Jag tror inte AB Stockholms Spårvägar, driftbolaget för Djurgårdslinjen, säger så mycket i frågan.Mats skrev:Om det däremot är SS eller liknande så tror jag att de litar väl på fakta men betraktar dem som troligen vinklade till spårvägens fördel, och att de är mer tveksamma till om SS verklgien representerar en stor opinion.
Eller ?
Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Knappast förbindelse i ytläge här
Kom på att jag inte kommenterat dettaVeVen skrev:kring nollakternativUlrik Berggren skrev:Det enda kruxet i detta resonemang är att Vägverket, som någon sorts alibi åt miljöpartiet, har ett alternativ till utbyggd vägtunnel som, något diffust, bygger på att "kollektivtrafiken förbättras".Är det någon här som hört vad man har för planer, mer konkret?
Till saken hör att man, vid alla större infrastrukturinvsteringar, enligt lag måste utreda ett "nollalternativ" till utbyggnadsalternativen. Och jag antar att Vägverket anser att detta kriterium blir uppfyllt om man har ett alternativ som, i värsta fall, består av lite vaga formuleringar om förbättringar i kollektivtrafiken. Men finns det några konkreta, och i detta fallet nyskapande, förslag
![]()
Nollalternativ betyder i dessa sammanhag att man inte gör något alls, mer än att underhålla det befintliga. Således kan inte ens vaga löften om kollektivtrafikutbyggnader kallas nollakternativ.

För vad är ett "nollalternativ" egentligen? Ofta när Ban- eller Vägverket ställer olika utredningsalternativ mot varandra så är nollan inte ett status quo.
Ett par exempel:
Banverkets nollalternativ vid utredningen av kustbanan mellan Kalix och Haparanda utgörs av en upprustad och moderniserad järnväg över Karungi, mot de andra alternativen som gick direkt längs kusten. Tror det dessutom ingick en del nya mötesstationer i nollan här.
Vägverkets nollalternativ (jag minns särskilt det som tillhörde Arningeleden i Täby/Vallentuna, som blev klar 1999) består oftast i en "uppgraderad" befintlig väg. Detta kan innefatta trafiksäkerhetshöjande åtgärder, mittbarriär och bygge av parallellvägar. Således ganska stora ingrepp; man behöver ofta öka vägområdet en del.
Så var det sagt

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Svenska Spårvägssälskapet då ?bruse skrev:Jag tror inte AB Stockholms Spårvägar, driftbolaget för Djurgårdslinjen, säger så mycket i frågan.Mats skrev:Om det däremot är SS eller liknande så tror jag att de litar väl på fakta men betraktar dem som troligen vinklade till spårvägens fördel, och att de är mer tveksamma till om SS verklgien representerar en stor opinion.
Eller ?
Ska vi göra om det här till en tråd om varför adressen hit (bl.a.) är ss.se och inte sss.se ?


- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Knappast förbindelse i ytläge här
Hej igen!VeVen skrev:
---8X---
b) Man tar fasta på vägverkets formuleringar och antar att det ändå finns vissa möjligheter till påverkan i alla fall. Man behöver här inte vara så naiv att man inte inser att någonstans så har man redan en färdig lösning i bakhuvudet. Genom att utnyttja den möjlighet som samrådet ger att lämna in synpunkter har man i alla fall en möjlighet att delta i den allmänna debatten. Kom ihåg att de inlämnade synpunkterna är offentliga handligar! Därför kan det vara värt besväret att försöka skriva ihop en välformulerad synpunkt.
Det framgår väl ganska tydligt vad jag tror är den mer konstruktiva utgångspunkten. Men! det är litet bråttom nu! Tidsgränsen för att lämna in synpunkter är 25 november. Det är bara två veckor dit! Det är alltså hög tid att börja skriva ihop nåt, och att försöka få någon intresseförening med på noterna kanske!
Är det någon som gjorde någon inlaga till Vägverket angående östlig förbindelse? Själv ansåg jag tyvärr arbsinsatsen för stor i förhållande till vad man kan vänta att de tar hänsyn till, eller ö h t läser. När allt kommer omkring är det de mäktiga särintressena och politisk slentrian som styr många av de viktiga infrastruktursatsningarna i länet

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Knappast förbindelse i ytläge här
Sanningen att säga så blev det inte av, och det skyller jag varken på dumma politiker eller ondskefulla tjänstemän. Blir det inte som jag tycker får jag alltså skylla mig själv. Demokratin förutsätter en viss arbetsinsats från den som vill delta. Ett sätt att påverka mer effektivt är att gå via intresseorganisatiooner, någon befintlig, eller nån nystartad. Det underlättar för den som vill göra sin röst hörd.Ulrik Berggren skrev:Hej igen!
Är det någon som gjorde någon inlaga till Vägverket angående östlig förbindelse? Själv ansåg jag tyvärr arbsinsatsen för stor i förhållande till vad man kan vänta att de tar hänsyn till, eller ö h t läser. När allt kommer omkring är det de mäktiga särintressena och politisk slentrian som styr många av de viktiga infrastruktursatsningarna i länet
Glöm heller inte att det är val snart. Det fina med representativ demokrati är att röstningen är så enkel och smidig att genomföra, jämfört med en ständig ström av folkomröstningar, eller ofta återkommande stormöten till exempel.
Därför är det dags nu att börja granska kandidaterna inför kryssningen av valsedeln. Kom ihåg att vi har de politiker, och därmed de tjänstemän vi förtjänar.
Räcker inte det, återstår väl bara någon slags upplyst despoti, eller?
Vägverket verkar ännu inte vara klara med sammanställningen av inkomman synpunkter på projektet om den östliga förbindelsen. Däremot kan man hämta mötesesanteckningar och enkätsvar från samrådsmötet.
Re: Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?
Regeringen öppnar för privat byggande av Östlig förbindelseEnceladus skrev: ↑onsdag 22 februari 2023 2:08Det verkar inte vara bekant för skribenten att Sverige har en tradition av regeringsbyten. I praktiken kan infrastrukturprojekt bara pausas. Nuvarande regering kommer förmodligen att besluta att bygga Östlig förbindelse, trots att den "stoppades" tidigare. På samma sätt kan nästa regering besluta att införa höghastighetståg. Ostlänken är den dyraste delen av nya stambanor, och den pausas inte ens. Nästa regering kan fortsätta utbyggnaden obehindrat.
Som bekant går det inte att stoppa infrastrukturprojekt, bara pausa eller ersätta. Vänsterpartiet har tidigare föreslagit att bygga Östlig förbindelse utan vägbana. Men av detta blev intet, och därför återuppstår det ursprungliga projektet. Kan det bli någon attraktiv spårtrafik med privat byggande? Nu är bilen förstås i fokus:Mitt i skrev:Förslaget att bygga en ny väg- och spårförbindelse i en tunnel mellan Nacka och Norra Djurgården har drivits av Moderaterna i ett antal år, men frågan har legat parkerad i brist på finansiering.
Nu förklarar regeringen sig vara villig att prova alternativa sätt att finansiera bygget, och att låta en annan aktör än statliga Trafikverket projektera och bygga tunneln.
"Regeringen avser också att /.../ utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm", skriver man i budgeten.
Flera utredningar har redan konstaterat att med bara busstrafik så blir det en minskad kollektivtrafikandel, och vad denna regering prioriterar är ju uppenbart...DN skrev:Den genomsnittliga, årliga tillväxttakten i Stockholmstrafiken är enligt Trafikverket 2,2–2,4 procent. På Värmdöleden har trafiken ett genomsnittsdygn ökat från cirka 45 000 till 70 000 fordon från 1997 till 2017. På Södra länken har den ökat från cirka 50 000 till 65 000 fordon från 2004 till 2016.
Vägtrafikarbetet – mängden trafik mätt i fordonskilometer – i Stockholms län beräknas öka med cirka 45 procent till 2040. Antal fordon som passerar Saltsjö-Mälarsnittet, det vill säga kör över Västerbron, Centralbron eller Guldbron vid Slussen, förväntas öka mer, nästan 60 procent.
Med en alternativ väg över Saltsjö-Mälarsnittet kommer, enligt Trafikverket, en omfördelning av trafiken att ske. I vägnätet kommer de centrala delarna av Stockholm att avlastas, framför allt Essingeleden och de tre broarna.
Re: Stockholm: Östlig förbindelse, kollektivtrafikkoppling?
Årets trådlyft?
Nåväl. Om man nu bygger spårväg på bron, hur skall denna betala avgifter i så fall? Blir det ett nytt Arlanda Express, där man måste köpa en speciell tilläggsbiljett till SL-biljetten för att få åka på bron?
Nåväl. Om man nu bygger spårväg på bron, hur skall denna betala avgifter i så fall? Blir det ett nytt Arlanda Express, där man måste köpa en speciell tilläggsbiljett till SL-biljetten för att få åka på bron?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.