hållplatsutrop

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
wax
Inlägg: 169
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

hållplatsutrop

Inlägg av wax »

I Stockholm vet vi att den gamla rösten heter Linda Norgren, i Skåne heter hon Jennie… men är det någon som känner till nån historia bakom nån annan utropsröst i Sverige?

Och stämmer det att Göteborg har haft 3 olika röster? Först en man med ganska mörk röst som pratade typ Stockholmska, sen Göteborgaren och nu är det en kvinnlig. Men har det varit nån mer?

Fyll på med all rolig info om utrop här! :)
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 689
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: hållplatsutrop

Inlägg av /jes »

Pågatågen hade väl först en icke-skånsk röst som annonserade ut stationerna. Det blev ändring på det. :D
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: hållplatsutrop

Inlägg av leifd »

På Östgötapendeln var texterna inlästa av en kvinnlig tågvärd. Detta var under DB/Arriva-tiden. Hur läget är nu, vet jag inte, då jag ju sällan åker numera.
Krille400
Inlägg: 29
Blev medlem: fredag 29 december 2006 21:27

Re: hållplatsutrop

Inlägg av Krille400 »

wax skrev: måndag 27 maj 2024 15:01 Och stämmer det att Göteborg har haft 3 olika röster? Först en man med ganska mörk röst som pratade typ Stockholmska, sen Göteborgaren och nu är det en kvinnlig. Men har det varit nån mer?
Jag får det till fyra röster, innan han som pratade "typ stockholmska" så var det en manlig röst där inspelningskvaliteten var rätt dålig(?) och utropen lät som om de mumlades fram.
/jes skrev: tisdag 28 maj 2024 11:33 Pågatågen hade väl först en icke-skånsk röst som annonserade ut stationerna. Det blev ändring på det. :D
När jag körde pågatåg (som elev) så fanns en handfull inlånade Reginor och Ramlösa uttalades "Raaamlösa" av rösten, var gång tog jag micken och ropade ut stationsnamnet med korrekt uttal. Det gav pluspoäng från handledaren. 8)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: hållplatsutrop

Inlägg av Kantorn »

I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: hållplatsutrop

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev: onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Man kan väl föreslå det här: https://www.lanstrafikenkron.se/synpunkter

På SL har jag fått några utrop ändrade genom motsvarande formulär.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: hållplatsutrop

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: onsdag 12 juni 2024 12:02
Kantorn skrev: onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Man kan väl föreslå det här: https://www.lanstrafikenkron.se/synpunkter

På SL har jag fått några utrop ändrade genom motsvarande formulär.
Där är det! Detta var nu några år sedan, och då hittade jag ingen logisk sida.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3113
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: hållplatsutrop

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: onsdag 12 juni 2024 12:02
Kantorn skrev: onsdag 12 juni 2024 10:33 I Kronoberg fanns en röst som hette Karsten som ropade ut hållplatserna. Bland annat en i Ryssby som heter "Runsalavägen". Det är inte lätt att fatta att det ska uttalas med kort u (Runnsala...) men han hade långt u som i runsten. På något sätt borde man kunna föreslå hur hållplatser ska uttalas...
Man kan väl föreslå det här: https://www.lanstrafikenkron.se/synpunkter

På SL har jag fått några utrop ändrade genom motsvarande formulär.
Jag har lagt märke till att det tidigare felaktiga Sundbyberg centrum nu ändrats till korrekt utrop: Sundbebergs centrum.
Skriv svar