Här finns en väldigt fin bild på en arbetsvagn som skall dra hem en spårvagn som fått fel.
Hur gick det till att få en arbetsvagn före en spårvagn på samma spår? Det fanns väl inte så många övergångsspår?
Körde man till närmaste T-korsning, backar baklänges i växeln, mot körriktningen för att ånyo backa genom nästa växel, byta färdriktning för att komma in på spåret där haveristen står?
-Per
Stockholmskalendern Juli 2024
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Stockholmskalendern Juli 2024
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2125
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Stockholmskalendern Juli 2024
Man hade väl också hjälp av tungbärgare för att släpa hem haveristen.
Re: Stockholmskalendern Juli 2024
Jo, men frågan var hur man fick dragvagnen på rätt spår framför haveristen.
Med tungbärgare behövs inte den fågan.
-Per
Med tungbärgare behövs inte den fågan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Stockholmskalendern Juli 2024
Om du skriver plats och körriktning där bilden är tagen så blir det lättare att svara!
Det generella svaret är väl att man använde de spår som fanns på det sätt som var lättast. Ibland fick tåget bakom skjuta det trasiga tåget till ett lämpligt ställe.
Det generella svaret är väl att man använde de spår som fanns på det sätt som var lättast. Ibland fick tåget bakom skjuta det trasiga tåget till ett lämpligt ställe.
Re: Stockholmskalendern Juli 2024
Frågan är mer generell, hur man normalt bärgade hem en trasa när den stod på ett dubbelspår någonstans i staden.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Stockholmskalendern Juli 2024
Och det generella svaret har Daniel givit.