Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mitt i skrev:”Vi har i dag inget nytt vi kan säga om X15p, mer än att vi arbetar aktivt med att lösa det allra sista. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge lite mer besked inom kort” skriver region Stockholms presskommunikatör.
Mitt i skrev:Orsaken är att tågen av modell X10p är mer än 30 år gamla och har passerat sin tekniska livslängd, både åldersmässigt och i körda kilometer, skriver förvaltningen.
[...]
De nya tågen drar nämligen dubbelt så mycket ström som de gamla, tar färre sittande passagerare och många fler tåg måste köpas in om man ska klara framtidens ökade resande.
[...]
I Trafikförvaltningens utredning kan man läsa att de nya X15p-tågen dessvärre inte klarar SL:s brandsäkerhetskrav för att trafikera tunneln och därför måste byggas om, eller ersättas av helt nya fordon.
De nya tågen håller inte lika länge som de gamla. Detta påminner om när Roslagsbanan byggdes om för att några år därpå byggas om igen - på samma plats.
Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.
Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Enligt mitti.se så kommer många fortsatta problem relaterade till x15p, bland annat att de inte får köra i tunnel pga brandsäkerhetsregler. Tråkigt såklart med tanke på den planerade dragningen till T-Centralen.
Något säger mig att FUT kommer att få ta ansvar för samtliga trafikprojekt i framtiden, då Trafikförvaltningen inte verkar klara nästan någonting.
Upphandlingen började 2014, och Stadler tilldelades ordern 2016. Tongivande var att så långt som möjligt undvika kostnadsdrivande bra-att-ha-krav, kostnaden på nya fordon var hårt kritiserad då det begav sig. Reglerna som x15p inte uppfyller är dessutom, så vitt jag förstått, SLs egna, hårdare regelverk.
Förlängningen till city beslutades 2017, nog för att studierna för sverigeförhandlingen påbörjades redan 2015. Lätt att vara efterklok, men det har varit ett återkommande tema att "någon gång i framtiden" inträffar fortare än man tror. 2014 kändes det rätt avlägset att köra 180m-meterståg, nu är det bara år bort.
Rapporten som refereras till tar upp både alternativet att bygga om fordonen, och att göra avsteg från vissa regelverk. Att vagnarna skulle vara helt obrukbara för tunneldrift diskuteras aldrig.
Region Stockholm skrev:Vagnkorgarna är gjorda i aluminium och har lätt vikt, vilket gör att de kan accelerera snabbare och ha kortare bromssträcka, och med hjälp av modern teknik skickar tågen tillbaka energi till kontaktledningen vid bromsning. Detta resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader. Dessutom är tågen bra isolerade, utrustade med intelligent klimatsystem och är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden.
Insidan har gott om plats för resenärer och extra utrymme för exempelvis barnvagnar och rullstolar och rörliga fotsteg kan överbrygga gapet till perrongen. Rutten samt trafikinformation visas på skärmar och behöver du ladda din telefon finns 43 eluttag ombord.
Är detta första gången som regenerativ bromsning används i SL:s trafik? Är "intelligent klimatsystem" en synonym för värmepump? Får cyklar också plats?
Odd skrev: ↑tisdag 31 oktober 2023 19:49
Det talas om att vagnarna inte får gå i (längre?) tunnlar.
Stämmer det påståendet och i så fall, vad är anledningen till att de inte får gå i tunnlar?
Nej, det stämmer inte. Däremot finns det bestämmelser för nya tunnlar, som indirekt innebär vissa krav på de fordon som ska gå där. Det diskuteras i en annan tråd i forumet.
Odd skrev: ↑tisdag 31 oktober 2023 19:49
Det talas om att vagnarna inte får gå i (längre?) tunnlar.
Stämmer det påståendet och i så fall, vad är anledningen till att de inte får gå i tunnlar?
Det jag sett i rapporterna som passerat trafiknämnden, är att brandavskiljande dörrar saknas i vagnen. Mig veterligen är det bara C30 som har dessa i SLs flotta just nu.