Spårväg City och Ropsten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Spårväg City och Ropsten

Inlägg av Thomas Lange »

Nu görs ett omtag om exploateringen av Ropsten:
https://www.fastighetsvarlden.se/notis ... an-bantas/
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av Odd »

Tolkar jag skriften rätt att om den aktuella platsen bebyggs så kommer en t-bana mot Lidingö i framtiden bli många miljarder dyrare då t-banan måste få ett helt nytt läge än dagens?
Genius on call
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av twr »

Det är mycket som ska lösas i Ropsten, bland annat:

* Inte omöjliggöra utbyggnad av tunnelbana till Lidingö
* Bussterminal för Lidingöbussar, med tillräcklig kapacitet
* Eventuell genomgående busstrafik från stomlinje 6 eller Norra länken mot Lidingö, som kräver fungerande busshållplatser
* Hållplats för Spårväg City/Lidingöbanan med 65 meter plattformar, helst med vändspår
* Båthållplats
* Attraktiva byten, helst inomhus, mellan alla trafikslagen, där bytena till tunnelbana bör kunna ske utan att resenärer behöver korsa spår eller vägtrafik
* Fungerande lösningar för gång och cykel, inklusive cykelparkering
* Trafikplats för Österleden, om inte Trafikverket kommer på andra lösningar på andra platser
* Och dessutom en attraktiv stadsmiljö med tillräcklig exploatering

Mitt intryck är att man hittills inte har hittat tillräckligt bra helhetslösningar för detta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 15 augusti 2023 18:25 Tolkar jag skriften rätt att om den aktuella platsen bebyggs så kommer en t-bana mot Lidingö i framtiden bli många miljarder dyrare då t-banan måste få ett helt nytt läge än dagens?
Förslaget som skissen ser ut omöjliggör tunnelbana till Lidingö, och därför bör detta förslag inte genomföras, enligt min åsikt.

Dock borde det vara möjligt att bygga en konstruktion som kan bära tunnelbana och baka in denna i ett hus, och den volym som den framtida tunnelbanan behöver kan då tills vidare användas till annat, till exempel butikslokaler.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev: tisdag 15 augusti 2023 18:38
Odd skrev: tisdag 15 augusti 2023 18:25 Tolkar jag skriften rätt att om den aktuella platsen bebyggs så kommer en t-bana mot Lidingö i framtiden bli många miljarder dyrare då t-banan måste få ett helt nytt läge än dagens?
Förslaget som skissen ser ut omöjliggör tunnelbana till Lidingö, och därför bör detta förslag inte genomföras, enligt min åsikt.

Dock borde det vara möjligt att bygga en konstruktion som kan bära tunnelbana och baka in denna i ett hus, och den volym som den framtida tunnelbanan behöver kan då tills vidare användas till annat, till exempel butikslokaler.
Tunnelbana till Lidingö torde vara avskriven av flera skäl.
1) Lidinöpolitiken vill inte bygga ut så stort i centrum som skulle behöva för att skapa underlag för en station.
2) Investeringarna i Lidingöbanan och Lilla Lidingöbron säkerställer kapaciteten för södra delen av ön, och det är där som underlaget för spårburen kollektivtrafik finns. En lokal utbyggnad som kan komma upp är en omdragning av Lidinöbanan via stadshuset och Lidingö centrum.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av Odd »

Om att Lidingö borde ha spårväg till både centrum och norra ön håller jag med om. Jag är mer orolig för att en framtida byggnation, oavsett hur långt fram i tiden det kan bli, kommer att belasta skattebetalarna om detta genomförs.

Om merkostnaden för att bygga en ny sträckning från Gärdet blir flera miljarder, pga att man byggt bort möjligheten att fortsätta på den förberedda stump som finns i Ropsten idag, då kommer knappast dom som bygger huset där idag behöva betala det. Gissa vilka som får betala i så fall...

Det är därför logiskt att bygget villkoras strikt med att t-banan skall kunna fortsätta från nuvarande position i Ropsten. Kanske till och med bygga en stump till ut mot vattnet och låta detta bekostas av fastighetsutvecklaren, som en garanti för att det inte händer något annat i framtiden.

Jag är rätt trött på att skattebetalare ständigt behöver punga ut onödiga pengar för att enskilda näringsidkare skall kunna göra sig en hacka, ofta uppbackade av politiker som inte sällan själva tjänar på upplägget, antingen ekonomiskt eller prestigemässigt.
Genius on call
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av Thomas Lange »

Odd skrev: onsdag 16 augusti 2023 8:28 Om att Lidingö borde ha spårväg till både centrum och norra ön håller jag med om. Jag är mer orolig för att en framtida byggnation, oavsett hur långt fram i tiden det kan bli, kommer att belasta skattebetalarna om detta genomförs.

Om merkostnaden för att bygga en ny sträckning från Gärdet blir flera miljarder, pga att man byggt bort möjligheten att fortsätta på den förberedda stump som finns i Ropsten idag, då kommer knappast dom som bygger huset där idag behöva betala det. Gissa vilka som får betala i så fall...

Det är därför logiskt att bygget villkoras strikt med att t-banan skall kunna fortsätta från nuvarande position i Ropsten. Kanske till och med bygga en stump till ut mot vattnet och låta detta bekostas av fastighetsutvecklaren, som en garanti för att det inte händer något annat i framtiden.

Jag är rätt trött på att skattebetalare ständigt behöver punga ut onödiga pengar för att enskilda näringsidkare skall kunna göra sig en hacka, ofta uppbackade av politiker som inte sällan själva tjänar på upplägget, antingen ekonomiskt eller prestigemässigt.
Lösningen på din oro måste vara att avstå från att bygga tunnelbana till Lidingö (skälen till att avstå är de jag angav i mitt förra inlägg). Genom att avstå behöver skattebetalarna varken ta försvarskostnader vid Ropsten eller utbyggnadskostnader till Lidingö för en lösning som inte behövs.
Ju förr dess bättre.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av Enceladus »

Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.
SL ska skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten, men regeringen har just avskaffat stadsmiljöavtalen. Det blir fyra mörka år.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City och Ropsten

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 04 oktober 2023 19:12 Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.
SL ska skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten, men regeringen har just avskaffat stadsmiljöavtalen. Det blir fyra mörka år.
Den här tråden handlar specifikt om Ropsten. Inlägget passar bättre i denna tråd: viewtopic.php?t=37610&start=120
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar