Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Två månader med bussersättning Stora Essingen - Sickla. Efter vad jag kunde se igår inte utan problem ens vid lågtrafiktid mitt på dagen - konvojkörning och fullsatta bussar. I Gröndal pågick spårarbeten:
Provisoriskt övergångsställe. Trafikvakten hjälpte till med barnvagnar och liknande som inte enkelt klarade den stora höjdskillnaden:
Kanske hade man kunnat lägga in klätterväxlar och kört enkelspårsdrift? Alternativt trafikerat med spårvagn även Sickla - Liljeholmen och låtit vagnarna vid trafikens början och slut ta sig från/till Brommahallen på enkelspår förbi arbetsplatsen? Men kanske görs arbeten även på andra sträckor än i Gröndal, dock har det varit så många och långa avstängningar under senare år att det borde funnits stora möjligheter att då genomföra underhållsarbeten.
Har tittat på filmer från Riga, en linje nummer 5 lade dom ner den nordvästra delen där linje 1 till Imantra delar sig samt låter spårvagnarna på L5 gå till Imantra också, buss ersätter den biten. På andra ställen kör man enkelspår över klätterväxlar. Linje 11 hade bussersättning på en viss sträcka. Tyvärr är ju färjorna till Riga från Stockholm inställda t.v. så det är svårt att kolla om man inte tar Air Baltik dit från Arlanda. Sedan har dom mystiskt på L7 till Dole också.
Sedan har vi enkelspårssträckor som är signalreglerade utomlands också. Klätterväxlar vid enkelspår hade vi ju i Stockholm på den tiden spårvagnarna gick.