Mycket ovanliga. Men resonemanget bygger på att folk gärna resonerar att det antingen brinner eller inte brinner, inget däremellan. Och det är just det jag vill komma fram till, fördelen med <bättre energikälla> jämfört med <sämre energikälla> har så många fler aspekter än just brand. Skogar brinner också, skall vi förbjuda dom med?
Se ovan.Enceladus skrev: ↑måndag 27 maj 2024 17:57 ...Stockholmsfixeringen lyser verkligen igenom. Alla förbränningsmotorer avger buller och släpper ut avgaser, oavsett om bränslet är biogas eller etanol. Mitt tips är att vidga vyerna och besöka någon annan europeisk huvudstad - bokstavligen alla andra är bättre. Det är en fröjd att åka stadsbuss i Oslo och Köpenhamn!
Just det resonemanget är rent felaktigt. Att motivera att använda ett förnybart bränsle i applikationer som redan i grunden är oerhört energislukande, med att man därför skall använda dem till just det, är vad som driver på utvecklingen att vi bara ökar utsläppen av klimatfarliga ämnen. Du måste förstå att det inte är flera energisystem på vår planet, allt hänger ihop. Den sista producerade kilowatt-timmen kommer alltid att vara den smutsigaste.Enceladus skrev: ↑måndag 27 maj 2024 17:57 Vidare är biodrivmedel en falsk lösning för klimatet. De begränsade mängder som kan produceras någorlunda hållbart behövs till flyget.
Det är lika korkat som att tro att det finns något som heter klimatkompensation. När du "klimatkompenserar" så bidrar du egentligen till att göra hela saken värre då du både kan släppa ut det som egentligen inte skulle behöva släppas ut, och dessutom tar bort möjligheten att utföra den klimatkompenserande åtgärden utan att just kompensera. Först när du kan koppla bort åtgärder som minskar trycket på klimatet ifrån det som ökar klimattrycket, då gör du något för klimatet.
Ja, jag tror inte någon säger emot dig där, men det skadar ju inte att du slänger in något i sammanhanget helt irrelevant i diskussionen. Politiker gör ju det hela tiden och dom skall ju vara någon form av förebilder...
Om man skall vara petig så är en batteribuss som körs på kärnkraftsel mindre energieffektiv än en modern dieselbuss. Men, kärnkraft är bara ett miljöproblem, inte ett klimatproblem och i dagens akuta klimatläge så spelar det ingen roll om vi har en fin och ren natur om vi inte kan leva i den...