dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 05 oktober 2023 13:20
Den som vill läsa mer om de kryptiska förkortningarna kring olika kemier för litium-jonbatterier kan gå till denna översikt från Batteriföreningen:
Batteritypen LTO har hamnat i skymundan, men den har några intressanta egenskaper:
Batteriföreningen skrev:I vissa celler för specialtillämpningar kan litiumtitanat (LTO eller Li4Ti5O12) användas. Titanaten har som fördel att det klarar av mycket höga upp- och urladdningsströmmar, klarar av många cykler (antal upp- och urladdningar) och har en lång livslängd men har nackdelen av att det sänker den totala cellspänning (~2,4 V) vilket gör det mindre attraktivt ur energitäthetssynpunkt samt att de är dyrare än litiumjonceller med grafitanod.
Enligt uppgift
används denna typ av batterier i Moskvas bussflotta:
InsideEVs skrev:According to the press statement by Maksim Liksutov, the Deputy Mayor of Moscow for Transport, the electric buses are convenient and reliable - ready for service in a wide range of temperatures from -40°C to +40°C.
As far as we know, Moscow buses are powered by lithium titanate batteries (LTO), which provide relatively short range (the energy density is significantly below LFP), but can be fast-charged very quickly at the ends of the route and are ready for very low temperatures, as well as offer long longevity.
Det finns emellertid
numera elbussar med en räckvidd på över 600 kilometer på en laddning. Samtidigt har LTO betydligt lägre energitäthet än både NMC och LFP. Är det då inte bättre att ha ett mer kapacitetsstarkt NMC/LFP-batteri som bara behöver laddas över natten? Just nattladdning
tycks bli standard i Europa:
Bussmagasinet skrev:Batteridrivna bussar utgör med bred marginal den största delen av de emissionsfria bussarna och ökar från 1 621 år 2022 till närmare 11 000 bussar år 2030. Därmed kommer de att utgöra mer än 50 procent av alla bussar hos de undersökta operatörerna och huvudmännen. Nattladdning i depå är den vanligaste laddtekniken.
Vätgasbussarna kommer även i fortsättningen att vara en nischprodukt och utgöra mindre än två procent av den samlade bussflottan i Europa.
Moskva
påstår sig ha över 1 600 elbussar i skrivande stund. Det är i och för sig inte så mycket för en stad av den kalibern. Baku siktar högre:
3 000 elbussar!
Bussmagasinet skrev:Azerbajdzjan: Den tidigare sovjetrepubliken Azerbajdzjan är en stor producent av olja och naturgas. Men nu planerar landet att byta ut 3 000 bussar med förbränningsmotor mot lika många elbussar. På sikt ska alla bussar i storstaden Baku och den halvö som staden ligger på elektrifieras.
[...]
För kinesiska busstillverkare öppnar sig här en ny, stor marknad. Idag köper Azerbajdzjan elbussar från tre olika kinesiska tillverkare för att jämföra dem och se vilken leverantör som är bäst. Fordonstillverkaren BYD investerar just nu i en monteringsanläggning för elbussar i Azerbajdzjan. Kapaciteten kommer att vara 500 nya bussar om året.
Det är förstås kinesiska elbussar som gäller, och då företrädesvis från BYD...