Ukrainas försvarsmakt bekräftar nu att överste Mes (postumt befordrad) stupat medan har bekämpade ryska kryssningsmissiler och UAV-er
Kyiv Independent skrev:Earlier the same day, Ukraine's Air Force announced that pilot Oleksii Mes with the call sign "Moonfish" had been killed on Aug. 26.
"Oleksii destroyed three cruise missiles and one attack drone while repelling a massive Russian combined air and missile attack," the Western Air Command said.
Ukraine's Defense Ministry has established a special commission to investigate the causes of the crash.
Det är vad vi vet. Överste Mes var tydligen i USA tidigare, tillsammans med den sedermera stupade majoren Andrii "juice" Pilshchykov, för att promota
F-16-överlämningen. Nu har Ukrainas försvarsmakt förlorat två av sina mest kvalificerade krigsmän. Även om den materiella förlusten är beklagligt, är förlusten av en pilot värre, både humanitärt och militärt:
The War Zone skrev:While Ukraine was almost inevitably going to lose an F-16 at some point, the timing could hardly be worse. According to the WSJ, only six examples of the fighter had arrived in Ukraine as of Monday. The source of this figure is a second unnamed U.S. official. However, with around 85 F-16s having been made available, it’s the loss of an F-16 pilot that will be even more troubling for Ukraine.
According to a late July report in the Washington Post, only six Ukrainian pilots had qualified to fly the F-16 in combat by that point, limiting the number of sorties that could be flown each day. The loss of one of the first Ukrainian pilots to be trained on the F-16, and therefore an experienced combat aviator, will make this an even heavier blow.
F-16 är inget enkelt flygplan att hantera,
mer kapabelt än Mig-29 men också
svårare att flyga. Sedan räcker det inte bara med att kunna flyga planet rent tekniskt, det krävs också mycket träning för att använda planet på ett taktiskt riktigt sätt. Att bekämpa fientliga missiler är en mycket svår uppgift, någon som de brittiska piloterna inom RAF fick erfara när de bekämpade hitleristernas V-1-missiler under WW2. Det är heller ingenting okänt för Ukrainas flygvapen, den här typen av bekämpning har förekommit där tidigare.
Enligt uppgift har ryssarna ställt in sina kryssningsmissiler för att färdas på så låg höjd som möjligt. En bekämpande pilot måste alltså vara extremt uppmärksam på den värsta olyckstypen av alla; CFIT -
controlled flight into terrain, dvs. när det av misstag går rätt ner i backen. Nyare varianter av F-16 är utrustade med automatik som ska försöka förhindra denna typ av olyckor -
Auto GCAS (Ground Collision Avoidance system)