I augustinumret av denna tidskrift, officiellt organ för the Light Rail Transit Association, kan man bl a läsa följande.
* I Bangkok öppnades i juni en 30 km lång enskenebana (monorail). 28 fyravagnstågsätt av typ Bombardier Innovia 300.
* Paris: Ny spårvägslinje T10 startade trafiken i juni. Liksom de flesta spårvägslinjer i Paris saknar den spårförbindelse med övrig spårväg.
* I Bryssel bygger man om den nord-sydliga pré-métrotunneln för trafik med fullvärdiga metrotåg istället för spårvagnar. Arbetet stoppades 2021 på den södra delen, detta på grund av svårigheter med bygget. I metroplanen ingår även en förlängning 4,5 km norrut från tunnelns norra mynning, men detta bygge har nu avbrutits tills vidare. Orsak: Kraftigt stegrade kostnader. Totalt väntas uppgraderingen och utbyggnaden av denna spårvägstunnel kosta fyra miljarder euro, och bli klart tidigast 2032. Om jag minns rätt gick det betydlig snabbare att bygga spårvägstunneln på 1970-talet.
* Dresden gör sig av med sina sista Tatra T4D-vagnar. Vagntypen har under 56 år använts i Dresden. 1984 fanns det 572 sådana motorvagnar samt 250 motsvarande släpvagnar.
* Prag behåller sina Tatravagnar; för närvarande finns det över 400 av typ T3 i trafik. 65 Tatra KT8 tvåriktningsledvagnar används bl a på en ny spårvägssträcka till en slutstation utan vändslinga. KT8 levererades 1986-1991 och fick en låggolvsmellandel 2004-2014. En parallell till Göteborgs M21-M31. Även andra vagntyper används i Tjeckiens huvudstad.
* I Bergen har den moderna spårvägens förlängning genom centrala staden till Åsane nu beslutats. Finansieringen är dock inte helt klar.
* Spårvagnsföraren i Londonförorten Croydon som 2016 välte med sin snabbkörande vagn har frikänts i domstol. Föraren säger att han blev desorienterad och trodde han körde i andra riktningen, och alltså redan passerat den tvära kurvan. Olika system för hastighetsövervakning behandlas för övrigt i en artikel i augustinumret.
* Stadler levererar nu 74 vagnar av varierande längd till Milano. Dessa kommer att ersätta de sista över 90 år gamla vagnarna av "Peter Witt"-typ.
* I Hong Kong används 168 dubbeldäckade konventionella spårvagnar. 78 av dessa har fortfarande träkorg. Den moderna spårvägen i Tuen Mun har 150 fyraxliga motorvagnar, som vanligen går i tvåvagnståg. De första 70 vagnarna är nu ca 35 år gamla, och kommer att renoveras för att tjänstgöra i ytterligare minst tio år. Den andra seriens 30 vagnar, från Kawasaki, har emellertid slopats och ersätts av 40 nya vagnar tillverkade lokalt i Kina.
Detta enligt min läsning av TAUT.
Omvärldsnytt från Tramways & Urban Transit
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Omvärldsnytt från Tramways & Urban Transit
/Gunnar Ekeving
Re: Omvärldsnytt från Op de rails
Kompletterar med nyheter från senaste numret av tidskriften Op de rails, som ges ut av nederländska järnvägs- och spårvägsintresserades förening:
Antwerpen: Flera av spårvägstunnlarna (premetro) är i dåligt skick; inträngande fukt, vittrande betong, slitna spår mm.
Bryssel: Bygget av den ovan nämnda metrolinje 3, som skulle skapas bl a genom att uppgradera den nord-sydliga spårvägstunneln, kanske så småningom kan komma igång om man slopar tre planerade stationer och inte bygger hela sträckan.
Mülheim (Ruhr): Ytterligare en spårvägssträcka har lagts ned, märkligt nog efter att ha blivit moderniserad för några år sedan.
Poznan: Trafikföretaget har beställt tio tvåriktningsvagnar, bra för att öka flexibiliteten (tidigare har det mest funnits enriktningsvagnar).
Wien: Alstom levererar 138 vagnar av typ Flexity. Behövs för att trafikera nya spårvägssträckor och -linjer. Bl a blir det återigen en spårväg genom Pratern. På metrolinje U2 förblir sträckan Schottentor - Karlsplatz stängd ytterligare ett år; komplikationer har uppstått vid ombyggnaden för den framtida linje U5.
Paris: Alstom har levererat det första tåget för den kommande automatiska metrolinjen M15, som ingår i Grand Paris Express.
Tammerfors: Spårvägsnätet har byggts ut med en två kilometer lång sträcka.
Antwerpen: Flera av spårvägstunnlarna (premetro) är i dåligt skick; inträngande fukt, vittrande betong, slitna spår mm.
Bryssel: Bygget av den ovan nämnda metrolinje 3, som skulle skapas bl a genom att uppgradera den nord-sydliga spårvägstunneln, kanske så småningom kan komma igång om man slopar tre planerade stationer och inte bygger hela sträckan.
Mülheim (Ruhr): Ytterligare en spårvägssträcka har lagts ned, märkligt nog efter att ha blivit moderniserad för några år sedan.
Poznan: Trafikföretaget har beställt tio tvåriktningsvagnar, bra för att öka flexibiliteten (tidigare har det mest funnits enriktningsvagnar).
Wien: Alstom levererar 138 vagnar av typ Flexity. Behövs för att trafikera nya spårvägssträckor och -linjer. Bl a blir det återigen en spårväg genom Pratern. På metrolinje U2 förblir sträckan Schottentor - Karlsplatz stängd ytterligare ett år; komplikationer har uppstått vid ombyggnaden för den framtida linje U5.
Paris: Alstom har levererat det första tåget för den kommande automatiska metrolinjen M15, som ingår i Grand Paris Express.
Tammerfors: Spårvägsnätet har byggts ut med en två kilometer lång sträcka.
/Gunnar Ekeving