till våren nästa år. 2024 - 2026 levereras 40 st M34 (45 meter långa). När denna leverans påbörjats kommer man att kunna börja fasa ut M29. Det finns också preliminära planer för slopning av M32 (först) och M31 (sedan), samt förstås att anskaffa ytterligare nya vagnar.
Den som är intresserad bör skaffa tidskriften och läsa artikeln. Enklast är nog att bli medlem i föreningen, http://www.ringlinien.org/sv/medlem/tidningen/
/Gunnar Ekeving
Re: M33?
Första planerade användningen av övergångsspåret vid Korsvägen var i höstas om jag minns rätt. Nu under våren så planeras det att användas under cortègen den 30 april, demonstrationer den 1 maj samt sannolikt även Göteborgsvarvet den 21 maj.Johan skrev: ↑onsdag 20 april 2022 20:16 Detta är alltså ett spårvägsforum och så otroligt lite uppdaterat om M33?
Nåväl, är det nu på valborgsmässoafton som man kommer testa riktningsbyte i skarpt läge?
L5 och vändning vid Lisebergs station verkar misstänkt så.
https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... tegen1maj/
Re: M33?
Kort väntan på lång vagngek skrev: ↑onsdag 20 april 2022 22:32 I senaste numret av tidskriften Ringlinien finns en informativ artikel "GS vagnpark - nu och i framtiden". Där framgår bland annat att det beräknas komma två M33 varje månad fram till våren nästa år. 2024 - 2026 levereras 40 st M34 (45 meter långa). När denna leverans påbörjats kommer man att kunna börja fasa ut M29. Det finns också preliminära planer för slopning av M32 (först) och M31 (sedan), samt förstås att anskaffa ytterligare nya vagnar.
Idag tas Göteborgs nya superspårvagnar äntligen i trafik. Därmed blir det en återkomst för långa spårvagnar. Samtidigt väntar skroten för de gamla trotjänarna.Järnvägar.nu skrev:På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börjar trotjänarna M29 att skrotas.
[...]
Men under många år kördes tre vagnar av de äldre typerna M25, M28 och M29 trippelkopplade och de kunde då med 45 meters totallängd härbärgera lika många sittande resenärer som de nya långa vagnarna.
”Men då kunde man inte gå genom hela spårvagnståget och hitta en ledig sittplats”, säger Lars Backström.
I samband med trafikstarten noterar Västtrafiks vd att det blir möjligt att gå genom ett helt tåg. Denna egenskap har blivit särskilt eftertraktad under de senaste åren. Exempelvis har New York och Glasgow för första gången fått nya tåg med sömlös genomgång mellan vagnarna, och egenskapen tycks vara uppskattad!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7455
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: M33?
Ja, eller exempelvis Lidingöbanan.Enceladus skrev: ↑söndag 19 januari 2025 0:28Kort väntan på lång vagngek skrev: ↑onsdag 20 april 2022 22:32 I senaste numret av tidskriften Ringlinien finns en informativ artikel "GS vagnpark - nu och i framtiden". Där framgår bland annat att det beräknas komma två M33 varje månad fram till våren nästa år. 2024 - 2026 levereras 40 st M34 (45 meter långa). När denna leverans påbörjats kommer man att kunna börja fasa ut M29. Det finns också preliminära planer för slopning av M32 (först) och M31 (sedan), samt förstås att anskaffa ytterligare nya vagnar.
Idag tas Göteborgs nya superspårvagnar äntligen i trafik. Därmed blir det en återkomst för långa spårvagnar. Samtidigt väntar skroten för de gamla trotjänarna.Järnvägar.nu skrev:På söndag morgon börjar de första av Västtrafiks nya 45 meter långa spårvagnar att trafikera linje 11 mellan Bergsjön och Saltholmen i Göteborg. När de flesta av de 60 långa spårvagnarna levererats börjar trotjänarna M29 att skrotas.
[...]
Men under många år kördes tre vagnar av de äldre typerna M25, M28 och M29 trippelkopplade och de kunde då med 45 meters totallängd härbärgera lika många sittande resenärer som de nya långa vagnarna.
”Men då kunde man inte gå genom hela spårvagnståget och hitta en ledig sittplats”, säger Lars Backström.
I samband med trafikstarten noterar Västtrafiks vd att det blir möjligt att gå genom ett helt tåg. Denna egenskap har blivit särskilt eftertraktad under de senaste åren. Exempelvis har New York och Glasgow för första gången fått nya tåg med sömlös genomgång mellan vagnarna, och egenskapen tycks vara uppskattad!

Som ju som bekant haft denna egenskap i nästan 10 år nu.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".