Aftonbladet skrev:Kortet ska kosta 499 kronor per månad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer. Partiet har hämtat inspiration från Tyskland där regeringen infört en månadsbiljett för 49 euro som gäller hela landet – bussar, tåg och tunnelbana.
[...]
Miljöpartiet bedömer att kostnaden för staten blir 3,3 miljarder per halvår. Kortet ska gälla för såväl regional som lokal kollektivtrafik, dock inte fjärrtåg, och gälla fritt över länsgränserna.
[...]
– Jämfört med att lägga sju miljarder på att sänka bensinpriset med fjorton öre så når det här ut på ett mycket bättre sätt och får en starkare fördelningspolitisk effekt.
Svårt val: Ett Sverigekort för 499 kronor per månad eller fjorton öre billigare bensin?
Bussmagasinet skrev:Enligt rapporten (klicka här) har endast tre länder i Europa infört nationella biljetter i kollektivtrafiken till ett pris under tre euro (34 kronor) per dag, förutom Luxemburg och Malta som har nolltaxa. De tre ”billiga” länderna är Österrike, Tyskland och Ungern.
[...]
Greenpeace listar också huvudstäderna eller de största städerna i de 30 länderna. Där toppas listan av Tallinn, Luxembourg och Valletta. Stockholm hamnar på 25:e plats. Sämst placerar sig Dublin, London, Paris och Amsterdam, samtliga med höga biljettpriser.
Stockholm må vara sämst i Europa på att elektrifiera busstrafiken, men det finns fem huvudstäder som har dyrare kollektivtrafik! (Givetvis inte Berlin.)
Vad är bäst? Höga biljettpriser eller hög skatt? Stockholm har redan landets högsta regionskatt och den lär knappast bli lägre om man ska sänka SLs biljettpriser.
BSB101 skrev: ↑söndag 19 november 2023 14:28
Vad är bäst? Höga biljettpriser eller hög skatt? Stockholm har redan landets högsta regionskatt och den lär knappast bli lägre om man ska sänka SLs biljettpriser.
Det gjordes en kalkyl för några år sedan som kom till att nolltaxa för SL skulle kosta 1:30 i höjd regionskatt. I kalkylen ingick då ökade kostnader för ökad trafik. Bra eller dåligt får väl envar avgöra.