Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
När kommer man börja att fasa ut C20?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: När kommer man börja att fasa ut C20?
Ja, visst är det där ett jäkla slöseri! I stället för att använda dem så länge som det är lämpligt så fasar man ut potentiellt fullt fungerande kärror. Klåfingrigt är det!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 13:11Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det är stort!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 9:43 År 2052 ses vi med våra käppar och rullatorer och åker avskedsturen med det sista gamla klassiska tåget i tunnelbanan....C20.
- Hechtwagen
Odd skrev: ↑fredag 13 december 2024 14:57Ja, visst är det där ett jäkla slöseri! I stället för att använda dem så länge som det är lämpligt så fasar man ut potentiellt fullt fungerande kärror. Klåfingrigt är det!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 13:11Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
Fast vare sig spårvagnar eller bussar som slopas i "förtid" skrotas, i regel säljs de och rullar några år till någon annan stans, det är ju motsatsen till slöseri.
Vilket i förlängningen ger dyrare trafik.Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 23:10Odd skrev: ↑fredag 13 december 2024 14:57Ja, visst är det där ett jäkla slöseri! I stället för att använda dem så länge som det är lämpligt så fasar man ut potentiellt fullt fungerande kärror. Klåfingrigt är det!Hechtwagen skrev: ↑fredag 13 december 2024 13:11
Bussar verkar konsekvent slopas av åldrsrsskäl och SL kan bestämma i upphandlongarna hur gamla de max får vara.
Fast vare sig spårvagnar eller bussar som slopas i "förtid" skrotas, i regel säljs de och rullar några år till någon annan stans, det är ju motsatsen till slöseri.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
SL säger nej till luftkonditionering på gröna linjenJohanB skrev: ↑fredag 13 december 2024 7:49 Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.
Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.
Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
I nuläget anses C20-fordonens resterande livslängd vara för kort för att installera luftkonditionering. Nästa årtionde blir denna livslängd rimligen ännu kortare...DN skrev:Sedan 2020 rullar tåg av typen C30 på den röda linjen. De är utrustade med luftkonditionering. Det är däremot inte de 270 vagnar av modellen C20 som trafikerar den gröna linjen.
[...]
I ett tjänsteutlåtande medger trafiknämnden att det skulle vara motiverat med luftkonditionering vissa dagar. Samtidigt konstateras det, med stöd av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att detta inte är något man rekommenderar med hänvisning till prislappen. Bedömningen är att det skulle kosta drygt en miljard kronor att uppgradera C20-fordonen – som levererades mellan 1997 och 2004 – med luftkonditionering i vagnarnas passagerarutrymmen.
Enligt trafiknämnden skulle nyttan för fordonens resterande livslängd helt enkelt inte väga upp de, som det heter i tjänsteutlåtandet, tekniska riskerna och de saftiga kostnaderna som förutom installation även omfattar drift och underhåll. Det konstateras också att det skulle krävas betydande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Ovanpå detta tillkommer bland annat behov av anpassningar av tågdepåerna.
Ja, C20 har nog rätt höga vagnkilometrar per år dessutom. Om 10 år så kommer vagnarna vara rätt slitna och utfasning sker, tror jag, sakta men säkert redan då.
Sista året med C20 i trafik gissar jag sker runt 2040-2042.
Men något ska ju ersätta alla dessa 260-270 vagnar (85-90 tåg!) och det är väl inget man gör över en natt precis.
Men något ska ju ersätta alla dessa 260-270 vagnar (85-90 tåg!) och det är väl inget man gör över en natt precis.
- Hechtwagen
Vad på C20 är det som kommer vara slitet menar du?giftapar skrev: ↑måndag 30 december 2024 19:56 Ja, C20 har nog rätt höga vagnkilometrar per år dessutom. Om 10 år så kommer vagnarna vara rätt slitna och utfasning sker, tror jag, sakta men säkert redan då.
SL själva har ju antytt 2050 nu när de avslog förslaget att installera AC C20.
- Hechtwagen
2050 har ju antytts som år när C20 helt slopade.Enceladus skrev: ↑måndag 30 december 2024 14:20SL säger nej till luftkonditionering på gröna linjenJohanB skrev: ↑fredag 13 december 2024 7:49 Att en livstidsförlängning kommer att ske kan vi nog vara rätt säkra på pga att Regionens ekonomi inte tillåter alternativet - ett mycket dyrare ersättningsprogram. När detta startar vet vi ju inte men det sannolika är att det inte sker på 2020-talet.
Att tågen därefter skulle fasas ut kortare tid än 15-20 år därefter är också högst osannolikt.
Och vid livstidsförlängningen så kan man ju installera AC, känns rimligt.
I nuläget anses C20-fordonens resterande livslängd vara för kort för att installera luftkonditionering. Nästa årtionde blir denna livslängd rimligen ännu kortare...DN skrev:Sedan 2020 rullar tåg av typen C30 på den röda linjen. De är utrustade med luftkonditionering. Det är däremot inte de 270 vagnar av modellen C20 som trafikerar den gröna linjen.
[...]
I ett tjänsteutlåtande medger trafiknämnden att det skulle vara motiverat med luftkonditionering vissa dagar. Samtidigt konstateras det, med stöd av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att detta inte är något man rekommenderar med hänvisning till prislappen. Bedömningen är att det skulle kosta drygt en miljard kronor att uppgradera C20-fordonen – som levererades mellan 1997 och 2004 – med luftkonditionering i vagnarnas passagerarutrymmen.
Enligt trafiknämnden skulle nyttan för fordonens resterande livslängd helt enkelt inte väga upp de, som det heter i tjänsteutlåtandet, tekniska riskerna och de saftiga kostnaderna som förutom installation även omfattar drift och underhåll. Det konstateras också att det skulle krävas betydande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Ovanpå detta tillkommer bland annat behov av anpassningar av tågdepåerna.
Ja, den som lever får se.
Saker och ting slits. Så även på tunnelbanevagnar.
Komforten i C20 är inte dålig. Jag hoppas verkligen de nyttjas till 2050-talet.
C20-flottan börjar dessutom uppvisa stora variationer beroende på vilken vagn man åker. Vissa är mer slitna än andra och tiden börjar komma ikapp. Testa och se själv!
Saker och ting slits. Så även på tunnelbanevagnar.
Komforten i C20 är inte dålig. Jag hoppas verkligen de nyttjas till 2050-talet.
C20-flottan börjar dessutom uppvisa stora variationer beroende på vilken vagn man åker. Vissa är mer slitna än andra och tiden börjar komma ikapp. Testa och se själv!
Testa vad egentligen? 

-
Skribenten menar väl komforten i olika C20 individer antar jag. Jag märker dock ingen skillnaden , efter,renoveringen verkar alla vara i gott skick och jag har faktiskt vant mig vid att åka på längs. Antar dock att det originella hjularrangemanget (vad det,nu kallas ?) kan ge problem . Med nya C30 gick man ju tillbaks till traditionella boggievagnar
Ja i stort sett är väl alla vagnar i ungefär samma skick invändigt efter renoveringen.
Gångegenskaperna kan förvisso skilja sig mellan vagnarna men det påverkas mycket av hjulprofiler och diverse tillfälligheter som inte direkt har med vagnens ålder att göra.
Gångegenskaperna kan förvisso skilja sig mellan vagnarna men det påverkas mycket av hjulprofiler och diverse tillfälligheter som inte direkt har med vagnens ålder att göra.
Semitrailerkonstruktion brukar man säga. Ja detta ger problem, inte minst slitage på själva banan då axellasten är hög på mittboggierna. Huruvida det också påverkar sprickbildningen i boggierna vet jag inte men det kan jag föreställa mig att det gör. Det går i teorin att byta plats på boggierna om man vill sprida ut tonkilometrarna jämnare, men då behöver man flytta om en massa delar då fjädring, bromsar och tillbehör som hs-antennerna skiljer sig. Vet inte om man någonsin gjort detta i verkligheten.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 12 januari 2025 2:29 Antar dock att det originella hjularrangemanget (vad det,nu kallas ?) kan ge problem .
Det är nog inte bara tillfälligheter som gör att en resa med C20 skiljer sig märkbart mot en annan resa med C20. Det är tidens tand eller kalla det vad ni vill, som börjat knacka på dörren.
Jag tror ni glömmer bort att den äldsta vagnen nu är 27 år gammal. Behöver dock inte va den mest slitna för det.
Men det är kul att C20 börjat få individuella egenheter!
Jag tror ni glömmer bort att den äldsta vagnen nu är 27 år gammal. Behöver dock inte va den mest slitna för det.
Men det är kul att C20 börjat få individuella egenheter!
Vilka individuella egenheter är det du syftar på egentligen ? 

Olika mycket spårskrik i kurvor, olika typer av lufttrycksljud (varför vet jag inte) när vagnen stängt dörrarna och ska rulla. Vissa C20 gnisslar betydligt mer vid inbromsning än andra C20. Gångegenskaperna kan skilja. Även hur mycket ljud som upplevs under gång kan skilja sig på olika C20.
Jag tycker att det är kul eftersom det blir roligare att åka tunnelbana!
Tja, det är ju bra att det finns något överhuvudtaget att finna nöje i med en så enformig vagnpark!
Tror dock inte att något av det du räknar upp är direkt beroende på vagnens ålder:
Spårskrik = påverkas av hjulprofilen samt faktorer i banan som varierar från dag till dag.
Lufttrycksljudet vid dörrstängning = beror nog huvudsakligen på hur täta dörrarna är (dörrevision, knappast i nummerordning, samt olikheter i vagnskorgarnas passform) men påverkas också av skicket på fläktar och filter, filtren tror jag byts tre gånger om året och fläktarna kräver också en hel del underhåll.
Gnissel vid bromsning = detta har varierat från vagn till vagn ända sedan vagnarna var nya, dessutom byts blocken rätt ofta.
Gångegenskaper = se mitt förra inlägg.
Men det finns ju ändå en del skillnader mellan olika leveransserier samt skillnader som beror på olika provmontage, olyckor mm. Trodde nästan att du skulle räkna upp sådana saker!

Tror dock inte att något av det du räknar upp är direkt beroende på vagnens ålder:
Spårskrik = påverkas av hjulprofilen samt faktorer i banan som varierar från dag till dag.
Lufttrycksljudet vid dörrstängning = beror nog huvudsakligen på hur täta dörrarna är (dörrevision, knappast i nummerordning, samt olikheter i vagnskorgarnas passform) men påverkas också av skicket på fläktar och filter, filtren tror jag byts tre gånger om året och fläktarna kräver också en hel del underhåll.
Gnissel vid bromsning = detta har varierat från vagn till vagn ända sedan vagnarna var nya, dessutom byts blocken rätt ofta.
Men det finns ju ändå en del skillnader mellan olika leveransserier samt skillnader som beror på olika provmontage, olyckor mm. Trodde nästan att du skulle räkna upp sådana saker!

Okej! Så trist! Jag har ingen vetskap om tunnelbanevagnar rent tekniskt sett. Jag är bara lekman.daniel_s skrev: ↑fredag 17 januari 2025 20:47 Tja, det är ju bra att det finns något överhuvudtaget att finna nöje i med en så enformig vagnpark!![]()
Men det finns ju ändå en del skillnader mellan olika leveransserier samt skillnader som beror på olika provmontage, olyckor mm. Trodde nästan att du skulle räkna upp sådana saker!![]()
Man kan ju få drömma och inbilla sig att C20-vagnarna en dag ska få lite karaktär. Men jag får leva med att det inte kommer att ske.