Spårväg City till Slussen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Spårväg City till Slussen?

Inlägg av Lemanic »

För att vara i god tid innan Spårväg City slås ihop med Lidingöbanan, så kanske vi borde sätta igång diskussionen med hur en förgrening av Spårväg City från Kungsträdgården till Slussen skall gå till.

Hur hade ni velat att det skulle kunna gå till?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av Odd »

Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.

Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.
Slussbron är byggd för att kunna bära spårväg. Slussen är utformat för att kunna bygga spårväg på linje 2 från Skeppsbron till Katarinavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.

Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.
Är inte Guldbron gjord för att i framtiden kunna bära eventuell spårväg?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av twr »

Lemanic skrev: tisdag 10 oktober 2023 0:32 För att vara i god tid innan Spårväg City slås ihop med Lidingöbanan, så kanske vi borde sätta igång diskussionen med hur en förgrening av Spårväg City från Kungsträdgården till Slussen skall gå till.

Hur hade ni velat att det skulle kunna gå till?
Det kan vara intressant att läsa i denna tråd: viewtopic.php?t=32725

Här finns bland annat följande citat:
C30 skrev: torsdag 03 mars 2016 19:13 Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg.
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 11 oktober 2023 7:38
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg.
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
Håller med. Sträckningen var också kopplad till stadsbyggnadsprojektet Nordvästra Kungsholmen. Det är nu i stora drag färdigbyggt sedan länge.

En förlängning från T-Centralen till Fridhemsplan kan vara motiverad för att koppla samman med en framtida spårväg på linje 4. Vart man ska fortsätta efter det är mindre självklart.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 11 oktober 2023 7:38
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg.
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
Hornsbergssträckningen skulle avlasta tunnelbanan, dessutom ligger blå linjen så långt under marken och har så glest mellan stationerna att den sannolikt inte har samma klientel som en spårväg skulle få.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City till Slussen?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 11 oktober 2023 11:34 Hornsbergssträckningen skulle avlasta tunnelbanan, dessutom ligger blå linjen så långt under marken och har så glest mellan stationerna att den sannolikt inte har samma klientel som en spårväg skulle få.
För några år sedan gick linje 50 mellan Hornsberg och T-Centralen med hyfsat hög turtäthet. Efter ett tag lades delsträckan ner på grund av låg beläggning. Faktum är att SL fimpade Hornsberg för Essingeöarna redan 2011 av samma skäl, d.v.s. att sträckningen skulle få för få resenärer för att motiveras.
Skriv svar