Mitt i skrev:Den stora förändringen blir att pendeltågen får tillbaka avgångar som tidigare har dragits in.
[...]
– Det är en förändring jag hoppas många ska uppskatta. Att vi kan trappa upp trafiken beror på att situationen med fordonsunderhåll och personal nu är mer stabil, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Delar av pendeltågstrafken ska också få ett "tydligare och mindre störningskänsligt trafikupplägg". Som en del av detta kommer tågen att trafikera huvudsträckorna Bålsta-Nynäshamn och Uppsala C/Märsta-Södertälje centrum. Det betyder att linjerna 42X och 44 upphör och att andra linjer tar över trafiken. Syftet är att det ska göra trafiken mer stabil än i dag.
Regionen lovar att pendeltågstrafiken ska återställas, men det återstår förstås att se. De senaste åren har varit kaotiska.
En annan nyhet är att turtätheten ökas på stombusslinjerna 176 och 177 genom en överflyttning av trafik från röda linjer.
Vidare börjar stombusslinje 474 mot Värmdö trafikeras med dubbeldäckare, precis som stombusslinjerna 670 och 676.
Här är några föreslagna trafikförändringar som har diskuterats i andra trådar på forumet:
Trafikförvaltningen skrev:Linje 829 Vega station – Länna handelsplats
Linjen föreslås få ändrad linjesträckning i syfte att erbjuda boende söder om Vega station en optimerad anslutning till pendeltåget, vilket saknas idag. Linjen föreslås trafikeras som en ringlinje, att fram till kl. 14:00 köras i ett vänstervarv och efter 14:00 i ett högervarv. För att förslaget ska kunna genomföras behöver nödvändig infrastruktur färdigställas och godkännas av trafikförvaltningen.
SL verkar hålla med om att nuvarande linjesträckning för linje 829 inte är ändamålsenlig. Däremot behövs en direktförbindelse mellan Vega station och Länna handelsplats. Den senare trafikeras även av linjerna 709 (Huddinge), 831 (Farsta centrum) och 835 (Tungelsta). Varför inte göra linje 709 till en tvärförbindelse?
Trafikförvaltningen skrev:Linje 695 Danderyds sjukhus - Löttingelund
I syfte att erbjuda ett område som idag saknar nattrafik, föreslås linjen förlängas till Arninge station via Ullna strand.
[...]
Linje 676X Stockholm - Norrtälje
Linjevarianten föreslås trafikera Arninge station istället för Roslags Näsby trafikplats. Vid Arninge station föreslås det att både på- och avstigning kan ske i riktning mot Stockholm.
Tyvärr verkar det inte finnas några konkreta planer på att införa nattrafik på Roslagsbanan. Däremot kan Arninge station ändå bli en knutpunkt för Roslagens nattrafik. Den trafikeras redan av linjerna 694, 696, 698 och 699 - dock med ett glest utbud och ett förbud mot lokala resor på linje 696. Blir det kanske bra nu?
Enceladus skrev: ↑lördag 11 november 2023 3:51
Dubbeldäckare ger högre kundnöjdhet och därmed ersättning. Norrtälje och Vaxholm stod först i tur. Värmdö kommer härnäst. Får bussarna plats i Slussen?
Värmdös första dubbeldäckare har levererats från Tyskland till Södertälje. Nu kräver Nackas politiker det. Jag är inte förvånad. Vem vill inte ha dubbeldäckare?
Det beror på vilket behov som finns. Dubbeldäckare må vara coola, men de är inte särskilt praktiska.
Risken är att man "villhöver" det mer än behöver det, på samma sätt som man "villhöver" tunnelbana fast man egentligen behöver bättre förbindelser.
Odd skrev: ↑fredag 11 oktober 2024 9:09
Det beror på vilket behov som finns. Dubbeldäckare må vara coola, men de är inte särskilt praktiska.
Risken är att man "villhöver" det mer än behöver det, på samma sätt som man "villhöver" tunnelbana fast man egentligen behöver bättre förbindelser.
Bussmagasinet skrev:Det stora blickfånget hos Daimler Buses var den Setra dubbeldäckare som ska gå i förortstrafik i Storstockholm, närmare bestämt mellan Stockholm och Nacka/Värmdö i Nobinas regi. Vi tvekar inte att utnämna bussen till den lyxigaste och mest komfortabla i lokal och regional kollektivtrafik i Sverige.
Bussmagasinet utnämner dubbeldäckarna på linje 474 till Sveriges lyxigaste regionaltrafiksbussar. Setra är alltid bra kvalitet! Skjuter kundnöjdheten i höjden?
Odd skrev: ↑fredag 11 oktober 2024 9:09
Det beror på vilket behov som finns. Dubbeldäckare må vara coola, men de är inte särskilt praktiska.
Risken är att man "villhöver" det mer än behöver det, på samma sätt som man "villhöver" tunnelbana fast man egentligen behöver bättre förbindelser.
Bussmagasinet skrev:Det stora blickfånget hos Daimler Buses var den Setra dubbeldäckare som ska gå i förortstrafik i Storstockholm, närmare bestämt mellan Stockholm och Nacka/Värmdö i Nobinas regi. Vi tvekar inte att utnämna bussen till den lyxigaste och mest komfortabla i lokal och regional kollektivtrafik i Sverige.
Bussmagasinet utnämner dubbeldäckarna på linje 474 till Sveriges lyxigaste regionaltrafiksbussar. Setra är alltid bra kvalitet! Skjuter kundnöjdheten i höjden?
Kanske inte så konstigt, bussbranschen har ju haft "lillebrorskomplex" till spårvagnar under lång tid. Du vet, "tänk spårvagn, kör buss". Det är ju ingen som kör med devisen "tänk buss, kör spårvagn"...
Linje 474 kallas ju inte för "rondelldansen" av vissa förare utan orsak. Det kanske blir oerhört bekvämt att sitta på övervåningen igenom alla rondellerna, vad vet jag.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Odd skrev: ↑måndag 11 november 2024 19:10
Kanske inte så konstigt, bussbranschen har ju haft "lillebrorskomplex" till spårvagnar under lång tid. Du vet, "tänk spårvagn, kör buss". Det är ju ingen som kör med devisen "tänk buss, kör spårvagn"...
Västtrafik skrev:Sommaren 2026 förbättras kollektivtrafiken på Tjörn och Orust. Flera linjer får elbussar samtidigt som direktlinjen mellan Göteborg och Stenungsund får dubbeldäckare. Det står klart sedan Västtrafik avslutat en ny upphandling, där avtalen har tilldelats Buss i Väst AB och Nobina Sverige AB.
Västtrafik hakar på trenden med dubbeldäckare. Är det inte snarare "tänk regionaltåg, kör buss"? Det finns ju inte så många dubbeldäckade spårvagnar kvar...
Till följd av framkomlighetsproblem i Björknäs föreslår kommunen att fler bussar bör trafikera Värmdöleden från Orminge Centrum i stället för att trafikera Värmdövägen genom Björknäs, här bör dubbeldäckare kunna sättas in, precis som vid linje 474 på Värmdö, för att få ett effektivt utnyttjande av ytan i Slussenterminalen.
[...]
Värmdö:
Att kapaciteten (antalet sittplatser per buss) ökar i och med införande av dubbeldäckare ser kommunen positivt på. Värmdö kommuns uppfattning är att bussarna har hög belastning under delar av dygnet, främst under rusning. Att turtätheten föreslås minska för stombusslinje 474 under denna tid behöver kunna motiveras med ett resandeunderlag. Det Värmdö ser som en stor risk är att antalet stående på motorväg kommer öka trots mer kapacitet per buss. Innan förändringarna kan genomföras bör det säkerställas att sittkapaciteten på bussarna är tillräcklig. Värmdö accepterar inte förslaget förrän korrekta siffror på belastning per buss på motorvägen kan redovisas. Medelvärde är inte godtagbart då det förskönar bilden av hur det ser ut när det är som flest som åker.
Både Nacka och Värmdö vill ha dubbeldäckare. Kan det bli fler dubbeldäckare nästa år? Däremot vill Värmdö inte ha minskad turtäthet!