Mitt i skrev:Förbudet gäller också reklam för fossila bränslen och fossilt drivna produkter.
[...]
– Jag är stolt över att vi i Region Stockholm visar resten av landet att det är möjligt att fatta den här typen av beslut, och inte minst förbudet mot fossilreklam. Vi hoppas på att inspirera fler, säger Fendert.
[...]
– I ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från vänsterstyrets nedläggningspolitik är det fel att minska intäkterna med 30 miljoner kronor. Det behövs fler intäkter och inte färre. Dessutom slår styret knut på sig själva genom att förbjuda såväl bussbolag som egna Waxholmsbolaget från att göra reklam i SL-trafiken, sa [oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M)] till Bussmagasinet i våras.
Enligt min mening kan olja jämföras med kokain - olja säljs av skurkstater och dess konsumtion orsakar stor skada. Rekreativ användning av olja skulle troligen ha varit förbjuden om olja hade upptäckts idag. Därför är det utmärkt att reklam för fossila bränslen förbjuds i SL-trafiken.
Samtidigt har SL länge varit en motståndare till elektrifiering - egentligen fram till maktskiftet för två år sedan. Detta innebär att en stor del av trafiken alltjämt drivs av diesel eller gas. Busstrafiken går dock uteslutande på biobränslen, men båttrafiken gör inte ens det. Får SL marknadsföra sin trafik i den egna trafiken?
Mitt i skrev:Nykterhetslobbyn och moralpredikanter ska inte diktera villkoren för SL eller stockholmarna. Det anser M-politikerna Kristoffer Tamsons och Christer Matson, som strax innan midsommar lämnade in en motion om att tillåta alkoholreklam i SL-trafiken.
De pekar på behovet att öka intäkterna med tanke på SL:s väntade underskott på 1,3 miljarder kronor nästa år. "En mer tillåtande reklampolicy är en möjlighet", skriver Tamsons och Matson i sin motion.
Men förslaget avfärdas nu helt av regionens trafikförvaltning, som påpekar att reklam för alkoholhaltiga drycker i sådana miljöer är förbjuden enligt Alkohollagen och i gällande branschöverenskommelser.
Av allt att döma blir det ingen alkoholreklam i SL-trafiken. I så fall är det troligt att oljereklam inte heller tillåts. Därmed ligger bollen hos Waxholmsbolaget...
Mitt i skrev:Med de nya avtalen ökar den garanterade intäkten till 600 miljoner per år, totalt 4,2 miljarder under den sjuåriga avtalsperioden.
Den årliga intäktsökningen på 200 miljoner motsvarar ungefär vad SL sparat under 2024 på att lägga ner busslinjer och dra in på turtätheten i innerstan.
[...]
Ett av avtalen gäller så kallade konceptstationer – tolv inom tunnelbanan och två pendeltågsstationer – där JCDecaux får möjlighet att utveckla större kampanjer och aktiviteter.
De övriga avtalen gäller bussväderskydd, vanliga stationer och fordon. I det senare avtalet får Clear Channel möjlighet till ökad foliering av samtliga fordonsslag – tåg, spårvagnar, bussar och fartyg – det vill säga reklam som täcker en stor del av fordonets yta.
Reklam för Waxholmsbolaget behövs uppenbarligen inte!