Trafik under avstängningar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafik under avstängningar
Genom historien måste det ha skett många trafikavstängningar, även om de kanske i allmänhet var kortare förut. Några av dem är så nyliga att de antagligen har avhandlats här på forum. Jag börjar med att fråga om några stycken, om forumets deltagare minns eller vet.
* När Blå linjen byggdes, invigd 1975, så byggdes Blå gången direkt under spåren på Grön/Röds undre plattform. Lyckades man göra det utan att stänga av trafiken? Om inte, hur trafikerades Gröna och Röda linjen?
* När Citybanan byggdes, invigd 2017, byggde man också under Gröna och Röda linjen, men det mellanplanet är mycket längre ned. Jag gissar att man klarade det utan avstängning? Man byggde även under spåren på Odenplan, men även här långt ned, så jag gissar att det inte krävde avstängning?
* När Citybanan byggdes var det tre halvårslånga avstängningar av Blå linjen- Vilka år var det? Blå linjen vände då i Rådhuset. Lyckades man köra ordinarie trafik (som är två 7 minuters linjer?) eller var man tvungen att glesa ut? Klarade man det i så fall med ökad trängsel eller satte man in några åtgärder för att avlasta Blå linjen?
* När Norra länken byggdes så byggdes spårbroar för Röda linjen mellan Tekniska högskolan och Universitetet. Är de av stål eller betong? Hur trafikerades Röda linjen under tiden, och hur lång tid rörde det sig om?
* När Gröna linjen till Arenastaden byggs kommer man göra sommaravstängningar 2025 och 2026 och stänga av först det ena, sedan det andra spåret mellan Odenplan och Sankt Eriksplan. I vilken ordning? Vilken trafik kommer att köras på Gröna linjen med enkelspårsdrift? Hur långa blir avstängningarna? Om trafiken behöver glesas ut, sätter man in några kompenserande åtgärder?
Det finns säkert fler intressanta avstängningar att skriva om.
* När Blå linjen byggdes, invigd 1975, så byggdes Blå gången direkt under spåren på Grön/Röds undre plattform. Lyckades man göra det utan att stänga av trafiken? Om inte, hur trafikerades Gröna och Röda linjen?
* När Citybanan byggdes, invigd 2017, byggde man också under Gröna och Röda linjen, men det mellanplanet är mycket längre ned. Jag gissar att man klarade det utan avstängning? Man byggde även under spåren på Odenplan, men även här långt ned, så jag gissar att det inte krävde avstängning?
* När Citybanan byggdes var det tre halvårslånga avstängningar av Blå linjen- Vilka år var det? Blå linjen vände då i Rådhuset. Lyckades man köra ordinarie trafik (som är två 7 minuters linjer?) eller var man tvungen att glesa ut? Klarade man det i så fall med ökad trängsel eller satte man in några åtgärder för att avlasta Blå linjen?
* När Norra länken byggdes så byggdes spårbroar för Röda linjen mellan Tekniska högskolan och Universitetet. Är de av stål eller betong? Hur trafikerades Röda linjen under tiden, och hur lång tid rörde det sig om?
* När Gröna linjen till Arenastaden byggs kommer man göra sommaravstängningar 2025 och 2026 och stänga av först det ena, sedan det andra spåret mellan Odenplan och Sankt Eriksplan. I vilken ordning? Vilken trafik kommer att köras på Gröna linjen med enkelspårsdrift? Hur långa blir avstängningarna? Om trafiken behöver glesas ut, sätter man in några kompenserande åtgärder?
Det finns säkert fler intressanta avstängningar att skriva om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafik under avstängningar
Det var tre 4-månadersavstängningar åren 2009, 2011 och 2012:twr skrev: ↑tisdag 10 december 2024 18:49 * När Citybanan byggdes var det tre halvårslånga avstängningar av Blå linjen- Vilka år var det? Blå linjen vände då i Rådhuset. Lyckades man köra ordinarie trafik (som är två 7 minuters linjer?) eller var man tvungen att glesa ut? Klarade man det i så fall med ökad trängsel eller satte man in några åtgärder för att avlasta Blå linjen?
https://news.cision.com/se/trafikverket ... n,c9320761
Jag lyckades inte hitta något om turtäthet, men det gick iaf ersättningstrafik i form av buss linje 52E Rådhuset - Sergels torg - Kungsträdgården
- Hechtwagen
- Inlägg: 3522
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Trafik under avstängningar
Hur många år har roslagsbanan varit avstängd de senaste 30 åren?
Re: Trafik under avstängningar
Är det ingen som minns hur Blå linjen trafikerades när Citybanan byggdes och Mörbygrenen när Norra länken byggdes?
Vad tror ni om trafikeringen av Gröna linjen när grenen till Arenastaden kopplas in? Gissningsvis kopplar man in ett spår i taget och kör enkelspår.
Vad tror ni om trafikeringen av Gröna linjen när grenen till Arenastaden kopplas in? Gissningsvis kopplar man in ett spår i taget och kör enkelspår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafik under avstängningar
Inkopplingen vid Odenplan, menar du när man lägger in växlarna då? För när man spränger sista biten är det väl totalstopp. Jag tolkar den här grejen som att man gör det på trafikfri tid nu snart. Varifrån kommer infon om sommaravstängningar och vad ska de vara bra för? Ska befintliga spår ändras i höjdled? Lägga in växlar kan man göra utan att det märks mer än det vanliga underhållet, största störningen blir pga ställverksinkopplingen, men den tar knappast mer än typ en helg.
Re: Trafik under avstängningar
Mitt i skrev i oktober förra året om trafiken 2025 https://www.mitti.se/nyheter/sa-blir-sl ... 0d14097a05 bl a "Störst påverkan märks under sju veckor sommaren 2025 då endast ett av spåren mellan Odenplan och Sankt Eriksplan är öppet för trafik ". Men upplägget kanske har ändrats så att det räcker med nattliga arbeten?
/Gunnar Ekeving
Re: Trafik under avstängningar
"Blå linjen" hade flera sommar-höstavstängningar Rådhuset - Kungsträdgården. SR P4 skrev t ex om detta 2011 https://www.sverigesradio.se/artikel/4560561 och det framgår att en särskild busslinje 52E sattes in med som bäst femminuterstrafik. 2012 skrev SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... n-avstangd om att det då gällde den tredje och sista sommaravstängningen; 25 juni - 22 oktober. Det fanns för övrigt en forumdiskussion om att felaktiga utrop om att "blå linjen" var stängd gjordes veckan innan viewtopic.php?t=34754.
/Gunnar Ekeving
Re: Trafik under avstängningar
Tack för länkarna! Tyvärr svarar ju ingen av artiklarna på frågan om hur Blå linjen trafikerades.gek skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 17:05"Blå linjen" hade flera sommar-höstavstängningar Rådhuset - Kungsträdgården. SR P4 skrev t ex om detta 2011 https://www.sverigesradio.se/artikel/4560561 och det framgår att en särskild busslinje 52E sattes in med som bäst femminuterstrafik. 2012 skrev SVT https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... n-avstangd om att det då gällde den tredje och sista sommaravstängningen; 25 juni - 22 oktober. Det fanns för övrigt en forumdiskussion om att felaktiga utrop om att "blå linjen" var stängd gjordes veckan innan viewtopic.php?t=34754.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafik under avstängningar
Hur brukar man resonera om ersättningstrafik? Försöker man ersätta hela kapaciteten eller räknar man med att resenärer hittar alternativ som att stanna hemma, ta bilen, cykla eller åka utanför rusningstid? Till exempel har Fruängsgrenen, Farstagrenen och Hagästragrenen varit totalavstängda. Det måste ha gått åt många bussar för det? Hur många bussar i timmen körde man? Hur klarade bussterminalerna i Liljeholmen och Gullmarsplan det? Var ställdes alla dessa bussar upp, och var underhölls de?
På 2030-talet ska Skarpnäcksgrenen stängas av. Klarar Gullmarsplan det, nu när terminalen har blivit mindre på grund av Blå linjens hissar? Eller skulle man behöva en tillfällig bussterminal längs Arenavägen, på ytor som frigörs när Hagsätragrenen flyttas?
I Uppsala ska det byggas spårväg. På sikt räknar man med två sex minuters linjer med 40 meters spårvagnar. Det betyder minst en buss i minuten vid en avstängning. Finns det plats för det vid Uppsala central och Uppsala södra? Om man tillämpar normala riktlinjer skulle det ju bli ett stort antal hållplatser. Eller tänker man att vid så tät trafik spelar regulariteten ingen roll och man kan därmed skippa reglertid, så att man bara kan "trycka igenom" bussarna vid ett enkelt hållplatsläge?
På 2030-talet ska Skarpnäcksgrenen stängas av. Klarar Gullmarsplan det, nu när terminalen har blivit mindre på grund av Blå linjens hissar? Eller skulle man behöva en tillfällig bussterminal längs Arenavägen, på ytor som frigörs när Hagsätragrenen flyttas?
I Uppsala ska det byggas spårväg. På sikt räknar man med två sex minuters linjer med 40 meters spårvagnar. Det betyder minst en buss i minuten vid en avstängning. Finns det plats för det vid Uppsala central och Uppsala södra? Om man tillämpar normala riktlinjer skulle det ju bli ett stort antal hållplatser. Eller tänker man att vid så tät trafik spelar regulariteten ingen roll och man kan därmed skippa reglertid, så att man bara kan "trycka igenom" bussarna vid ett enkelt hållplatsläge?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafik under avstängningar
Vid längre tunnelbaneavstängningar brukar man ibland också förstärka det ”ordinarie” linjenätet (vad det nu är, nu när det kan se helt olika ut från år till år
). Vid 17:s avstängning verkar det rimligt att fördubbla trafiken pä 161 och 173 samt att köra fler tåg till Hökarängen.

Re: Trafik under avstängningar
Då stängs gröna linjen mot Hässelby av för renovering
Hässelbygrenen är en av SL:s tyngsta grenar. Den låter sig inte ersättas utan att överbelasta vägnätet. Väntar SL med avstängningen tills Solnagrenen öppnar?Mitt i skrev:"Trafikavstängningar är planerade till sommartidtabell åren 2028–2029. Tunnelbanetrafiken ersätts då med busstrafik", skriver trafikförvaltningen.
Tjänstemännen ser det som som en stor risk att avstängningarna leder till överbelastning av vägnätet och "logistiska utmaningar" för resenärer och trafikoperatör.
[...]
Tunnelbanan till Hässelby gård var färdigbyggd 1956 och är det huvudsakliga kollektivtrafikalternativet för resenärer till och från västerort.
12–21 april: Gröna linjen avstängd mellan Gullmarsplan och Globen
Hagsätragrenen är en annan femma. Där behövs ingen bussersättning tack vare Tvärbanan - förutom på helgnätter. Som bekant får inte Tvärbanan gå så sent. Detta innebär att Stureby inte trafikeras på helgnätter. Nattbussar brukar nämligen ha andra sträckningar än spårtrafiken, och linje 195 är tyvärr inget undantag.SL skrev:Tunnelbanetrafiken kommer att vara avstängd mellan Gullmarsplan och Globen alla dagar från första morgontåget till sista. Det innebär att linje 19 endast går mellan Hagsätra och Globen. Helgnätter, när tunnelbanan vanligtvis går dygnet runt, är hela grenen mellan Gullmarsplan och Hagsätra avstängd från cirka klockan 01.20. Läs mer om det längre ner.
Ta först linje 17 eller 18 till Gullmarsplan. Du kan sedan promenera eller ta Tvärbanan som går som vanligt. Det är 700 meter mellan stationerna och det tar 8–10 minuter att gå. Du kan promenera antingen via Arenagången eller via torget och Konstgjutarvägen.
[...]
Under helgnätterna den här perioden kör alltså busslinje 195 mellan Gullmarsplan och Hagsätra. Restiden för hela sträckan är cirka 25 minuter och bussen avgår från hållplatsläge O i den övre delen av bussterminalen på Gullmarsplan.
Re: Trafik under avstängningar
Hit går ingen t-bana eller ersättningsbuss – på sju veckorEnceladus skrev: ↑måndag 14 april 2025 15:45 Hagsätragrenen är en annan femma. Där behövs ingen bussersättning tack vare Tvärbanan - förutom på helgnätter. Som bekant får inte Tvärbanan gå så sent. Detta innebär att Stureby inte trafikeras på helgnätter. Nattbussar brukar nämligen ha andra sträckningar än spårtrafiken, och linje 195 är tyvärr inget undantag.
Blåsut trafikeras av linjerna 163, 193, 816 och 890. Det blir ingen extra ersättningsbuss, men det finns ordinarie busstrafik. Sandsborg har ju bara linje 193...Mitt i skrev:– Jag upptäckte till min fasa att ersättningsbussen inte stannar i Blåsut – varför gör den inte det? Jag ringde SL och blev då hänvisad till buss 816 som går två gånger i timmen. Det skulle dessutom ta mig 40 minuter till Farsta, jag tycker inte att det kan kallas ersättningstrafik, säger Blåsutbon Kerstin Löfgen.
Re: Trafik under avstängningar
Trafikeras Gullmarsplan - Farsta strand som en separat linje nu? Varför? Sedan när och hur länge? Hur sker vändningen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafik under avstängningar
Ny tunnelbanetunnel når Odenplan – massivt trafikstök väntartwr skrev: ↑tisdag 10 december 2024 18:49 * När Gröna linjen till Arenastaden byggs kommer man göra sommaravstängningar 2025 och 2026 och stänga av först det ena, sedan det andra spåret mellan Odenplan och Sankt Eriksplan. I vilken ordning? Vilken trafik kommer att köras på Gröna linjen med enkelspårsdrift? Hur långa blir avstängningarna? Om trafiken behöver glesas ut, sätter man in några kompenserande åtgärder?
Det spår mellan Odenplan och S:t Eriksplan som går västerut stängs av i samband med grand finale av SL:s magnum opus. HS-systemet göre sig icke besvär!DN skrev:– Det blir sju jobbiga veckor för något väldigt bra, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
[...]
– Sommaren 2025 har känts så långt bort. Nu är den äntligen här. Det är väldigt spännande, men också lite sorgligt. Det här är det allra sista som vårt berggäng gör, det är grand finale, säger [Sofia Edoff, projektchef på NCC].
[...]
Vid S:t Eriksplan avgår alla tåg, oavsett vart de ska, från det spår som tågen mot Skarpnäck, Farsta strand och Hagsätra normalt använder. Efter att tågen mot Hässelby lämnat S:t Eriksplan växlar de tillbaka till sitt vanliga spår igen eftersom de därmed har passerat arbetsområdet.
Re: Trafik under avstängningar
Det andra spåret är väl inte utsprängt ännu? Så rimligen är den stora finalen nästa sommar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafik under avstängningar
Okej det visste jag inte. Men spåret är väl inte anslutet? Det kräver väl en avstängning, även om den kanske är kortare? Jag har hört att det ska vara avstängningar både sommaren 2025 och sommaren 2026.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.