Bildgåta

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Bildgåta

Inlägg av Harald »

Egentligen år jag ingen stor anhängare av bildgåtor. Men när jag tog en bild för att visa den här ganska nya företeelsen, kom jag på att man kunde göra en bildgåta av den. Frågan är alltså: Var? Klicka på bilden om du vill se mera.
Bild
blåvitt

Re: Bildgåta

Inlägg av blåvitt »

Harald skrev:Egentligen år jag ingen stor anhängare av bildgåtor. Men när jag tog en bild för att visa den här ganska nya företeelsen, kom jag på att man kunde göra en bildgåta av den. Frågan är alltså: Var? Klicka på bilden om du vill se mera.
Bild
Jaegerdorffsplatsen.
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ska man vara noga så är det korsningen Karl Johansgatan-Birgittagatan, men Jaegerdorffsplatsen är ju närmaste hållplats så det får godkännas.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

"Funkar till-2441/2443"? Eller vad betyder den??

/or
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Markerar vad kontaktpunkten före/efter sektions/avdelaren/tavlan heter.
2441 finns på det skåpet som matarledningen går ifrån upp till kontaktledningen.
Så även för 2443

Dessa skyltar började sättas upp för drygt en månad sedan
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Bildgåta

Inlägg av Reimersholme71 »

Harald skrev:Egentligen år jag ingen stor anhängare av bildgåtor. Men när jag tog en bild för att visa den här ganska nya företeelsen, kom jag på att man kunde göra en bildgåta av den. Frågan är alltså: Var? Klicka på bilden om du vill se mera.
Bild
Stort nät dom har i Göteborg! Här i Norrköping är numren på motsvarande skyltar (de som sitter på skåpen) högst tvåsiffriga... Själv gillar jag mest den där det står F 13 - för där gjorde lumpen. :wink: :D

Martin
Byt politik - inte klimat!
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Speciellt snygga är dom nya skyltarna inte.

Bj.
Vadå jag dyster?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Björn J. skrev:Speciellt snygga är dom nya skyltarna inte.
Tror dom inte brydde sig utan detta är en ren informationskylt för dom direkt inblandade.

Orsaken till fyrsiffriga nummer är att få det enhetligt.......
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

De två första siffrorna är likriktarstationens nummer.
Användarens profilbild
Stefan Widén

allt skall dokumenteras

Inlägg av Stefan Widén »

Detta är resultatet av att det idag måste finnas fullständig dokumentation på varenda skruv och mutter. Spårinnehavaren ska kunne redovisa i detalj alla funktioner och beräkningar utav dessa. Vågen av uppdateringar av dokumentationen sveper över hela landet.

Detta gäller naturligtvis även verksamhetsutövare. Undrans hur många pärmar en ansökan för ett helt nytt spårsystem inkl vagnar uppgår till?

! vecka kvar till semester...så man kan få göra det man gillar....köra spårvagna...

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Struve skrev:
Tror dom inte brydde sig utan detta är en ren informationskylt för dom direkt inblandade.

Jovisst...
Men det går ju knappt att sätta upp en personlig namnskylt på sin brevlåda utan att berörda myndigheter skall ha en åsikt.
Men GS bananteknik får tydligen hänga upp nästan självlysande gula skyltar litet var stans i stan utan att någon etisk myndighet protesterar.

Vi uppmanas alla att vara rädda om vår stad, vårda gaturummet, inte sätta upp förfulande skylar på fasader eller annorstädes. Inte ens Gatubolaget och Vägverket får sätta upp tillfälliga eller fasta skyltar hur som helst (enligt GP för någon månad sedan) men GS får tydligen hänga ut sina sifferskyltar i bärlinorna. kanske man resonerar som en titeln till någon halvdålig western-film... "Häng dem högt"....

Hur bra dessa skyltar än är för dokumentation och värdefulla i felsökning och teknisk orientering så är dom skitfula, de förfular staden... (men det finns det ju mängder med andra skyltar och liknande som gör ändå...)

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
Struve skrev:

Jovisst...
Men det går ju knappt att sätta upp en personlig namnskylt på sin brevlåda utan att berörda myndigheter skall ha en åsikt.
Men GS bananteknik får tydligen hänga upp nästan självlysande gula skyltar litet var stans i stan utan att någon etisk myndighet protesterar.
Det skulle inte förvåna mig om det finns en myndighet som har påverkat skyltarnas utseende, Elsäkerhetsverket.

I så fall är det väldigt enkelt - upp med skyltarna, passar det inte - lägg ner spårvägen.
Björn J. skrev: Vi uppmanas alla att vara rädda om vår stad, vårda gaturummet, inte sätta upp förfulande skylar på fasader eller annorstädes. Inte ens Gatubolaget och Vägverket får sätta upp tillfälliga eller fasta skyltar hur som helst (enligt GP för någon månad sedan) men GS får tydligen hänga ut sina sifferskyltar i bärlinorna. kanske man resonerar som en titeln till någon halvdålig western-film... "Häng dem högt"....
Det är skillnad.

Efter vad jag förstod på Stefans inlägg så är det här ett krav från myndighet att skyltarna skall upp. Vill man ha en kontaktledningsanläggning får man vara snäll att sätta upp skyltarna. Det finns säkerligen krav på deras utseende - sådana krav som säger att de skall synas.
Björn J. skrev: Hur bra dessa skyltar än är för dokumentation och värdefulla i felsökning och teknisk orientering så är dom skitfula, de förfular staden... (men det finns det ju mängder med andra skyltar och liknande som gör ändå...)
Frågan för dessa skyltar är inte om de förfular staden eller ej. Frågan handlar om säkerhetsrelaterade problem. Om vi får ett kontaktledningsfel som kan innebära risk för människoliv och en sådan skylt kan bidra till att avhjälpa felet snabbare, är det inte värt skylten?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
Frågan för dessa skyltar är inte om de förfular staden eller ej. Frågan handlar om säkerhetsrelaterade problem. Om vi får ett kontaktledningsfel som kan innebära risk för människoliv och en sådan skylt kan bidra till att avhjälpa felet snabbare, är det inte värt skylten?

//Tony
Javisst, men bara för den sakens skull behöver man ju inte göra skylten ful.
Det finns ju skyltar med de mest tråkiga budskap som ändå är etiskt tilltalande. Om vi nu skall hålla oss inom elsäkerheten så finns det ju alla dessa varianter på "Varning för högspänning" etc. som designmässigt ofta är rätt så snygga.
Vad jag tycker är ju naturligvis att skyltarna skall finnas där med sina siffror, men att man kunde lagt ned litet mer tid och möda på utformningen så att skyltarna blev mer tilltalande, om det endast rört sig om en ensam skylt av detta slag hade det väl vara "allabonnör" eller hur det stavas, men nu finns det ju ganska så många utspridda över stan, och då tycker jag de kunde vara snyggare, eller i vart fall mindre fula...

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar