HJÄLP DÄ BRINNER VA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6550
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Rimligen borde ju då de batteribränder som varit, göra att alla batteribussar måste skrotas?
Hur vanliga är batteribränder?
Mycket ovanliga. Men resonemanget bygger på att folk gärna resonerar att det antingen brinner eller inte brinner, inget däremellan. Och det är just det jag vill komma fram till, fördelen med <bättre energikälla> jämfört med <sämre energikälla> har så många fler aspekter än just brand. Skogar brinner också, skall vi förbjuda dom med?
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57 ...
Odd skrev: måndag 27 maj 2024 14:50 Både gas- och etanol har ju fungerat generellt bra. Men det finns en tendens, som inom många andra områden, att det bildas en perception bias kring det (vet inte om det finns något svenskt uttryck, men om du vet något så skriv det gärna).
Stockholmsfixeringen lyser verkligen igenom. Alla förbränningsmotorer avger buller och släpper ut avgaser, oavsett om bränslet är biogas eller etanol. Mitt tips är att vidga vyerna och besöka någon annan europeisk huvudstad - bokstavligen alla andra är bättre. Det är en fröjd att åka stadsbuss i Oslo och Köpenhamn!
Se ovan.
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57 Vidare är biodrivmedel en falsk lösning för klimatet. De begränsade mängder som kan produceras någorlunda hållbart behövs till flyget.
Just det resonemanget är rent felaktigt. Att motivera att använda ett förnybart bränsle i applikationer som redan i grunden är oerhört energislukande, med att man därför skall använda dem till just det, är vad som driver på utvecklingen att vi bara ökar utsläppen av klimatfarliga ämnen. Du måste förstå att det inte är flera energisystem på vår planet, allt hänger ihop. Den sista producerade kilowatt-timmen kommer alltid att vara den smutsigaste.

Det är lika korkat som att tro att det finns något som heter klimatkompensation. När du "klimatkompenserar" så bidrar du egentligen till att göra hela saken värre då du både kan släppa ut det som egentligen inte skulle behöva släppas ut, och dessutom tar bort möjligheten att utföra den klimatkompenserande åtgärden utan att just kompensera. Först när du kan koppla bort åtgärder som minskar trycket på klimatet ifrån det som ökar klimattrycket, då gör du något för klimatet.
Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 17:57Till råga på allt är förbränningsmotorn fruktansvärt ineffektiv. I slutändan måste någon - resenärerna eller skattebetalarna - stå för fiolerna. Elmotorn är däremot supereffektiv.
Ja, jag tror inte någon säger emot dig där, men det skadar ju inte att du slänger in något i sammanhanget helt irrelevant i diskussionen. Politiker gör ju det hela tiden och dom skall ju vara någon form av förebilder...

Om man skall vara petig så är en batteribuss som körs på kärnkraftsel mindre energieffektiv än en modern dieselbuss. Men, kärnkraft är bara ett miljöproblem, inte ett klimatproblem och i dagens akuta klimatläge så spelar det ingen roll om vi har en fin och ren natur om vi inte kan leva i den...
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14232
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av daniel_s »

Ja elmotorn är effektiv men innan man har fått in energin i motorn på ett fordon med energilagringen ombord måste man vidta ganska stora och i sig energikrävande investeringar som väl rimligtvis också måste kostnadsföras både ekonomiskt och miljömässigt.
Enceladus
Inlägg: 10245
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Besiktningsbranschen stoppar kontroller av gasbussar (uppdaterad version)
Bussmagasinet skrev:De tre gasdrivna minibussar som har drabbats av explosioner i gastankar är samtliga av modell Fiat Ducato.

De fordon som exploderat levererades ursprungligen med ståltank men har konverterats av tredje part till att i stället ha gastank i kompositmaterial. Det kan, konstaterar Fordonsbesiktningsbranschen, i nuläget inte säkert sägas om det är kompositmaterialet som sådant eller något i fordonens styrsystem som orsakat explosionerna, eller en kombination däremellan.

Medlemmarna i Fordonsbesiktningsbranschen (FBB), som utför kontrollbesiktning, har enats om att av säkerhetsskäl införa ett tillfälligt stopp för besiktning av gasdrivna bussar av den aktuella modellen och med gas som drivmedel. Syftet är att garantera säkerheten för besiktningsföretagens personal.
Det kanske inte var en så bra idé med trycktankar i rullande fordon? :roll:
Enceladus
Inlägg: 10245
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av Enceladus »

Brand i gasbuss mellan Flädie och Lund – väg stängdes av
Sydsvenskan skrev:En brand bröt ut i en gasbuss på vägen mellan Gunnesbo och Flädie på fredagen. Risk för explosion gjorde att Fjelievägen stängdes av i båda riktningar – men inget exploderade, och ingen kom till skada.
Ännu en gasbuss har brunnit i Sverige, denna gång en gul sådan väster om Lund...
C12C3C3C12
Inlägg: 2097
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev: måndag 08 mars 2021 15:23 Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Det finn något som heter "närvarokontroll" som skall ge röd signal för tågen mot vägövergången så att dom med låg fart kollar om något står på spåret.

Ja jag vet, gammalt inlägg med några år på nacken,
Skriv svar