Spårväg City och Ropsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Spårväg City och Ropsten
Nu görs ett omtag om exploateringen av Ropsten:
https://www.fastighetsvarlden.se/notis ... an-bantas/
https://www.fastighetsvarlden.se/notis ... an-bantas/
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg City och Ropsten
Tolkar jag skriften rätt att om den aktuella platsen bebyggs så kommer en t-bana mot Lidingö i framtiden bli många miljarder dyrare då t-banan måste få ett helt nytt läge än dagens?
Genius on call
Re: Spårväg City och Ropsten
Det är mycket som ska lösas i Ropsten, bland annat:
* Inte omöjliggöra utbyggnad av tunnelbana till Lidingö
* Bussterminal för Lidingöbussar, med tillräcklig kapacitet
* Eventuell genomgående busstrafik från stomlinje 6 eller Norra länken mot Lidingö, som kräver fungerande busshållplatser
* Hållplats för Spårväg City/Lidingöbanan med 65 meter plattformar, helst med vändspår
* Båthållplats
* Attraktiva byten, helst inomhus, mellan alla trafikslagen, där bytena till tunnelbana bör kunna ske utan att resenärer behöver korsa spår eller vägtrafik
* Fungerande lösningar för gång och cykel, inklusive cykelparkering
* Trafikplats för Österleden, om inte Trafikverket kommer på andra lösningar på andra platser
* Och dessutom en attraktiv stadsmiljö med tillräcklig exploatering
Mitt intryck är att man hittills inte har hittat tillräckligt bra helhetslösningar för detta.
* Inte omöjliggöra utbyggnad av tunnelbana till Lidingö
* Bussterminal för Lidingöbussar, med tillräcklig kapacitet
* Eventuell genomgående busstrafik från stomlinje 6 eller Norra länken mot Lidingö, som kräver fungerande busshållplatser
* Hållplats för Spårväg City/Lidingöbanan med 65 meter plattformar, helst med vändspår
* Båthållplats
* Attraktiva byten, helst inomhus, mellan alla trafikslagen, där bytena till tunnelbana bör kunna ske utan att resenärer behöver korsa spår eller vägtrafik
* Fungerande lösningar för gång och cykel, inklusive cykelparkering
* Trafikplats för Österleden, om inte Trafikverket kommer på andra lösningar på andra platser
* Och dessutom en attraktiv stadsmiljö med tillräcklig exploatering
Mitt intryck är att man hittills inte har hittat tillräckligt bra helhetslösningar för detta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City och Ropsten
Förslaget som skissen ser ut omöjliggör tunnelbana till Lidingö, och därför bör detta förslag inte genomföras, enligt min åsikt.
Dock borde det vara möjligt att bygga en konstruktion som kan bära tunnelbana och baka in denna i ett hus, och den volym som den framtida tunnelbanan behöver kan då tills vidare användas till annat, till exempel butikslokaler.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg City och Ropsten
Tunnelbana till Lidingö torde vara avskriven av flera skäl.twr skrev: ↑tisdag 15 augusti 2023 18:38Förslaget som skissen ser ut omöjliggör tunnelbana till Lidingö, och därför bör detta förslag inte genomföras, enligt min åsikt.
Dock borde det vara möjligt att bygga en konstruktion som kan bära tunnelbana och baka in denna i ett hus, och den volym som den framtida tunnelbanan behöver kan då tills vidare användas till annat, till exempel butikslokaler.
1) Lidinöpolitiken vill inte bygga ut så stort i centrum som skulle behöva för att skapa underlag för en station.
2) Investeringarna i Lidingöbanan och Lilla Lidingöbron säkerställer kapaciteten för södra delen av ön, och det är där som underlaget för spårburen kollektivtrafik finns. En lokal utbyggnad som kan komma upp är en omdragning av Lidinöbanan via stadshuset och Lidingö centrum.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg City och Ropsten
Om att Lidingö borde ha spårväg till både centrum och norra ön håller jag med om. Jag är mer orolig för att en framtida byggnation, oavsett hur långt fram i tiden det kan bli, kommer att belasta skattebetalarna om detta genomförs.
Om merkostnaden för att bygga en ny sträckning från Gärdet blir flera miljarder, pga att man byggt bort möjligheten att fortsätta på den förberedda stump som finns i Ropsten idag, då kommer knappast dom som bygger huset där idag behöva betala det. Gissa vilka som får betala i så fall...
Det är därför logiskt att bygget villkoras strikt med att t-banan skall kunna fortsätta från nuvarande position i Ropsten. Kanske till och med bygga en stump till ut mot vattnet och låta detta bekostas av fastighetsutvecklaren, som en garanti för att det inte händer något annat i framtiden.
Jag är rätt trött på att skattebetalare ständigt behöver punga ut onödiga pengar för att enskilda näringsidkare skall kunna göra sig en hacka, ofta uppbackade av politiker som inte sällan själva tjänar på upplägget, antingen ekonomiskt eller prestigemässigt.
Om merkostnaden för att bygga en ny sträckning från Gärdet blir flera miljarder, pga att man byggt bort möjligheten att fortsätta på den förberedda stump som finns i Ropsten idag, då kommer knappast dom som bygger huset där idag behöva betala det. Gissa vilka som får betala i så fall...
Det är därför logiskt att bygget villkoras strikt med att t-banan skall kunna fortsätta från nuvarande position i Ropsten. Kanske till och med bygga en stump till ut mot vattnet och låta detta bekostas av fastighetsutvecklaren, som en garanti för att det inte händer något annat i framtiden.
Jag är rätt trött på att skattebetalare ständigt behöver punga ut onödiga pengar för att enskilda näringsidkare skall kunna göra sig en hacka, ofta uppbackade av politiker som inte sällan själva tjänar på upplägget, antingen ekonomiskt eller prestigemässigt.
Genius on call
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg City och Ropsten
Lösningen på din oro måste vara att avstå från att bygga tunnelbana till Lidingö (skälen till att avstå är de jag angav i mitt förra inlägg). Genom att avstå behöver skattebetalarna varken ta försvarskostnader vid Ropsten eller utbyggnadskostnader till Lidingö för en lösning som inte behövs.Odd skrev: ↑onsdag 16 augusti 2023 8:28 Om att Lidingö borde ha spårväg till både centrum och norra ön håller jag med om. Jag är mer orolig för att en framtida byggnation, oavsett hur långt fram i tiden det kan bli, kommer att belasta skattebetalarna om detta genomförs.
Om merkostnaden för att bygga en ny sträckning från Gärdet blir flera miljarder, pga att man byggt bort möjligheten att fortsätta på den förberedda stump som finns i Ropsten idag, då kommer knappast dom som bygger huset där idag behöva betala det. Gissa vilka som får betala i så fall...
Det är därför logiskt att bygget villkoras strikt med att t-banan skall kunna fortsätta från nuvarande position i Ropsten. Kanske till och med bygga en stump till ut mot vattnet och låta detta bekostas av fastighetsutvecklaren, som en garanti för att det inte händer något annat i framtiden.
Jag är rätt trött på att skattebetalare ständigt behöver punga ut onödiga pengar för att enskilda näringsidkare skall kunna göra sig en hacka, ofta uppbackade av politiker som inte sällan själva tjänar på upplägget, antingen ekonomiskt eller prestigemässigt.
Ju förr dess bättre.
Re: Spårväg City och Ropsten
Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
SL ska skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten, men regeringen har just avskaffat stadsmiljöavtalen. Det blir fyra mörka år.Bussmagasinet skrev:SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.
Re: Spårväg City och Ropsten
Den här tråden handlar specifikt om Ropsten. Inlägget passar bättre i denna tråd: viewtopic.php?t=37610&start=120Enceladus skrev: ↑onsdag 04 oktober 2023 19:12 Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
SL ska skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten, men regeringen har just avskaffat stadsmiljöavtalen. Det blir fyra mörka år.Bussmagasinet skrev:SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.