Göteborgs tråkigaste spårvagnshållplats?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wax

Göteborgs tråkigaste spårvagnshållplats?

Inlägg av wax »

Nån som har förslag på vilken den tråkigaste hållplatsen är i Göteborg, miljömässigt? Sälöfjordsgatan, den ligger väl ändå ganska bra till?
jesper

Re: Göteborgs tråkigaste spårvagnshållplats?

Inlägg av jesper »

Frihamnen, inklämd mitt i en sexfilig trafikled utan skydd mot buller eller stänk från vägen.
wax

Inlägg av wax »

jesper skrev: lördag 26 oktober 2024 20:58 Frihamnen, inklämd mitt i en sexfilig trafikled utan skydd mot buller eller stänk från vägen.
Oh, den hade jag glömt! Håller med dig! Dessutom inte så många resande.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kungssten är inte heller så kul. Där är man visserligen inte mitt i leden utan vid ena kanten, men det är nog mera och snabbare (=bullrigare) trafik där. Om jag ska byta från elvan till nian så gör jag det inte vid Kungssten utan vid Sandarna.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Och sedan ombyggnaderna av trafiklederna omkring 1970 måste man vid Kungssten använda trappor för att nå områdena söder om spårvägshållplatsen. Busshållplatsen har också fått en sämre placering.

Bild från 1948 (Gamla Handelstidningen):
Bild
Busshållplatsen låg till höger i bilden; omedelbart bredvid spårvägsspåren.

Bild från tidigare i år:
Bild
Busshållplatsen skymtar uppe till vänster. Man behöver dock inte använda trappan (som syns mellan spårvagnarna) för att nå bussarna, utan kan nyttja den något primitiva gångväg från vilken jag tog bilden.

Den snedställda betonganordningen för att stoppa vagnar på stickspåret är också intressant.
/Gunnar Ekeving
wax

Inlägg av wax »

Harald skrev: lördag 26 oktober 2024 21:12 Kungssten är inte heller så kul. Där är man visserligen inte mitt i leden utan vid ena kanten, men det är nog mera och snabbare (=bullrigare) trafik där. Om jag ska byta från elvan till nian så gör jag det inte vid Kungssten utan vid Sandarna.
Kungssten har jag inte tänkt på förut, jag tycker den är rätt trevlig. Dom flesta hållplatser på Saltholmenlinjen tycker jag om.

Rambergsvallen är väl inte så rolig den heller?
Skriv svar