Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Nu är kanske forumets intresse för vad som händer i Norrköping begränsat, men jag tänkte ändå komma med en liten lägesrapport.
Ett större spårarbete påbörjas 10 december där spåret ska bytas i Klockaretorpet mellan ungefär hållplats Bastuban och Skarphagsgatan, ca 1 km. Förutom att gammal spår byts ska också banan få en ny dragning mellan hållplatserna Folkets park och SMHI där banan inte längre ska gå på egen banvall, utan i blandtrafik i Folkborgsvägen. Detta ger en något förkortat linjesträckning samtidigt som kurvorna får större radier. Vändslingan flyttar även till ett nytt (eller snarare nygammalt) läge något längre söder ut. Hållplats Folkets park läggs ned, medan hållplatserna SMHI och Skarphagsgatan flyttar närmare varandra. Av de illustrationer som finns så verkar det som att banan kommer att få grässpår, förutom den nya blandtrafiksträckan så klart.
Info från Norrköpings kommun
Bildlänk från NT
Så vitt jag vet är de äldsta delarna av detta spår är från 1975 och har aldrig bytts. Hastigheten är, sen en tid tillbaka, begränsad till 30 km/h på denna del, vilket jag förmodar beror på slitet spår.
Spårvagn ersätts med buss på sträckan Folkets park-Klockaretorpet mellan december 2023 till mars 2024.
Under perioden mars 2024 och augusti 2024 ersätts spårvagn med buss mellan Söder tull-Klockaretorpet.
Mellan augusti till december 2024 kan spårvagnarna åter gå till Folkets park då den nya vändslingan är klar.
Hela banan öppnar för spårvagnar efter ett år, i december 2024.
Ett större spårarbete påbörjas 10 december där spåret ska bytas i Klockaretorpet mellan ungefär hållplats Bastuban och Skarphagsgatan, ca 1 km. Förutom att gammal spår byts ska också banan få en ny dragning mellan hållplatserna Folkets park och SMHI där banan inte längre ska gå på egen banvall, utan i blandtrafik i Folkborgsvägen. Detta ger en något förkortat linjesträckning samtidigt som kurvorna får större radier. Vändslingan flyttar även till ett nytt (eller snarare nygammalt) läge något längre söder ut. Hållplats Folkets park läggs ned, medan hållplatserna SMHI och Skarphagsgatan flyttar närmare varandra. Av de illustrationer som finns så verkar det som att banan kommer att få grässpår, förutom den nya blandtrafiksträckan så klart.
Info från Norrköpings kommun
Bildlänk från NT
Så vitt jag vet är de äldsta delarna av detta spår är från 1975 och har aldrig bytts. Hastigheten är, sen en tid tillbaka, begränsad till 30 km/h på denna del, vilket jag förmodar beror på slitet spår.
Spårvagn ersätts med buss på sträckan Folkets park-Klockaretorpet mellan december 2023 till mars 2024.
Under perioden mars 2024 och augusti 2024 ersätts spårvagn med buss mellan Söder tull-Klockaretorpet.
Mellan augusti till december 2024 kan spårvagnarna åter gå till Folkets park då den nya vändslingan är klar.
Hela banan öppnar för spårvagnar efter ett år, i december 2024.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Förhållandevis lång avstängning för 1000 meter dubbelspår, tippar att de är klara efter 10 månader.
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Nu framgår ju inte allt som ska göras av dessa artiklar. Man ska bl.a sänka spåret mellan Folkborgsvägen och Gustav Janzéns Gata, där det idag går över en omotiverad backe. Detta medför såväl sprängning som en del ledningsflytt (sänkning). Sen sker ju dessa byggen bara på normal arbetstid, för att hålla ner kostnader.Hechtwagen skrev: ↑måndag 04 december 2023 8:35 Förhållandevis lång avstängning för 1000 meter dubbelspår, tippar att de är klara efter 10 månader.
Sen kanske vi ska säga att man ju här flyttar spårvägen från egen banvall till att köra i gatan, vilket ju är ovanligt, men som vi vet fungerar mycket bra här i staden.
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Är detta fortfarande aktuellt? Tidigare framgick detta av infomationen på kommunen hemsida om projektet. Upphandling startades, men eftersom endast ett anbud kom in som kommunen tyckte var oacceptabelt dyrt avbröts allt. Senare upphandlades det på nytt, samtidigt som alla omnämningar om sänkning av banvallen och bygge av gångbro över spårvägen hade tagits bort från hemsidan. Kan detta ha prutats bort för att sänka kostanderna?leifd skrev: Man ska bl.a sänka spåret mellan Folkborgsvägen och Gustav Janzéns Gata, där det idag går över en omotiverad backe.
Det jag är fundersam över är hur det ska fungera om bilar blir ståendes på Folkborgsvägen i väntas på att svänga ut på Hjalmar Brantings gata i den nya korsning som ska byggas där. Nån enstaka bil ser inte ut att stå i vägen, men blir det bara 2-3 stycken så hindras spårvagnar bakom bilarna från att svänga in på banvallen in mot centrum.leifd skrev: Sen kanske vi ska säga att man ju här flyttar spårvägen från egen banvall till att köra i gatan, vilket ju är ovanligt, men som vi vet fungerar mycket bra här i staden.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Det kanske byggs en ficka för svängande trafik om det behövs?
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Vet ju inte jag, men förutsätter att det fanns ett behov av det som fortfarande finns. Fråga kommunen.X12 skrev: ↑tisdag 05 december 2023 19:29Är detta fortfarande aktuellt? Tidigare framgick detta av infomationen på kommunen hemsida om projektet. Upphandling startades, men eftersom endast ett anbud kom in som kommunen tyckte var oacceptabelt dyrt avbröts allt. Senare upphandlades det på nytt, samtidigt som alla omnämningar om sänkning av banvallen och bygge av gångbro över spårvägen hade tagits bort från hemsidan. Kan detta ha prutats bort för att sänka kostanderna?leifd skrev: Man ska bl.a sänka spåret mellan Folkborgsvägen och Gustav Janzéns Gata, där det idag går över en omotiverad backe.
Kan inte se att detta skulle vara något som helst problem. Funkar väl i alla andra korsningar i staden, så var det skulle bli problem här förstår jag inte. Signalering som den vid Västra station kan ju tillgripas som stöd för velputtar annars.X12 skrev: ↑tisdag 05 december 2023 19:29Det jag är fundersam över är hur det ska fungera om bilar blir ståendes på Folkborgsvägen i väntas på att svänga ut på Hjalmar Brantings gata i den nya korsning som ska byggas där. Nån enstaka bil ser inte ut att stå i vägen, men blir det bara 2-3 stycken så hindras spårvagnar bakom bilarna från att svänga in på banvallen in mot centrum.leifd skrev: Sen kanske vi ska säga att man ju här flyttar spårvägen från egen banvall till att köra i gatan, vilket ju är ovanligt, men som vi vet fungerar mycket bra här i staden.
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
I måndags, 19 augusti, invigdes den första etappen av ombyggnaden från Söderleden fram till Folkets park. Den andra och sista etappen ska bli klar till mitten av december. Jag var förbi och tittade och blev lite besviken över delar av utformingen av spårvägen m.m. Tycker man har gjort vissa saker onödigt påkostade medan man snålat in på andra saker.
Så här ser spårvägen längs Hjalmar Brantings gata ut, vy från Skarphagsgatan hållplats och västerut:

Banvallen är en järnvägsliknande makadambanvall, utan gräs, och med höga stängsel längs båda sidor om spåren. Jag är 177 cm lång och har stängslets överkant i ansiktshöjd, betydligt högre stängsel än någon annan stans i stan. En stark kontrast mot hur det ser ut ett stenkast bort på andra sidan Söderleden där det är grässpår utan stängsel (länk till Google Maps).
Intill hållplatsen och vändlingan vid Folkets park har det öppnats en ny vägkorsning där Folkborgsvägen ansluter till Hjalmar Brantings gata. Här övergår spårvägen från egen banvall till att istället gå i blandtrafik i gatan. Av någon anledning har man valt att göra hela korsningen fullständigt signalreglerad för all trafik. Jag räknade till omkring 30 signalstolpar omkring korsningen. Det finns en liknande korsning i stan där spårvägen också går parallellt med en huvudled på egen banvall för att sen svänga av in på en sidogata och gå i bland trafik: nämligen Trozelligatan-Albrektsvägen. Även där finns in- och utfart från en vändslinga i direkt anslutning till korsningen. Vid Trozelligatan finns det dock inga signaler alls. Jag förstår inte varför man kan anse att det behövs 30 signalstolpar här, men inte en enda på ett annat liknande ställe.
Vid hållplats Skarphagsgatan finns det också en plankorning över banvallen. Den ligger numera i direkt anslutning till hållplatsen och jag kan tycka att man skulle kunna utforma korningen som en oreglerad lågfartskorsning i stil med den vid Ringdansens centrum. Istället är denna korsning signalreglerad med totalt 12 stolpar.
Jag noterar även att man har placerat väderskydd och realtidsskärmar vid Skarphagsgatans båda hållplatslägen, även i riktning mot Klockaretorpet. Antalet påstigande i den riktningen borde vara mycket litet så här långt ut på linjen. Även Folkts park har fått väderskydd och realtidsskärmar, men detta är en hållplats som normalt inte kommer användas annat än vid trafikstörningar. Hållplatsen ligger nämmligen inne i slingan och inte ute på huvudspåret.
Vidare har man inte iordningställt några hållplatslägen för ersättningsbussar vid hållplats Skarphagsgatan. Standardlösningen på alla andra hållplatser vid sidoförlagd banvall är att bussen kan angöra spårvägens ena plattform, men här är det ett staket mellan plattform och körbana. Se bild nedan:

Som synes i bilden går det att korsa banvallen vid hållplatsens västra ände, men däremot går det inte att korsa vägen då staketet sätter stopp. Man kan dock se av spåren i jorden att folk redan går här och tränger sig igenom den smala springa mellan det höga stänglset och det lägre staktet vid hållplatsen. Här kunde man gott gjort ett övergångsställe.
Så här ser spårvägen längs Hjalmar Brantings gata ut, vy från Skarphagsgatan hållplats och västerut:

Banvallen är en järnvägsliknande makadambanvall, utan gräs, och med höga stängsel längs båda sidor om spåren. Jag är 177 cm lång och har stängslets överkant i ansiktshöjd, betydligt högre stängsel än någon annan stans i stan. En stark kontrast mot hur det ser ut ett stenkast bort på andra sidan Söderleden där det är grässpår utan stängsel (länk till Google Maps).
Intill hållplatsen och vändlingan vid Folkets park har det öppnats en ny vägkorsning där Folkborgsvägen ansluter till Hjalmar Brantings gata. Här övergår spårvägen från egen banvall till att istället gå i blandtrafik i gatan. Av någon anledning har man valt att göra hela korsningen fullständigt signalreglerad för all trafik. Jag räknade till omkring 30 signalstolpar omkring korsningen. Det finns en liknande korsning i stan där spårvägen också går parallellt med en huvudled på egen banvall för att sen svänga av in på en sidogata och gå i bland trafik: nämligen Trozelligatan-Albrektsvägen. Även där finns in- och utfart från en vändslinga i direkt anslutning till korsningen. Vid Trozelligatan finns det dock inga signaler alls. Jag förstår inte varför man kan anse att det behövs 30 signalstolpar här, men inte en enda på ett annat liknande ställe.
Vid hållplats Skarphagsgatan finns det också en plankorning över banvallen. Den ligger numera i direkt anslutning till hållplatsen och jag kan tycka att man skulle kunna utforma korningen som en oreglerad lågfartskorsning i stil med den vid Ringdansens centrum. Istället är denna korsning signalreglerad med totalt 12 stolpar.
Jag noterar även att man har placerat väderskydd och realtidsskärmar vid Skarphagsgatans båda hållplatslägen, även i riktning mot Klockaretorpet. Antalet påstigande i den riktningen borde vara mycket litet så här långt ut på linjen. Även Folkts park har fått väderskydd och realtidsskärmar, men detta är en hållplats som normalt inte kommer användas annat än vid trafikstörningar. Hållplatsen ligger nämmligen inne i slingan och inte ute på huvudspåret.
Vidare har man inte iordningställt några hållplatslägen för ersättningsbussar vid hållplats Skarphagsgatan. Standardlösningen på alla andra hållplatser vid sidoförlagd banvall är att bussen kan angöra spårvägens ena plattform, men här är det ett staket mellan plattform och körbana. Se bild nedan:

Som synes i bilden går det att korsa banvallen vid hållplatsens västra ände, men däremot går det inte att korsa vägen då staketet sätter stopp. Man kan dock se av spåren i jorden att folk redan går här och tränger sig igenom den smala springa mellan det höga stänglset och det lägre staktet vid hållplatsen. Här kunde man gott gjort ett övergångsställe.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Praktiskt med skydd mot nedhängande skruvkoppel på övergångarna, man vet ju aldrig när det behövs!
Notera även att det är belysning över spåret när det går på egen banvall, fler armaturer per meter än på gatan bredvid.
Notera även att det är belysning över spåret när det går på egen banvall, fler armaturer per meter än på gatan bredvid.
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Nu är ju det där en standardprodukt från Strail som lagts, så de ingår ju även skyddet mot koppel. Faktum är ju att det kan hänga ner andra saker också, även från spårvagnar.Hechtwagen skrev: ↑fredag 23 augusti 2024 6:03 Praktiskt med skydd mot nedhängande skruvkoppel på övergångarna, man vet ju aldrig när det behövs!
Notera även att det är belysning över spåret när det går på egen banvall, fler armaturer per meter än på gatan bredvid.
Vad gäller belysningen så är ju ljus nästan som vatten, det känner inga gränser. Så eftersom det sätt upp mycket armaturer över banvallen, så lyser ju dessa även upp körbanan. Sen har man ju kompletterat med glesare armaturer över gång och cykelvägen.