Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10014
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 oktober 2023 13:20 Den som vill läsa mer om de kryptiska förkortningarna kring olika kemier för litium-jonbatterier kan gå till denna översikt från Batteriföreningen:
Batteritypen LTO har hamnat i skymundan, men den har några intressanta egenskaper:
Batteriföreningen skrev:I vissa celler för specialtillämpningar kan litiumtitanat (LTO eller Li4Ti5O12) användas. Titanaten har som fördel att det klarar av mycket höga upp- och urladdningsströmmar, klarar av många cykler (antal upp- och urladdningar) och har en lång livslängd men har nackdelen av att det sänker den totala cellspänning (~2,4 V) vilket gör det mindre attraktivt ur energitäthetssynpunkt samt att de är dyrare än litiumjonceller med grafitanod.
Enligt uppgift används denna typ av batterier i Moskvas bussflotta:
InsideEVs skrev:According to the press statement by Maksim Liksutov, the Deputy Mayor of Moscow for Transport, the electric buses are convenient and reliable - ready for service in a wide range of temperatures from -40°C to +40°C.

As far as we know, Moscow buses are powered by lithium titanate batteries (LTO), which provide relatively short range (the energy density is significantly below LFP), but can be fast-charged very quickly at the ends of the route and are ready for very low temperatures, as well as offer long longevity.
Det finns emellertid numera elbussar med en räckvidd på över 600 kilometer på en laddning. Samtidigt har LTO betydligt lägre energitäthet än både NMC och LFP. Är det då inte bättre att ha ett mer kapacitetsstarkt NMC/LFP-batteri som bara behöver laddas över natten? Just nattladdning tycks bli standard i Europa:
Bussmagasinet skrev:Batteridrivna bussar utgör med bred marginal den största delen av de emissionsfria bussarna och ökar från 1 621 år 2022 till närmare 11 000 bussar år 2030. Därmed kommer de att utgöra mer än 50 procent av alla bussar hos de undersökta operatörerna och huvudmännen. Nattladdning i depå är den vanligaste laddtekniken.

Vätgasbussarna kommer även i fortsättningen att vara en nischprodukt och utgöra mindre än två procent av den samlade bussflottan i Europa.
Moskva påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre: 3 000 elbussar!
Bussmagasinet skrev:Azerbajdzjan: Den tidigare sovjetrepubliken Azerbajdzjan är en stor producent av olja och naturgas. Men nu planerar landet att byta ut 3 000 bussar med förbränningsmotor mot lika många elbussar. På sikt ska alla bussar i storstaden Baku och den halvö som staden ligger på elektrifieras.

[...]

För kinesiska busstillverkare öppnar sig här en ny, stor marknad. Idag köper Azerbajdzjan elbussar från tre olika kinesiska tillverkare för att jämföra dem och se vilken leverantör som är bäst. Fordonstillverkaren BYD investerar just nu i en monteringsanläggning för elbussar i Azerbajdzjan. Kapaciteten kommer att vara 500 nya bussar om året.
Det är förstås kinesiska elbussar som gäller, och då företrädesvis från BYD...
Enceladus
Inlägg: 10014
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 15 oktober 2023 14:56 SL vill däremot införskaffa hundratals nya dieselbussar år 2025 - samma år som många europeiska städer fimpar förbränningsmotorn. Nej, jag skämtar inte. Jämför den svenska kritiken mot miljözon 3 i Stockholm samt den nya elbusspremien. Bara kinesiska bussar uppfyller kraven. Alternativen är Putin och MBS.
Klubbat: Då stoppas fossilbilar i Stockholms city
Di skrev:Efter flera turer – bland annat skulle EU säga sitt – så var det på måndagskvällen dags för kommunfullmäktige i Stockholms stad att ta ställning till om att införa Miljözon Klass 3 eller inte. Men någon direkt spänning blev det inte. Som väntat röstade den rödgröna majoriteten igenom sitt egna beslut. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna valde att rösta nej, medan Centerpartiet i stället ville genomföra den betydligt mildare Miljözon Klass 2 i området. En möjlig överraskning var dock att Liberalerna valde att rösta ja.

”På vissa platser i Stockholm gör avgaser att barn har sämre lungkapacitet redan vid sex månaders ålder. Just nu finns det fem partier i Stockholm som tycker att det är ett problem som behöver lösas. Jag vill ge Liberalerna en eloge som vågar stå upp för stockholmarnas hälsa, när stora delar av oppositionen sviker. Jag vet inte vilka M, KD och SD företräder, men det är i alla fall inte stockholmarna”, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Dagens industri.

[...]

”Tittar man på Oslo så finns det drygt 400 snabbladdare. I Stockholm stad så har vi drygt 130. Och det är klart att vi måste skala upp mängden snabbladdare för att få det här att fungera.”
Samtliga partier i kommunfullmäktige tvingades att bekänna färg. Som vanligt företräder så kallade nationalistiska partier utländska intressen. Oslo ligger före!

M vill stoppa fossilförbudet – lovar överklaga beslutet
Di skrev:Den 31 december införs en ny miljözon i ett område som omfattar 20 kvarter i Stockholm city. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det betyder att alla bensin- och dieselbilar hindras från att köra in i området. Beslutet gäller även hybridbilar. Planen är att zonen ska utvidgas ytterligare de närmaste åren.

[...]

För att råda bot på trängseln i centrala Stockholm vill Dennis Wedin och Moderaterna istället att satsa på led trafiken runt innerstaden genom att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Beslutet gäller även bussar. Förhoppningsvis noterar SL detta, även om inga SL-linjer omfattas än. Och beslutet handlar förstås inte om trängsel, utan utsläpp.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6498
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 07 maj 2024 9:52 ...M vill stoppa fossilförbudet – lovar överklaga beslutet
Di skrev:Den 31 december införs en ny miljözon i ett område som omfattar 20 kvarter i Stockholm city. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Det betyder att alla bensin- och dieselbilar hindras från att köra in i området. Beslutet gäller även hybridbilar. Planen är att zonen ska utvidgas ytterligare de närmaste åren.

[...]

För att råda bot på trängseln i centrala Stockholm vill Dennis Wedin och Moderaterna istället att satsa på led trafiken runt innerstaden genom att bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Beslutet gäller även bussar. Förhoppningsvis noterar SL detta, även om inga SL-linjer omfattas än. Och beslutet handlar förstås inte om trängsel, utan utsläpp.
Som boende i denna zon så tycker jag det är ett bra beslut. Visst, det kanske skulle vara bra om laddhybrider fick några år till på sig, men på det hela så hoppas jag att zonen utökas snarast. Det hade inte varit fel om den även täckte in Kungsgatan och Stureplan, och kanske även Hamngatan.

Men jag misstänker att många kommer att bryta mot förbudet genom att köra till och från Klaratunneln, vars in- och utfart på Mäster Samuelsgatan omfattas i zonen.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10014
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 06 maj 2024 18:42 Moskva påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre: 3 000 elbussar!
Union Boss Speak Out Against 2bn Euro China Bus Deal
Iran International skrev:The Iranian automobile workers’ leader has protested against a two billion euro deal to buy electric buses from China for Tehran.

[...]

Mojtaba Hajizadeh branded the move an "insult to domestic production" and explained that it was unjustifiable financially because "domestic vehicles and their spare parts are much cheaper than imported models."

He told state broadcaster ILNA that they could not compete with China because of the leverage Beijing enjoys, particularly including its "veto power" in the political arena.
Iran är nästa petrostat att storsatsa på elbussar i sin huvudstad. Precis som Azerbajdzjan köper landet kinesiskt, vilket dock stöter på patrull hos fackförbund. Ryssland producerar däremot egna elbussar - inklusive dess batterier - på gott och ont (se den första länken):
Mosgortrans skrev:The capital received its first Russia-made electric buses back in September 2018. Starting from 2022, it has been receiving improved versions of electric vehicles with adaptive internal lighting that changes from cold to warm light at 2:00 p. m. for the comfort of passengers; the front rout number signs have become 18 per cent larger, making it easier to see them from afar, while electric heaters maintain an optimal temperature in the cabin and have no impact on the environment. In addition, the advanced electric buses have an increased range as they can travel up to 80 kilometers after recharging.
Som synes har ryska elbussar bara en bråkdel av konkurrenternas räckvidd, även jämfört med europeiska tillverkare som Solaris. Detta vill nog Iran slippa.

En annan observation är att såväl Ryssland som Iran och Azerbajdzjan prioriterar sin huvudstad. Resten av landet får inga elbussar. I Sverige är det tvärtom!
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av daniel_s »

Nej, Sverige är en demokrati där staten inte prioriterar mellan kommunala angelägenheter i olika kommuner.
Skriv svar