Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Det var väl inte oväntat, men nu har i alla fall Stockholms kommunfullmäktige bestämt sig om att säga upp avtalet med Swedavia om Bromma Flygplats.

Mot bakgrund av den senaste tidens förändringar så är det väl bara en tidsfråga innan regeringen kommer att bestämma detta, men det finns ju fortfarande en risk att SD sätter käppar i hjulen och använder flygplatsens fortsatta existens som gisslan för det "samarbete" som regeringen har med SD.

Det innebär väl att det blir hög tid att börja planera för den framtida kollektivtrafiken. Det kan ju även innebära att flygplatsen läggs ner mycket snarare än man tänkt sig, och då kan ju exempelvis arbeten med att göra vad som nu behöver göras med föroreningar, rivningar och markförberedelser sätta igång tidigare.

Pressmeddelande.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Är det motiverat att förlänga linjen hela vägen till Spånga för att stärka kopplingen till pendeltågen och att skapa en ny tvärförbindelse i nordvästra Stockholm?

(Ett annat alternativ är att förlänga linjen till Vällingby, men då är det primära syftet att förkorta restiden längst ut på grenen snarare än att skapa en förbindelse.)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 14 oktober 2024 22:37 Är det motiverat att förlänga linjen hela vägen till Spånga för att stärka kopplingen till pendeltågen och att skapa en ny tvärförbindelse i nordvästra Stockholm?

(Ett annat alternativ är att förlänga linjen hela vägen till Vällingby, men då är det primära syftet att avlasta Hässelbygrenen och att förkorta restiden längst ut.)
Ja. Tvärbanan skulle fungera utmärkt att förlänga till Vällingby, kanske även till Spånga, men med en eventuellt framtida pendeltågsstation vid Solvalla så kanske det egentligen inte behövs.

Jag har skrivit om det tidigare att en sträckning mellan Vällingby och Ropsten, via den snart före detta flygplatsen, Solna Centrum och Odenplan, skulle fungera utmärkt. Om man snarast lägger ner den f d gulalinjen så skulle man kunna återvinna en del av tunnlarna för att köra spårvagn i i stället, så blir inte bygget helt förgäves.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Jag känner att jag måste recitera ett tidigare inlägg, vilket kan vara relevant för en eventuell förlängning till Spånga:
JohanB skrev: torsdag 10 oktober 2024 23:23 Tanken på hur bytespunkten mellan T-Gul och T-Blå planeras att byggas är avskräckande. Men för att sälja lägenheter i Bromma park så funkar det nog.
Tunnelbana är en förutsättning för att kränga lägenheter! Här är en jämförelse mellan de studerade förslagen:

Kod: Markera allt

Utredningsalternativ                Kostnad         Nytta

Gul linje                       10,9 mdr kr   10,1 mdr kr
Gul linje via Västra skogen     12,8 mdr kr   12,5 mdr kr
Blå linje                        9,4 mdr kr    7,7 mdr kr
Grön linje                      10,4 mdr kr    4,8 mdr kr
Gula linjen var ju favorittippad redan innan idéstudien publicerades. Det nämns dock att de andra linjerna också ska få ett modernt signalsystem:
FUT skrev:Alla förslag medför en ökad belastning på befintligt system. Även de förslag som trafikeras med samma turtäthet som idag kräver ytterligare trafikering till följd av längre sträckning och nya stationslägen. För att kunna hantera den ökade trafiken krävs att signalsystem och kraftförsörjning med tillräcklig kapacitet säkerställs. Därtill behöver regelverk och rutiner anpassas till den ökade trafikeringen. Trafikförvaltningen planerar att byta signalsystem på Grön linje senast 2035 och Blå linje runt år 2045.
Annars hade gula linjen inte bara haft högre turtäthet, utan även bättre öppettider. Med en sträckning via Hagastaden kanske nyttan överstiger kostnaden...
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 15 oktober 2024 2:48, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Återstår då att se om staten om staten stretar emot och behåller arrendet fram till 31/12 2038.
Bekvämt för regeringsplanet ? Återstår då att förklara för skattebetalarna. Bromma går redan nu med avsevärda förluster och så försvinner 90 % av trafiken. Och förklara för invånarna i Stockholm att de inte kan tillgodogöra sig den ekonomiska nyttan av marken förrän 2039.
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av JohanB »

Lennart Petersen skrev: tisdag 15 oktober 2024 2:44 Återstår då att se om staten om staten stretar emot och behåller arrendet fram till 31/12 2038.
Bekvämt för regeringsplanet ? Återstår då att förklara för skattebetalarna. Bromma går redan nu med avsevärda förluster och så försvinner 90 % av trafiken. Och förklara för invånarna i Stockholm att de inte kan tillgodogöra sig den ekonomiska nyttan av marken förrän 2039.
Jag tror att regeringen inser det riktiga att stänga Bromma. Dock så kommer de säkerligen att använda dess nedläggning som ett förhandlingskort mot MP för att få något annat tillbaka, t.ex. Österleden.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev: tisdag 15 oktober 2024 2:44 Återstår då att se om staten om staten stretar emot och behåller arrendet fram till 31/12 2038.
Bekvämt för regeringsplanet ? Återstår då att förklara för skattebetalarna. Bromma går redan nu med avsevärda förluster och så försvinner 90 % av trafiken. Och förklara för invånarna i Stockholm att de inte kan tillgodogöra sig den ekonomiska nyttan av marken förrän 2039.
När det gäller att förklara för skattebetalarna så handlar det inte bara om att flygplatsen går med förstekusk utan även om Stockholm kommuns alternativa inkomster när flygplatsen läggs ner.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: tisdag 15 oktober 2024 19:05
Lennart Petersen skrev: tisdag 15 oktober 2024 2:44 Återstår då att se om staten om staten stretar emot och behåller arrendet fram till 31/12 2038.
Bekvämt för regeringsplanet ? Återstår då att förklara för skattebetalarna. Bromma går redan nu med avsevärda förluster och så försvinner 90 % av trafiken. Och förklara för invånarna i Stockholm att de inte kan tillgodogöra sig den ekonomiska nyttan av marken förrän 2039.
När det gäller att förklara för skattebetalarna så handlar det inte bara om att flygplatsen går med förstekusk utan även om Stockholm kommuns alternativa inkomster när flygplatsen läggs ner.
Det var ungefär det jag skrev.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1509
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Kristofer »

Lennart Petersen skrev: måndag 14 oktober 2024 20:35
Odd skrev: måndag 14 oktober 2024 18:05
Lennart Petersen skrev: måndag 14 oktober 2024 17:47
Publika tidtabeller är inte avskaffade hos SL. De finns kvar på sl.se under reseplanering och tidtabeller. Man kan ladda ner dem som Pdf eller alternativt kan man beställa dem utskrivna på papper och hemskickade gratis.
Teknikaliteter. Som med allt som är på ett sluttande plan så kommer det till slut att ha nått botten. Snart kommer man komma med nån ny uppfinning, "dynamiska tidtabeller" där tidtabellerna, och förarnas tjänster, genereras 2-4 veckor i förväg beroende på prognoser och tidigare utfall, och där den publika kommunikationen kommer att vara att turtätheten anges som ett tidsspann.

Bokmärk detta inlägg så kan vi ta upp det igen när detta är genomfört....
Jag beskrev vad som existerar hos SL i nuläge. Det finns tidtabeller tillgängliga för den resande allmänheten.
Sedan kan man ju fantisera om vad som finns i en framtid. Jag tänker inte bokmärka något utan du får själv återkomma när dina prognoser besannats.
Faktum är att var gäller tunnelbanan så är ju tidtabellerna redan avskaffade. De "tabeller" som tillhandahålles är ju bara en beskrivning av första och sista tåg, ungefärlig turtäthet samt en grov beskrivning av nattrafiken. Innan man flyttade ut tidtabellerna från sl.se så fanns det i alla fall hållplatstidtabeller, men nu finns det ingenting som anger när tågen går, annat än ren sökning i reseplaneraren.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Fortsatt politisk oenighet om ny tunnelbana till Bromma
Mitt i skrev:Ett nytt förslag om hur regionen ska gå vidare med ny tunnelbana till Bromma och resten av Stockholm väntas i trafiknämnden den 26 november.

– Jag vill inte spekulera i hur många som behöver ansluta sig till ett sådant beslut men det är viktigt att understryka att regionen inte klarar av att finansiera ett sådant här projekt själv utan här behövs en dialog med de berörda kommunerna och den statliga nivån, säger Fendert.

Byggtiden för ny tunnelbana brukar vara mellan åtta och tio år, enligt presstjänsten på Förvaltning för utbyggd tunnelbana, plus en föregående planering på mellan fem och sex år. När i tiden spaden kan sättas i jorden för ny tunnelbana i Bromma handlar i slutänden om ett politiskt beslut, enligt Förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Det råder viss oenighet om ny tub till Bromma. Stockholms kommun är med på tåget, särskilt med danska tunneltåg. En station i Hagastaden kan locka Solna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Nästan 15 miljarder för fem kilometer tunnelbana.... Bara i planeringsstadiet är den alltså tre gånger dyrare än Tvärbanans Solnagren och den beräknade kostanden för Tvärbanans historiskt dyra Kistagren per kilometer. Nästan i läge för den f d Gulalinjens hiskerliga nota.

En ombyggnad av busslinjen 4, konvertering av linje 6 med förlängning till Vällingby via flygplatsen och en förlängning av spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten skulle alla inrymmas i den budgeten för en enda pyttetunnelbana på fem kilometer.

Hur stor ekonomisk belastning tål egentligen Sveriges skattebetalare för att bygga svindyr minitunnelbana i Stockholm?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av BSB101 »

Hur stor andel står skattebetalare utanför Stockholm egentligen för när det gäller infrastruktursatsningar i Stockholm? Merparten av statliga pengar kommer väl från trängselskatten?
Us 10
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 26 juni 2023 6:47

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Us 10 »

Odd skrev: lördag 09 november 2024 13:42 Nästan 15 miljarder för fem kilometer tunnelbana.... Bara i planeringsstadiet är den alltså tre gånger dyrare än Tvärbanans Solnagren och den beräknade kostanden för Tvärbanans historiskt dyra Kistagren per kilometer. Nästan i läge för den f d Gulalinjens hiskerliga nota.

En ombyggnad av busslinjen 4, konvertering av linje 6 med förlängning till Vällingby via flygplatsen och en förlängning av spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten skulle alla inrymmas i den budgeten för en enda pyttetunnelbana på fem kilometer.

Hur stor ekonomisk belastning tål egentligen Sveriges skattebetalare för att bygga svindyr minitunnelbana i Stockholm?
Blir väldigt nyfiken på vad du tror kostnaden för Arenastadengrenen är, för jag är rätt övertygad om att du har fel baserat på ovan citat...
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 09 november 2024 13:42 En ombyggnad av busslinjen 4, konvertering av linje 6 med förlängning till Vällingby via flygplatsen och en förlängning av spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten skulle alla inrymmas i den budgeten för en enda pyttetunnelbana på fem kilometer.
FUT och TF har en annan uppfattning:
Enceladus skrev: måndag 21 oktober 2024 17:44 Japp, tunnelbana till Frihamnen är på tapeten igen, och utredningen är försiktigt positiv (se Bilaga 5):
FUT skrev:Tunnelbaneförslaget ger de största restidsnyttorna för boende i innerstaden, främst Norra Djurgårdstaden och Vasastaden, samt i söderort längs med tunnelbanans Gul linje. Att fler resenärer får en markant kortare restid med tunnelbaneförslaget ger stora restidseffekter. Eftersom förslaget innebär en liten fordonsinvestering, att Älvsjödepån kan nyttjas för underhåll och endast ha behov av uppställning i Frihamnen hålls trafikeringskostnaden nere.

[...]

Den förväntade investeringskostnaden för spårvägen mellan Solna och Ropsten, är cirka 10,4 miljarder kronor. Tillkommande investeringar i fordon, depå och uppställningskapacitet förväntas till cirka 1,3 respektive 2,6 miljarder kronor. Förväntad investeringskostnad för tunnelbana mellan Fridhemsplan och Frihamnen är 12,1 miljarder kronor. Tillkommande investeringar i fordon och uppställningskapacitet förväntas till cirka 420 miljoner kronor respektive 1,2 miljarder kronor.

Förslagen bedöms leda till positiva restidseffekter till ett värde av 4,3 miljarder kronor för spårvägsföreslaget och 8,8 miljarder kronor för tunnelbaneförslaget över en period på 60 år.
Men det är svårt att kombinera detta förslag med tunnelbana till Bromma parkstad. I så fall skulle det nog behövas triangelspår vid Fridhemsplan...
Lägg därtill att denna "pyttetunnelbana" väntas bli superbillig i drift. Dessutom älskar yngre resenärer danska tunneltåg:
Di skrev:Varför har det tagit så lång tid för detta att komma till Sverige när det funnits så länge i Danmark?
”När man byggde systemen i Danmark så byggde man det på ett nytt och eget tunnelbanenät. Då är det mycket lättare att implementera och planera för automatiserade tåg från början. Det är svårare att göra om ett system som bygger på att tågen körs av förare som här i Stockholm”, säger Emil Jansson.

Passagerare kan se fram emot en unik upplevelse med självkörande tåg, där man kan se framåt genom tunneln – något som tidigare inte varit möjligt.

”Resan blir mer intressant när man kan se framåt, särskilt för yngre resenärer. Tunnlarna byggs även runda och det är för att vi kommer borra tunnlarna istället för att spränga som vi gör med resten av tunnelbanan”, säger Johan Brantmark.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av daniel_s »

De yngre älskar även kolhydrater och billigt vin men det betyder inte att de har koll på vad som är bra!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Eftersom genomsnittskostnaden för att bygga spårväg i Europa de senaste 15 åren ligger i snitt på kanske 300 miljoner per km, så kan man göra antagandet att kostnader på 1-2 miljarder per km är att betrakta som orimliga. De som trots detta har betalat väsentligt mer kan nog betraktas som lurade, inkompetenta eller både och.

Här är några exempel, exkl rullande material och uppställningsplatser:
Helsingfors, Finland (2021-2027) - Kronbroarna (Kruunusillat): Ca 375 milj/km (10 km)
Lund, Sverige (2017–2020), ca 145 milj/km (5,5 km)
Wien, Österrike – Spårvägslinje D (2010–2019), ca 280 millj/km (4,5 km)
Nantes, Frankrike – Linje 4 (2010–2012), ca 280 milj/km (7 km)
Barcelona, Spanien – Trambaix linje T1, ca 470 milj/km (8,5 km)
Bergen, Norge – Bybanen (2010–2017, ca 320 milj/km (10 km)
Tammerfors, Finland (2017-2021) - Första etappen: ca 200 milj/km (15 km)
Helsingfors, Finland (2019-2024) - Spårjokern (Raide-Jokeri): Ca 180 milj/km (25 km)

Beroende på hur man räknar snittet, så får jag det till ca 262 miljoner per km, om man räknar hela sträckan, och drygt 280 miljoner om man tar snittet av snittkostnaden per km. Jag har medvetet tagit med projekt som ännu inte är färdiga för att få med även nutida siffror och har av uppenbara skäl exkluderat projekt som har extremkostnader då de knappast har någon relevans för vad man faktiskt kan bygga för.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

SD svänger om Bromma – byter fot om flyget
Mitt i skrev:"SD har på kort sikt föreslagit att flygplatsen ska bli en innovationshub för elflygsplan."

Samtidigt konstaterar Gabriel Kroon att det finns en "överväldigade majoritet" i kommunfullmäktige för att inte förnya markavtalet för flyget efter 2038.

Om det inte finns en politisk majoritet för att behålla Bromma flygplats så kommer debatten handla om vilka bostäder som ska byggas på flygfältet, skriver Kroon.
SD i Stockholms kommun byter fot om Bromma flygplats. Nu handlar frågan snarare om vilka bostäder som ska byggas på flygfältet. FUT vill bygga tunnelbana:
Stordåhd Kommunikation skrev:Men Region Stockholm nöjer sig inte med det. Nyligen parenterades en utredning om framtidens tunnelbane- och spårutbyggnader. Ett 20-tal förslag på möjliga utbyggnader har presenterats. Bland annat tunnelbana till Bromma Parkstad, där flygplatsen ligger idag.
Flygprognos för 2065 kan bli Brommas vändning
SvD skrev:Trafikverkets prognoser pekar också på att inrikesflyget kommer att öka snabbt efter 2045 för att nå över 9 miljoner passagerare om året till 2065.

– Ny teknik med en grön omställning gör att vi kan få en helt ny syn på luftfarten. I det läget kanske Bromma behövs, säger Jean-Marie Skoglund.
Regeringen har däremot inte gett upp hoppet om flygplatsen. Den ska räddas av den gröna omställningen. Men det gröna flyget blir inte nödvändigtvis billigare:



Alternativ till fossila bränslen - t.ex. biobränslen, e-bränslen och vätgas - är i regel dyrare, vilket minskar efterfrågan. I praktiken krävs eldrivna flygfarkoster för att göra flyget populärare - och därmed rädda Bromma flygplats. Samtidigt införde samma regering högre skatt på grön el än på diesel, vilket knappast gynnar elektrifieringen. Dessutom har Sverige en stark lobby för biobränslen - biogas skattebefrias helt medan pumplagen exkluderar el. Denna lobby kan sänka flyget.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Odd »

Det finns en oproportionellt stor andel önsketänkande om att batteriflyg på något sätt löser alla problem, inklusive energiåtgång och batteriprestanda, trots att det inte finns någon hittills känd teknisk landvinning som talar för att elektriskt batteriflyg skulle bli något annat än minst lika energikrävande som idag. Och det önsketänkandet verkar hämmande på samhällsutvecklingen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7427
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det här är meningslösa spekulationer, även utan propagandakollektivet "Enceladus" plakatblaffor. Ingen vet vilka politiska majoriteter som råder i Riksdagen resp Stockholm KF 2038. Det kan hända saker innan dess också, även spekulationer kring detta är meningslösa.

Däremot går det ju bra att skriva om trådens ämne. T.ex.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 03 februari 2025 21:25 Det här är meningslösa spekulationer, även utan propagandakollektivet "Enceladus" plakatblaffor. Ingen vet vilka politiska majoriteter som råder i Riksdagen resp Stockholm KF 2038. Det kan hända saker innan dess också, även spekulationer kring detta är meningslösa.

Däremot går det ju bra att skriva om trådens ämne. T.ex.
Du har en poäng, men samtidigt tar det lång tid att planera bostäder och infrastruktur. 2038 är inte lika avlägset som det har varit. Det kan mycket väl komma beslut under de närmaste säg fem åren som låser fast vad som ska hända med flygplatsen.

Någon som vet mer om den kommande lokaliseringsutredningen för tunnelbana förresten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar