Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Jag funderar på vad grundproblemet är. SL/SLL/TF/RS har ju sedan i varje fall sedan runt 1991 stora problem med genomföra de mest enkla projekt. Har något signalsystemsinförande sedan 1991 gått smärtfritt? Ja, förutom Siemens ATC på Lidingöbanan då, men vad jag förstår så var det kunniga ingenjörer inblandade i det. Kan det vara så att det är de konsulterna upphandlade till lägsta pris som orsakar detta? Utvärderar man någonsin grundorsaken när alla dessa projekt har gått fel?
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det är väl snarare Trafikförvaltningem som krävt att det ska byggas på ett sätt som går stick i stäv med normerna vilket försvårar godkännandet.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Om jag förstått rätt är projektledaren anställd (inhyrd?) av Lidingö stad. Man undrar förstås över vem som projekterade respektive installerade det elektriska? Nybörjare allihop eller är det besiktningen som är fel ute??
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Lidingö stad är byggherre och har hyrt in en konsult som byggledare.
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.
Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.
TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!
Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.
Och nu får man alltså göra om och göra rätt.
Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.
Stefan
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.
Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.
TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!
Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.
Och nu får man alltså göra om och göra rätt.
Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Tack Stefan, äntligen lite mera kött på benen. Jag kommer nog att ställa lite frågor till byggherren utan att citera dig.
Vi får förmodligen vänta till 2024 innan det blir åka av på nya bron. Det krävs ju tid och pengar att få fram kompetens och att sedan få jobbet gjort. Det låter på beskrivningen som att ett större omtag krävs. Finns väl knappast erforderlig kompetens som är sysslolös idag.
En fråga kanske till Thomas: Jag har en känsla av att resandeantalet på Lidingöbanan sjunkit pga bussersättningen?
Vi får förmodligen vänta till 2024 innan det blir åka av på nya bron. Det krävs ju tid och pengar att få fram kompetens och att sedan få jobbet gjort. Det låter på beskrivningen som att ett större omtag krävs. Finns väl knappast erforderlig kompetens som är sysslolös idag.
En fråga kanske till Thomas: Jag har en känsla av att resandeantalet på Lidingöbanan sjunkit pga bussersättningen?
Senast redigerad av /jes den lördag 30 september 2023 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det är alltså något som är fel på kontaktledningsanläggningen? Vilken sorts fel handlar det om? Är stolparna som är för klena, är det för svag strömförsörjning eller något med själva strömregleringen?Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 september 2023 10:53 Lidingö stad är byggherre och har hyrt in en konsult som byggledare.
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.
Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.
TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!
Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.
Och nu får man alltså göra om och göra rätt.
Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.
Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det är isolationsfel både i ktlstolparna och rälen.JohanB skrev: ↑lördag 30 september 2023 13:51Det är alltså något som är fel på kontaktledningsanläggningen? Vilken sorts fel handlar det om? Är stolparna som är för klena, är det för svag strömförsörjning eller något med själva strömregleringen?Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 september 2023 10:53 Lidingö stad är byggherre och har hyrt in en konsult som byggledare.
Som byggherre har du fulla ansvaret för projektering och genomförande.
Ska man bygga en bro, med spår som trafikeras av trafikförvaltningen, måste man ta hänsyn till och följa dels övergripande lagkrav dels trafikförvaltningens föreskrifter.
TF har sedan i sina föreskrifter att det är de som gör ibruktagandebesiktningarna. Som trafikutövare kan jag vara glad över att de besiktningsmän som besiktigat har den kompetens att de hittat de fel som nu finns. De är verkligen allvarliga!!!
Så grundfelet är att Lidingö inte lagt ner tillräckligt med resurser på att göra en projektering som klarar de krav som finns.
Och nu får man alltså göra om och göra rätt.
Det man haft flera år på sig att ta fram ska man nu försöka få fram ska man u få fram på kort tid, och där är kruxet att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Det man bygger in nu måste ju verkligen fungera.
Stefan
Och rälen är det som är svårast att åtgärda.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Riva upp rälsen och bygga på nytt??
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Ojsan. Dålig spec av Lidingö eller klanteri av entreprenören?Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 september 2023 14:57 Det är isolationsfel både i ktlstolparna och rälen.
Och rälen är det som är svårast att åtgärda.
Stefan
Räcker det med att lyfta upp rälerna något för att lägga in bättre isolering under eller måste man göra om hela spårläggningen?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det kan ju faktiskt vara otydligt kravställt också. Jag har ingen aning om vad man ställt för krav men det är nog ingen exakt vetenskap vad som är ”rätt” sätt att bygga, så ev särskilda förväntningar måste ju framgå av avtalet för att vara giltiga krav.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det skall helt klart bli intressant att se om det blir någon uppföljning på detta.
På nåt sätt så tänker jag att om jag beställer en bil i Golf-klass så får jag en liten, kompakt, bil som jag kan köra med i trafiken, och då vill jag ju inte se en golfbil när bilhandlaren skall lämna över nycklarna till den....
På nåt sätt så tänker jag att om jag beställer en bil i Golf-klass så får jag en liten, kompakt, bil som jag kan köra med i trafiken, och då vill jag ju inte se en golfbil när bilhandlaren skall lämna över nycklarna till den....
Genius on call
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.
Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Hur kom det sig att dessa fel inte upptäcktes innan man kopplade bort och rev den gamla bron?Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 september 2023 19:57 Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.
Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
En ytterst relevant fråga och det hade ju varit önskvärt om tågtrafiken kunnat fortsätta till bron snabbt kunde kopplas in.JohanB skrev: ↑lördag 30 september 2023 20:23Hur kom det sig att dessa fel inte upptäcktes innan man kopplade bort och rev den gamla bron?Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 september 2023 19:57 Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.
Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Men nu var man ju tvungen att riva en del av den gamla bron för att kunna bygga den sista delen av den nya. Så det var ju inte ens möjligt.Hechtwagen skrev: ↑lördag 30 september 2023 20:48En ytterst relevant fråga och det hade ju varit önskvärt om tågtrafiken kunnat fortsätta till bron snabbt kunde kopplas in.JohanB skrev: ↑lördag 30 september 2023 20:23Hur kom det sig att dessa fel inte upptäcktes innan man kopplade bort och rev den gamla bron?Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 september 2023 19:57 Kravställningen är solklar. Det finns lagar förordningar och föreskrifter att förhålla sig till. TF har kravställt att arbetena utförs enligt dessa.
Tänker inte skriva vad det exakta felet är men det har framkommit att det handlar om isoleringen av spåren som sagt.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6348
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Den här bilden visar hur man avisolerar rälerna: https://www.lidingonyheter.se/wp-conten ... 68x513.jpg
( Lidingö Nyheter: https://www.lidingonyheter.se/37480-2/ )
Det har tydligen inte fungerat som tänkt, om man får tro kamrat Widén.
Visst använder man väl axelräknare på bron också?
Att kontaktledningsstolparna har problem verkar vara mer förvånande. Det ser ju ut att vara dubbelisolerade:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651EE7D3
( Lidingö Nyheter: https://www.lidingonyheter.se/37480-2/ )
Det har tydligen inte fungerat som tänkt, om man får tro kamrat Widén.
Visst använder man väl axelräknare på bron också?
Att kontaktledningsstolparna har problem verkar vara mer förvånande. Det ser ju ut att vara dubbelisolerade:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651EE7D3
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
På en likströmselektrifierad bana är kontaktledningsanläggningen att betrakta som ett IT-system vilket innebär att rälerna, som ärdr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 01 oktober 2023 8:11 Den här bilden visar hur man avisolerar rälerna: https://www.lidingonyheter.se/wp-conten ... 68x513.jpg
( Lidingö Nyheter: https://www.lidingonyheter.se/37480-2/ )
Det har tydligen inte fungerat som tänkt, om man får tro kamrat Widén.
Visst använder man väl axelräknare på bron också?
returledare, ska ses som en pol/fas därmed isoleras.
Kontaktledningsstolparna och hela kontaktledningsanläggningen på Trafikförvaltningens likströmselektrifierade banor byggs numera om möjligt som klass II, dvs. dubbelisolerade.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 01 oktober 2023 8:11 Att kontaktledningsstolparna har problem verkar vara mer förvånande. Det ser ju ut att vara dubbelisolerade:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651EE7D3
Kanske är belysningen som sitter på vissa stolpar problemet? Om man monterat elutrustning som inte är klass II i kontaktledningsstolpen måste den aktuella stolpen kopplas till returströmkretsen via en spänningssäkring. Kontaktledningsstolparna får förstås aldrig vara direkt anslutna till rälsen som på en växelströmselektrifierad bana
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6348
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Ja, här har man gjort någon kabeldragning:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651DF269
Hur det är kopplat elektriskt framgår ju inte av bilden.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=651DF269
Hur det är kopplat elektriskt framgår ju inte av bilden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Tycker att det ser ut som en ventilavledare längst ner under stolpen.
Besynnerligt lång lina för övrigt…
Besynnerligt lång lina för övrigt…
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6348
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Sådant där elektriskt känner ju en biovetare som jag inte igen, förstår sig.............
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".