Spårväg Syd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg Syd
Även om jag tycker att det är tråkigt att en spårvägssatsning till synes nu inte blir av så har Spårväg Syd alltid känts apart för mig. Varför inte förlänga någon av alla närbelägna befintliga spårtrafik-linjer för tillämpliga sträckor istället?
Re: Spårväg Syd
Lustigt nog så stämmer det, men med ett annat projekt med en f d gul färg.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 juni 2024 17:16 ...
Finns ju en hel del gammalt grums som ligger och lurar sedan många år: "Lika bra att bränna pengarna som att satsa på Spårväg Syd" (2013)
Så sade man om Tvärbanan också - det skulle bli billigare att betala taxi för de få som reste i den relationen än att bygga banan.
Tur att man har sin skoter.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg Syd
Hur vet du det? Om 50 år så kanske man ångrar att man inte byggde "gula linjen" fyrspårig från början.Odd skrev: ↑måndag 03 juni 2024 22:02Lustigt nog så stämmer det, men med ett annat projekt med en f d gul färg.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 juni 2024 17:16 ...
Finns ju en hel del gammalt grums som ligger och lurar sedan många år: "Lika bra att bränna pengarna som att satsa på Spårväg Syd" (2013)
Så sade man om Tvärbanan också - det skulle bli billigare att betala taxi för de få som reste i den relationen än att bygga banan.
Tur att man har sin skoter.
Re: Spårväg Syd
Odd menar alltså Gröna linjen till Arenastaden. Vad skulle den ha för nytta av fyra spår?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 04 juni 2024 9:57Hur vet du det? Om 50 år så kanske man ångrar att man inte byggde "gula linjen" fyrspårig från början.Odd skrev: ↑måndag 03 juni 2024 22:02Lustigt nog så stämmer det, men med ett annat projekt med en f d gul färg.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 03 juni 2024 17:16 ...
Finns ju en hel del gammalt grums som ligger och lurar sedan många år: "Lika bra att bränna pengarna som att satsa på Spårväg Syd" (2013)
Så sade man om Tvärbanan också - det skulle bli billigare att betala taxi för de få som reste i den relationen än att bygga banan.
Tur att man har sin skoter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg Syd
Jag menade bara att man inte vet i förväg hur utfallet blir av en ny linje på 50 års sikt.
Re: Spårväg Syd
Definitivt.
Och tunnelbana 2 behöver nytt dubbelspår mellan Liljeholmen och Östermalmstorg. Och om man hade slopat f d gulalinjen så skulle ju den utbyggnad definitivt ha kunnat varit finansierat, troligen med pengar över.
Naturligtvis inte, varken för spårväg eller för tunnelbana.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 04 juni 2024 11:23 Jag menade bara att man inte vet i förväg hur utfallet blir av en ny linje på 50 års sikt.
Men eftersom det i början av f d gulalinjens äventyr räknades ut att den aldrig skulle kunna räknas hem utifrån de förutsättningar som först sattes (exempelvis att mängden trafikanter under rusningen skulle kunna hanteras av ledbussar i 10-minuterstrafik) så sades det ju att det skulle bli billigare att köra denna sträcka med taxi. Sen var det ju någon som återanvände argumentet men applicerade det på Spårväg Syd.
Det skulle dock inte förvåna mig alls om, när man har siffrorna på nedersta raden klar, att f d gulalinjen faktiskt är så olönsam att det skulle varit mindre olönsamt att köra med taxi i stället. Det hade dock inneburit mer investeringar i bilar, mer vägunderhåll, högre utsläpp, lägre arbetslöshet mm...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg Syd
Är tunnelbanan idag ekonomiskt lönsam?
Re: Spårväg Syd
För vem då?

För mig är den det, jag sparar åtminstone några hundra kronor i veckan på att åka med den!
Re: Spårväg Syd
Vilka spårtrafiklinjer tänker du på? Att ha för många avgreningar på en linje är som att be om kapacitetsproblem på den gemensamma delen. Det finns en anledning till att en det av TUB 1 överförs till TUB 3.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg Syd
Ja , definitivt räknat på samhällsekonomi. Stoclholm skulle inte kunna fungera utan T-banan. Och möjligen även lönsam i sig själv, kapitalkostnaderna är för länge sedan avskrivna eller försvunna i i flation. Det var länge sedan det byggdes T-bana. Och driftekonomiskt så är det ju väldiga volymer av resande och de reser i genomsnitt en kort resa men betalar samma pros som de som åker lång väg från periferin.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårväg Syd
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg Syd
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Re: Spårväg Syd
De stoppade ju även den nya snabbspåren mellan Göteborg, Malmö och Stockholmtwr skrev: ↑måndag 03 juni 2024 15:15 https://www.mitti.se/nyheter/sparvag-sy ... ab5cb21cb3
Regeringen vill inte vara med och betala fördyring och nu verkar hela projektet hotas. Vad kommer att hända framöver?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg Syd
Ändå går SL back miljarder varje år på T-Banan?Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 22:17Ja , definitivt räknat på samhällsekonomi. Stoclholm skulle inte kunna fungera utan T-banan. Och möjligen även lönsam i sig själv, kapitalkostnaderna är för länge sedan avskrivna eller försvunna i i flation. Det var länge sedan det byggdes T-bana. Och driftekonomiskt så är det ju väldiga volymer av resande och de reser i genomsnitt en kort resa men betalar samma pros som de som åker lång väg från periferin.
Innerstadsspårvägen var lönsam på riktigt ända in i kaklet, T-Banan däremot gick SS back på från dag 1.
Självklart ska vi ha kollektivtrafik men att påstå hur säkerställer man måste beakta att uttrycket "lönsamt" är ytterst relativt och att verksamhetsutövaren kan gå med förlust även om samhället som helhet tjänar på företeelsen.
T-Banan har aldrig burit sina egna kostnader rent företagsekonomiskt men har en samhällsekonomisk nytta.
Re: Spårväg Syd
Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårväg Syd
Så kan man vända till resonemanget förstås. Men Stockholm hade inte kunnat utvecklas till vad det är nu utan T-bana.BSB101 skrev: ↑torsdag 06 juni 2024 17:48Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårväg Syd
Om man hade rivit hela innerstan och byggt vägar där istället hade det inte funnits någon poäng att åka dit!BSB101 skrev: ↑torsdag 06 juni 2024 17:48Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Re: Spårväg Syd
Det är klart att det är så, men det betyder även att det hade kunnat utvecklats till något helt annat. Låt säga att man i stället för tunnelbana hade storsatsat på lokaltågstrafik, fler banor och kanske till och med en ringbana redan på 50-talet, då skulle kanske Stockholm hade varit större då tunnelbanans begränsningar inte hade funnits.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 06 juni 2024 18:12Så kan man vända till resonemanget förstås. Men Stockholm hade inte kunnat utvecklas till vad det är nu utan T-bana.BSB101 skrev: ↑torsdag 06 juni 2024 17:48Om det verken funnits t-bana, p-tåg eller motsvarade spårtrafik hade Stockholm utvecklas helt annorlunda och behovet av dessa hade varit mindre.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 05 juni 2024 23:15
För alla, inpendling till Stockholm city sker till 80% med kollektivtrafik till större delen spårtrafik. Utan T-bana och pendeltåg så skulle stan korkas igen helt av bilar och ingen skulle komma fram.
Och med ett bibehållet och utbyggt spårvägsnät som komplettering så skulle dagens T-banebegränsningar inte gett något avtryck.
Då kanske vi hade skrivit om tankar på att Stockholm inte hade kunnat utvecklas till vad det är nu utan spårväg och lokaltåg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Spårväg Syd
Stockholmskritik mot regeringen: Stoppar Spårväg syd
Det råder delade meningar om Spårväg syd och dess framtid. Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms kommun, anser att projektet behövs:DN skrev:Nu beräknas spårvägen, som ursprungligen hade en budget på fyra miljarder kronor, kosta ytterligare 2,2 miljarder. Fördyringen beror på högre räntor, inflation och stigande priser. Stockholmspolitikerna har försökt få till ett möte med ansvariga ministrar.
[...]
– Region Stockholm har oerhört stora bekymmer med kärnverksamheten, framför allt pendeltågen som inte fungerar. Regionen borde fokusera på det och investera där, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på Handelskammaren.
[...]
– Buss är snabbare och mer kostnadseffektivt. Spårväg syd är lite av ett prestigeprojekt som blir väldigt dyrt, säger David Stenergard.
Emil Högberg (S), kommunalråd i Huddinge kommun med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, är av samma åsikt:DN skrev:– Om regeringen inte är beredd att skjuta till pengar, då finns det inga pengar. Då stoppar de projektet, säger stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S).
[...]
– Vi har en enorm obalans i regionen. Hälften av invånarna bor i den södra länsdelen men bara en tredjedel av arbetsplatserna finns där, säger Jan Valeskog.
Den högerpopulistiska regeringen är ointresserad. Det kan noteras att regeringspartierna tappade stort i EU-valet, främst i just Stockholm, och det är val 2026:DN skrev:– Det är uppseendeväckande att vi sju år efter att avtalet slöts inte kan få till ett möte med ansvariga ministrar och ta frågan i mål. Det krävs mer kollektivtrafik här, inte minst tvärgående. Spårväg syd är viktig för oss, säger han.
[...]
– Vi planerar också för nya arbetsplatser. Vi arbetar för att spårvägen ska bli av, och det är vår förhoppning, säger Emil Högberg.
Regionen kan förhoppningsvis hålla ut till nästa val. Moderaterna har två alternativ: lägga om sin politik eller förlora makten. Båda alternativen duger i detta fall.DN skrev:I riksdagsvalet 2022 gjorde M i Stockholms stad ett historiskt dåligt val. I valanalysen benämns problemet under rubriken ”Urban huvudvärk”. Matematiken är enkel, står det: ”Om partiet ska växa måste den nedåtgående trenden i storstäder vändas i allmänhet, och i Stockholm i synnerhet.”
I Moderaternas toppskikt drar man slutsatsen att storstadstappet i EU-valet delvis har med klimatfrågan att göra.
– Är man ute och knackar dörr i Mälarhöjden måste man kunna svara på frågor om klimatet, säger en moderat tjänsteman som vill vara anonym.