Om man byter ut pådragsutrustningen så är det åtminstone teoretiskt möjligt att göra det, men då kan man ju lika gärna nöja sig med en billigare utrustning som styr fyra motorer!
Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Jag tycker ändå att vägen mot att de nya vagnarna skall klara av både 750V och 1500V är den rätta av den enkla anledningen att det inte är omöjligt att man kanske väljer att kunna samtrafikera delar av sträckan med Tvärbanan, exempelvis mellan Sickla och Saltsjö Järla station. Det är ju ändå så att Österleden skulle kunna vara på tapeten igen och förhoppningsvis kommer man ha en mer nykter syn på detta med att lägga pengar på lösningar som kostar pengar men som inte tillför något värde.
Forchbahn i Zürich har en lösning där de samtrafikerar med spårvägen och kör då med 600V, och det är ändå en ganska kraftig backe. När tåget sedan går över på egen banvall så ökar spänningen till 1200V och man kör dessutom snabbare.
Dessutom har Saltsjöbanan och Forchbahn många likheter, både i trafikering och belastning, och där går det ju alldeles utmärkt att trafikera samma spår.
Forchbahn i Zürich har en lösning där de samtrafikerar med spårvägen och kör då med 600V, och det är ändå en ganska kraftig backe. När tåget sedan går över på egen banvall så ökar spänningen till 1200V och man kör dessutom snabbare.
Dessutom har Saltsjöbanan och Forchbahn många likheter, både i trafikering och belastning, och där går det ju alldeles utmärkt att trafikera samma spår.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
De senaste veckorna har det hänt saker vid Saltsjö-Järla station. Spåren är återlagda på bägge sidor av plattformen och kontaktledningen har kommit upp igen. I går (onsdag 20/11) höll man på med att sätta stoppbockar på bägge spåren. Man verkar också ha byggt en ramp ner från plattformen i den västra änden. Det ska helt tydligt bli en temporär slutstation.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Märkligt tycker jag att man inte drar den till Sickla åtminstone. Är det tunnelbanebygget som är i vägen?Lars Stegenius skrev: ↑torsdag 21 november 2024 16:56 De senaste veckorna har det hänt saker vid Saltsjö-Järla station. Spåren är återlagda på bägge sidor av plattformen och kontaktledningen har kommit upp igen. I går (onsdag 20/11) höll man på med att sätta stoppbockar på bägge spåren. Man verkar också ha byggt en ramp ner från plattformen i den västra änden. Det ska helt tydligt bli en temporär slutstation.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Till någon del genom att Sickla station är en byggarbetsplats, men sen är också Värmdövägen tillfälligt omlagd till banans sträckning då man gör ett större VA- och gatuarbete.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Precis. Den östra uppgången för Sickla byggs där banan går. Den planerade upphöjningen var ytterligare ett skäl, men den är ju inte aktuell längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
När jag går in på sl.se och söker avgångar från Saltsjö-Järla och österut fr o m sö 15/12
så står det både att tågen avgår från spår 1
och att "Bussar ersätter tågen på hela Saltsjöbanan pga ombyggnadsarbeten"
...den som lever får se
så står det både att tågen avgår från spår 1
och att "Bussar ersätter tågen på hela Saltsjöbanan pga ombyggnadsarbeten"
...den som lever får se

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Varför inte både och?Region Stockholm skrev:Den 15 december startar vi upp Saltsjöbanan igen mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden/Solsidan. Ersättningsbussarna fortsätter köra precis som idag till och med den 8 februari 2025. Under den perioden hänvisas tågresenärer som vill vidare till Slussen att åka med ordinarie busstrafik på Värmdövägen. Från den 9 februari kör ersättningstrafiken mellan Slussen Glasbruksgatan och Saltsjö-Järla.
[...]
När banan varit avstängd har vi byggt om Fisksätra och Tattby till mötesstationer med dubbla spår och perronger för att möjliggöra fler tåg som kör samtidigt och i framtiden öka turtätheten.
Under avstängningen har vi även bytt ut högspänningskablar för att framtidssäkra banans elförsörjning och byggt om en gångtunnel i Saltsjö-Duvnäs.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
SL skriver:
Stationerna Nacka, Sickla, Henriksdal och Slussen öppnar längre fram. Planen är att Saltsjöbanan ska gå hela vägen till Slussen år 2028.
Tidigare var det 2027. Har man sagt 2028 tidigare? Och lovar man nu att öppna Nacka station igen istället för att lägga ned den? Det vore lämpligt med ett namnbyte eftersom Nacka blir en tunnelbanestation. Planiavägen eller Alphyddan vore rimliga namn.
Varför lägger man om ersättningsbusstrafiken först 9 februari? Ska det byggas busshållplatser?
Varför blev trafikstarten så försenad? Nu minns jag inte de tidigare datumen, var det februari? Det skulle bli en etappstart till Fisksätra också.
Stationerna Nacka, Sickla, Henriksdal och Slussen öppnar längre fram. Planen är att Saltsjöbanan ska gå hela vägen till Slussen år 2028.
Tidigare var det 2027. Har man sagt 2028 tidigare? Och lovar man nu att öppna Nacka station igen istället för att lägga ned den? Det vore lämpligt med ett namnbyte eftersom Nacka blir en tunnelbanestation. Planiavägen eller Alphyddan vore rimliga namn.
Varför lägger man om ersättningsbusstrafiken först 9 februari? Ska det byggas busshållplatser?
Varför blev trafikstarten så försenad? Nu minns jag inte de tidigare datumen, var det februari? Det skulle bli en etappstart till Fisksätra också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
I dag hade jag ärende nära Saltsjö-Järla station. Medan jag var där kom ett C10/C11 par inrullande på stationen, ända fram till stoppbocken, och vände sedan tillbaka österut.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Hur fungerar trafiken nu efter återstarten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Rävarna på "Roslagsbanan" var omställbara mellan 1500V och ≈700V när de var nya av just den anledningen att man höjde linjespänningen. Örbyvagnarna hade också aytomatisk omställning egtersom faktiska Örbybanan hade högre linjespänning än övriga spårvägen.Odd skrev: ↑torsdag 26 september 2024 23:30 Jag tycker ändå att vägen mot att de nya vagnarna skall klara av både 750V och 1500V är den rätta av den enkla anledningen att det inte är omöjligt att man kanske väljer att kunna samtrafikera delar av sträckan med Tvärbanan, exempelvis mellan Sickla och Saltsjö Järla station. Det är ju ändå så att Österleden skulle kunna vara på tapeten igen och förhoppningsvis kommer man ha en mer nykter syn på detta med att lägga pengar på lösningar som kostar pengar men som inte tillför något värde.
Forchbahn i Zürich har en lösning där de samtrafikerar med spårvägen och kör då med 600V, och det är ändå en ganska kraftig backe. När tåget sedan går över på egen banvall så ökar spänningen till 1200V och man kör dessutom snabbare.
Dessutom har Saltsjöbanan och Forchbahn många likheter, både i trafikering och belastning, och där går det ju alldeles utmärkt att trafikera samma spår.
Inget konstigt således.
-
- Inlägg: 1889
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ja, det kan man ju undra.
I går sa sl.se att man kör med tvåvagnarståg p,g.a. vagnbrist. Enligt en god vän som bor i Fisksätra, som jag träffade i går, går det inga tåg alls eftersom det är halt på spåret.
I dag säger sl.se
Inställda avgångar
Inställda avgångar för Saltsjöbanan 25 på grund av vagnbrist.
Under söndagen är ett av tre tåg i timmen inställda mellan ca kl 10 och 20.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Det är ett omlopp inställt dessutom pga fordonsbrist.Lars Stegenius skrev: ↑söndag 22 december 2024 11:10Ja, det kan man ju undra.
I går sa sl.se att man kör med tvåvagnarståg p,g.a. vagnbrist. Enligt en god vän som bor i Fisksätra, som jag träffade i går, går det inga tåg alls eftersom det är halt på spåret.
I dag säger sl.se
Inställda avgångar
Inställda avgångar för Saltsjöbanan 25 på grund av vagnbrist.
Under söndagen är ett av tre tåg i timmen inställda mellan ca kl 10 och 20.
Samma sak på Linje 7. Men linje 21 har haft full trafik varenda dag sedan 15 december, det måste vara strängare klausuler och viten i nya avtalet för linje 21?
Det som händer på Saltsjöbanan nu är ju inget mindre än ett haveri. Saltsjöbanan har i alla år varit en högfungerande anläggning. Vi får hoppas att problemen löser sig snart!
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Fordonsbrist är kanske omskrivning för brist på verkstadspersonal? Ny regim med Stockholms Spårvägar har medfört uppsägningar?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Möjligen. Man har ju inte hjulsvarv i Neglinge så det är ju en viss process att återställa hjulen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan? Jo den har spårat ur...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ltsjobanan
Har tåget stulits av städerskan nu igen???Ett urspårat tåg har orsakat stopp på Saltsjöbanan.
– Vi har ingen prognos på när tågen kan gå som vanligt, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.
Det var vid ett-tiden natten mot lördag som ett av Saltsjöbanans tåg spårade ur vid Neglinge. Tåget blockerar spåret så inga snöröjningsfordon kan komma fram.
– I nuläget går inga tåg på hela Saltsjöbanan och vi har satt in ersättningsbussar, säger Andreas Strömholm, presschef på SL.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."