Vid behov tar jag med mig min cykel i tunnelbanan och på bussen tack vare den unika status som en hopfällbar cykel besitter i kollektivtrafiken.
Tunnelbanans unika status
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hans Wibacke
Re: Tunnelbanans unika status
Ett av problemen med konceptet tunnelbana är att konsekvenserna av ängsliga tjänstemäns och ignoranta lagstiftares orimliga riskkalkyler blir så dyra att genomföra.Enceladus skrev: ↑onsdag 30 oktober 2024 22:45SL: Stopp för elsparkcyklar i tunnelbanan
Jag håller med om att behovet är större på pendeltågen, men de går ju inte alltid. Hur blir det med nattbussarna? Cykelresenärer har redan problem på natten.SVT Nyheter skrev:Det är redan förbjudet att ta med större elsparkcyklar på tunnelbanan men nu utökar SL sitt förbud. Nu stoppas även de mindre hopfällbara varianterna men även andra mindre elektriska åkdon så som hoverboards. Litiumbatterierna utgör en brandrisk.
Det är dock fortsatt okej att ta med sina hopfällbara elsparkcyklar på pendeltåget. Risken bedöms där vara mindre samtidigt som behovet är större.
Dessutom har ju andra skumma brandsäkerhetskrav de senaste åren påtvingat märkliga glasdörrar vid vissa plattformar. Orsaken anges vara att man måste ha brandceller men jag kan inte se någon brandsituation där dessa dörrar hjälper. Jag kan däremot se hur de avsevärt försvårar utrymning från platform till gata.
Så kan kollektivtrafiken öka sin marknad
En färsk studie har kommit fram till att resenärerna föredrar hög turtäthet och lång öppettid framför allt annat. Således har tuben en unik status i just Stockholm!Bussmagasinet skrev:I särklass viktigast för att få fler att välja kollektivtrafiken är hög turtäthet och lång öppettid, det vill säga att trafiken är igång under en stor del av dygnet. Och det behöver inte bli dyrare att satsa på det. Istället kan man justera den trafik som körs idag, konstaterar studien.
Där slås det fast att ett framgångsrikt linjenät ska vara enkelt med få linjer och att trafiken koncentreras till dessa linjer.
[...]
Trafikens öppettider är viktig. Kör hellre färre turer på kvällen men under en längre tid så att öppettiden är god, rekommenderar rapporten.
Dessutom rekommenderar rapporten en snäv tidtabell så att regleriden vid ändhållplatserna minimeras. Det verkar nämligen inte som att resenärer väljer bort kollektivtrafiken på grund av mindre förseningar. Därför är det bättre att optimera körtiden så att bussen rullar när den är i trafik.
Inget nytt under solen om turtäthetens betydelse. Det skrev jag om i min trebetygsuppsats i företagsekonomi (om kollektivtrafikens ekonomi) för drygt 50 år sedan.
Nä, men öppettidens betydelse tycks vara mindre bekant:
Därför vill Solna kommun ha tunnelbana vid Solna station...Enceladus skrev: ↑torsdag 07 november 2024 11:25 Svensk Kollektivtrafik och Tyréns presenterade nyligen en jämförande studie där ovanstående synpunkter får vatten på sin kvarn:
Som bekant har både Malmö och Lund avbrottsfri trafik medan Upptåget har mycket sena avgångar. Kommer SL äntligen att ta hänsyn till resenärernas behov?Svensk Kollektivtrafik skrev:Det som leder till fler resenärer verkar vara hög turtäthet och lång öppettid. Sambandet mellan marknadsandel och turtäthet respektive öppettid är i särklass de starkaste sambanden som vi identifierat.
[...]
Tillhandahåll hellre färre turer på kvällen men under en längre tid så att öppettiden är god.
[...]
Malmö och Uppsala är de största städerna som ingått i analysen men Lund kommer på plats 8 av de 16 städer som analyserats dvs storleken är inte allt. Det som dessa städer har gemensamt är att de har hög turtäthet både dag och natt samt lång öppettid.