Enceladus skrev: ↑torsdag 19 oktober 2023 21:45
The New Voice of Ukraine skrev: Significant supplies of amphibious armor, bridging equipment, and engineering resources have been provided from Western sources.”
Under sommaren försökte ukrainska styrkor korsa Dnipro i mindre grupper på båtar, men lyckades då inte få något ordentligt fäste. Hjälper denna materiel?
Amfibiska operationer är något av det svåraste man kan företa sig på slagfältet, och kräver i regel ett rejält övertag för att anfallaren ska lyckas etablera ett regelrätt brohuvud som medger landsättning av ytterligare personal och materiel, utan att dessa sedan diirekt ska hamna i första stridslinjen. Jämför ex.vis D-dagen i Normandie 1944 med den sk.
Dieppe-räden 1942, då de allierade förlorade hälften av landstigningsstyrkan innan denna slogs tillbaka av hitleristerna. 1944 lyckades de allierade på relativt kort tid vräka undan hitleristerna och etablera ett brohuvud med så pass stort djup att fienden egentligen inte kunde störa landsättningen av ytterligare materiel och personal sedan. Med det krävdes en
mycket stor anhopning av allierade stridskrafter för att slå hål på general Erwin Rommels sk. Atlantvall. Riktigt så kraftigt har nog inte ryssarna befäst Dneprs östra strand.
Nedanför den förstörda Kakhovka-dammen är Dnepr dessutom så pass bred att en operation över floden nästan kan jämföras med en landstigning från havet. Det kritiska momentet är förstås själva landstigningen, och valet av transportmedlet för infanteripersonalen är beroende av hur hårt befästa ställningar den ryska fienden har på den östra flodstranden, och vilken eldkraft Ukraina kan sätta in för att bekämpa den. Är den ryska eldkraften betydande är båtar (som ex.vis dessa
viewtopic.php?p=410050#p410050 ) lämpliga att sätta in först i en senare anfallsvåg, då en del av det ryska motståndet nedkämpats.
Bepansrade amfibiefordon finns av flera slag. Ukraina har utvecklat en egen typ, BTR-4
Den svenska Bandvagn 410, internationellt kallad BVS10 VIKING, ska enligt uppgift också finnas tillgänglig för Ukrainas försvarsmakt. Den är en vidareutveckling av den extremt fula bandvagn 206, som (BAE) Hägglunds byggde, baserad på idéer från Volvos bandvagn 202 (202-an har jag faktiskt själv kört en gång, under en civilförsvarsövning, dock inte i vatten utan i över en meter djup snö).
Ovanstående bandvagn har en sjuktransportmarkering på sig, som synes, men den är det bäst att ta bort i Ukraina eftersom ryssarna gärnma skjuter på sådana fordon
Vissa amfibiska fordon kan vara speciellt utrustade för ingenjörsuppgifter, som t.ex. att rekognosera flodbäddars bärighet för tyngre pansarfordon
BIlden visar en tysk Kfz APE, en äldre tysk konstruktion