HJÄLP DÄ BRINNER VA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6856
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Rimligen borde ju då de batteribränder som varit, göra att alla batteribussar måste skrotas?
Hur vanliga är batteribränder?
Mycket ovanliga. Men resonemanget bygger på att folk gärna resonerar att det antingen brinner eller inte brinner, inget däremellan. Och det är just det jag vill komma fram till, fördelen med <bättre energikälla> jämfört med <sämre energikälla> har så många fler aspekter än just brand. Skogar brinner också, skall vi förbjuda dom med?
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57 ...
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Både gas- och etanol har ju fungerat generellt bra. Men det finns en tendens, som inom många andra områden, att det bildas en perception bias kring det (vet inte om det finns något svenskt uttryck, men om du vet något så skriv det gärna).
Stockholmsfixeringen lyser verkligen igenom. Alla förbränningsmotorer avger buller och släpper ut avgaser, oavsett om bränslet är biogas eller etanol. Mitt tips är att vidga vyerna och besöka någon annan europeisk huvudstad - bokstavligen alla andra är bättre. Det är en fröjd att åka stadsbuss i Oslo och Köpenhamn!
Se ovan.
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57 Vidare är biodrivmedel en falsk lösning för klimatet. De begränsade mängder som kan produceras någorlunda hållbart behövs till flyget.
Just det resonemanget är rent felaktigt. Att motivera att använda ett förnybart bränsle i applikationer som redan i grunden är oerhört energislukande, med att man därför skall använda dem till just det, är vad som driver på utvecklingen att vi bara ökar utsläppen av klimatfarliga ämnen. Du måste förstå att det inte är flera energisystem på vår planet, allt hänger ihop. Den sista producerade kilowatt-timmen kommer alltid att vara den smutsigaste.

Det är lika korkat som att tro att det finns något som heter klimatkompensation. När du "klimatkompenserar" så bidrar du egentligen till att göra hela saken värre då du både kan släppa ut det som egentligen inte skulle behöva släppas ut, och dessutom tar bort möjligheten att utföra den klimatkompenserande åtgärden utan att just kompensera. Först när du kan koppla bort åtgärder som minskar trycket på klimatet ifrån det som ökar klimattrycket, då gör du något för klimatet.
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57Till råga på allt är förbränningsmotorn fruktansvärt ineffektiv. I slutändan måste någon - resenärerna eller skattebetalarna - stå för fiolerna. Elmotorn är däremot supereffektiv.
Ja, jag tror inte någon säger emot dig där, men det skadar ju inte att du slänger in något i sammanhanget helt irrelevant i diskussionen. Politiker gör ju det hela tiden och dom skall ju vara någon form av förebilder...

Om man skall vara petig så är en batteribuss som körs på kärnkraftsel mindre energieffektiv än en modern dieselbuss. Men, kärnkraft är bara ett miljöproblem, inte ett klimatproblem och i dagens akuta klimatläge så spelar det ingen roll om vi har en fin och ren natur om vi inte kan leva i den...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14415
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

Ja elmotorn är effektiv men innan man har fått in energin i motorn på ett fordon med energilagringen ombord måste man vidta ganska stora och i sig energikrävande investeringar som väl rimligtvis också måste kostnadsföras både ekonomiskt och miljömässigt.
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Besiktningsbranschen stoppar kontroller av gasbussar (uppdaterad version)
Bussmagasinet skrev:De tre gasdrivna minibussar som har drabbats av explosioner i gastankar är samtliga av modell Fiat Ducato.

De fordon som exploderat levererades ursprungligen med ståltank men har konverterats av tredje part till att i stället ha gastank i kompositmaterial. Det kan, konstaterar Fordonsbesiktningsbranschen, i nuläget inte säkert sägas om det är kompositmaterialet som sådant eller något i fordonens styrsystem som orsakat explosionerna, eller en kombination däremellan.

Medlemmarna i Fordonsbesiktningsbranschen (FBB), som utför kontrollbesiktning, har enats om att av säkerhetsskäl införa ett tillfälligt stopp för besiktning av gasdrivna bussar av den aktuella modellen och med gas som drivmedel. Syftet är att garantera säkerheten för besiktningsföretagens personal.
Det kanske inte var en så bra idé med trycktankar i rullande fordon? :roll:
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Brand i gasbuss mellan Flädie och Lund – väg stängdes av
Sydsvenskan skrev:En brand bröt ut i en gasbuss på vägen mellan Gunnesbo och Flädie på fredagen. Risk för explosion gjorde att Fjelievägen stängdes av i båda riktningar – men inget exploderade, och ingen kom till skada.
Ännu en gasbuss har brunnit i Sverige, denna gång en gul sådan väster om Lund...
C12C3C3C12
Inlägg: 2135
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev: måndag 08 mars 2021 15:23 Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Det finn något som heter "närvarokontroll" som skall ge röd signal för tågen mot vägövergången så att dom med låg fart kollar om något står på spåret.

Ja jag vet, gammalt inlägg med några år på nacken,
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: fredag 19 februari 2021 18:50 Orsakerna till bränderna måste vara viktiga för att kunna bedöma var man kan köra med denna busstyp. Om "myndigheterna" kommer fram till att gasbussar inte får köras i inomhusterminaler så får det väl stora konsekvenser. Tänk Cityterminalen, Liljeholmen och Slussen för att ta exempel från Stockholm. Vid "Nisseterminalen" i Göteborg står väl bussarna utomhus i alla fall.
Bristande skydd: Så ska SL klara en elbussbrand
Mitt i skrev:Elbussar börjar inte brinna lättare än dieselbussar. Men bränder i elbussar utvecklar cirka 20 procent mer energi och är mer svårsläckta, enligt den utredning SL lät genomföra förra våren.

[...]

Redan tidigare har trafikförvaltningen bestämt att gasbussar inte får köra in i Liljeholmsterminalen av brandsäkerhetsskäl.

Ombyggnaden beräknas kosta 70 miljoner och bli klar sommaren 2027. Bland annat ska bärande konstruktioner förstärkas, sprinklerflödet fördubblas och rökgasevekueringen uppgraderas.
Den underjordiska bussterminalen i Liljeholmen ska byggas om för att klara de svårsläckta bränder som kan uppstå i elbussar. Gasbussar är redan förbjudna.
LasseW
Inlägg: 64
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av LasseW »

Hur är status med Handenterminalen?
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

LasseW skrev: måndag 25 november 2024 22:26 Hur är status med Handenterminalen?
Ombyggnaden blir klar nästa sommar:
Mitt i skrev:Även i Handens bussterminal behöver brandskyddet uppgraderas. Där pågår en ombyggnad av sprinklersystemet vilket beräknas vara klart sommaren 2025.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3523
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Hechtwagen »

Ett sprinklersystem blir en klen tröst när det brinner i en batteribuss, när får vi den första batteribussbranden i Sverige?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6856
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: söndag 15 december 2024 15:27 Ett sprinklersystem blir en klen tröst när det brinner i en batteribuss, när får vi den första batteribussbranden i Sverige?
Det finns några händelser som har utretts, exempelvis denna i Hamden, Connecticut. Konstruktion och kunskap verkar i alla fall ha stort utfall på förloppet.

Kanske är det så att direktdrivna fordon trots allt är lite bättre på nästan allt....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 15 december 2024 15:56
Hechtwagen skrev: söndag 15 december 2024 15:27 Ett sprinklersystem blir en klen tröst när det brinner i en batteribuss, när får vi den första batteribussbranden i Sverige?
Det finns några händelser som har utretts, exempelvis denna i Hamden, Connecticut. Konstruktion och kunskap verkar i alla fall ha stort utfall på förloppet.

Kanske är det så att direktdrivna fordon trots allt är lite bättre på nästan allt....
KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval
Bussmagasinet skrev:Den indiska jättestaden Mumbai står inför en snabb elektrifiering av busstrafiken. Fram till mars 2026 ska mer än hälften av stadsbussarna vara eldrivna och ett år senare ska samtliga bussar köras på el. Totalt handlar det om att staden, som är Indiens finansiella huvudstad, då ska ha 8 000 elbussar i trafik.

Idag finns drygt 700 elbussar i staden.

Men planerna för Mumbai hotas av att flera av de elbusstillverkare som har vunnit upphandlingen av bussarna, Olectra och AC, har stora problem med leveranserna. För Olectra Greentech släpar en första order på 2 100 elbussar efter rejält. När leveranstiden är på väg att löpa ut har endast 160 bussar levererats. Mumbai har också annullerat en order på 700 eldrivna dubbeldäckare från AC sedan man inte fått en enda buss i tid.
Indiens aggressiva omställning från olja och gas - landet har blivit ledande i elektriska trehjulingar och satsar nu stort på batteribussar - har också en baksida:
Swift Centre skrev:Overall, the situation is even clearer in the case of India, as it both its economy and population are growing more quickly, and because it is not yet wealthy enough to afford to decarbonise. India has also been phasing natural gas out in recent years — despite it being less polluting — while continuing to rely on coal. (India has much less natural gas in its proved reserves than Russia, China, and the US have.)
Bussarna blir övervägande koldrivna. Det höga tempot kan även innebära att det tummas på säkerheten. Däremot föredrar indier kontaktledning för järnvägar.
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57 Enligt MSB brinner elbilar 20 gånger mer sällan än andra bilar. Dessutom punkteras myten att en brinnande elbil är farligare än en med förbränningsmotor.
Clearing the air: Emerging data and battery trends suggest EVs could bring lower fire risk
The ICCT skrev:Emerging data tells us that electric vehicles (EVs) don’t have any higher fire risk than conventional combustion engine vehicles. According to Andrew Klock, senior manager of education and development at the National Fire Protection Association, EVs are “not more dangerous. They’re just different.”

[...]

In the United States, there were on average 117,370 passenger vehicle fires each year between 2013 and 2017. That’s about one every 5 minutes. Although the U.S. data doesn’t identify which fires are in gasoline vehicles versus EVs, data in Sweden does. Based on that data, analysts at MotorTrend estimated that gasoline and diesel vehicles were 29 times more likely to catch fire than EVs and conventional non-plug-in hybrids.

[...]

So while more research is aways helpful, the data we have so far is clear: EVs don’t have any higher fire risk than conventional gasoline cars. In fact, fires in aging gasoline powered cars happen much more frequently than EV fires. And as battery technology continues to improve and get safer, the EV fire risk will decrease even further.
Samtidigt fastslår svensk statistik att batterifordon brinner mer sällan än andra fordon...
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 29 maj 2024 11:23 Det kanske inte var en så bra idé med trycktankar i rullande fordon? :roll:
Därför exploderade KLT:s gasbussar
Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar exploderade när de stod parkerade. Första explosionen skedde i Västervik den 22 maj 2023. De andra två inträffade i Nybro, 28 april och 23 maj 2024.

[...]

– Exploderade gastankar har haft magnetventiler som inte fungerat under flera månader, vilket gjort att tankarna kunnat fyllas men inte tömmas. Vid snabbtankning en kall vinterdag har trycket sannolikt nått 250–270 bar utan varning i dessa tankar. När temperaturen har stigit har gastrycket överskridit kravgränsen på 260 bar, vilket tillsammans med temperaturväxlingar har försvagat tankarnas hållfasthet, säger Peter Eriksson, teknisk projektledare på Element Materials Technology.

[...]

I sin rapport ger Element sju förslag till åtgärder där man vänder sig till branschen och myndigheter. Element rekommenderar bland annat en utredning där man ser över regelverk och föreskrifter för att undvika liknande olyckor i framtiden.
Trasiga magnetventiler sägs ligga bakom de tre gasbussexplosionerna i Kalmar län. En annan åtgärd att ersätta gastanken med så kallade ultrasäkra batterier:

China's CATL launches EV chassis, flagging safety as top selling point
Reuters skrev:China's CATL (300750.SZ), the world's largest electric vehicle battery maker, on Tuesday launched a new EV chassis that it says can withstand a 120-kph (75-mph) frontal impact without catching fire or exploding, as it touts safety as a key selling point.
Som bekant anses bränder i litiumjonbatterier vara mycket svårsläckta. Samtidigt finns det inte ett enda belagt fall av brand på fartyg som har startat i en elbil. Kina på­skyndar utvecklingen av batterisäkerhet medan Europa krisar. Det är väl bara att tacka och ta emot, vilket även Indien tycks göra i mobiltelefonvärlden.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6856
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Odd »

En elbuss brinner i Göteborg. Är det den första elbussbranden vi får erfarenheter från?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11380
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 02 januari 2025 14:48 En elbuss brinner i Göteborg. Är det den första elbussbranden vi får erfarenheter från?
Elbuss i brand i västra Sverige
Bussmagasinet skrev:Det är Connect Bus som för Västtrafiks räkning kör busstrafiken i Öckerö kommun där Hälsö ligger på uppdrag av Västtrafik. Bussföretaget köpte på hösten 2020 sex batteridrivna Temsa MD9 electricCity till trafiken där och det är en av dessa som har fattat eld.
Bussmagasinet hävdar att det var en turkisk elbuss som brann i Göteborgs skärgård. Batterierna tycks vara lokalt tillverkade. Är dessa batterier tillåtna hos SL?
Skriv svar