Oavsett bakomliggande orsak får Ukrainas flygvapenchef generallöjtnant Mykola Oleshchuk ta på sig ansvaret och tvingas därför avgå.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 22:21Det vet jag inte (och har inte heller påstått - uppgiften ovan är som synes från Kyiv Independent), och ingen annan heller. Därför bör man avstå från spekulationer och ryktesspridning av detta slag.Enceladus skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 22:17Det var väl inte piloten som gjorde fel, utan luftförsvaret:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 29 augusti 2024 20:23 F-16 är inget enkelt flygplan att hantera, mer kapabelt än Mig-29 men också svårare att flyga. Sedan räcker det inte bara med att kunna flyga planet rent tekniskt, det krävs också mycket träning för att använda planet på ett taktiskt riktigt sätt. Att bekämpa fientliga missiler är en mycket svår uppgift, någon som de brittiska piloterna inom RAF fick erfara när de bekämpade hitleristernas V-1-missiler under WW2. Det är heller ingenting okänt för Ukrainas flygvapen, den här typen av bekämpning har förekommit där tidigare.
På samma sätt kan inte Butch Wilmore och Suni Williams klandras för Boeings oförmåga att skicka hem dem...Dmitri Alperovitch skrev:An allegation that the Ukrainian F-16 was shot down in a friendly fire accident by a Patriot battery. Very tragic if true. @Justin_Br0nk warned about this very issue on the recent @GeopolDecanted episode about Ukrainian use of F-16s…
Uppgifterna verkar dessutom härstamma från den här figuren: Scandalous MP Mariana Bezuhla to be expelled from parliamentary committee (The New Voice of Ukraine)
Hon verkar ligga i något slags verbalt krig mot det ukrainska överkommandot i allmänhet och generalöverste Syrskyj i synnerhet, och därmed indirekt mot presidenten själv (vars parti "Folkets Tjänare" hon tvingats lämna). Som inte verkar veta riktigt vilket ben han ska stå på: Zelensky Removes a Top General Amid Criticism of Excessive Casualties
Den sista meningen i Enceladus-kollektivets, ja vad man nu ska kalla det, är förstås bara trams i sammanhanget och fullständigt ovidkommande.
Med risk för att låta som en annan Mariana Bezuhla så framförde jag redan förra året att att detta borde gjorts tidigare: viewtopic.php?p=417141#p417141