Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sio skrev: ↑fredag 15 november 2024 20:16
Har du någon aning om hur det går till i resten av välden? Om TF ska lägga sig platt för omgivningens önskemål hela tiden så lär det bli dyrt för Regionen och förmodligen en den infrastruktur utan trafik pga. underminerad grundläggning eller att det stör omgivningen på något sätt.
Omvärlden ja. Nämn en annan spårväg i världen som har fått bygga alfonshelikopter-liknande lösningen som TF byggt vid Bromma flygplats!
Sio skrev: ↑fredag 15 november 2024 20:16
Nej som förvaltare av infrastruktur måste man hålla på sitt och ta fighten när man har på fötterna. Annars är det bara att lägga ner.
Lägga ner är ju precis det jag föreslår att man ska göra med TF!
Sio skrev: ↑fredag 15 november 2024 20:16
Har du någon aning om hur det går till i resten av välden? Om TF ska lägga sig platt för omgivningens önskemål hela tiden så lär det bli dyrt för Regionen och förmodligen en den infrastruktur utan trafik pga. underminerad grundläggning eller att det stör omgivningen på något sätt.
Omvärlden ja. Nämn en annan spårväg i världen som har fått bygga alfonshelikopter-liknande lösningen som TF byggt vid Bromma flygplats!
Det verkar inte ha fallit dig in att det kanske är flygplatsbolaget (eller luftfartsmyndigheten) som är svårare att ha att göra med i Sverige än i vad det nu är för andra länder du tänker på?
Sio skrev: ↑fredag 15 november 2024 20:16
Har du någon aning om hur det går till i resten av välden? Om TF ska lägga sig platt för omgivningens önskemål hela tiden så lär det bli dyrt för Regionen och förmodligen en den infrastruktur utan trafik pga. underminerad grundläggning eller att det stör omgivningen på något sätt.
Omvärlden ja. Nämn en annan spårväg i världen som har fått bygga alfonshelikopter-liknande lösningen som TF byggt vid Bromma flygplats!
Det verkar inte ha fallit dig in att det kanske är flygplatsbolaget (eller luftfartsmyndigheten) som är svårare att ha att göra med i Sverige än i vad det nu är för andra länder du tänker på?
Jo, det har fallit mig in. Men den gemensamma nämnaren är TF i alla dessa fall. Varför byggde TF inte rätt från början i Bromma då när de själva är så nitiska mot andra?
Jag vet inte vad du menar med att TF är så nitiska mot andra. Jag undrar om du har nån aning om hur många gånger TF fått vika sig för andra intressenters (inte minst kommunernas) mer eller mindre välgrundade krav och hur många gånger regionen fått ta kostnaden för något som egentligen någon annan borde betala, bara för att lösningen ska bli acceptabel ur regionens synpunkt. Du räknar ju bara upp de fall där det blivit riktigt infekterat för att TF stått på sig (undantaget är just fallet med Bromma flygplats där det är andra som stått på sig) och hoppar över alla de fall där de blivit fullständigt överkörda.
daniel_s skrev: ↑lördag 16 november 2024 10:57
Jag vet inte vad du menar med att TF är så nitiska mot andra. Jag undrar om du har nån aning om hur många gånger TF fått vika sig för andra intressenters (inte minst kommunernas) mer eller mindre välgrundade krav och hur många gånger regionen fått ta kostnaden för något som egentligen någon annan borde betala, bara för att lösningen ska bli acceptabel ur regionens synpunkt. Du räknar ju bara upp de fall där det blivit riktigt infekterat för att TF stått på sig (undantaget är just fallet med Bromma flygplats där det är andra som stått på sig) och hoppar över alla de fall där de blivit fullständigt överkörda.
Om så här många saker är så infekterade så att de kommer upp i media och inte kan lösas med mindre än att högsta instans i respektive grupp tvingar tjänstemännen att skärpa sig - då brukar det vara ännu mer problem under ytan.
I kombination med att TF styckas upp i mindre bitar så bör också tjänstemannaansvar återinföras så att vi får lite allmän uppsträckning i leden.
Offentliga förvaltningar måste granskas oftare, och man behöver vara noggrannare med att konstruera dom så att de inte riskerar att bli korruptionsdrabbade och mål för penningtvätt. Därför måste TF nagelfaras och FUT avvecklas och projekten tas över av en eller flera organisationer som tål granskning i från grunden.
Odd skrev: ↑måndag 02 december 2024 19:34
Offentliga förvaltningar måste granskas oftare, och man behöver vara noggrannare med att konstruera dom så att de inte riskerar att bli korruptionsdrabbade och mål för penningtvätt. Därför måste TF nagelfaras och FUT avvecklas och projekten tas över av en eller flera organisationer som tål granskning i från grunden.
Förstår inte vad FUT gjort för fel i dina ögon. Bygget fortskrider som det ska. De fördyringar som uppstått är såvitt jag kan bedöma i huvudsak nte deras förskyllan. Ge annars gärna exempel på vad själva organisationen FUT gör för misstag som du ser.
Sen kan man alltid diskutera om det är rätt att bygga tunnelbana när det nu är så otroligt dyrt.
Odd har väl inte påstått att FUT har gjort något fel, bara uttalat att den bör läggas ned.
Egentligen förstår jag inte alls den här pajkastningen mellan TF- och FUT-supportrar, det är lite som när grundskolebarn hejar på ”DIF” respektive ”AIK” utan att vara särskilt insatta i själva sporten.
Bara för att vara speciell så funderar jag på att bestämma mig för att tycka att de båda förvaltningarna borde bolagiseras.
Tror att allt handlar om att när man startar ett projekt har man en kostnad. Denna brukar sällan hållas, och till det en masssa strul med förseningar, dålig kvalitet, lösningar som inte fungerar.
Att inrätta FUT var väl ett försök att motverka detta, och snart får vi svaret om de lyckats, de besked som kommit nu ser ju inte lysande ut.
Frågan är om det finns något projekt, de senaste 25 åren, som hållit budget och tidplaner samt levererat bestämd kvallitet?
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev: ↑torsdag 05 december 2024 7:28
Tror att allt handlar om att när man startar ett projekt har man en kostnad. Denna brukar sällan hållas, och till det en masssa strul med förseningar, dålig kvalitet, lösningar som inte fungerar.
Att inrätta FUT var väl ett försök att motverka detta, och snart får vi svaret om de lyckats, de besked som kommit nu ser ju inte lysande ut.
Frågan är om det finns något projekt, de senaste 25 åren, som hållit budget och tidplaner samt levererat bestämd kvallitet?
Om jag minns rätt levererades Norrortsleden 400 miljoner under budget. Men jag vet inte om det var den första budgeten eller om den hade höjts i något skede. Jag tror i alla fall att det gick så bra att de lade till en vägbro för Arningeleden som inte ens ingick i uppdraget.
daniel_s skrev: ↑onsdag 04 december 2024 22:47
Odd har väl inte påstått att FUT har gjort något fel, bara uttalat att den bör läggas ned.
Egentligen förstår jag inte alls den här pajkastningen mellan TF- och FUT-supportrar, det är lite som när grundskolebarn hejar på ”DIF” respektive ”AIK” utan att vara särskilt insatta i själva sporten.
Bara för att vara speciell så funderar jag på att bestämma mig för att tycka att de båda förvaltningarna borde bolagiseras.
Hur menar du nu - vem är det som inte är tillräckligt insatt för att ha en åsikt? Jag har lagt fram en uppsjö med signaler om att många saker utifrån sett inte verkar fungera på TF. Jag ser inte mycket bemötande av sakfrågorna här dock.
Vad Odd har för agg mot FUT vet jag inte eftersom han inte lyfter fram några exempel.
Man behöver väl inte hysa agg mot en förvaltning för att anse att den ska slås ihop med en annan. Det räcker t ex med att tycka att det ska finnas så få förvaltningar som möjligt.
Vad gäller att något ”inte verkar fungera på TF” så håller jag kanske inte med om att du har bevisat det. Att de då och då hamnar i oenighet med exempelvis kommuner är snarare ett friskhetstecken.
När det gäller fördyrningar brukar Norra Länken lyftas fram som ett projekt som höll budget och tidplan. Sedan är det inte så enkelt att bara ta en budget eller kostnadsuppskattning och jämföra med slutresultatet. Vad ingick i den budgeten/kostnadsförslaget kontra det man byggde? Har man lagt till saker? Har det skett kostnadsökningar som inte kunde förutsetts? Oftast har denna typ av projekt lång ledtid och många förändringar så det är oftast rätt ointressant att jämföra med en ursprunglig kostnadsuppskattning rakt av så länge man inte redan har bestämt sig för att bevisa sina egna käpphästar.
daniel_s skrev: ↑onsdag 04 december 2024 22:47
Bara för att vara speciell så funderar jag på att bestämma mig för att tycka att de båda förvaltningarna borde bolagiseras.
Nu tycker jag du saknar visioner. Givetvis ska Norrköpings spårvägar (eller vad man kallar sig) ta över båda. Då kan man kalla det hela spårvägar och då kanske alla på forumet blir nöjda?
BSB101 skrev: ↑lördag 07 december 2024 17:04
Nu tycker jag du saknar visioner. Givetvis ska Norrköpings spårvägar (eller vad man kallar sig) ta över båda. Då kan man kalla det hela spårvägar och då kanske alla på forumet blir nöjda?
Det kunde väl iofs vara något. För det enda som fungerat av allt man skaffat, sedan man köpte A32:orna är ju de lånade och senare hyrköpta A34:orna, som man de sista åren hyrde för dyra pengar av just Norrköping Spårvägar. Sagda spårvagnar gör allafall god tjänst i den från början tänkta hemstaden.
Sen tror jag ju inte Norrköping Spårvägar eller ens moderbolaget Norrköping Rådhus är så intresserade av att driva något i Stockholm (om det ens skulle vara lagligt).
Jag kanske skall förtydliga vad jag menar med "lägga ner".
Mitt förslag är att TF delas upp i olika ansvarsområden till mindre förvaltningar så att politisk insyn och styrning underlättas, vilket ju var iden med TF ursprungligen.
Ett exempel:
Förvaltningen för Trafikplanering och Upphandling av kollektivtrafik.
Förvaltningen för Utbyggnad av kollektivtrafik.
Förvaltningen för Drift och Underhåll av kollektivtrafik..
Gemensam ambition för alla bör vara att försäkra långsiktighet genom hög andel egna anställda och låg andel konsulter. Därtill bör organisationerna byggas med tydliga gränssnitt för när och hur överlämningsprocesser till andra förvaltningar görs.
Rent praktiskt kan detta åstadkommas genom att en ny förvaltning inrättas som är proffs på enbart upphandling och trafikplanering. Dagens FUT tar över alla byggen större än att byta papperskorgar och dagens TF får ta hand om det som blir över.
JohanB skrev: ↑söndag 08 december 2024 19:48
Jag kanske skall förtydliga vad jag menar med "lägga ner".
Mitt förslag är att TF delas upp i olika ansvarsområden till mindre förvaltningar så att politisk insyn och styrning underlättas, vilket ju var iden med TF ursprungligen.
Ett exempel:
Förvaltningen för Trafikplanering och Upphandling av kollektivtrafik.
Förvaltningen för Utbyggnad av kollektivtrafik.
Förvaltningen för Drift och Underhåll av kollektivtrafik..
Gemensam ambition för alla bör vara att försäkra långsiktighet genom hög andel egna anställda och låg andel konsulter. Därtill bör organisationerna byggas med tydliga gränssnitt för när och hur överlämningsprocesser till andra förvaltningar görs.
Rent praktiskt kan detta åstadkommas genom att en ny förvaltning inrättas som är proffs på enbart upphandling och trafikplanering. Dagens FUT tar över alla byggen större än att byta papperskorgar och dagens TF får ta hand om det som blir över.
Nu kommer vi någonvart. TF behöver specialisera sig, lite som förr, men med skillnaden att man behöver arbeta mer som ett företag. Dagens FUT läggs ner och uppgifterna delas upp på TFs nya avdelningar. Då får man bort hemlighetsmakeriet i FUT och de tvingas att visualisera eländet.
De inkonsekventa reglerna för lokala resor mellan Tekniska högskolan och Arninge station illustrerar Trafikförvaltningens dysfunktionella trafikplanering:
Linje 639. Lokala resor tillåts inte alls.
Linje 670/680/699. Lokala resor tillåts förutom vid Roslagstull och Mörby centrum.
Linje 676. Lokala resor tillåts inte förutom från Arninge station.
Linje 696. Lokala resor tillåts inte förutom från Roslags Näsby trafikplats.
Till att börja med är reglerna så krångliga att det garanterat blir missförstånd. Med linje 676 är det enbart tillåtet att åka från Arninge till stan, och inte tillbaka. Med linje 696, vilket i princip är samma linje söder om Söderhalls trafikplats, är det däremot enbart tillåtet att åka från Roslags Näsby till stan, ånyo i en riktning. Så blir det när ingen tar ansvar för helheten. Enstaka trafikförändringar kan vara vettiga, men de ingår i ett större sammanhang. Nu kan många timmar förloras.
Jag tycker att mönstret blir allt mer tydligt hur dysfunktionell Trafikförvaltningen är och är med rätta nu allvarligt ifrågasatt av flera. Både den högsta ansvariga politikern och VD:n har nu avgått och detta är knappast en slump.
Den här sortens insändare från allmänheten - om hur en tillsynes enkel uppgift som att upprätthålla normal trafik på en normal och inarbetad busslinje som 515 inte fungerar - vittnar om att något ytterligare är knas på TF. Att bara fortsätta köra en buss kan ju inte ens vara svårt. Molnen hopar sig tillsynes.
Bussarna är konstant försenade, och ibland ställs flera avgångar i rad in utan förklaring. Det går inte längre att lita på att linjen faktiskt tar dig dit du ska, i tid eller överhuvudtaget.