Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av daniel_s »

JohanB skrev: torsdag 26 september 2024 19:45 What about att installera motorer i C11:orna och därmed koppla in 8 motorer (2+2+2+2) i hela ekipaget? Är detta görbart rent praktiskt?
Om man byter ut pådragsutrustningen så är det åtminstone teoretiskt möjligt att göra det, men då kan man ju lika gärna nöja sig med en billigare utrustning som styr fyra motorer!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker ändå att vägen mot att de nya vagnarna skall klara av både 750V och 1500V är den rätta av den enkla anledningen att det inte är omöjligt att man kanske väljer att kunna samtrafikera delar av sträckan med Tvärbanan, exempelvis mellan Sickla och Saltsjö Järla station. Det är ju ändå så att Österleden skulle kunna vara på tapeten igen och förhoppningsvis kommer man ha en mer nykter syn på detta med att lägga pengar på lösningar som kostar pengar men som inte tillför något värde.

Forchbahn i Zürich har en lösning där de samtrafikerar med spårvägen och kör då med 600V, och det är ändå en ganska kraftig backe. När tåget sedan går över på egen banvall så ökar spänningen till 1200V och man kör dessutom snabbare.

Dessutom har Saltsjöbanan och Forchbahn många likheter, både i trafikering och belastning, och där går det ju alldeles utmärkt att trafikera samma spår.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

De senaste veckorna har det hänt saker vid Saltsjö-Järla station. Spåren är återlagda på bägge sidor av plattformen och kontaktledningen har kommit upp igen. I går (onsdag 20/11) höll man på med att sätta stoppbockar på bägge spåren. Man verkar också ha byggt en ramp ner från plattformen i den västra änden. Det ska helt tydligt bli en temporär slutstation.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Lars Stegenius skrev: torsdag 21 november 2024 16:56 De senaste veckorna har det hänt saker vid Saltsjö-Järla station. Spåren är återlagda på bägge sidor av plattformen och kontaktledningen har kommit upp igen. I går (onsdag 20/11) höll man på med att sätta stoppbockar på bägge spåren. Man verkar också ha byggt en ramp ner från plattformen i den västra änden. Det ska helt tydligt bli en temporär slutstation.
Märkligt tycker jag att man inte drar den till Sickla åtminstone. Är det tunnelbanebygget som är i vägen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Till någon del genom att Sickla station är en byggarbetsplats, men sen är också Värmdövägen tillfälligt omlagd till banans sträckning då man gör ett större VA- och gatuarbete.
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: lördag 23 november 2024 10:27 Till någon del genom att Sickla station är en byggarbetsplats, men sen är också Värmdövägen tillfälligt omlagd till banans sträckning då man gör ett större VA- och gatuarbete.
Precis. Den östra uppgången för Sickla byggs där banan går. Den planerade upphöjningen var ytterligare ett skäl, men den är ju inte aktuell längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
pcongre

Inlägg av pcongre »

När jag går in på sl.se och söker avgångar från Saltsjö-Järla och österut fr o m sö 15/12
så står det både att tågen avgår från spår 1
och att "Bussar ersätter tågen på hela Saltsjöbanan pga ombyggnadsarbeten"
...den som lever får se :cheesygrin:
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

pcongre skrev: lördag 30 november 2024 23:03 När jag går in på sl.se och söker avgångar från Saltsjö-Järla och österut fr o m sö 15/12
så står det både att tågen avgår från spår 1
och att "Bussar ersätter tågen på hela Saltsjöbanan pga ombyggnadsarbeten"
...den som lever får se :cheesygrin:
Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Region Stockholm skrev:Den 15 december startar vi upp Saltsjöbanan igen mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden/Solsidan. Ersättningsbussarna fortsätter köra precis som idag till och med den 8 februari 2025. Under den perioden hänvisas tågresenärer som vill vidare till Slussen att åka med ordinarie busstrafik på Värmdövägen. Från den 9 februari kör ersättningstrafiken mellan Slussen Glasbruksgatan och Saltsjö-Järla.

[...]

När banan varit avstängd har vi byggt om Fisksätra och Tattby till mötesstationer med dubbla spår och perronger för att möjliggöra fler tåg som kör samtidigt och i framtiden öka turtätheten.

Under avstängningen har vi även bytt ut högspänningskablar för att framtidssäkra banans elförsörjning och byggt om en gångtunnel i Saltsjö-Duvnäs.
Varför inte både och?
twr

Inlägg av twr »

SL skriver:
Stationerna Nacka, Sickla, Henriksdal och Slussen öppnar längre fram. Planen är att Saltsjöbanan ska gå hela vägen till Slussen år 2028.

Tidigare var det 2027. Har man sagt 2028 tidigare? Och lovar man nu att öppna Nacka station igen istället för att lägga ned den? Det vore lämpligt med ett namnbyte eftersom Nacka blir en tunnelbanestation. Planiavägen eller Alphyddan vore rimliga namn.

Varför lägger man om ersättningsbusstrafiken först 9 februari? Ska det byggas busshållplatser?

Varför blev trafikstarten så försenad? Nu minns jag inte de tidigare datumen, var det februari? Det skulle bli en etappstart till Fisksätra också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 03 december 2024 17:28 Varför lägger man om ersättningsbusstrafiken först 9 februari? Ska det byggas busshållplatser?
Det sena datumet kan bero på att Nobina ska ta över busstrafiken i Nacka och Värmdö just då. Även den trafikstarten är kraftigt försenad!
Lars Stegenius

I dag hade jag ärende nära Saltsjö-Järla station. Medan jag var där kom ett C10/C11 par inrullande på stationen, ända fram till stoppbocken, och vände sedan tillbaka österut.
twr

Inlägg av twr »

Hur fungerar trafiken nu efter återstarten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: torsdag 26 september 2024 23:30 Jag tycker ändå att vägen mot att de nya vagnarna skall klara av både 750V och 1500V är den rätta av den enkla anledningen att det inte är omöjligt att man kanske väljer att kunna samtrafikera delar av sträckan med Tvärbanan, exempelvis mellan Sickla och Saltsjö Järla station. Det är ju ändå så att Österleden skulle kunna vara på tapeten igen och förhoppningsvis kommer man ha en mer nykter syn på detta med att lägga pengar på lösningar som kostar pengar men som inte tillför något värde.

Forchbahn i Zürich har en lösning där de samtrafikerar med spårvägen och kör då med 600V, och det är ändå en ganska kraftig backe. När tåget sedan går över på egen banvall så ökar spänningen till 1200V och man kör dessutom snabbare.

Dessutom har Saltsjöbanan och Forchbahn många likheter, både i trafikering och belastning, och där går det ju alldeles utmärkt att trafikera samma spår.
Rävarna på "Roslagsbanan" var omställbara mellan 1500V och ≈700V när de var nya av just den anledningen att man höjde linjespänningen. Örbyvagnarna hade också aytomatisk omställning egtersom faktiska Örbybanan hade högre linjespänning än övriga spårvägen.
Inget konstigt således.
Lars Stegenius

twr skrev: lördag 21 december 2024 21:42 Hur fungerar trafiken nu efter återstarten?
Ja, det kan man ju undra.
I går sa sl.se att man kör med tvåvagnarståg p,g.a. vagnbrist. Enligt en god vän som bor i Fisksätra, som jag träffade i går, går det inga tåg alls eftersom det är halt på spåret.
I dag säger sl.se
Inställda avgångar
Inställda avgångar för Saltsjöbanan 25 på grund av vagnbrist.
Under söndagen är ett av tre tåg i timmen inställda mellan ca kl 10 och 20.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Lars Stegenius skrev: söndag 22 december 2024 11:10
twr skrev: lördag 21 december 2024 21:42 Hur fungerar trafiken nu efter återstarten?
Ja, det kan man ju undra.
I går sa sl.se att man kör med tvåvagnarståg p,g.a. vagnbrist. Enligt en god vän som bor i Fisksätra, som jag träffade i går, går det inga tåg alls eftersom det är halt på spåret.
I dag säger sl.se
Inställda avgångar
Inställda avgångar för Saltsjöbanan 25 på grund av vagnbrist.
Under söndagen är ett av tre tåg i timmen inställda mellan ca kl 10 och 20.
Det är ett omlopp inställt dessutom pga fordonsbrist.
Samma sak på Linje 7. Men linje 21 har haft full trafik varenda dag sedan 15 december, det måste vara strängare klausuler och viten i nya avtalet för linje 21?

Det som händer på Saltsjöbanan nu är ju inget mindre än ett haveri. Saltsjöbanan har i alla år varit en högfungerande anläggning. Vi får hoppas att problemen löser sig snart!
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Fordonsbrist är kanske omskrivning för brist på verkstadspersonal? Ny regim med Stockholms Spårvägar har medfört uppsägningar?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

/jes skrev: torsdag 09 januari 2025 15:31 Fordonsbrist är kanske omskrivning för brist på verkstadspersonal? Ny regim med Stockholms Spårvägar har medfört uppsägningar?
Nope. Hjulbrist.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: torsdag 09 januari 2025 16:06
/jes skrev: torsdag 09 januari 2025 15:31 Fordonsbrist är kanske omskrivning för brist på verkstadspersonal? Ny regim med Stockholms Spårvägar har medfört uppsägningar?
Nope. Hjulbrist.
Det borde ju gått att förutspå?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Möjligen. Man har ju inte hjulsvarv i Neglinge så det är ju en viss process att återställa hjulen.
Användarens profilbild
roggek

Re: Vad händer med Saltsjöbanan? Jo den har spårat ur...

Inlägg av roggek »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ltsjobanan
Ett urspårat tåg har orsakat stopp på Saltsjöbanan.

– Vi har ingen prognos på när tågen kan gå som vanligt, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.
Det var vid ett-tiden natten mot lördag som ett av Saltsjöbanans tåg spårade ur vid Neglinge. Tåget blockerar spåret så inga snöröjningsfordon kan komma fram.

– I nuläget går inga tåg på hela Saltsjöbanan och vi har satt in ersättningsbussar, säger Andreas Strömholm, presschef på SL.
Har tåget stulits av städerskan nu igen???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Skriv svar