Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
tuc
Inlägg: 75
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av tuc »

SL har gjort sig beroende av ett enda litet privat teknikföretag för hålla igång hela Tvärbanans signalsystem. Ingen annan i världen har behörigheten eller kunskapen.
– En väldigt prekär situation, säger regionrådet Anna Sehlin (V).
https://www.mitti.se/nyheter/sarbart-pa ... 5b2b36fc57

Alstom systemet , är det samma som GE systemet som man installerade från 2012 och som krånglat en hel del ?

https://www.ekeving.se/tk/SSC/index.html
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av Odd »

SL kan skatta sig lyckliga att det finns en person som till och med flyttade till Sverige och fick sin familj att flytta med, för att driften av systemet kunde fortsätta trots att leverantören övergett det. Ett tag så fanns det i praktiken ingen support alls. För ett sådant åtagande så tycker ja 25 miljoner verkar lite för lite ... :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av daniel_s »

tuc skrev: onsdag 17 april 2024 8:41 Alstom systemet , är det samma som GE systemet som man installerade från 2012 och som krånglat en hel del ?
Alstom köpte signalsystemsdelen från GE för några år sedan.

Systemet är egentligen flera olika system, ett signalställverkssystem som man ganska fort fick ordning på (förutom tågdetekteringsdelen, som baseras på en märklig typ av axelräknare som ständigt krånglar) och ett tågskyddssystem som man strängt taget ännu inte riktigt levererat färdigt (SSC, som du länkar till).

Ursprungligen ingick även ett manöver- och övervakningssystem som var så uselt att det redan är utbytt.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2130
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av ADDE »

Hur sårbart är Lidingöbanan?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7680
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lidingöbanan har väl kvar sitt reläbaserade signalställverk och där är det väl fler än en person som behärskar tekniken :)

Siemens ATC/ATP-system har man kvar och sedan man bytt axelräknarna från Tvärbanemodell till Siemens fungerade detta bra - det fördröjde bara återinvigningen av banan med något år eller så (kommer inte ihåg så noga).

För några år sedan ansågs ju Tvärbanan vara "överbeskyddad": viewtopic.php?t=42617
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11585
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av Enceladus »

Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan
Mitt i skrev:– Vi har meddelat Absol Rail AB att vi inte kommer att skriva under avtalet. Nu gör vi ett omtag för att se över om det finns delar av uppdraget som kan lyftas ut och upphandlas i konkurrens på sedvanligt sätt, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Som Mitt i nyligen berättade var Region Stockholm på väg att lova bort hela driften och underhållet av tvärbanans signalsystem de närmaste tolv åren till det lilla teknikföretaget Absol Rail AB med sju anställda.

"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skrev tjänstemännen i det underlag som klubbades av trafiknämnden den 17 april.
SL har tagit till sig de synpunkter som kom in efter Trafiknämndens beslut.
daniel_s
Inlägg: 14445
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av daniel_s »

Tyvärr är det resenärerna som drabbas mest av detta.
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: tisdag 30 april 2024 8:49 Tyvärr är det resenärerna som drabbas mest av detta.
Det slutar väl med att samma företag vinner, men att man lägger pengar på en upphandling innan man är där! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 591
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av Sio »

twr skrev: tisdag 30 april 2024 14:13
daniel_s skrev: tisdag 30 april 2024 8:49 Tyvärr är det resenärerna som drabbas mest av detta.
Det slutar väl med att samma företag vinner, men att man lägger pengar på en upphandling innan man är där! :D
Man kan väl dela upp kontraktet på dels signalunderhåll på Tvärbanan och dels ett slags supportavtal som omfattar de unika kunskaperna som det talas om. På så sätt kan inte personen med de unika kunskaperna använda dem för att sälja inte så unikt signalunderhåll utan konkurrens.
Enceladus
Inlägg: 11585
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av Enceladus »

"Omtaget" på tvärbanan gjorde avtalen dyrare
Mitt i skrev:SL handlade i våras upp hela signalunderhållet på tvärbanan utan konkurrens, vilket kritiserades av både politiker och konkurrerande företag. Men efter att SL nu gjort ett "omtag" blev resultatet en ännu högre prislapp.

[...]

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, bekräftar att det skulle ha blivit billigare för SL om man hade hållit fast vid den ursprungliga, sammanhållna direktupphandlingen.

– Kontrakt som innebär helhetsåtagande över lång tid är alltid att föredra. Det är bättre ur ekonomisk synpunkt för beställaren och sprider risker över längre tid för entreprenören, säger Claes Keisu.
Och nu blir prislappen ännu högre...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av Odd »

Det var väl precis det alla sa skulle hända. Om man inte är ekonom så förstår man att ju fler mellanhänder man har, desto dyrare blir det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11585
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av Enceladus »

Elförsörjningen i t-banan hänger på ett enda företag
Mitt i skrev:Förra året väckte det uppseende att SL gjort sig beroende av en enda extern konsult för underhållet av hela tvärbanans signalsystem.

Nu visar det sig att SL har en liknande situation när det gäller styrningen och övervakningen av elförsörjningen i tunnelbanan.

Avtalet med Hitachi Energy Sweden AB, som sköter underhållet av systemet sedan 2006, går ut den sista mars. SL ser inget alternativ till att skriva på för ytterligare nio år – utan att uppdraget annonseras ut i en normal upphandling.

[...]

Samtidigt konstaterar man att leverantörens prislapp "markant justerats uppåt". Trafikförvaltningen ska nu se över om det går att hitta andra lösningar på sikt. Men att byta ut systemet skulle ta minst sju år.
Även tunnelbanan är beroende av en enda leverantör...
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Sårbart på Tvärbanan – En enda aktör kan signalsystemet

Inlägg av gek »

Enceladus skrev: måndag 24 mars 2025 16:51 Elförsörjningen i t-banan hänger på ett enda företag

Även tunnelbanan är beroende av en enda leverantör...
Och samma system används väl även för övriga likströmsdrivna SL-järnvägar samt för spårvägslinjerna? I varje fall var det så för några år sedan, när all likströmstrafik slogs ut vid flera tillfällen på grund av att styr- och övervakningssystemet för eldriften krånglade.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar