Aftonbladet skrev:Kortet ska kosta 499 kronor per månad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer. Partiet har hämtat inspiration från Tyskland där regeringen infört en månadsbiljett för 49 euro som gäller hela landet – bussar, tåg och tunnelbana.
[...]
Miljöpartiet bedömer att kostnaden för staten blir 3,3 miljarder per halvår. Kortet ska gälla för såväl regional som lokal kollektivtrafik, dock inte fjärrtåg, och gälla fritt över länsgränserna.
[...]
– Jämfört med att lägga sju miljarder på att sänka bensinpriset med fjorton öre så når det här ut på ett mycket bättre sätt och får en starkare fördelningspolitisk effekt.
Svårt val: Ett Sverigekort för 499 kronor per månad eller fjorton öre billigare bensin?
Bussmagasinet skrev:Enligt rapporten (klicka här) har endast tre länder i Europa infört nationella biljetter i kollektivtrafiken till ett pris under tre euro (34 kronor) per dag, förutom Luxemburg och Malta som har nolltaxa. De tre ”billiga” länderna är Österrike, Tyskland och Ungern.
[...]
Greenpeace listar också huvudstäderna eller de största städerna i de 30 länderna. Där toppas listan av Tallinn, Luxembourg och Valletta. Stockholm hamnar på 25:e plats. Sämst placerar sig Dublin, London, Paris och Amsterdam, samtliga med höga biljettpriser.
Stockholm må vara sämst i Europa på att elektrifiera busstrafiken, men det finns fem huvudstäder som har dyrare kollektivtrafik! (Givetvis inte Berlin.)
Vad är bäst? Höga biljettpriser eller hög skatt? Stockholm har redan landets högsta regionskatt och den lär knappast bli lägre om man ska sänka SLs biljettpriser.
BSB101 skrev: ↑söndag 19 november 2023 14:28
Vad är bäst? Höga biljettpriser eller hög skatt? Stockholm har redan landets högsta regionskatt och den lär knappast bli lägre om man ska sänka SLs biljettpriser.
Det gjordes en kalkyl för några år sedan som kom till att nolltaxa för SL skulle kosta 1:30 i höjd regionskatt. I kalkylen ingick då ökade kostnader för ökad trafik. Bra eller dåligt får väl envar avgöra.
Aftonbladet skrev:Invånarna i franska Montpellier får en extra julklapp från staden. Gratis resor med kollektivtrafiken gäller för alla invånare från och med i torsdags, rapporterar The Guardian.
[...]
På flera andra håll i Europa har gratis resor redan införts i kollektivtrafiken. I hela Luxemburg slopades till exempel avgifterna 2020, och Tallinn i Estland införde nolltaxa 2013.
Även Skånes resenärer får en extra julklapp, dock bara på julafton från 00:00 till 24:00:
Skånetrafiken skrev:Under året som gått har allt fler valt att resa hållbart med Skånetrafikens bussar och tåg. För att premiera och uppmuntra detta, kommer Skåne att få en alldeles särskild julklapp. På julafton får nämligen alla resa gratis med buss och tåg inom Skåne.
Bussmagasinet skrev:Den första juli infördes avgiftsfri kollektivtrafik i Norges tredje största stad, Stavanger. Meningen var att satsningen skulle pågå i ett år, men redan i början av december började det största nolltaxeprojektet någonsin i Norden att skrotas sedan staden fått en ny politisk ledning. Nu visar en forskningsrapport att nolltaxan gav en kraftig ökning av bussresandet i Stavanger. Effekterna på bilismen är däremot oklara.
[...]
Resultatet visar på en ökning om elva procent av antalet påstigningar i kollektivtrafiken i Stavanger sedan nolltaxan infördes och jämfört med övriga Rogaland.
Däremot är det osäkert vilken effekt nolltaxan har haft på biltrafiken. Forskarna har gjort en enkätundersökning som tyder på minskat bilanvändande men anser att det är svårt att dra alltför långtgående slutsatser av enkätundersökningen.
Det första intrycket av nolltaxan för boende i Stavanger och vissa kranskommuner tycks vara positivt. Dessvärre avbröts projektet av det nya högerstyret.
Bussmagasinet skrev:Den första juli infördes avgiftsfri kollektivtrafik i Norges tredje största stad, Stavanger. Meningen var att satsningen skulle pågå i ett år, men redan i början av december började det största nolltaxeprojektet någonsin i Norden att skrotas sedan staden fått en ny politisk ledning. Nu visar en forskningsrapport att nolltaxan gav en kraftig ökning av bussresandet i Stavanger. Effekterna på bilismen är däremot oklara.
[...]
Resultatet visar på en ökning om elva procent av antalet påstigningar i kollektivtrafiken i Stavanger sedan nolltaxan infördes och jämfört med övriga Rogaland.
Däremot är det osäkert vilken effekt nolltaxan har haft på biltrafiken. Forskarna har gjort en enkätundersökning som tyder på minskat bilanvändande men anser att det är svårt att dra alltför långtgående slutsatser av enkätundersökningen.
Det första intrycket av nolltaxan för boende i Stavanger och vissa kranskommuner tycks vara positivt. Dessvärre avbröts projektet av det nya högerstyret.
Det är ju omvittnat att Tyskland nu ligger i ett bottenläge när det gäller todhållning och förseningar på järnvägarna. Anna Lena Lauren , reporter på Dagens Nyheter, som bytt stationering till Berlin komstaterar att tågen gick bättre på gamla stationeringen i Ukraina. Hur mycket detta kan bero på D-ticket är väl svårbedömt men tågresenärer vittnar om överfulla regionaltåg där man rentav får avvisa resande. Kanske var det ett misstag att ta med regionaltågen i D-ticket. Kanske skulle man nöjt sig med lokaltrafiken, det är väl bra nog med lokaltrafik för ca 500kr
Bussmagasinet skrev:Enligt studien har Tysklandsbiljetten vunnit resenärer från bilen till kollektivtrafiken – mellan tolv och 16 procent av de resor som nu görs med biljetten gjordes tidigare med bil.
Det är till mycket stor del sällanresenärer i kollektivtrafiken som genom Tysklandsbiljetten har valt att öka sitt kollektivresande på bekostnad av bilresandet.
Forskarna konstaterar att nästan hälften av dem som äger en Tysklandsbiljett är personer som tidigare har använt kollektivtrafiken lite, eller ibland. Men betydelsen av den gruppen missas ofta.
Enligt en ny studie har Tysklandsbiljetten lockat sällanresenärer att öka sitt kollektivresande på bekostnad av bilresandet, vilket ofta förbises. Priset spelar roll:
Euractiv skrev:Both Germany's statistical agency and university researchers have credited the Deutschlandticket with spurring Germans to use public transport or even walk for short-distance trips. Subscribers mainly use the transport passes to commute to work, but have increasingly been making use of the offer for weekend trips as well.
[...]
A survey conducted as part of the Fraunhofer study found that its price was an "important" reason for those who decided against the ticket. On average, respondents called a proposed price of €53 "costly" and rejected a €75 monthly price tag as "too expensive", while stating a "cheap price" they would consider would be as low as €35.
Meanwhile, the actual sales price of a single-month Deutschlandticket was hiked at the start of the year to €58 per month. That's still a relative deal compared to what local monthly transit passes used to cost in many German cities, but no longer as much of an irresistible bargain.
Artikeln ovan skriver att det "osubventionerade" priset för en Tysklandsbiljett skulle vara 90 euro per månad. Hur mycket skulle en sådan biljett kosta i Sverige?
Skånetrafiken har en avståndsbaserad taxa. Hela Skåne kostar 1329 kronor, mellanzon kostar 964 kronor och mindre zoner kostar ännu mindre. Vad är snittet? SL och UL tvingar alla att köpa den dyraste biljetten, och då landar prislappen på 1060 respektive 1100 kronor. Vad skulle ren enhetstaxa kosta i hela Sverige?